De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

6 minuten leestijd

R. Boon, Ontmoeting met Israël, Het volk van de Torah, 200 blz., ƒ 22, 50, J. H. Kok, Kampen, 1974.

Dit boek is een bundeling van de toespraken, die door dr. Boon enige tijd geleden zijn gehouden voor de microfoon van de N.C.R.V. Zij geven een beschrijving van het geloofsleven van het volk Israël zoals dit vooral uit de verklaringen van en de verhalen rondom de Torah tot ons komt. Dr. Boon geeft daarvan een boeiende beschrijving, waaruit blijkt met welk een grote kermis van zaken hij dit terrein van de Joodse religie beheerst. Tegelijkertijd doet hij dit op een manier, die telkens weer de relaties aanwijst niet alleen met het heden van Israël zelf maar ook met de christelijke godsdienst. Op sommige momenten gaat dit zelfs zover, dat wij de indruk krijgen, dat de schrijver meer in Israels geestelijk erfgoed in leest dan er in feite inzit. In ieder geval wordt zo wel duidelijk, dat de huidige stroming in de theologie, die vooral op de humaniteit zich richt, haar wortels vindt in dit joodse denken. De beheersende gedachte op de achtergrond daarbij is, dat Israël fungeert als pars pro toto, als heel, als het ene exemplarische volk voor de gehele mensheid. Tegen het eind van het boek wordt ook de geschiedenis van het volk gedurende de christelijke eeuwen weergegeven, wat bijzonder instructief is voor de kennis van de achtergronden van het huidige Israël. Voor de kerk is het volgens dr. Boon een levenszaak, dat zij haar Joodse oorsprong erkent en bewust verwerkt. Het boek besluit met een aantal reproducties van typisch joodse taferelen zoals de viering van het Paasfeest en Loofhuttenfeest en van  de ceremonie van de besnijdenis. Wie het met enige onderscheiden kennis leest, zal het een waardevol boek vinden.

C. G.

Frits Kuiper, Een klein drieluik van onze bevrijding (de gestalten van Barth, Rosenzweig en Lenin). Uitg. Ten Have, Baam. 141 blz. Prijs ƒ 12, 50.

De auteur, die doopsgezind predikant is geweest en, verschillende publicaties op zijn naam heeft staan, mocht de verschijning van dit zijn laatste werk niet meer beleven, doordat hij in maart 1974 bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Hij schreef deze studie, gedreven door 'het hoopvol uitzien naar de bevrijding van het menselijk geslacht'. Drie grote figuren hebben hem bij dat uitzien geboeid en geïnspireerd en deze schildert hij ook: de christelijke theoloog Karl Barth, de joodse denker Rosenzweig en de communistische 'messias' Lenin. Men kan deze figuren ook in andere volgorde bekijken — daar is het een 'drieluik' voor. De opzet van het boek is knap en de schrijver verstaat de kunst zijn drie hoofdpersonen voor ons te doen leven. Toch roept alleen al de keuze van deze hoofdpersonen grote vragen op. Zeg me wie uw vrienden zijn! Wie kans ziet deze drie zéér verschillende figuren onder één noemer te brengen als vertegenwoordigers van de bevrijding van de mensheid moet onder 'bevrijding' wezenlijk iets anders verstaan dan de bevrijding door het Evangelie. Dat doet de auteur dan ook. De kerk is volgens Kuiper — en daarin is hij voluit Dopers! — na Constantijn imperialistisch geworden. Ook de Reformatie van Luther en Calvijn was 'wel erg beperkt'! Met Rosenzweig vraagt hij aandacht voor de Wet en de Profeten van Israël. Met Barth wil hij terug naar Messias Jezus en Paulus. En dat alles moet dan verwerkt worden in de tijd na Lenin, waarin wij nu leven. Met dit drieluik is dan ook uitgebeeld de gehoopte synthese tussen de kerk, Israël en de revolutionaire beweging. Zelf zegt Kuiper (blz. 128) : 'Waar de drie gestalten van mijn drieluik samen heen wijzen is: voortzetting van Lenins werk in gehoorzaamheid aan Mozes en de profeten, in de overtuiging dat de dagen van de Messias begonnen zijn'. De schrijver is zich bewust dat deze weg niet gemakkelijk is. We zouden eraan toe willen voegen: het is in het licht van het Evangelie ook een onmogelijke weg.

Ridderkerk,W. van Gorsel

Ds. J. D. Barth, Het boek Ruth, 21 meditaties. Uitg. G. J. van Horssen, Barneveld. Prijs ƒ 13, 50.

Het boek Ruth is één van de meest bepreekte boeken van het Oude Testament. Geen wonder, de geschiedenis op zichzelf is al zeer aansprekend en gericht op Christus. Ruth, de Moabietische trekt na de dood van haar schoonvader en haar man met haar schoonmoeder Naomi mee naar Bethlehem, waar zij de echtgenote van Boaz wordt en een plaats krijgt in de stamboom van David en daarmee van de Messias. Bovendien heeft men in de loop der eeuwen steeds een geestelijke strekking in deze geschiedenis gevonden. De komst van Ruth tot Boaz en haar huwelijk met Boaz staat model voor de verhouding tussen de Bruidskerk en de Heere Jezus Christus. Deze twee aspekten — die we gemakshalve tot 'christologische' en het 'bevindelijke' zouden willen noemen — bepalen ook de inhoud van dit boekje. De auteur, wijlen ds. Barth, die aanvankelijk Christelijk Gereformeerd predikant was, maar later overging naar de Geref. Gemeenten, schildert ons de oude geschiedenis van Ruth in 21 meditaties, die — in aanmerking genomen dat 't geschrift niet zó recent is, want de schrijver overleed al in 1942 — toch fris en gemakkelijk leesbaar zijn. Bovenal: eenvoudige, maar verantwoorde uitleg van de Schrift, gericht op het leven van het geloof, waarin de vermaning en de vertroosting niet ontbreken. De uitgave is keurig verzorgd. Van harte aanbevolen.

Ridderkerk

W. van Gorsel

Dr. G. N. Lammens, Liturgie en massamedia. Kok, Kampen 1974. ƒ 7, 90.

In deze studie overweegt de auteur de rol van de kerkdienst in het geheel van de massamedia. Hij komt tot de conclusie dat de radio zich meer leent voor de uitzending van een gewone kerkdienst en dat de televisie eerder vraagt om een kleine liturgie, in de zin van een aangepaste kerkdienst voor deze gelegenheid. Het t.v.medium brengt namelijk in de verkondiging zoveel factoren met zich mee dat zulks nauwgezette praeparatie vraagt. Het vraagstuk zelf verdient ongetwijfeld veel bestudering, al komt het ons vóór, dat er nog wel andere mogelijkheden zijn. Het visuele element slorpt 't auditieve moment zodanig op, dat het Woord bedreigd wordt. Het geschrift oriënteert zeer grondig. Maar wie denkt er onder ons nu eens over na? Het probleem 'kerkdienst van de televisie' roept een wereld van vragen op, teveel om hier verder op te noemen!

A. v. Br.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1975

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1975

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's