Even napraten...
Twee weken later dan u gewoon bent, krijgt u een impressie van de synodevergadering van 13 en 14 maart. Drie onderwerpen licht ik eruit. De bespreking van het zg. Kairosdocument is in de Waarheidsvriend al eerder (kort) weergegeven.
Perforatie wijk- en gemeentegrenzen
Het verschijnsel dat gemeenteleden in een andere plaats kerken of in een andere wijkgemeente dan waarin zij wonen zal u niet onbekend zijn. Voor een groot aantal meelevende hervormden is dit de wekelijkse werkelijkheid. Voor wie graag bewust en totaal meeleeft ontstaan er in zo'n situatie problemen rond stemrecht en financiële bijdrage. Ook voor de gemeente waar u niet meeleeft zijn er nadelen: zij moet immers zorgdragen voor uw registratie en bijdrage Generale Kas.
De kerkorde en de daarop gebaseerde ordinanties zijn echter gebaseerd op het behoren tot die (wijk)gemeente waar u geografisch woont. De beperking is slechts doorbroken ten behoeve van ambtsdragers. Een (beperkt) aantal ambtsdragers van een kerkeraad kan afkomstig zijn uit aangrenzende (wijk)gemeenten (ord. 3-11-4).
De bespreking in de synode moet gezien worden als een voorbereiding op, een meer definitieve bespreking in juni a.s. De provinciale kerkvergadering van Zuid-Holland heeft in juni 1984 reeds uitgebreide en gedetailleerde voorstellen ingediend om voor een aantal grensoverschrijdingen kerkordelijke voorzieningen te treffen. De discussie werd dan ook gevoerd zonder te leiden tot besluiten.
Slechts enkele sprekers pleitten voor een ruimere omschrijving van het begrip geografische (wijk)gemeente. Dr. J. J. van Deemter (Bussum) bijvoorbeeld schetste een toekomstbeeld met mondige, mobiele gemeenteleden die hun eigen weg zoeken in een gemeente zo groot als een kleine classis. De meeste sprekers vonden toch dat de geo grafische (wijk)gemeente uitgangspunt van de kerkorde moest blijven. Zo bracht ds. K. Schipper (Waspik) een aantal praktische bezwaren naar voren, vroeg drs. R. H. Kieskamp (Leerdam) naar een onderzoek naar de echte motieven van gemeenteleden om gemeentegrenzen te doorbreken, vestigde dr. L. G. Wagenaar (adviseur) de aandcht op de wortels van de kerkorde en de grote waarde daarvan.
De vraag doet zich voor hoe onze keuze zich verhoudt tot wat de kerkorde in artikel 2 stelt. Krachtens het genadeverbond behoren wij tot een hervormde gemeente en niet in de eerste plaats krachtens onze voorkeurskeuze. De keuze om elders mee te leven is dan ook niet zelden een noodoplossing, die ook zo beleefd wordt, aldus dr. S. Meijers (Leiden).
De praeses der visitatoren-generaal, ds. W. E. Steenbeek, wees op de mogelijkheid te komen tot de oplossing van een geografische (wijk)gemeente met een mentaal-plus: een toevoeging van gemeenteleden aan de geografische wijkgemeente om redenen van o.a. prediking.
Dr. R. J. Mooi tenslotte wees erop dat perforatie iets anders is dan verdwijnen van gemeentegrenzen. Ik denk dat dit een in de praktijk belangrijk onderwerp is en daarom alle aandacht waard.
Reactie op Lima-rapport
Reeds eerder is aan dit rapport van de Wereldraad van Kerken in de Waarheidsvriend uitgebreid aandacht besteed. Het rapport heet ook wel BEM-rapport: Baptism, Eucharist and Ministry (doop, avondmaal en ambt). In 1984 besprak de-synode dit rapport en heeft toen besloten samen met de Gereformeerde Kerken in Nederland een reactie samen te stellen. Een commissie heeft een reactie opgesteld en als ook de GKN in april a.s. akkoord gaan zal dit het antwoord zijn van de hervormden en gereformeerden. Hoewel de reactie kritisch was, vonden diverse synodeleden het antwoord onvoldoende kritisch. Drs. R. H. Kieskamp (Leerdam) had vragen over het Verbond en de doop, dr. K. Blei (Haarlem) en dr. H. Vreekamp (adviseur) hadden vragen over de verhouding Oude en Nieuwe Testament. Het rapport baseert zich uitsluitend op het Nieuwe Testament.
De bespreking eindigde in een teleurstelling: de afspraak met de gereformeerde synode liet eigenlijk geen wijzigingen meer toe. Gemaakte opmerkingen en aangenomen (!) moties konden niet meer verwerkt worden. Tenslotte stemden toen slechts 32 synodeleden vóór deze reactie.
(Bijgaand treffen de lezers de opmerkingen, die drs. R. H. Kieskamp (Leerdam) maakte op de synodevergadering — red.).
Bespreking beleid Ikon
Ook dit agendapunt kende geen besluitvorming. Daardoor kenmerkte zich deze synode: het Kairos-document, de perforatie gemeentegrenzen en de Ikon, wel praten, niet besluiten.
Een groep 'gewone' gemeenteleden uit Zwolle heeft nogal wat aandacht gevraagd voor kritiek op het programmabeleid van Ikon. Dit was niet de eerste kritiek op de Ikon, maar men heeft een breed opgezette actie gevoerd die vrij veel respons kreeg. Een uitgebreid rapport van haar werkzaamheden heeft de groep aan alle synodeleden toegezonden waarvoor (in ieder geval) mijn dank.
Dr. R. L. Haan, algemeen directeur Ikon, was aanwezig om het beleid van de Ikon toe te lichten en te verdedigen. Hij benadrukte de visie van de Ikon op haar taak: — niet kiezend, maar signalerend, — niet bevestigend, maar kritisch volgend. Uit de synode klonken lovende en afkeurende woorden. Ouderling mevr. J. A. Wilbrink (Leeuwarden) vond dat de Ikon geloofsvragen in een gezin bespreekbaar maakte, diaken A. W. de Ronde (Stellendam) vroeg naar het betrekken van 'rechts' in het Ikon-beleid. Drs. R. H. Kieskamp (Leerdam) vroeg de Ikon indringend of zij nog wel geloofde dat een mens buiten Christus voor eeuwig verloren ging. Ondergetekende heeft o.a. de Ikon gevraagd of zij de afspraak met de Zwolse groep, om nader met elkaar te spreken, wil nakomen.
Dr. R. L. Haan ontkende echter dat er duidelijke afspraken waren. Volgens prof. dr. H. W. de Knijff (adviseur) moet er iets fout zitten met de Ikon. Als een deel van de kerk zich niet herkent in de Ikon moet de Ikon hierover nadenken. Helaas werden er geen besluiten dienaangaande genomen. De werkzaamheden van de Zwolse groep ten spijt.
Tenslotte
Twee weken geleden was er extra aandacht voor het doen van geloofsbelijdenis in dit orgaan. Toen ik belijdenis deed heb ik mij niet voldoende gerealiseerd dat het meewerken aan de opbouw van de gemeente ook zou kunnen inhouden het dragen van verantwoordelijkheden als lid van de synode. Dit korte verslag is bedoeld om u een indruk te geven van onze kerk. Deze kerk, ook uw verantwoordelijkheid.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 1986
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 1986
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's