UIT DE AFDEELINGEN
25 Jaar Hervormd-Gereformeerde actie.
Vrydagavond hield de Afdeeling Harderwyk van den Geref. Bond haar 15de jaarvergadering. De eere-voorzitter, ds. B. N. B. Bouthoorn, liet zingen Psalm 89 vers 1, ging voor in gebed en las Psalm 19 voor. In zyn openingswoord, herinnerde hy er aan, dat dit feitelyk een 25ste jaarvergadering was, wel niet als Afdeeling van den Geref. Bond, maar eerst heeft deze Afdeeling 10 jaar bestaan als Vereeniging „Strydt den goeden stryd" en vervolgens 15 jaar als Afdeeling. Er is dankbaarheid', dat deze actie niet taande en inzonk, maar dat er kwam een opbloei van het Gereformeerde leven. Al die 25 jaar hebben in het bestuur zitting gehad, G. Bunschoten en T. van Dam. Spreker is verheugd in het midden te zijn, omdat hy overtuigd is van de noodzakelykheid om ons volk te mobiliseeren. Vroeger had men alleen oog voor het uitwendige, maar we moeten niet afgaan op den schyn, want schyn bedriegt. Wie weet wat er is voorgevallen in onze Hervormde Kerk, die moet spreken van inzinking en opwaking van ongeloof. Br zyn door Gods genade menschen geweest, die hebben gevoeld de smaad, den Koning der Kerk aangedaan. Het modernisme rooft de kroonjuweelen Gods. Zoo is men gekomen tot de oprichting van den Geref. Bond, om steeds op meerdere plaatsen het zuivere Woord Gods te verkondigen. De zegen heeft op dit werk gerust, want steeds meer plaatsen zyn er, waar men heeft leeren vragen naar de zuivere prediking. Spreker hoopt, dat God een band om ons moge leggen, een band des geloofs, dar liefde en des gebeds.
De secretaris, G. Bunschoten, leest zyn jaarverslag, waarin hy vermeldt dat de Afdeeling 5 maal vergaderde en dat by de verkiezing van gemachtigden onze candidafcen met groote meerderheid werden gekozen. Hy herdacht het overleden lid H. J. V. d. Beek. De Afdeeling telt 67 leden van den Bond en 46 uitsluitend van de Afdeeling. Het bestuur telt 6 leden, terwyl ds. Bouthoorn tot eere-voorzitter werd benoemd.
De penningmeester, T. van Dam, geeft in zyn verslag vele nuttige wenken en meldt een voordeelig saldo van ƒ 11.22 over het afgeloopen jaar.
Het lid D. Schouten geeft vervolgens een bespreking over „Het recht der Hervormde Gezindheid" van Groen, daarby wyzende op die beteekenis van deze gedachten ook nog voor onze dagen.
Ds. Van Mastrigt wenscht de Afdeeling geluk met het zilveren jubileum, evenals de beide jubilarissen en hoopt, dat de Heere God, de Afdeeling in lengte van jaren zal zegenen. Hij verheugt zich, dat aangezien hy zelf door tydsgebrek verhinderd was zich veel met de Afdeeling te bemoeien, zyn collega gelegenheid heeft deze arbeid te verrichten.
De heer W. Mekenkamp, die de Afdeeling 10 jaar als voorzitter diende, verheugt zich over de vooruitgang in al die jaren en spreekt zyn beste wenschen uit.
Vervolgens worden door verschillende leden inleidingen geleverd. J. F, Tanghe spreekt over : Zelf verheffing en Proeve van een nieuw woordenboek ; A. Foppen over : God is Liefde; J. de Pauw over Genesis 3 vers 14 ; N. Westerink over : Hoe een ellendige tot een feest kwam ; Jac. Bos over : Vrede.
Ten besluite sprak onze voorzitter J. M. van Meer over : „De Afke", waarna hy allen, die tot het welslagen van dezen avond hadden medegewerkt, bedankte en voorging in dankgebed.
Hiermede was deze door ongeveer 120 personen bezochte vergadering ten einde.
MAASSLUIS, 26 Febr. 1936. Onze Afdeeling hield Maandagavond j.l. een openbare vergadering in „SursumCOorda", waar de heer P. Brinkers, van Utrecht, de voorzitter van de Commissie van Actie, voor ons optrad met het onderwerp: „Onze taak". De opkomst was wel niet groot, maar viel toch niet tegen en de collecte voor de fondsen bracht nog ƒ 16.21 op.
De andere leden van de Commissie van Actie, de heeren De Groot en Maarleveld, waren mede aanwezig. Er werd aanvankelyk één lid gewonnen, en wel een vrouwelijk lid. Nu moeten in het vervolg de vrouwen van de leden natuurlijk ook de gewone vergaderingen bezoeken.
UTRECHT. 6e Ledenvergadering D.V. op Maandag 9 Maart a.s., des avonds 8 uur in het Wykgebouw. Kromme Nieuwe Gracht 82.
Agenda : 1. Opening. 2. Notulen. 3. Ingekomen stukken. 4. Inleiding door vr. J. van Amersfoort. Onderwerp: e bevestigingsformulieren. 5. Rondvraag. 6. Sluiting.
Laten nu alle leden zoo mogelijk komen. Op de vijf vorige vergaderingen was de opkomst bevredigend, laat deze laatste het drukst bezocht zyn. De datum der jaarvergadering wordt nog bekend gemaakt.
HET BESTUUR.
BODEGRAVEN. Op uitnoodiging van de afdeeling van den Geref. Bond sprak Woensdag 26 Februari voor ons in gebouw Rehoboth ds. Rynsburger van Oud-Beijerland over het onderwerp „Geen Algemeene Verzoening". Met aandacht werd deze zoo duidelijke rede door de aanwezigen gevolgd. Spreker wees op eenige Bybelplaatsen, welke door verschillende richtingen ten onrechte worden gebruikt voor de Algemeene Verzoening. Om daarna volgens Schrift en Belijdenis aan te toonen, dat geen samenwerking van God en mensch in aanmerking komt voor de zaligheid, maar alleen het vrye welbehagen Gods, waardoor wij moeten zalig worden.
Na het zingen van Psalm 89 vers 8, werd deze zoo leerzame avond door ds. Rijnsburger met dankzegging gesloten. Namens het Bestuur,
G. GRIFFIOEN, Secretaris.
GOUDA. Verslag van de jaarvergadering van de afdeeling Gouda op 21 Februari. Na de gebruikelijke opening door den voorzitter en het lezen van de verslagen was het woord aan onzen eere-voorzitter ds. van Ginkel, die behandelde : Tweeërlei levensbeschouwing. Ds. van Ginkel sprak ongeveer als volgt:
Wanneer wy over levensbeschouwing spreken, moeten wy teruggaan naar de oudste tijden en herinneren aan Genesis. Het spreken van de slang: Gy zult als God zijn enz. Besef van het goed en het kwaad. Verlossing van het kwaad.
De Perzen vereerden 2 goden. Zy spraken ook al van den altijd-durenden stryd. Onder de Grieken komt de Humanistische strooming. Socrates en Plato waren de mannen, heidenen die lang voor Christxis leefden. Sedert 1700 is er eigenlijk niemand geweest, die in mijn plaats kon staan.
In de laatste 100 jaren verloren de menschen de belangstelling in geestelijke dingen en vonden het stoffelijke belangrijker. Plato leerde : De mensch bestaat uit ziel en lichaam. De geest is goed. Het lichaam (de stof) is de zetel van het booze. De geest Is dus opgesloten binnen de grenzen van het booze. Plato had ook zijn verlossingsleer : de menschelijke ziel triomfeert over het menschelijk lichaam. De mensch moet harmonieus leven. Dan krijgen wij de leer van den staat (lichaam). Het denken over de stof. Dictator. Plato's ideaal is : eens zal de wereld door het intellect geregeerd worden. Paulus komt op zijn reizen in Antiochië, Philippi, Athene te midden van menschen, die waren opgevoed in de leer van Plato. (Die Grieksche wereldbeschouwing liet zich gelden. Men sprak : Als de stof zondig is , kan Jezus geen stoffelijk lichaam gehad hebben, dan is Zijn lichaam een schijnlichaam geweest. Dat was de Grieksche wereldbeschouwing. De Christelijke had open oogen. Tegenover die levensbeschouwing stelde de Christelijke de Apostolische geloofsbelijdenis en kiest daarmede positie tegenover de Grieksche. Paulus wl 't er inhameren bij de menschen, dat hij gelooft in Jezus die ontvangen en geboren is en die geleden heeft. In de Middeleeuwen ontstaat het monnikendom. Men geloofde in de zinnelijkheid van het vleesch. Stilgestaan wordt bij de spiritualen. Ook In die dagen gold het: Gij moet wederom geboren worden. Dat leek christelijk. Maar was het niet. Humanisme is de leer der menschelijkheid. Machiavelli verheerlijkt het despotisme. De verheerlijking van den staat. Dit onderwerp is belangrijk. Het fascisme van Mussolini, het nat.-soclalisme in wezen precies hetzelfde. Daarom moeten de Joden uit Duitschland. Ras staat geen vermenging toe. Het nat.-socialisme is een stap terug. Men moet meer naar de kerk om te luisteren en niet naar de cultuur. Die strooming is niet altijd in zijn wezen gezien. Zij kwam overal in uit. Renaiscance. Ook zijn er die teruggrijpen naar den Bijbel. Hoe ? Met als Luther. Alleen gedwongen door het verlangen naar het oude. Toch gaan weer velen den Bijbel bestudeeren. En waar de Bijbel komt daar spreekt de Heere. De Bijbel is gezag. De Humanisten hebben zegen op hun werk gehad: Zij hebben de akker toebereid voor de Reformatie. De Humanisten weken in het meest fundamenteele af. Zij spraken van de leer in den mensch. Luther van den gebroken mensch. De Humanist sprak van een vrijen wil, Luther van een slaafschen wil. Erasmus heeft Rome afgekeurd, maar was toch tegen Luther. Het blijkt dat Humanisme en Reformatie niet samen gaan. Er is een breuk die niet te overbruggen is. In de 17e eeuw komt het Remonstrantisme. De leer der vrije genade wordt niet verstaan. Bij Spinoza leeft de idee Humanisme weer op. Later in de Fransche revolutie viert het hoogtij. Daaruit stamt het socialisme, het communisme, fascisme en nat. socialisme. Allen spreken van de leer in den mensch. Plato was een wijs man. Hij was gevat. Hoe komt een heiden aan zooveel licht. Hij zeide: Ik geloof mijn oude goden niet meer. 't Probleem van nu is er altijd geweest. Als de enkeling zijn grootheid verliest, buigt hij aan den voet van het kruis. Wij vragen : kunnen wij iets doen ? Wij zijn wel tot iets geroepen. Tot de belijdenis : niet ik, niet de mensch, maar Christus alleen. God binde ons de nood op de ziel. En worde ook in ons land dat getuigen gehoord : niet de mensch, maar dat God geprezen worde.
Het was een rijke avond. Na nog eenige vragen te hebben beantwoord, werd de jaarvergadering, het was zeer laat geworden, met dank aan God gesloten.
JOH. VAN DE BANK, Secretaris.
NOORDWIJK. Dinsdag 18 Febr. is voor onze Afdeeling opgetreden ds. S. van Dorp, uit Den Haag, en wel in het belang van den Gereform. Zendingsbond.
Wij mochten een goede ure hebben. Met groote aandacht werd geluisterd naar de verkondiging des Woords naar aanleiding van 2 Petrus 1 : 19. De collecte, die gehouden werd, was het bewijs, dat ook voor deze zaak in onze kleine kring leefde aanwezig is. Niet minder dan ƒ 40.— mochten wij aan ds. Bieshaar afdragen. Deze som gaf ons rede tot dankbaarheid.
Wij hopen, dat ds. Van Dorp nog meerdere malen bereid mag wezen , om voor onze kring op te treden. De bereidheid, om naar zijn woord te luisteren, is aanwezig.
Dinsdag 10 Maart, des avonds 7.30 uur, hopen wij D.V. in ledenvergadering bijeen te komen om dan over verschillende zaken, onze Afdeeling betreffende, te spreken. Door den voorzitter zal het onderwerp: „Genadeverbond en Kerk" ter bespreking worden ingeleid. Wij wekken alle leden, maar ook hen, die nog geen lid zijn, op : komt ter vergadering ; toont uwe belangstelling niet alleen bij de verkondiging des Woords, maar ook als wij de belangen onzer Afdeeling bespreken en in alle eenvoud de leerstukken onzer Belijdenis behandelen.
Vrijdag 13 Februari, des avonds 7.30 ww, hoopt D.V. voor ons op te treden ds. J. Goslinga, van Utrecht, de Penningmeester van onzen Bond. En, hoe kan het anders, er zal dan een collecte gehouden worden voor den Gereform. Bond, en wel voor dat gedeelte der kas, dat door den Penningmeester gebruikt wordt om de abonnementsgelden aan te vullen van velen, die hoewel gaarne „De Waarheidsvriend" lezen, door werkeloosheid enz. het volle bedrag niet kunnen betalen.
Wij hopen, dat de Heere ons een goede avond moge geven en dat ook deze collecte een goed getuigenis mag geven van de liefde in onze krlng tot het Gereformeerd beginsel.
HET BESTUUR.
K.V. Samuël 1 en 2 te Rotterdam-Zuid
Op 19 Februari j.l. mochten bovengenoemde K.V. haar 21-jarig bestaan feestelijk herdenken in het Wijkgebouw der Maranathakerk.
Nadat de voorzitter, de heer P. v. d. Broek, verzocht had te zingen Psalm 146 : 1, 3 ging hij voor in gebed.
Vervolgens riep hij alle aanwezigen een hartelijk welkom toe, en ligt de heer Tertoolen ons genieten van een paar prachtige stukjes zang.
Na de jaarverslagen behandelde de heer van Loon het zeer mooie onderwerp „Zacheüs",
Het reciteeren der leden bleek in den smaak te vallen en wekte bij velen de lachlust op. Twee leden gingen de K.V. verlaten, hen werd door den voorzitter een woord van dank gebracht. Ieder kreeg een boek als aandenken aan Samuel.
Zoo mag de vereeniging met dankbaarheid aan God weer op dezen genoeglijken avond terug zien. Geve God dat ook Samuel in de komende jaren mag medewerken om van zijn jeugd jongelingen en mannen te vormen die pal staan voor Zijn dienst en Zijn Woord.
De Secretaris,
L. MASTENBROEK.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 1936
De Waarheidsvriend | 10 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 1936
De Waarheidsvriend | 10 Pagina's