Globaal bekeken
Ooit van 'yuppies'gehoord? Drs. K. Veling schrijft er het volgende over in de Reformatie, het orgaan van de Geref. Kerken vrijgemaakt, onder de titel 'Op weg naar omhoog'.
'Ze zijn in Noord-Amerika uitgevonden, maar de "aantrekkende" economie doet hun aantal ook in ons land groeien. Ik bedoel de "yuppies", de "young urban professionals", de jonge, goedverdienende carrière-makers.
In het februari-nummer van het Canadese Reformed Perspective was een cursiefje gewijd aan het moeilijke leven van de gereformeerde variëteit van deze mensensoort. Dat leven Is inderdaad moeilijk, schrijft P. Itscher. Het probleem van een gereformeerde yuppie is niet dat hij een "upwardly mobile professional" is, een "professional" wiens loopbaan nogal steil omhoog gericht is. Het is de bij de yuppies-status passende levensstijl die tot frustraties leidt.
''ledere yuppie die zichzelf en zijn groep respecteert rijdt in een grijze BMW. Dit is het eerste waaraan de meeste gereformeerde yuppies niet toekomen. Net als hij het bedrag voor dit statussymbool bij elkaar heeft geschraapt, klopt één of andere gereformeerde organisatie aan zijn deuren maakt aanspraak op een deel van zijn 'upwardly mobile' salaris. Op zijn vrouw hoeft hij ook niet te rekenen voor een bijdrage aan zijn BMW, want op een leeftijd dat een werelds yuppie-paar nog wel eens nadenkt of het wel een kind zal 'nemen', wordt haar carrière in het nauw gebracht door de opvoeding van vier tot zes kinderen, een zeer onrendabele onderneming.'' De gereformeerde yuppie wordt ook geen lid van een fitness-dub. "Hij gaat al naar een andere kerk." In tal van opzichten slaat hij maar een pover figuur ''Als je niet beter wist zou je de gereformeerde yuppie inderdaad als een meelijwekkende zonderling kunnen beschouwen. Hij heeft echter drie schatten die zijn wereldse tegenhanger niet bezit, en dat zijn zijn geloof, hoop en liefde. Deze schatten, meneer de wereldse yuppie, zijn niet voor geld te koop en toch maken ze uw gereformeerde collega oneindig veel sterker 'upwardly mobile'.'"
***
De 'Juweeltjes' van Spurgeon kregen nog weer eens een (goed uitgevoerde) heruitgave bij Uitgeverij De Groot te Goudriaan, Kampen. Hier volgen twee stukjes van dit edelmetaal.
- 'O jong mens, bouw uw studeerkamer op Golgotha, richt daar uw sterretoren op, en speur door het geloof de grootse dingen der natuur na. Plaats uw kluizenaarscel in de Hof van Gethsemané, en was uw hoofd met de wateren van Siloam. Laat de bijbel uw enig richtsnoer zijn - uw hoogst beroep in zaken van strijd; laat zijn licht uw verlichting zijn en gij zult wijzer worden dan Plato, meer waarachtig geleerd dan de zeven wijzen der oudheid.'
- 'Men verhaalt, dat waar de schoonste cactussen, groeien, ook de meest vergiftige slangen aan de wortel van elke plant gevonden worden. Zo is het ook met de zonde gelegen. Uwe liefste vermaken zullen de havens zijn voor uw grootste zonden. Draagt - draagt zorg voor uw vermaken. De adder van Cleopatra werd haar in een mand met bloemen aangebracht; zo worden ook onze zonden dikwijls tot ons gebracht onder de bloemen onzer vermaken.'
***
Bij de Walburgpers te Zutphen verscheen een wetenschappelijk geschriftje van de hand van drs. Gerrit Vermeer over 'De oude of Sint-Stevenskerk te Werkhoven'. Het is voor de prijs van ƒ 8, 50 plus verzendkosten te bestellen bij kerkvoogd A. Termaatte Werkhoven, Krommekamp 1 (tel. 03437-1908). Het is mede geschreven met het oog op subsidieaanvragen voor restauratie van de toren. Hier volgt uit dit interessante, goed uitgevoerde geschrift een interessante passage.
'De eerste jaren stonden de predikanten in Werkhoven er helemaal alleen voor. Zij moesten het opnemen tegen een vurige roomse oppositie. Ds. Werner Conraedsz. had het zelfs in 1606 nog zwaar te verduren. De notabelen, die in het dorp de toon aangaven, stelden alles in het werk om hem van zijn stuk te brengen. De grootste boosdoener was wel de schout, die steevast de dienst verstoorde door halverwege de preek met zijn schuldboek onder de arm demonstratief de kerk binnen te stappen. De goede verstaander gaf hij daarmee te kennen dat het protestantse volksdeel in geen geval op zijn ambtelijke clementie hoefde te rekenen. De dominee ergerde zich in het bijzonder aan zijn onhebbelijke gewoonte telkens weer de aanwezige hoogwaardigheidsbekleders luidkeels bij zich te roepen, hetgeen hem het preken belette. Zijn herhaalde verzoek aan dit heerschap zijn gedrag te beteren, bleef zonder gevolg. Grote hinder ondervond de dominee voorts van de koster, die in zijn hoedanigheid van schoolmeester geen gelegenheid voorbij liet gaan om de jeugd in het roomse "bijgeloof" te stijven.
Als gevolg van een uit de hand gelopen incident kreeg de predikant het op de koop toe ook nog met zijn eigen gemeente aan de stok. In een moment van zwakte verviel een van de lidmaten in zijn oude "bijgeloof". De man zal uit macht der gewoonte een kruis hebben geslagen of een weesgegroetje hebben gepreveld. Zijn ongeluk was dat hij door de dominee op heterdaad werd betrapt. De predikant ontzegde hem hierop de viering van het heilig avondmaal, een straf, waarmee de zondaar zich niet kon verenigen. Bij wijze van tegenmaatregel wendde hij al zijn invloed aan om de overige lidmaten over te halen eveneens weg te blijven. De man genoot in het dorp enig aanzien en zijn opzet slaagde daardoor volkomen. Het gevolg was, dat de predikant het heilig avondmaal geheel alleen moest vieren. Uiteindelijk zijn de achtereenvolgende predikanten erin geslaagd een hechte protestantse gemeenschap te vormen. Het merendeel van de bevolking hield het echter, alle achterstelling van overheidswege ten spijt, bij het oude geloof.'
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1986
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1986
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's