Kerknieuws
PUTTEN
Afscheidsdienst ds. H. A. van Slooten In de op zondagavond 30 september jl. in de Oude Kerk gehouden dienst, is ds. H. A. van Slooten voor de laatste maal als predikant van de hervormde gemeente van Putten en met name van wijk V van deze gemeente voorgegaan. Deze dienst werd door de gemeente bijzonder goed bezocht. Verschillende vertegenwoordigers van onder andere overheid, meerdere vergaderingen, andere kerken in Putten en van gemeenten, die ds. Van Slooten eerder heeft mogen dienen, hebben de afscheidsdienst meegemaakt. Voorts was er een delegatie uit Ladelund (West-Duitsland) in welke plaats verscheidene inwoners na de razzia in oktober 1944 zijn overleden.
Opmerkelijk was, dat in deze avonddienst veel jongeren aanwezig waren. Aangezien de dienst ook met behulp van de kerktelefoon kon worden gevolgd, waren velen in de gemeente bij het afscheid van deze 'vriend van oud en jong' en zijn gewaardeerde vrouw betrokken. Alvorens de dienst aan te vangen betuigde ds. Van Slooten zijn oprechte dank aan allen, die zijn afscheid van de gemeente onvergetelijk hebben gemaakt. Bijzonder getroffen werden zijn vrouw en hij door de opbrengst van de actie voor Roemeense predikanten en hun gezinnen. Een bedrag van meer dan ƒ 10.000 werd voor dit doel ontvangen.
Ds. Van Slooten heeft in de afscheidsdienst de dank aan de Heere God voor al datgene wat hij heeft mogen doen centraal willen stellen. Daarvan getuigde het openingslied van de dienst Ps. 105 : 1. De Schriftlezing omvatte drie gedeelten uit de Bijbel: Ps. 137 : 1-6, Jesaja 40 : 1-11, Openbaring 21 : 1-5. De predikant herinnerde eraan, dat de op zondag 27 oktober 1974 gehouden intreepreek over Jesaja 40 : 6-8 werd gehouden. Het afscheid wilde ds. Van Slooten als een vervolg of aanvulling op deze intredeprediking zien. Als tekst voor de afscheidsdienst koos hij Jesaja 40:12-16, waarboven staat: God alleen is de Machtige. Gesproken werd over de onvergelijkelijke grootheid van onze God. Hij is onvergelijkelijk groot in Zijn macht, in Zijn wijsheid, in Zijn majesteit en heerlijkheid, in Zijn liefde en in Zijn trouw, aldus ds. Van Slooten. Het volk van Juda in de ballingschap was er ellendig aan toe. Het leven in Babel was een leven in ellende - uitlandig. Het uitlandige leven was letterlijk en figuurlijk op te vatten. Het laatste facet moest als straf op de zonde van de afgodendienst worden gezien. Dit was het ergste, zo liet ds. Van Slooten zijn gehoor weten. 'De ellende in de ellende was van geestelijke aard'.
In deze troosteloze situatie komt van de Heere God een troostwoord, een rijke en blijde boodschap: 'Troost, troost Mijn volk'. In deze troostwoorden komt de bevrijding van geestelijke aard aan de orde, de vergeving van zonden en de verzoening met God. Het vervolg hierop in deze afscheidsdienst is, dat de Heere God het zal doen. Hij zal laten zien wie Hij is. In de tekst wordt de onvergelijkelijke grootheid van de Heere God bezongen. Hij laat de ballingen en ook ons, die eveneens uitlandig wonen, niet in de steek. Evenals Juda mogen ook wij Zijn volk zijn. De profeet laat de verbondenheid van onze God met Zijn volk op een indrukwekkende wijze zien. De grootheid van God wordt uitgedrukt in de schepping, in Zijn wijsheid en in Zijn verhevenheid boven alle mensen en volken. Die grootheid laat Hij aan Zijn volk zien, dat verdreven is. Op deze wijze werden de ballingen bemoedigd en vertroost. De bemoedigende woorden gelden ook voor ons, volgens ds. Van Slooten. Zij bevatten een aansporing om op de Heere God te vertrouwen.
De troost, waarvan Jesaja in het betreffende hoofdstuk spreekt, hebben de ellendigen - uitlandigen nodig. Dat zijn zij, die weten, dat zij een zondaar voor God zijn. De prediker liet weten zich zeer aangetrokken te voelen tot mensen, die deze troostwoorden zich niet durven toe te eigenen. Deze mensen heeft hij graag willen helpen. De onvergelijkelijke grootheid van God in Zijn liefde en trouw heeft Hij getoond in de zending van Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus. Het Lam, Dat de zonden der wereld wegnam. Het moest balling zijn, als niemand anders. Zijn Naam is Immanuël, God met ons. De bevrijding van Babel zal ook het deel van Zijn kerk worden, het ongestoorde leven met God, dat is de grootste troost, zo besloot ds. Van Slooten deze afscheidspreek.
Ds. W. Westland richtte zich namens allen nog in een persoonlijk woord tot ds. en mevrouw Van Slooten. Hij memoreerde het feit, dat ds. Van Slooten een koninklijke onderscheiding heeft ontvangen. Hij uitte zijn dank aan ds. en mevrouw Van Slooten voor al het werk, dat zij in de gemeente hebben mogen verrichten. Ds. Westland wees op de volmaakte Ambtsdrager, de Heere Jezus Christus, voor Wiens voeten de ambtelijke taak mag worden neergelegd. 'Dan mag u heen gaan in vrede' beklemtoonde de spreker. Met het oog op de komende reis van de familie Van Slooten naar Australië werd Ps. 121 : 1 en 4 gezongen. De dienst werd besloten met het zingen van Ps. 150 : 1. Na afloop van deze goede dienst maakten velen van de mogelijkheid gebruik om de familie de hand te drukken.
Kandidaat H. Klink, gekomen van Achterberg, is ds. Van Slooten als 'bijstand in het pastoraat' opgevolgd.
***
JAARGANGEN WAARHEIDSVRIEND
Wie belang stelt in de jaargangen 1971 en 1976-1979 van De Waarheidsvriend, kan zich in verbinding stellen met de heer H. van Zielst, Kerkstraat 15, 3244 AJ Nieuwe-Tonge, tel. 01875-1932.
ZR. S. VELDHUIS
Binnenkort hoopt zr. S. Veldhuis in dienst van de Gereformeerde Zendingsbond in de Nederlandse Hervormde Kerk te vertrekken naar Kenia. Zr. Veldhuis is door de GZB als verpleegkundige beschikbaar gesteld aan de Hervormde Kerk van Oost-Afrika. De uitzending vindt plaats op D.V. vrijdag 26 oktober 1984 vanuit de Grote Kerk van de Hervormde Gemeente te Zwolle. De hervormde wijkgemeente II te Zwolle heeft zich bereid verklaard als zendende gemeente te fungeren. In deze dienst, die om 19.30 uur begint, hoopt voor te gaan ds. L. J. Geluk te Woerden.
***
VIERING 3e LUSTRUM BMZG
Vrijdagavond 28 september werd in de Pauluskerk te Gouda stilgestaan bij het vijftienjarig bestaan van de stichting Bijbelse en Medische Zendings Gemeenschap (BMZG). Het thema van de dankstond was 'Zending nu'. Behalve een drietal sprekers, verleende het koor van de Reformatorische Bijbelschool uit Zeist medewerking aan deze avond.
Prof. dr. C. Graafland te Gouda verrichtte, na een welkomstwoord van de algemeen secretaris ds. W. J. Bouw, de opening van de avond. Daarna sprak hij over 'Zending, waarom?'. De hoogleraar was van mening dat in twee woorden in de Bijbel het diepst ingegaan wordt op deze vraag. De Heere Jezus sprak deze woorden vlak voor Zijn sterven (Johannes 17 : 18) en vlak na Zijn Hemelvaart (Johannes 20 : 21). De beide teksten lijken sprekend op elkaar. In de eerste tekst betreft het een gebed gericht tot de Vader. In de tweede tekst een proclamatie aan het adres van de discipelen. In de beide teksten wordt antwoord gegeven op de vraag waarom er zending is, dat is geen liefhebberij of hobby. Het is niet om het even of we het wel of niet doen. Als een gemeente geen zending bedrijft, dan is die gemeente geen gemeente van Jezus Christus, aldus prof. Graafland.
Mannen en vrouwen
Zending hoort bij God Zelf, zo vervolgde hij. God is de zendende God. Er is zending, omdat God er is. In navolging van Zijn Vader ging ook de Zoon zenden en zond Zijn apostelen uit. Op haar beurt ging de gemeente zenden. Tenslotte lezen we in Handelingen 13 dat er mannen en vrouwen uitgezonden worden. De laatsten zijn het duidelijkst de afspiegeling van de liefde van God, aldus prof. Graafland. Ze hebben de bewogenheid meegekregen van de gemeente, van de Zoon en van de Vader. Dr. Ray Windsor, directeur van All Nations Christian College (voorheen directeur BMZG) sprak over het thema 'Zending nu!'. Hij ging in op de geschiedenis van de internationale interkerkelijke zendingsgemeenschap Bible and Medical Missionary Fellowship (BMMF) waarvan de BMZG deel uitmaakt. De BMZG werkt al sinds 1852 in gebieden waar vaak acute nood is. Als zendingsorganisatie heeft men contacten met gemeenten in verschillende kerken. Men ziet het dan ook als een bijbels principe dat de plaatselijke gemeente in eerste instantie verantwoordelijk is voor zending en evangelisatie. Dit werd dan ook door Windsor benadrukt. De BMZG, zo stelde hij, kan een belangrijke brugfunctie vervullen tussen de gemeenten in Azië en de plaatselijke gemeenten in Nederland.
Dankbaar
In zijn toespraak wees hij op de steeds stijgende kosten van vervoer en levensonderhoud. We mogen de Heere dankbaar zijn dat de begroting nog steeds sluitend is. Ook zijn er bij het werk moeilijkheden wat betreft het verstrekken van visa, de groei van de bevolking, armoede en honger, aldus dr. Windsor.
Naar aanleiding van de laatste verzen uit Handelingen 14 sprak ds. C. Trouwborst - als voorzitter van de BMZG - het slotwoord over 'Zending, de gemeente en u en ik'. Hij wees op de stormachtige ontwikkeling in de laatste jaren. Werd in 1977 het eerste echtpaar uitgezonden vanuit Nederland, nu zijn er al 30 mensen uitgegaan en zullen er nog volgen. 'Dit moment van stilstaan bij het derde lustrum betekent tevens een moment van bezinning. Zendingswerk is genadewerk. God gaf en geeft geopende deuren ook in 1984. Waar Hij opent kan niemand sluiten, ook al zal de duivel zijn troepen mobiliseren', aldus ds. Trouwborst.
***
INDRUKWEKKENDE PLAAT
Onder het aantal grammofoonplaten dat de laatste tijd is verschenen neemt de onlangs verschenen grammofoonplaat van het geheel gerestaureerde orgel in de Martinikerk in Groningen een aparte plaats in. Het in wezen oudste orgel van ons land, namelijk het orgel van de Grote of Martinikerk te Groningen, is enige weken geleden weer in gebruik genomen nadat het jaren buiten gebruik was geweest. Het is, na een grondige en allesomvattende restauratie te hebben ondergaan, ongetwijfeld een der belangrijkste en mooiste orgels van ons land geworden. Het kon dan ook niet uitblijven of er moest wel spoedig een grammofoonplaat van dit imponerende orgel verschijnen. De eerste plaat werd dan ook gelijktijdig bij de ingebruikneming van dit hernieuwde instrument gepresenteerd. Een schitterende plaat is het geworden die we de vele orgelliefhebbers van harte willen aanbevelen. Organist is Wim van Beek, vaste bespeler van dit orgel, die werken speelt van Bruhns, Walther, Bach, Böhm e.a. De eenvoudig uitgevoerde hoes geeft ons de nodige informatie. Degenen die in Groningen of omgeving wonen kunnen deze plaat afhalen bij het Kerkelijk Bureau der Herv. Gem. te Groningen a ƒ 19, —, terwijl deze plaat ook besteld kan worden door overmaking van ƒ 25, — op girorekening nr. 877792 t.n.v. Herv. Gem. Groningen, onder vermelding van: grammofoonplaat.
Maarten Seijbel
***
CONGRES SOCIALE GERECHTIGHEID
Prof. dr. B. Goudzwaard is hoofdspreker op het congres over 'sociale gerechtigheid' dat het Christelijk Studiecentrum op zaterdag 24 november in Utrecht hoopt te houden. De dag begint met een bijbelstudie door ds. C. H. van Garderen over 'gerechtigheid in de Bijbel'. Prof. Goudzwaard trekt de lijnen van bijbelse gerechtigheid door naar onze maatschappij. Nadruk zal liggen op de plaats van christenen binnen de kerk in relatie tot het zoeken van gerechtigheid.
's Middags wordt in themagroepen de sociale gerechtigheid concreet uitgewerkt naar:1. consumptiegedrag (inleider: mevr. dr. H. ter Vrugt-Lentz); 2. leefgemeenschappen (dr. R. G. H. Boiten (gevraagd)); 3. baanloosheid; 4. ondernemen; 5.Derde wereld (drs. J. van Barneveld). Wie zich schriftelijk opgeeft krijgt een informatiefolder en voorbereidingsmateriaal thuisgestuurd. Kosten: 10, —. Plaats: Mattheuskerk, Hendrika van Tussenbroeklaan la, Utrecht. Tijd:10.00-16.00 uur. Inlichtingen en opgaven: Christelijk Studiecentrum, Nieuwezijds Voorburgwal 96-1, 1012 SG Amsterdam, tel. (alleen do.):020-257141.
***
20 OKTOBER ORGEL EN KLAVECIMBEL LIVE EN NIEK VAN NOORT
Op zaterdag 20 oktober organiseert Lindenberg's Boekhandel in eigen huis een muziekfestijn waarin live wordt gespeeld op orgel en klavecimbel. Hiervoor zijn de musici Gert Oost en Jaap Spigt aangezocht, die beiden solistisch én op beide instrumenten tegelijk zullen spelen. Beiden hebben een lange staat van dienst op dit terrein waardoor zij een interessant programma kunnen brengen. Zo staat bijvoorbeeld Mozarts Variaties over het Wilhelmus op het programma, naast vele andere werken uit de muziekliteratuur. Een stuk improvisatie wordt bij voorbaat niet uitgesloten. Vanaf 11.00 uur zullen beide heren aanwezig zijn om afwisselend en in combinatie het publiek te laten kennismaken met bekend en onbekend werk voor toetsinstrumenten. Tot 16.00 uur kunt u voor dit onderdeel op Slaak 4-14 terecht, vanzelfsprekend geheel vrijblijvend.
Op dezelfde dag, de laatste dag van de kinderboekenweek, besteedt Lindenberg's Boekhandel ook aandacht aan de kinderen en het boek. Schrijver Niek van Noort, bekend van vele puzzelboeken voor de jeugd, maar ook van een aantal verhalenbundels voor dezelfde leeftijden, zal, vergezeld van zijn vrouw, in deze winkel aanwezig zijn om kinderen een puzzel te laten oplossen, vragen te laten beantwoorden etc. Elk kind kan na het invullen van zijn opdracht een greep doen in de grabbelton, nog altijd een spannend gegeven voor jong en oud. Er is dus voor alle leeftijden wel wat te beleven op 20 oktober a.s. bij Lindenberg's Boekhandel. Niek van Noort is aanwezig van 11.30 tot 16.30 uur. Redenen genoeg om het jubileum van Lindenberg's Boekhandel mee te komen vieren, de zaak die na vijfendertig jaar nog altijd springlevend is. En dat zal vooral op 20 oktober wel blijken!
***
25 OKTOBER LITERAIRE AVOND ROND NIEK BAKKER EN HET BERUCHTE NOORD-IERLAND
In 1983 verscheen een opmerkelijke roman onder de titel 'Terugkeer naar Fairoglen'. De schrijver van dit boek heet Niek Bakker en hij debuteerde hiermee. Een interessant detail bleek dat zijn vrouw ook kort daarvoor debuteerde, zodat we hier te maken hebben met een schrijvend echtpaar. Gezien het originele thema heeft Lindenberg's Boekhandel te Rotterdam besloten om in het kader van de viering van haar 35-jarig bestaan een avond te wijden aan deze schrijver en zijn opmerkelijke roman. Het verhaal gaat over een Nederlander die emigreert naar Noord-Ierland in de tijd dat het daar politiek rustig is. Eenmaal daar wonend raakt hij betrokken in de politieke strijd die in Noord-Ierland opnieuw oplaait. Inmiddels heeft de schrijver een tweede deel in produktie en staat een derde op stapel. Het tweede deel komt dit najaar uit, en vanzelfsprekend zal er alvast een tipje van de sluier worden opgelicht op 25 oktober. Niek Bakker zal vertellen over zijn betrokkenheid bij Noord-Ierland, over het landschap en de vrede die er vooral op het platteland heerst. Als illustratie zullen daarbij twee korte impressies worden vertoond van het leven in Noord-Ierland en de onlusten zoals deze voorkomen. Ook de aanleiding tot het schrijven van zo'n boek, én aspecten en uitgangspunten voor christelijke literatuur zullen niet onbesproken blijven. Niek Bakker wil hiermee het beeld van Noord-Ierland, zoals dat veelal leeft bij de Nederlander, corrigeren en daarvoor een reëel beeld in de plaats schetsen van het leven van alledag zoals dat in dit deel van het Groot Koninkrijk veelal plaatsgrijpt. Lindenberg's Boekhandel organiseert deze literaire avond met een actueel tintje tegenover zijn winkel in de Streekschool voor vorming en opleiding. Slaak 45 te Rotterdam. De avond begint om 20.00 uur en de toegang is gratis. Vanzelfsprekend bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de spreker. In het programma is een koffiepauze opgenomen; de avond zal om ongeveer 22.00 uur eindigen. U bent van harte welkom.
***
TWEEDE BIJBELLEZING HERV. MANNENVER. OP G.G. TE KAMPEN
In de behandeling van de 'Dordtse Leerregels' zijn we nu toe aan het 2e deel van Hoofdstuk 1. Ds. B. Oosterom uit Kampen hoopt dan op 24 oktober 1984 de paragrafen 10 t/m 18 te behandelen. Met als thema: V.V.V. 'Verkiezing, verwerping, vertroosting'. Dit alles in de Broederkerk te Kampen, aanvang 20.00 uur. Zo de Heere wil en wij leven! Er is een ruime parkeergelegenheid! U bent allen hartelijk welkom!
Het bestuur
WEEKBULLETIN PERSBUREAU DER NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Gezamenlijke vergadering hervormde en gereformeerde synoden 5, 6 november en 7 december. Kerkordelijke voorstellen betreffende gefedereerde colleges aan synodeleden toegezonden.
De leden van de synode van de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland, die 5 en 6 november en 7 december gezamenlijk zullen vergaderen hebben dezer dagen weer een pakket vergaderstukken toegezonden gekregen, dat betrekking heeft op de mogelijkheden tot afwijking van de hervormde kerkordelijke ordinanties of de gereformeerde kerkorde voor die hervormde en gereformeerde gemeenten of kerken, classes, provinciale kerkvergaderingen of particuliere synoden, die een brede interkerkelijke samenwerking (federatie) hebben aangegaan. De gezamenlijke vergadering van de beide synoden zal daarover besluiten moeten nemen.
Het gaat om zeven voorstellen. Zes daarvan zijn reeds door een groot aantal hervormde classicale vergaderingen beoordeeld, zoals dat in de Hervormde Kerk verplicht is. De gereformeerde classes hebben ze vrijblijvend toegezonden gekregen.
Eerste peiling
Een zevende voorstel, nl. wat betreft de regeling voor de gezamenlijke verzorging van stoffelijke aangelegenheden (bestuur en beheer) van hervormde gemeenten en gereformeerde kerken, die een brede interkerkelijke samenwerking zijn aangegaan, is wel meegezonden, maar is door de hervormde classes nog slechts 'getoetst', als men daar al aan toe is gekomen. Dit voorstel zal waarschijnlijk ook op de combi-synode slechts in 'een eerste peiling' worden behandeld. In de brief aan de hervormde classes is indertijd meegedeeld dat in verband met de ingrijpende afwijkingen van de hervormde kerkorde, die deze regeling behelst, meer tijd dient te worden ingeruimd voor de behandeling van dit voorstel-
De beoordeling in de hervormde classes zal, zo is bepaald, in een extra uit te schrijven classicale vergadering in januari/februari 1985 plaatsvinden.
De gezamenlijke moderamina van beide synoden zullen medio oktober de definitieve agenda voor de gezamenlijke synodevergaderingen vaststellen. De voorstellen tot eventuele afwijking van de kerkorden bij een federatie betreffen:
1. Een wijziging voor de regeling voor het aangaan van brede interkerkelijke samenwerking (federatie) tussen een hervormde gemeente en een gereformeerde kerk.
2. Een regeling voor de verkiezing en bevestiging van ambtsdragers van hervormde gemeenten en gereformeerde kerken die een brede interkerkelijke samenwerking zijn aangegaan.
4. Een regeling voor brede interkerkelijke samenwerking van een hervormde centrale gemeente en een gereformeerde kerk met wijkkerkeraden.
5. Een regeling voor de behandeling van bezwaren tegen besluiten van kerkeraden van gefedereerde gemeenten, classicale vergaderingen van gefedereerde classes en provinciale synoden.
6. Een wijziging van de regels voor de classicale vergaderingen van classes die een brede interkerkelijke samenwerking zijn aangegaan door toevoeging van drie artikelen over de begeleiding van de gezamenlijke verzorging van stoffelijke aangelegenheden van classes die een brede interkerkelijke samenwerking zijn aangegaan.
7. Een regeling voor de provinciale synode als ambtelijke vergadering in plaats van een provinciale kerkvergadering en een particuliere synode die een brede interkerkelijke samenwerking zijn aangegaan.
De voorstellen zijn alle voorzien van een uitvoerige toelichting en, waar nodig, van een model of voorbeeld voor een bepaalde regeling. Bij de regeling voor de verkiezing en bevestiging van ambtsdragers en de verkiezing van predikanten heeft het breed moderamen van de Hervormde Kerk enige bezwaren geformuleerd en deze ook reeds aan de classes meegedeeld.
Bestuur en beheer
In de toelichting op de 'regeling voor de gezamenlijke verzorging van de stoffelijke aangelegenheden', waarbij het gaat om het beheer van geld en goederen wordt in de toelichting gezegd: De hele regeling is gebaseerd op het uitgangspunt dat in een kerkelijke gemeente, vanuit de gedachte van de eenheid van de gemeente, bestuur en beheer, in één hand behoren te zijn en wel in de hand van de kerkeraad. Dat betekent dat de kerkeraad in de gemeente het centrale beleidsvormende orgaan is, dat de beslissingen neemt die bepalend zijn voor het gehele functioneren van de gemeente, ook op het gebied van de verzorging van de stoffelijke aangelegenheden. Dit uitgangspunt, aldus de toelichting, is in heel de regeUng telkens te herkennen. Ook als gezegd wordt, dat de verzorging van stoffelijke aangelegenheden voor zover niet van diakonale aard, wordt toevertrouwd aan een college van beheer en de verzorging van stoffelijke aangelegenheden van diakonale aard aan een college van diakenen. Deze colleges werken onder verantwoordelijkheid van de kerkeraad en zijn dus voor hun beheersdaden aan de kerkeraad verantwoording schuldig. De kerkeraad is het die het beleid bepaalt en begroting en jaarrekening vaststelt.
Inbreng en verdeling van bezit
Voorts wordt gezegd: Wanneer een hervormde gemeente en een gereformeerde kerk een brede interkerkelijke samenwerking aangaan, kan een overeenkomst gesloten worden voor een bepaalde periode of voor onbepaalde tijd.Inbeide gevallen moet, hoe weinig dat ook voor de hand %t, rekening worden gehouden met de mogelijkheid dat de samenwerking om wat voor reden ook maar wordt beëindigd. Dan moet ook het beheer weer uit elkaar gehaald worden. Om nu te zorgen dat men in die omstandigheden tenminste geen onenigheid krijgt over de 'stoffelijke aangelegenheden' moet men in de plaatselijke regeling voor het beheer vastleggen hoe dan de gang van zaken zal zijn ten aanzien van de gezamenlijke stoffelijke aangelegenheden. Daarvoor is het belangrijk dat bij het samenvoegen van het beheer beschreven wordt wie wat inbrengt en hoe de verdeling zal zijn van datgene wat men sindsdien samen heeft verworven.
Deze regeling maakt deel uit van de overeenkomst tot brede interkerkelijke samenwerking en moet dus eveneens worden goedgekeurd door de gereformeerde classis, de deputaten voor interkerkelijke samenwerking van de particuliere synode en het breed moderamen van de hervormde generale synode.
Onderscheid tussen diakonaal en niet-diakonaal beheer
Waar het gaat om de financiële zaken van nietdiakonale aard wordt opgemerkt dat: 'in het beheer onderscheid gemaakt wordt tussen diakonaal en niet-diakonaal beheer. Dat betekent dat alle niet-diakonale kassen en goederen (b.v. dat wat bestemd is voor de zending), vallen onder het niet-diakonale beheer. Dat zal geen afbreuk doen aan de nodige armslag in het werk van o.a. de zendingscommissies. De uiteindelijke zeggenschap over alle goederen en fondsen ligt immers bij de kerkeraad.
Het orgaan dat belast is met de verzorging van stoffelijke aangelegenheden van niet-diakonale aard draagt de naam 'college van beheer'. Daarin is iets weergegeven van de aanduidingen 'college van kerkvoogden' en 'commissie van beheer'. De naam 'kerkvoogdij' is niet gekozen. De vorm van beheer van deze regeling is toch wezenlijk anders dan wat vanouds onder 'kerkvoogdij' wordt verstaan. De aanduiding 'raad van beheer' is onjuist, omdat in het kerkelijk bestel de naam 'raad' is gereserveerd voor de kerkeraad en die organen van bijstand van de hervormde generale synode die bij ordinantie worden ingesteld.
De vraag kan worden gesteld, aldus de toelichting: Waarom is er niet een regeling voor al het beheer? Dat zal pas mogelijk zijn in de fase van de fusie van gemeenten. In de fase van federatie blijven echter de samenwerkende gemeenten met hun organen bestaan. Dat betekent dat ook de hervormde diakonie met haar eigen rechtspersoonlijkheid blijft bestaan. En dat maakt het niet goed mogelijk om in de fase van federatie het diakonale en het niet-diakonale beheer geheel onder één noemer te brengen. Wel is het de bedoeling dat er voor al het werk in en van de gemeente één totaal-begroting en één totaaljaarrekening worden opgesteld.
Het diakonale beheer is zo veel mogelijk op dezelfde wijze geregeld als het niet-diakonale beheer. Verschillend is dat alle diakenen van beide gemeenten automatisch lid zijn van het college van diakenen en dat daarom in de artikelen over het diakonale beheer niets wordt gezegd over benoeming/verkiezing en ambtstermijn. Er is namelijk al een synodale regeling voor de verkiezing van ambtsdragers in gefedereerde gemeenten.
(Hervormd Persbureau)
ADVIES MET BETREKKING TOT 'SAMEN OP WEG'
In de kring van het bestuur der Vereniging tot bevordering van het Gereformeerd kerkelijk leven is enige tijd geleden de noodzaak onderkend van enige nuancering van de vele hooggestemde geluiden over 'Samen op Weg', die de Kerken vanuit Leusden bereiken.
Enkele bestuursleden hebben daarom een 'Advies' opgesteld, dat weliswaar het streven naar eenheid met andere gelovigen en met andere Kerken uit de Reformatie van harte onderschrijft, maar tevens oproept tot een bezonnen en aan Gods Woord en de belijdenis getoetst oordeel. Het concept verwierf de instemming van de Algemene Ledenvergadering van onze Vereniging.
Adressanten vragen thans voor dit 'Advies' de aandacht van de Gereformeerde Kerken en van het gehele Gereformeerde kerkvolk.
Nu de Gereformeerde Kerken in Nederland de Afscheiding van 1834 en de Doleantie van 1886 zullen herdenken, worden wij steeds meer geconfronteerd met het integratieproces tussen de Gereformeerde Kerken en de Nederlandse Hervormde Kerk.
De Vereniging tot bevordering van het Gereformeerd kerkelijk leven ('Woord en Geest") gedenkt met respekt en dankbaarheid mensen als Hendrik de Cock en Abraham Kuyper die, met zovele anderen, in gehoorzaamheid aan Schrift en belijdenis, en uit liefde tot de Kerk van Christus, de moeilijke en smartelijke weg van afscheiding zijn gegaan of uit het kerkelijk instituut zijn verdreven, gesmaad en vervolgd door kerkelijke en wereldlijke overheden. Zoals zij in hun tijd zien wij thans in verlangen uit naar de dag waarop wij, samen met allen die in persoonlijk en kerkelijk leven buigen voor het gezag van Gods Woord, en de belijdenisgeschriften der Reformatie aanvaarden ais accoord van kerkelijk samenleven, tot een zichtbare eenheid in Christus kunnen komen.
Helaas moeten wij vaststellen dat in de Nederlandse Hervormde Kerk, waarmee onze generale synode en vele kerkeraden hereniging nastreven, naast schriftuurlijke prediking nog veel dwaling en ketterij voorkomt, ja dat de loochening van de waarachtige Godheid van onze Heere Jezus Christus en van Zijn plaatsvervangend lijden niet wordt geweerd. Ondanks hoopvolle ontwikkelingen in de jaren veertig en vijftig wordt de valse profetie in die Kerk weer meer getolereerd en door sommigen zelfs bevorderd. Deze droeve omstandigheden doen ons iets verstaan van wat onze voorouders met de Acte van Afscheiding of Wederkering bedoelden; en wij
moeten tot onze spijt het streven van Samen-op-Weg in de huidige opzet afwijzen.
Daar komt nog de volgende overweging bij: met groot verdriet moeten wij vaststellen dat ook steeds meer Gereformeerde Kerken ten prooi vallen aan een humanistisch en schrift-kritisch denken. Het kwaad waartegen in de vorige eeuw gestreden is, schijnt nu toch te gaan overwinnen. De generale synode lijkt de deur naar volledige ongebondenheid van leer en leven, zoal niet in principe dan toch in feite, open te zetten. Meer nog dan het gebrek aan verbetering in de Nederlandse Hervormde Kerk verontrust ons het snelle en diepe verval binnen onze Gereformeerde Kerken. Door de onevenredig grote invloed van modernisme en humanisme - met name door middel van de kerkverwoestende 'nieuwe' theologie - op de leidinggevende instanties in onze Kerken, zou thans wellicht een vergelijking met betrekking tot het waarachtig kerk-zijn in het nadeel van de Gereformeerde Kerken uitvallen. Onze Vereniging vreest onder deze omstandigheden dan ook meer kwaad dan goed van integratie met een instituut waar de leervrijheid in de modaliteitenstruktuur is opgenomen en aanvaard. 'Samen op Weg' zal zo het deformatieen desintegratieproces in de Gereformeerde Kerken naar wij verwachten slechts versterken, en tot het herstel van de Nederlandse Hervormde Kerk naar wij vrezen nier bij dragen. Samensmelting van beide kerkgenootschappen zal zo niet kunnen worden een 'vergadering in de eenheid van het ware geloof' (vraag en antwoord 54 van de Heidelbergse Catechismus en artikel 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis), maar slechts een nieuwe organisatie met pluraliteit als 'bindmiddel'.
Onze Vereniging roept daarom beide kerkgenootschappen, maar vooral onze Gereformeerde Kerken in Nederland, op om in de plaatselijke en wijdere verbanden te werken aan en te bidden voor vernieuwing van alle Nederlandse kerken der Reformatie, in volstrekte gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift, verbonden door de drie Oecumenische en de drie Gereformeerde belijdenisgeschriften. Door het werk van de Heilige Geest kan daaruit een geestelijke eenheid voortkomen. Moge de Heere dat wonder werken!
Tenslotte: mogen wij alleen afwijzen, of minstens wachten met stappen in de oecumene tot zowel wij als de anderen geheel vrij zijn van elke dwaling of welke afwijking ook? Dan, vrezen wij, zullen we nooit toekomen aan de gehoorzaamheid aan de eis van eenheid met allen die Jezus liefhebben.
Waar een Christelijke Gereformeerde Kerk is, een Nederlands Gereformeerde Kerk, of een Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt), daar moe ten we met elkaar spreken en zien of en hoe we samen op weg kunnen gaan. Waar een Hervormde Gemeente is die weert wat de belijdenis weerspreekt, daar is plaatselijk toenadering en samenwerking geboden. Door een gesprek met Hervormden mogen we ons niet laten afhouden van samenwerking met andere gelovige christenen.
Daarvoor hebben we geen toestemming nodig van classis of synode. Dat is onze roeping waarmee Christus Zelf ons roept.
Adressanten-
F. Algra (Scherpenzeel); mw. J. Braam v. d Heide (Borculo); mr. P. Coumou (Nunspeet); K. van Dijk (Rotterdam); ds. G. D. Hane maayer (Utrecht); C. Hoek (Kampen); dr. E Masselink (Rotterdam); ds. G. Meijering Hzn (Scherpenzeel); ds. W. Stuursma (Burum); P.
Wassenaar (Rotterdam) (corr. adres). Instemming met de positieve strekking wordt betuigd door:
ds. O. Bouwman (Nijverdal); ds. J. Lems (Rotterdam); ds. A. M. Lindeboom (Hooghalen); ds. W. Praamsma (Hallum); ds. A. Velthoen (Gramsbergen); dr. J. Vlaardingerbroek (Rotterdam).
Adhesiebetuigingen van kerkeraden, ambtsdragers een andere kerkleden worden gaarne ontvangen. Corr. adres: P. Wassenaar, van Ballegooysingel 66, 3066 PD Rotterdam. (De Ver. geref. kerk. leven te Rotterdam heeft het gironr. 40.11.225).
SLIEDRECHT
Hervormingsavond D.V. vrijdag 26 oktober 1984, in de Maranathakerk, hoek Lijsterweg/ prof. V. d. Waalslaan, Sliedrecht. Aanvang 19.30 uur. Opening ds. J. den Hoed. Spreker ds. J. P. Boiten, Schiedam. Onderwerp 'De ware erfenis'. Sluiting ds. M. C. Tanis. Kollekte t.b.v. de Spaanse Evangelische Zending. Ieder hartelijk welkom.
MIDDELBURG EN OMSTREKEN
Op D.V. dinsdagavond, 23 oktober a.s. wordt door het bestuur van de Gereformeerde Bond, afdeling Middelburg en omstreken een kontaktavond belegd in de hal van de Ontmoetingskerk aan de Oosterscheldestraat. Op deze avond hoopt kand. Joh. de Rijke uit Vlissingen een lezing te houden over 'Lijden en belijden in Bijbels licht'. Deze avond begint om 20.00 uur. Alle belangstellenden zijn van harte welkom.
GEREFORMEERDE BOND HILVERSUM
Hiermede nodigen wij u uit voor een bijeenkomst van onze afdeling die D.V. zal worden gehouden op woensdagavond 24 oktober a.s. aanvang 8 uur in de Grote Kerk. Op deze avond zal ds. C. Vos uit Amsterdam voor ons een inleiding houden over 'Hoe krijgen we heilszekerheid'. De plaatselijke predikant ds. J. Smit zal deze avond openen. Belangstellenden zijn hartelijk welkom.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 oktober 1984
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 oktober 1984
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's