Boekbespreking
H. van der Linde, Het koninkrijk van God is de stad op de berg. Wat heeft Jezus zelf gewild? 160 blz., ƒ 32,50. Meinema Zoetermeer 2000.
De hoogbejaarde auteur van dit boekje wil laten zien wat de kracht en het appèl van Jezus' boodschap betekenen voor ons werk in de huidige cultuur. Jezus is voor alles de profeet van het Godsrijk, de prediker van de Bergrede. Dat uitgangspunt bepaalt de lezing van de evangeliën. Met de klassieke leer van de verzoening en de orthodoxe visie op de opstanding weet hij weinig te beginnen. Al krijg je hier en daar uit zijn boek toch ook weer de indruk dat Jezus meer is dan een profeet met een zedelijke boodschap en dat de gemeente Hem terecht als Messias en Kurios beleden heeft Het visioen van het Godsrijk is bij de stiefkinderen van het christendom vaak beter bewaard dan bij de officiële kerk, aldus Van der Linde. Toch komt in het laatste hoofdstukje over het mysterie van de Christus praesens in de kathedraal toch een typisch oecümenisch-katholieke kijk op de kerk naar voren.
Eerlijk gezegd vind ik het een verwarrend boekje. Ik heb bewondering voor de eruditie en de belezenheid van de auteur die zijn gedachten bovendien in een meeslepende stijl weet te verwoorden. Maar ik kon me hier en daar toch niet aan de indruk onttrekken dat ik het optimisme van de jaren '70 beluisterde. En waarom de schrijver op blz. 108v die negatieve opmerkingen aan het adres van hen die het vierde evangelie zien als het centrale van het Nieuwe Testament moet lanceren, ontgaat me ten enenmale. Afgezien van de toon is de kijk van Van der Linde wel zeer vooringenomen. Over Johannes zijn als ik Ridderbos begrijp ook andere dingen te melden dan Kasemann doet.
Ede A. Noordegraaf
Bert Hoedemaker, Met anderen tot Christus. Zending in een postmission tijdvak. 100 blz., Uitgeverij Boekencentrum, Zoetermeer 2000.
Na de hooggestemde apostolaatstheologie in de naoorlogse periode is er ten aanzien van de vraag wat zending is een grote verlegenheid opgetreden. Globalisering en pluralisering, de ontmoeting met de andere religies, het vraagstuk van de armoede plaatsen ons voor een nieuwe doordenking. We zullen de erfenis van de moderne zendingsbeweging - de verbinding van christelijke traditie en het mondiale perspectief - in onze situatie vruchtbaar hebben te maken. In dit verband gaat de schrijver kritisch in op de hervormde apostolaatstheologie, het denken van Newbigin en David Bosch, alsmede de evangelicale beweging. Twee woorden springen naar voren in onze tijd: verzamelen en vereenvoudigen Het gaat in eschatologisch perspectief om een verzoende verscheidenheid waaraan de kerk dienstbaar mag zijn. Hoedemaker schreef een compact boekje, dat zich niet makkelijk laat lezen. Terecht legt hij de vinger bij de gewijzigde context. We zullen die voluit serieus moeten nemen. We zullen onze traditionele westerse antwoorden kritisch moeten bezien. Wat betekent de notie 'wederkerigheid' werkelijk? In hoeverre betekent de ontmoeting met anderen echt een leerproces? Mijn bezwaar is wel, dat de auteur als het gaat om de vragen inzake de uniciteit van Christus als de enige naam tot redding gegeven, zich zo vaag uitdrukt. Wat is de inhoudelijke vulling van een woord als lschatologisch? Hoe verhoudt zich het rijk Gods tot de Koning van dat rijk? En in hoeverre laat de dialoog ruimte voor een wervend getuigenis? Wat is in de relatie tot andersgelovenden de betekenis van het geloof en de bekering? En wat is de inhoud van het woord 'verzoening' in de uitdrukking: verzoende verscheidenheid. Sterker dan Hoedemaker ben ik van mening dat in de hervormde apostolaatstheologie nog altijd kernen liggen die ook in onze tijd van waarde zijn. Het laatste hoofdstuk stelt vragen bij een aantal beleidsnota's. Ik meen dat dit boekje van alle missionaire organen in de kerk een brede bespreking verdient. Want de vragen laten zich niet ontkennen.
Ede A. Noordegraaf
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 2000
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 2000
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's