Kerknieuws
BEROEPEN TE:
Rotterdam-Delfshaven, J. C. Schuurman te Putten — Achterberg, A. J. Timmer te Woudenberg — IJsselmuiden, E. M. Bakker te Rijssen — Bussum, W. C. Gijzel te Den Haag-Loosduinen — Sint Jacobieparochie en Wier — K. Mulder te Haaksbergen, die dit beroep heeft aangenomen — Sint Annaland, K. Schipper te Dordrecht — Zoetermeer en Lunteren, C. van den Bergh te Katwijk aan Zee — Oosterland, M. H. Geertsema te H. I. Ambacht — Veenendaal (Sola Fide) (toez.), M. van den Bosch te Goes.
AANGENOMEN NAAR:
Alkmaar, J. D. Kila te Den Helder — Katwijk aan Zee (toez.) L. Boer te Hazerswoude — Zevenhuizen (Gr.), W. Oostenwol te Witmarsum — Hagestein, W. van Herpen te Utrecht.
BEDANKT VOOR:
Roermond, C. W. Schlingemann te Aalst-Waalre — Harderwijk, J. Bogaard te Woerden — Maarssen, T. van 't Veld te Waddinxveen — Rhoon, J. C. Plaat te Zwolle.
OVERLEDEN:
J. H. Wierenga te Amsterdam (89), em. pred. van Purmerend.
BEROEPBAAR:
N. de Mooy, Oudeweg 19, Nuis (Gr.).
BENOEMD TOT:
hulpprediker, C. J. van Rooyen te Groet (Gr.), welke a.s. em. pred. deze benoeming heeft aangenomen.
PREEKBEVOEGDHEID:
C. Trouwborst, Kon. Julianastraat 32 te Waarder (post Woerden).
PROEFPREEK
Onder voorzitterschap van prof. dr. J. M. Hasselaar, hoopt de theologisch candidaat G. K. Korporaal te Gorinchem, zijn proefpreek te houden D.V. maandag 2 oktober 1972 om 19.30 uur in de Pieterskerk (nabij de Dom) te Utrecht. Paranymfen zijn de heren C. v. Sliedregt, cand. theol. en ir. W. F. Teekens, landb.k.'.
DORDRECHT
Rectificatie op onze mededeling van vorige week
In het vorige mmimer verzochten wij aan de predikanten om alle afspraken die wijlen br. T. Slagboom met hen had gemaakt als vervallen te beschouwen. Deze mededeling blijkt achteraf niet geheel juist te zijn. In de plaats hiervan verzoeken wij aan de predikanten die dit aangaat of zij zich even in verbinding willen stellen met ds. G. van Estrik. Toulonselaan 2 te Dordrecht, tel. 01850—34924.
L. Vos, scriba
JEUGDWEEKEND TE SLIEDRECHT
Hierbij nodigen wij alle jongeren uit tot deelname aan ons 4e jeugdweekend te Sliedrecht, , op 28 en 29 oktober 1972.
Op het programma o.a..
Zaterdag: Boottocht richting Dordtsche Biesbosch, ('Eregast' Joyce Pichel).
Film, 'Flipside'. (Jonge mensen/drugs/Jezus Christus).
Zondag: Communitisinging o.l.v. Joyce Pichel.
Kerkdienst o.l.v. ds. J. den Hoed met aansluitend preekbespreking.
Opgave: Alleen door storting van ƒ 12, 50 voor 16 oktober a.s. op gironr. 152 76 82 t.n.v. G. C. Zonnenberg, Albrechtplein 21, Sliedrecht, met vermelding van 'Jeugdweekend '72' en volledig naam en adres. (Prijs is inclusief de boottocht.)
Een programmaboekje wordt u vroegtijdig toegezonden.
JEUGDAPPèL
van de ring Alblasserwaard West in de Ned. Herv. Kerk te Oud-Alblas op 7 okt. a.s. om 7.45 uur. Spreker is ds. W. van Gorsel te Ridderkerk met als thema: de 3 verrassingen.
Orgelbespeling door Leo Terlouw en medewerking van een jongerenzanggroep te Oud-Alblas.
We hopen dat vele jongeren en ouderen aanwezig zullen zijn om gezamenlijk het jeugdwerk in het komende seizoen te beginnen.
SOLA SCRIPTURA
Voor het studentendispuut 'Sola Scriptura', uitgaande van de 'Civitas Studiosorum in Fundamento Reformato', hoopt D.V. 4 oktober a.s. om 19.30 uur in gebouw Cunera, Nieuwe Gracht 32 te Utrecht, dr. C. Graafland te Amsterdam te spreken over het onderwerp 'Bijbelse toekomstverwachting en aards perspektief'.
Belangstellenden zijn van harte welkom.
KERKDIENSTEN IN EINDHOVEN
1 okt. 17.00 uur Smalle Haven 1, ds. L. A. Klootwijk, Ede; 8 okt. 9 uur Camphuysenstr. 2, ds. J. J. Poort, Oisterwijk; 15 okt. 17.00 uur Smalle Haven 1, ds. B. Eysinga, Scherpenzeel; 5 nov. 17.00 uur Smalle Haven 1, dr. C, Graafland, Utrecht; 12 nov. 10.30 uur Schootsekerk, ds. L. Blok, Aalburg; 19 nov. 17.00 uur Smalle Haven 1, ds. L. A. Klootwijk, Ede; 3 dec. 17.00 uur Smalle Haven 1, dr. H. Bout, De Bilt; 10 dec. 10.30 uur Barrierweg, ds. J. J. Tigchelaar, Putten; 17 dec. 17.00 uur Smalle Haven 1, ds. J. J. Poort, Oisterwijk.
Inl. worden gaarne gegeven.
H. G. van Reenen,
Olympialaan 50, Eindhoven, tel. 040—5125 65
WAARDE
In de volgende maanden hopen in Waarde de volgende predikanten voor te gaan in de Herv. Geref. evangelisatie:
Op zondagen:
1 oktober, 14.30 uur ds. Harkema, Zeist 8 oktober, 14.30 uur ds. v. d. Plas, Ooltgensplaat 15 oktober 18.30 uur ds. Haring, Scherpenisse 22 oktober 14.30 uur eerw. hr. Groen, Herkingen 29 oktober 18.30 uur ds. Maasland, Middelharnis 5 november 14.30 uur ds. De Jong, Nieuw Lekkerland 12 november 18.30 uur ds. Van Loon, Aalst 19 november 14.30 uur ds. v. d. Beek, Sommelsdijk 26 november 18.30 uur ds. Zaal, 's-Grevelduin-Capelle Donderdag 30 nóv. 19.30 uur ds. Den Hoed (dankstond voor het gewas).
Verder zondagen:
3 december 14.30 uur ds. Hovius, Dordrecht 10 december 14.30 uur ds. Monster, Zwijndrecht 17 december 14.30 uur ds. Samson, Stavenisse 24 december 18.30 uur ds. Catsburg, Katwijk a. Zee 31 december 14.30 en 18.30 uur cand. Van Loenen, Hilversum
COLLECTE MEDISCHE ZENDING
Het hoofdbestuur van de Geref. Zendingsbond zond dezer dagen de volgende brief aan de diaconieën:
Ook dit jaar ontving u van de Generale Diaikonale Raad van de Nederlandse Hervormde Kerk het verzoek op een van de eerste zondagen van de maand september een diaconiecollecte af te staan voor de medische zending.
Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Zendingsbond vraagt u dringend aan dit verzoek gehoor te geven. In de begroting voor 1972 is een post van plm. ƒ 83.500, — opgenomen voor deze tak van arbeid. In dat bedrag zijn nog niet begrepen de salarissen van de vijf zendingsarbeiders, die overzee in de medische dienst werkzaam zijn. Evenmin hun werkkosten, die van hun pensioen of overtocht enz. bij verlof. Ook niet de sociale 'lasten'. Voor dit alles is naast de eerder genoemde ƒ 83.500, — nog eens ƒ 131.500, — nodig. Bij elkaar is dat een heel bedrag: ƒ215.000, —! Vandaar ons dringend verzoek: Laat iedere diaconie in de komende weken een collecte voor de medische zending bestemmen.
De verwikkelingen rond de Sectie Internationale Hulpverlening, die deze collecte namens de Generale Diakonale Raad organiseert, geven ons aanleiding u er met nadruk op te wijzen, dat onze bond volkomen vrij is in de besteding van de hem uit deze collecte toekomende bedragen. Alleen de GZB was en is voor die besteding verantwoordelijk.
Geen gemeente blijve achter. Vorig jaar ontving de GZB uit deze collecte ƒ82.835, 82. Dat bedrag kunnen we niet missen.
400 JAAR HERVORMDE DIENSTEN IN DELFT
Ter gelegenheid van het feit dat 400 jaar geleden — nl. op 3 augustus 1572 — de eerste hervormde kerdienst in Delft werd gehouden, heeft de centrale kerkeraad van de hervormde gemeente in deze plaats besloten tot het houden van een herdenkingsdienst. Deze dienst vond donderdag (21 sept.) jl. 's avonds plaats in de Oude Kerk aan de Oude Delft. In deze dienst met schriftlezingen, gebeden, kooren gemeentezang en orgelspel, spraken dr. W. H. Beekenkamp, predikant te Antwerpen, tevens buitengewoon hoogleraar aan de prot. theologsch faculteit te Brussel en oud-predikant van de hervormde gemeente te Delft, ds. A. Gooijer, herv. wijkpredikant en ds. J. Risseeuw, predikant van de Waalse gemeente te Delft. Na de dienst was er een ontvangst door de centrale kerkeraad in de Oude Kerk.
(Hervormd Persbureau)
Ds. L. VAN NIEUWPOORT TOT HERV. GEREF. VROUWEN
Er zal een grote geestelijke opwekking komen. Dat is de vaste overtuiging van ds. L. van Nieuwpoort uit Nunspeet en daarvan legde hij getuigenis af op de bondsdag van de jubilerende hervormde vrouwenbond op gereformeerde grondslag, gisteren in Tivoli, Utrecht.
Op grond van de bijbel mag de kerk een grote opwekking in het laatst der dagen verwachten, zei hij. De bijbel spreekt over een massale bekering van Israël en over de vernieuwing en loutering van de christelijke gemeente, voordat de grote en doorluchte dag des Heren komt. De kerk mag erop vertrouwen, dat de kracht van de Heilige Geest nog even groot is, als op de eerste pinksterdag.
Ds. Van Nieuwpoort noemde zo'n opwekking ook hoogst noodzakelijk, gezien de grote geesteloosheid, geestelijke inzinking en verstarring. De beweging in Canada, die door ds. H. J. Hegger en ds. W. Glashouwer naar Nederland is overgebracht, beoordeelde hij onverdeeld gunstig, evenals het recente optreden van ds. Jan Willem van der Hoeven uit Jeruzalem in ons land.
Gecompliceerder lag het voor de Nunspeter predikant met de Jezus-beweging. Hij voelde dat het bij vele Jezus-jongeren in belangrijke mate een gevoelservaring is, die weer wegebt. Men leeft te weinig op de vaste grondslag van Gods Woord. Ook constateerde hij, dat Christus te weinig beleden wordt als de middelaar Gods en der mensen en dat meer gelet wordt op het voorbeeld van de mens Jezus. Hij betreurde ook de onverschilligheid jegens de kerk, de ambten en de sacramenten.
Toch mogen deze bezwaren de kerkmensen er niet toe brengen, hoog van de toren te blazen, zei hij, want de Jezus-jongeren kunnen ons ook vragen stellen. In dit verband noemde ds. Van Nieuwpoort het gebrek aan geloofsblijdschap in de kerk, de halfheid en wereldgelijkvormigheid, de slordige omgang met de bijbel en het dito gebedsleven, de liefdeloosheid en de jaloezie en het weinig bezig zijn met de toekomst van Christus.
De conclusie van ds. Van Nieuwpoort was ondanks zijn grote reserves tegen de Jezus-beweging toch een verwijzing naar het bijbelhoofdstuk Marcus 9: als de discipelen Christus vertellen, dat er mensen zijn, die in Zijn naam duivelen uitwerpen en die toch de discipelen niet volgen, antwoordt Jezus: verbiedt het hen niet, want die niet tegen ons is, is voor ons.
De presidente, mevrouw A. M. Harkema-Visch uit Zeist, stond er in haar openingswoord bij stil, dat de hervormde vrouwenbond op g.g. thans twintig jaar bestaat. Begonnen met 24 verenigingen met 621 leden, telt de bond er thans 134 met in totaal 4691 leden en nog steeds is er groei. Mevrouw M. van Dijk-Jansze uit Woudenberg, die al deze twintig jaar bondssecretaresse is geweest, maar nu te kennen heeft gegeven, zich terug te willen treikken, werd op gepaste wijze gehuldigd.
(Trouw)
Dr. W. AALDERS SPRAK VOOR 'PROTESTANTS NEDERLAND'
De Vereniging 'Protestants Nederland' hield vrijdagavond 22 september jl. haar jaarlijkse algemene ledenvergadering in de grote zaal van de Pauluskerk te Rotterdam-C, o.l.v. ds. L. Lagerweij, voorzitter van het hoofdbestuur.
Na een kort openingswoord van de voorzitter kreeg dr. W. Aalders, Hervormd predikant te Den Haag en lector in het wereld-protestantisme te Nijmegen, gelegenheid tot het uitspreken van zijn referaat getiteld: 'Calvijn en het gereformeerd protestantisme'.
Wij leven — aldus dr. Aalders — in een periode van veel historische gedenkdagen. De inname van Den Briel, de eerste vrije Statenvergadering, de Bedburger Synode, de Synode van Embden.
Bij zulke herdenkingen wordt vaak over Calvijn en het calvinisme gesproken op een wijze, die een verkleurd beeld geeft van de historische werkelijkheid. Dat is de reden waarom hier de aandacht wordt gericht op de verhouding van Calvijn tot het gereformeerd protestantisme in de Nederlanden.
Omdat Calvijn in 1564 gestorven is, is er van een direkte betrekking tussen hem en de Nederlandse Opstand geen sprake. Wel echter was er een nauwe relatie tussen Calvijn en de geloofsstrijd der Franse protestanten. Uit de correspondentie tussen hem en vele gelovigen in Frankrijk blijkt, dat die verhouding verstoord dreigde te raken door toenemende spanningen.
De Hugenoten verbonden hun geloofsstrijd steeds nauwer met de politiek. En dat was iets, waar Calvijn zeer afkerig van was. Hij heeft echter de politisering en militarisering van de Hugenoten-kerk niet tegen kunnen houden. Het is geëindigd in het afschuwelijke drama van de Bloedbruiloft.
De Franse Calvinisten zijn dus zeker geen zuivere vertegenwoordigers van Calvijns geest en bedoeling.
Het meest wezenlijke van Calvijn als Hervormer is geweest, dat hij de uitgeleide gemeente van vervolgden, uitgewekenen en verbannenen een belijdenis en kerkorde heeft willen geven, waarin het pelgrimskarakter van de aartsvaders, het volk Israël en de apostolische gemeente zoveel mogelijk bewaard bleef.
De kerk mag volgens Calvijn niet te vast wortelen in de aarde en in de geschiedenis. Uiteraard werd dat grondmotief van Calvijn beter begrepen in de vluchtelingen-gemeenten dan in nationale kerken. Dus beter in Straatsburg dan in Geneve; en beter in Londen en Embden dan in Antwerpen en Dordrecht.
Het Nederlandse protestantisme heeft sterk de invloed ondergaan van Calvijn. Maar ook de invloed van de Franse Hugenoten heeft hier via de Zuidelijke Nederlanden doorgewerkt. Er liggen duidelijke verbindingslijnen tussen de Franse protestanten en de gewelddaden en anti-roomskatholieke terreur in 1566 en daarna.
De echte Calvinisten distantieerden zich duidelijk van die politisering en militarisering van de kerk. Dat zuivere calvinisme is altijd een minderheidsgroep in ons land geweest; maar een invloedsrijke en gerespecteerde minderheid. Het streed alleen met geestelijke wapens.
Belijdenis en tucht bewaarden hen voor wreedheden en gewelddadigheden. Het is nu dat zuivere, geestelijke calvinisme, dat op de Synode van Embden de oorsprong van de Gereformeerde Kerken in de Nederlanden heeft gestempeld. Dat is een zeer kostbare erfenis, waar men echter in de geschiedenis niet trouw aan gebleven is. Was dat wel het geval geweest, dan zouden de revolutionaire patriotten in de 18e eeuw niet zoveel invloed in de kerk hebben gehad. En evenmin zouden dan thans de revolutionaire marxisten zo sterk in de kerk kunnen infiltreren.
De herdenking van het verleden kan tot een zegen worden, als wij ontdekken waarom onze calvinistische voorouders tegenover de sterke politieke zuigkracht weerstand hebben geboden aan elke verleiding tot vermenging van geloof en politiek, en trouw zijn gebleven aan het beginsel van Calvijn: 'Want wat is het, dat wij vele steden en muren krijgen en hebben, als Jeruzalem niet opgebouwd wordt; daar toch de Here daartoe meer gezind is dan tot alle Jakobs steden'.
STUDENTEN IN DE THEOLOGIE HOUDEN HALF COLLEGEGELD
Ook in het kader van de nieuwe collegegeld-regeling met sterk verhoogde bedragen zullen studenten in de theologie het historische voorrecht behouden onder bepaalde voorwaarden slechts half collegegeld te behoeven betalen. Dit betekent ingaande cursus 1972—1973 betalen van ƒ500, — in plaats van de befaamde ƒ 1000, — collegegeld, die voor studenten in alle andere studierichtingen verplicht wordt.
Ingevolge de wet van 1876 op het hoger onderwijs betaalden theologie-studenten van oudsher slechts half collegegeld. Hierbij werd uitgegaan van de overweging, dat zij gelijktijdig een kerkelijke opleiding volgden aan of bij met de faculteit gelieerde theologische kweekscholen of seminaries of kerkelijke hoogleraren. Voor de rijksuniversiteiten van Leiden, Groningen en Utrecht en de (v.h. gemeentelijke) Universiteit van Amsterdam diende dit te worden aangetoond door het overleggen van de inschrijving (tegen betaling) in het 'album' e.d. van de eigen, in de praktijk hervormde, doopsgezinde, lutherse of remonstrantse, kerk(elijke opleiding). Voor de beide bijzondere universiteiten, de Vrije Universiteit op gereformeerde grondslag te Amsterdam en de r.k. universiteit te Nijmegen, gold tenslotte de verplichting theologie-studenten (eveneens) tenminste half collegegeld te laten betalen.
In de laatste jaren betaalden a.s. theologen zodoende volledig collegegeld (ƒ200) of, mits ingeschreven in het kerkelijk album, half geld (ƒ 100 plus veelal ƒ50 voor het kerkelijk album) gedurende de eerste vier collegejaren (en bijv. theologiestudenten aan de V.U., ongeacht hun kerkelijke richting: ƒ 150 collegegeld).
Voor andere studierichtingen wordt het collegeld ingaande het komende studiejaar ƒ 1000 ook bij inschrijving gedurende meer dan vier studiejaren; voor a.s. theologen wordt het echter ƒ500 (plus bijv. voor het hervormd kerkelijk album ƒ50) en dat dan (blijft in hun geval gehandhaafd) gedurende slechts vier jaren achtereen.
Hiermee zijn de verschuldigde gelden voor a.s. theologen en niét-theologen tenslotte verder uiteengegroeid dan aanvankelijk (in de vorige eeuw) werd beoogd, maar bij de hernieuwde uitzonderingsregeling is uitgegaan van het beginsel van het willen handhaven van historische rechten.
De uitzonderingsregelingen hebben in Utrecht moeilijkheden opgeleverd na het aangaan, voor de tijd van voorlopig vijf jaar, van een gentleman's agreement tussen de theologische faculteit en de uit een samengaan van een aantal grootseminaries ontstane KTHU, de Katholieke theologische hogeschool Utrecht. Zo hebben r.k. studenten getracht, teneinde ook collegegeldvermindering te bereiken, ingeschreven te raken in het hervormd kerkelijk album, dat bedoeld is voor wie voornemens is predikant in de hervormde kerk te worden.
Mogelijk gaat de koppeling inschrijving in enig kerkelijk album-half-collegegeld in het kader van de nieuwe regeling met verhoogde collegegelden verdwijnen, zodat de reductie gaat gelden voor alle dagstudenten in de theologie aan een erkende universiteit.
AANBOD PREDIKANTEN IN GEREF. KERKEN STRAKS GROTER DAN VRAAG
We moeten zelfs zeggen dat de kerken zich dienen voor te bereiden op een situatie, waarin er een overschot zal zijn aan gegadigden voor het predikantsambt. Gelet op het feit dat het 'nul-punt' reeds in 1977 of zelfs eerder bereikt kan zijn en in aanmerking genomen dat een deel van het grote aantal huidige studenten niet voor die tijd met de .studie gereed zal zijn, is de kans op een dergelijk overschot zeer reëel. Ook bij de theologen zal er dan — zoals thans reeds bij andere academische beroepen het geval is — van werkloosheid sprake zijn.
Het is noodzakelijk dat een (verdere) bezinning op gang komt. Want de huidige situatie lijkt niet lang vol te houden.
Dit zijn twee noties, die naar voren komen in het pas verschenen vierde rapport van het jonge instituut voor praktische theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, getiteld 'Vraag en aanbod (de ontwikkeling van het aantal predikants-vacatres in de Gereformeerde Kerken)'.
De resultaten van het onderzoek waarvan het rapport de neerslag is, zijn als volgt samen te vatten:
1. Gezien het verloop van het aantal predikantsplaatsen van de afgelopen 20 jaar en gezien de achterliggende factoren, mag voor de toekomst gedacht worden aan een daling van het aantal predikantsplaatsen.
Eén van de oorzaken daarvoor is het grote aantal kleine gemeenten (minder dan 500 leden) die financieel niet meer in staat zullen zijn het salaris van een predikant te bekostigen.
2. Op grond van de leeftijdsopbouw van de dienstdoende predikanten en op grond van het aantal ingeschreven theologie-studenten aan de V.U. en Kampen gedurende de afgelopen jaren, is het mogelijk te voorspellen dat in de nabije toekomst het aantal beschikbarp wijkpredikanten in plaats van af te nemen, zoals de laatste 7 jaar, weer flink zal stijgen.
3. Beide bovengenoemde conclusies leiden tot een prognose die inhoudt dat tussen 1976 en 1981, zonder rekening te houden met art. 6 kandidaten ('singuliere gaven'), het moment zal liggen waarop er in de Gereformeerde Kerken geen sprake meer zal zijn van reële vacatures.
4. Indien inderdaad een toeloop van 50 a 60 kandidaten volgens art. 6 van de kerkorde de komende jaren zal plaatsvinden, zoals de geruchten soms luiden, dan betekent dit een verschuiving van het tijdstip waarop er geen vacatures meer zullen zijn van ongeveer 2 jaar. In dit geval zal in de gunstigste of ongunstigste situatie, net hoe men het noemen wil, al in 1975 sprake zijn van een 'aanbod dat groter is dan de ’vraag’.
DRIE EVANGELISTEN GAAN VAN START
De maand oktober 1972 is een belangrijke periode voor de Hervormde Bond voor Inwendige Zending op G.G. (kortweg IZB), omdat dan drie evangelisten tot hun werk zullen worden ingeleid.
Evangelist W. de Bruin, die tevens de funktie van hulpprediker hoopt te ontvangen, zal op zondagmorgen 8 oktober in de Hervormde Kerk te Vreeswijk worden bevestigd. door de plaatselijke predikant ds. C. van Schoonhoven en tevens zijn 'intrede' doen. Zijn werk zal voor een groot deel liggen in de Vreeswijkse nieuwbouw van de burgerlijke gemeente Nieuwegein. Het is niet uitgesloten dat hij ook zal gaan arbeiden in de snel groeiende flatwijken van IJsselstein.
Op dezelfde zondag 8 oktober zal in de Jacobikerk te Utrecht in een dienst welke om 5 uur aanvangt evangeliste mej. C. van Maanen worden ingeleid tot haar werk in de binnenstad van Utrecht door ds. A. Kool, welke zijn arbeidsterrein heeft rondom de bekende Jacobikerk.
In beide diensten zal ds. B. J. Wiegeraad, predikant bij de IZB, de prediking verzorgen.
Een week later, op zondag 15 oktober, hoopt de heer L. van Gaalen bevestigd te worden tot evangelist in de morgendienst, welke waarschijnlijk gehouden zal worden in de Hervormde Kerk te Wieringerwaard. In de middagdienst zal hij zijn intrede doen. Naast de geestelijke verzorging van de Hervormd-Gereformeerden in Wieringerwaard en omstreken, is het zijn streven om tot zegen van de Hervormde Kerk in de kop van Noord Holland evangelisatorisch bezig te zijn. De bevestigingsdienst zal ook hier door de predikant van de IZB geleid worden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1972
De Waarheidsvriend | 14 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1972
De Waarheidsvriend | 14 Pagina's