De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Nieuwe moraal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuwe moraal

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen ik de drie lijvige rapporten voor me kreeg, die de synodeleden moesten gaan behandelen over de nieuwe moraal, leek me de omvang alleen al een reden om het maar bij de oude moraal te houden.

Er was een meerderheidsrapport, geschreven door dr. F. O. van Gennep, waarin worden behandeld veranderingen in de moraal, geslachtsverkeer van ongehuwden, homosexuele vriendschap, communes, allerlei vormen van sexualiteit. De synode had er weinig goede woorden voor over, gezien het meegaan met de geest van de tijd. Eén der synodeleden merkte op dat hij er zelfs een vieze smaak van had overgehouden. Een ander zei dat een dergelijk rapport, gezien het aanvaarden op vele punten van de nieuwe moraal, in de kerk de grootste verwarring zou stichten. Nog weer iemand anders zei dat de kerk veel eerder de oproep zal moeten laten uitgaan om het getij van de morele luchtverontreiniging te keren.

Er was ook een minderheidsrapport van de hand van prof. dr. P. J. Roscam Abbing. Dit rapport stelt, in tegenstelling tot het meerderheidsrapport, duidelijk dat geslachtsgemeenschap in het huwelijk thuis hoort en dat bijvoorbeeld het afwijzen van de homofilie in het Oude Testament niet uitsluitend verklaard kan worden uit het feit dat die relaties een onderdeel waren van de cultus.

De synode voelde zoals gezegd niets voor het meerderheidsrapport. Er kwam toen een verklaring van het moderamen, waarin werd uitgesproken dat het meerderheidsrapport zowel methodisch als inhoudelijk van grote waarde is, dat het niettemin in sommige opzichten tekort schiet en aanvechtbaar is. Vooral moet worden gedacht aan een bredere bijbels theologische toelichting, terwijl bovendien te weinig rekening is gehouden met funeste tendenzen in de huidige samenleving. Er had, aldus de verklaring, meer nadruk moeten vallen op de ascese. Daarnaast sprak de verklaring uit dat sommige van deze elementen duidelijker tot uitdrukking zijn gekomen in het minderheidsrapport. Daarom wilde het moderamen de commissie verzoeken een poging te doen het rapport te herschrijven, daarbij rekening houdende met de naar voren gebrachte kritiek en met de zienswijze en conclusies van het minderheidsrapport. Gesuggereerd werd om alternatieve meningen uit het minderheidsrapport als gelijkwaardig op te nemen naast de andere meningen. Ds. Kalkman diende echter een voorstel in om het minderheidsrapport van Roscam Abbing tot uitgangspunt te maken voor een volgende behandeling van de moraal, omdat hij de waardering, die het moderamen opbracht voor het meerderheidsrapport niet'kon delen. Daarnaast was er nog een voorstel van ds. Colstee om het meerderheidsrapport en het minderheidsrapport samen de kerk in te sturen. Het voorstel van ds. Colstee kreeg 10 stemmen. Het voorstel van ds. Kalkman kreeg 43 stemmen. Dr. Van Gennep, de opsteller van het meerderheidsrapport was diep teleurgesteld, gezien het werk dat aan het meerderheidsrapport ten grondslag had gelegen (vier jaar).

Het wil me echter voorkomen dat niet de tijd, die aan een rapport besteed is, maar de kwaliteit van het gebodene van gewicht is bij de beoordeling. Als men vier jaar lang niets anders doet dan een rapport voorbereiden dat aansluit bij de verworven tendenzen in onze a-christelijke cultuur, dan moet men zich er niet over verbazen als diegenen, die die weg niet op willen dit ook duidelijk laten merken. We mogen dankbaar zijn dat de synode besloten heeft zoals ze besloten heeft.

Een van de ondertekenaars van het meerderheidsrapport heeft inmiddels opgemerkt dat het wel te begrijpen was dat de synode zover nog niet mee kon komen als de opstellers van het meerderheidsrapport gegaan zijn. Ze hadden zelf ook vier jaar moeten wennen aan wat ze nu in dit rapport hebben gezegd. Maar ze wilden mensen echt blij maken. Bij zo'n opmerking frons je toch wel even je wenkbrauwen. Mensen blij maken, door gedachten te propageren die aan een stuk modern levensgevoel, met al z'n zondige en losbandige uitingen zijn ontleend. Dat wordt vanuit de Kerk gepoogd. Waarin ligt eigenlijk het geluk van een mens? Is het niet in een leven in overeenstemming met de normen van de Schrift. Het is wel zeer te wensen dat een rapport als dit meerderheidsrapport niet meer op de synodale tafel verschijnen zal. En dat de synode nooit wennen zal aan de opvattingen waaraan de opstellers kennelijk gewend zijn geraakt. De kerk heeft maar één norm, dat is het Woord, dat haaks staat op het moderne levensgevoel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 1972

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Nieuwe moraal

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 1972

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's