De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKING

2 minuten leestijd

Dogmatische studieën, Prof. Dr. G. C. Berkouwer, De Heilige Schrift, deel II.

In het nummer van 18 jan. 1.1. besprak ik dit werk van Prof. Dr. Berkouwer. Naar aanleiding van deze recensie ontving ik van de auteur een vriendelijke brief, waarin hij voornamelijk bezwaar maakte tegen de volgende passage uit de recensie:

„Daarbij komt het beslissende punt: de openbaring. Heel het boek van Berkouwer geeft ons een diep indringende studie over het menselijk karakter van de Heilige Schrift, maar weinig over de openbaring. Hoe ook de weg van het ontstaan van de Schrift precies geweest is, het goddelijk karakter van de Schrift staat in de bijbel voorop. Prof. Berkouwer ontkent dit allerminst, maar het functioneert niet in zijn overtrokken aandacht voor het menselijk karakter van de Schrift."

Bij dit citaat tekent Prof. Berkouwer aan, dat hij in allerlei hoofdstukken wel aandacht geschonken heeft aan de openbaring.

Ik erken, dat Prof. Berkouwer in deze kritiek het gelijk aan zijn zijde heeft en bied hem daar voor mijn excuus aan. Het woord openbaring werkt hier verwarrend. Bedoeld is o.a. dat Prof. Berkouwer in zijn opvatting van de openbaring niet dat stringente verband legt tussen Openbaring en Heilige Schrift, zoals wij dit b.v. bij Bavinck ontmoeten. Maar vooral is bedoeld, dat hoewel Prof. Berkouwer allerminst het openbaringskarakter van de Schrift ontkent en dit met kracht tegen Bultmann e.a. handhaaft, en met nadruk uitspreekt, dat deze Schriften van God zijn en gericht zijn op lering, vermaning, enz., dit goddelijk karakter naar het zelfgetuigenis van deze Schriften niet voldoende tot doorwerking komt door de overtrokken aandacht van de in dienst neming van mensen, dus voor het menselijk karakter van de Schrift.

Anders gezegd: de verhouding van openbaring en Heilige Schrift is bij Berkouwer anders dan bij de Geref. dogmatici.

Daarmee zijn de vragen rondom de teboekstelling door mensen niet van de tafel geveegd, maar in het licht gesteld van de alles overstralende heerlijkheid en majesteit van het Woord Gods, de Heilige Schrift.

Dit overwicht van het Woord Gods acht ik verzwakt bij Prof. Berkouwer door b.v. zijn hoofdstuk: Geloof en Kritiek.

Deze korte toelichting moge de verkeerde indruk, die ik gewekt kan hebben, wegnemen en de hooggeleerde auteur ervan overtuigen, dat ons alles gelegen is aan de verheldering van de (posities en aan de juiste weergave van het geschrevene.

Katwijk aan Zee  G. Boer

 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 1968

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

BOEKBESPREKING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 1968

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's