De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Overleg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overleg

5 minuten leestijd

En de Heere prees de onrechtvaardige rentmeester, omdat hij voorzichtig gedaan had.. . Maakt uzelf vrienden uit de onrechtvaardige mammon, opdat, wanneer u ontbreken zal, zij u mogen ontvangen in de eeuwige tenten. Luk. 16 : 8a en 9

De onrechtvaardige rentmeester is een slecht mens. Hoe kan de Heere hem dan prijzen? Maakt Hij een oplichter tot de held van de dag? Nee! Deze rentmeester is een voorbeeld, niet om zijn overtreding, maar om zijn overleg. Hij doorziet zijn situatie. Hij heeft zijn werkgever bedrogen. Jarenlang ging het goed. Maar nu is hij tegen de lamp gelopen. Daarom neemt hij zijn maatregelen. Hij wil de klap, als hij komt, zo goed mogelijk opvangen.

Uw God vraagt uw overleg. Hebt u uw situatie ook al door? We zijn erbij! Schik u, o mens, om uw God te ontmoeten. De vierschaar wordt reeds gespannen. Het gericht begint. Denk daar nu eens goed over na. Zult u dan niet bidden: 'Wil Uwe knecht, door schuld verslagen, o Heer, niet voor Uw vierschaar dagen.. .'?

De gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester hangt samen met die van de verloren zoon, die er onmiddellijk aan voorafgaat. De gelijkenis van de verloren zoon tekent de mens als Gods kind, dat de liefde van de Vader veracht en daarom het Vaderhuis verlaat. In onze gelijkenis zien we de mens als Gods rentmeester. God heeft hem in het Paradijs de drievoudige taak gegeven van profeet, priester en koning. De verloren zoon is de 'verloren' rentmeester geworden. Hij heeft zijn roeping verzaakt. Het was hem niet genoeg, rentmeester te zijn. Hij wilde zelf heer en meester worden, als God zijn. Al de goederen van zijn hemelse Schepper verkwist hij. Revolutie wordt altijd gevolgd door 'nationalisatie'. • De aarde is des Heeren. Maar wij willen deze wereld van God 'overnemen'. Wij willen niet meer onder voogdij staan. Wij zijn mondige mensen geworden. Maar ons beheer is wanbeheer. De zee vervuilt, de lucht, de maatschappij, de cultuur, de theologie. . . De wereld lijdt eronder. Zij kreunt als een vrouw bij een bevalling, die niet doorzet. Zij wacht met smart op de openbaring der kinderen Gods.

Deze gelijkenis is onthullend. Daar zit ik nu. God pakt me aan door Zijn heilige Wet. Je zou kunnen zeggen: de Wet is Gods accountant. Nu moeten alle boeken op tafel komen. En er klopt niets van.

Waar is mijn geloof, mijn hoop, mijn liefde? Ik zit bij God in de rode cijfers. En daar word ik met mijn neus bovenop gedrukt.

Zullen wij onze schuld erkennen? Uit onszelf doen we dat nooit. Let maar op die onrechtvaardige rentmeester. Hij probeert zich eruit te redden. Daarom ontbiedt hij de schuldenaars van zijn heer. In deze dure tijd verlaagt hij de tarieven met maar liefst 20 tot 50 procent. Het is een stunt. Op het laatste moment probeert hij nog populair te worden. Zo krijgt hij een aantal adressen, waar hij eventueel kan onderduiken.

Is deze rentmeester gepakt? Of heeft hij kans gezien, er van door te gaan? Dat zal ons niét gelukken. Waar zou ik Uwe Geest ontvliên, waar zou me, o Heer, Uw Geest niet zien? Ik zit in de schuld. Ik kan mezelf niet veilig stellen. Laat ik het ook niet proberen. Want daar is de Heere Jezus. De Zoon van God wordt de Knecht des Heeren. Hij is de trouwe Rentmeester. Hij is onze hoogste Profeet, onze enige Hogepriester en onze eeuwige Koning. Alleen Zijn bloed reinigt ons van al onze zonden. En als ik nu mijn schuld erken: 'O God, ik heb alles verknoeid', hoor, daar klinkt een stem. Het is de stem van Christus. Hij zegt: 'Schrijf: al zijn uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw; al zijn ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol'. Vraag ik me af: 'Is dat nu ook werkelijk voor mij? ' — dan is daar opnieuw Zijn stem: 'Schrijf haastiglijk: Ik zal al uw zonden werpen in de diepten der zee'.

God vraagt uw overleg — waarover? Over wat geschreven is in Zijn naam door Zijn Geest, over de Schrift. Wat 'n machtige aanduiding van de Bijbel! Wie schrijft, blijft. Het staat er — zwart op wit, onuitwisbaar. Je kunt erop aan. Je kunt ermee leven en ermee sterven. Onderzoek het Woord als de 'Schrift'. Overdenk het dag en nacht. Als de zon schijnt in uw leven. Ook als de Heere uw leven voert door het donker van de nacht. Zie ze voor u opvlammen — die licht-gevende letters: 'Gij zijt duur gekocht!'

'Dit overleg wordt bij de kinderen des lichts te weinig gevonden', zegt de Heere Jezus. Er is te weinig bezinning, te weinig bevinding, te weinig een leven voor Gods aangezicht. Zoeken we dat? Wat is reformatie zonder meditatie!

Door het geloof in Christus worden wij bekeerd tot rentmeesters bij de gratie Gods. Dat bedoelt Christus als Hij zegt: 'Maakt u vrienden uit de onrechtvaardige mammon'. Dat heeft niets met omkoperij of vriendjespolitiek te maken, zoals wel eens is gedacht. Het is het abc van een goed rentmeesterschap. Je moet zowel je heer als de pachters te vriend houden. Dat correspondeert met de Hoofdsom der Wet: God liefhebben en uw naaste als uzelf.

Gods rentmeester zijn in kerk, staat en maatschappij; profeet, priester en koning zijn in deze tijd; trouw zijn aan God in het stemhokje (daar sta ik ook als Gods rentmeester en niet om mijn eigen belangen te behartigen!) — wat vraagt dat een overleg. Luther zei: 'Hoe meer werk ik heb te doen, des te meer werk heb ik in mijn gebed tot God'.

God zet Zijn knechten, niet aan de kant. Is naar Zijn oordeel hun taak vervuld, dan neemt Hij ze op in 'de eeuwige woningen'. De verloren zoon en de 'verloren' rentmeester worden allebei thuisgehaald. Niet als knecht, maar als kind. Dat is genade, rijk en vrij. En dat alles dank ik aan mijn Heiland. Omdat Hij, de Zoon van God, de weg ging van de Knecht des Heeren.

 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 november 1972

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Overleg

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 november 1972

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's