De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

2 minuten leestijd

J. van 't Hul, Uit het diensthuis uitgeleid. Het leven van Mozes, uitgeverij Den Hertog B.V., 221 pag., ƒ 29,50.
Nog een ander boek over Mozes. Nu wordt ons zijn leven getekend in Nieuwtestamentisch perspectief en toegepast op het geloof zoals de Heere dat geeft aan Zijn volk. Dat gebeurt boeiend en betrokken. Het is een stichtelijk werk dat velen onder ons zal aanspreken. Eenvoudig en diep. Hie en daar wat in een archaïserende stijl. Om een indruk te geven volgt hier een willekeurig gekozen citaat: 'Het meest heeft Mozes nog te stellen met zijn eigen boze natuur. Pas bij de laatste snik, sterft ook Mozes' eigen ik. Ook in zijn hart is het oorlog. En die oorlog is het zwaarst als Mozes alleen is. Oorlog in de binnenkamer. Een wonderlijke strijd, die Mozes verliest. Maar aan zo'n verliezer bewijst God genade. Verlies wordt winst. Mozes komt aan de weet dat de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt. Nauwelijks! Maar toch zalig! Zelfs deze dienstknecht des Allerhoogsten poogt de straf nog te ontgaan. Met het hemelse Kanaan voor ogen bedelt hij het aardse Kanaan te mogen zien. Wij horen hem bidden en bedelen: "Laat mij toch overtrekken en dat goede land bezien, dat aan gene zijde van de Jordaan is, dat goede gebergte en de Libanon!" (Deut. 3.: 25). Maar God wil er niet meer over spreken: "Het zij u genoeg; spreek niet meer tot Mij over deze zaak" (Deut. 3 : 26b).'
De schrijver sluit zich min of meer aan bij de (Schriftkritische) opvatting dat Ramses II de farao van de verdrukking zou zijn geweest. Flavins Josephus dacht daar trouwens ook al zo over. Maar houden wij ons aan de bijbelse chronologie, dan ligt het meer voor de hand aan Amenofis II te denken. Hij stierf in de kracht van zijn leven. Zijn dood werd nog lang niet verwacht. Want uit archeologische gegevens blijkt dat zijn grafmonument nog lang niet voltooid was, toen zijn lichaam moest worden bijgezet. Bovendien weten wij uit buitenbijbelse bronnen dat hij niet door zijn oudste zoon is opgevolgd maar door een jongere zoon. Overigens doet deze opmerking niets af van mijn waardering voor dit boek vanwege zijn meditatief, Schriftuurlijk-bevindelijk karakter.
J. J. de Bie, Huizen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 november 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 november 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's