Maar dat zijn geen tegenstellingen.
Maar dat zijn geen tegenstellingen.
En nog eens: je moet er de tijd voor namen iets helemaal te laten bezinken, te laten zinken tot de bodem van het hart. Dat kan in drie minuten gebeuren, maar we moeten rekenen met mensen die zo maar niet „in" zijn. Ze komen uit de dagelijkse beslommeringen en nemen ze mee. Ze zijn er zo maar niet uit. Het vergt tijd om er uit te komen. Volop adem te halen in de damp kring van Gods eeuwig Woord.
Te recreëren, niet aan het strand, maar in de sfeer van Gods getuigenis.
Het weer te weten.
Psychologisch gezien kost dat tijd, We lachen wel eens om twee keer anderhalf uur in de kerk. Maar toen was er nog iets van de satobat, van dat eeuwig sabbat in dit leven aanvangen.
Nu gauw uit de kerfe want de voetbalwedstrijd moet aan. En we moeten nog naar oom Willem, 150 km.
De scribent in „Waarheid en Eenheid" van vrijdag 1 december neemt met grote instemming dit artikel op. Zijn voorspelling is dat het in de Geref. kerk wel geen triomftocht zal maken, wat betreft de kerkelijke organen. Anderzijds oordeelt hij dat Ds. v. Dijk bezwaren aanroert die bij duizenden van het gereformeerde keAvolk leven. Wij zouden als toeschouwer in dit gesprek binnen de Geref. kerken de volgende opmerkingen willen maken bij dit stuk:
a. De toon van Ds. v. Dijk is scherp, hier en daar op het sarcastische af. Men van dien.
c. Duidelijk blijkt dat volgens Ds. v. Dijk de uitbreiding van de liturgie hand in hand gaat met een vermagering in de prediking. Dat is bijzonder te betreuren. Verschraling in de prediking werkt vroeg of laat de onkerkelijkheid in de hand. De gemeente wordt niet meer gevoed. Heel veel verwijten die in de befaamde „Open Brief" gericht worden aan het adres van de midden-orthodoxie zouden hier kunnen terugkeren. God bouwt immers Zijn gemeente door het gepredikte woord. Men denke aan het levenswerk van Calvijn. Bij alle zorg voor de liturgische vormgeving heeft de prediknig bij hem centraal gestaan, als uitleg en toepassing van de Schrift.
d. Merkwaardig is de eerbied voor de traditie in liturgisch opzicht. Hoe rijmt men dit met het pleidooi voor eigentijdse verkondiging? En waarom geeft men dan op het gebied van de belijdenis zo gemakkelijk een stuk traditie prijs. Wij zouden in de prediking eens wat zuiniger moeten omspringen met de schatten van de traditie en in de liturgie eens wat minder eer moeten bewijzen aan een verleden, dat op vele punten de toets der critiefc door de Schrift niet aan doorstaan. Anders gaan inzake de vormgeving van de eredienst geboden van mensen overheersen boven het levende Woord van God. }iéo ik Ds. v. Dijk goed begrepen, dan gaat het hem om de verkondiging van dit levende Woord van God.
e. Deze kwestie raakt niet alleen de geref. kerken. Ook wij hebben te maken met de vraag naar de eredienst, de prediking in onze tijd, de liturgische vormgeving. Wij zouden deze zaak niet dienen, als we in een zeker leedvermaak zouden zeggen: „Zie je wel, wü herv. gereformeerden hebben het altijd al gezegd: Het gaat helemaal mis bij de gereformeerden."
Wij zouden ook deze kerken geen dienst bewijzen als we in een zekere hoogmoed zouden menen dat deze vragen ons niet raken. Moeten we niet eerlijk de hand in eigen boezem steken en zeggen dat onder ons veelal de bezinning op een bijbels en reformatorisch verantwoorde liturgie ontbreekt. Vaak volstaan we met het overnemen van
HIERNAMAALS EN HIERNUMAALS, prof. dr. S. U. Zuidema, ing., 55 blz., Buyten en Schipperheyn, Valkenburgstr. 106, Amsterdam-C.
Deze brochure verscheen reeds eerder als geschrift in „Patrimonium", officieel orgaan van het landelijk verbond Patrimonium, aug. 1967. De inhoud van deze brochure is een reactie op het meinummer van Anti-revolutionaire Staatkunde: „Over christelijke jtoUtiek en christelijke partijvorming" met als ondertitel: „Een bijdrage tot de discussie."
De auteiu-s daarvan, prof. dr. W. Albeda, prof. dr. E. de Boer, mr. A. Bos, prof. dr. L. Bosch, mr. J. Hollander en prof. dr. H. J. van Zuthem worden door prof. Zuidema scherp bestreden.
De punten, waarover de strijd wordt aangebonden, zijn: de rangorde van het eerste en het tweede gebod; hiernamaals en hiemumaals; „confessionele" partijen; de nieuwe antithese, de mondige mens, de mondige sociale mens van vandaag; de onmondige mondige mens van vandaag en de pacifistische partij der verzoening.
Aan deze opsomming heeft de lezer nog niet veel. Het toelichten van eUc pmit vraagt teveel ruimte. Ik heb met steeds toenemende belangstelling het betoog van prof. Zuidema gelezen en kan u geen betere raad geven dan: bestel en lees. De predikanten kregen het gratis toegezonden.
Hier is niet alleen een interne discussie aan de gang binnen de A.R.P., maar worden achtergronden beUcht, die ieder meelevende van dienst kan zijn. Hier zijn haarscherpe analyses, die de wortels van veel bewegingen en veranderingen blootleggen. Veel dank aan de schrijver.
DE WIJZEN UIT HET OOSTEN, Noni Lichtveld en Blies Bouhuys, geb., prijs ƒ 4, 50. Uitg. Erven J. J. Tijl, ZwoUe.
In dit kinderboek wordt de geschiedenis van de Wijzen uit het Oosten verteld vanuit het leven van een Joods jongetje Jochanan, die in Babyion woont. De papierskulpturen van Mies Bouhuys zijn prachtig. Deze skulpturen werden aanvankelijik gemaakt voor de N.C.B.V.-schooli'adio.
Het is in één woord een prachtig boek, dat de kinderen graag zullen lezen en waarbij zij niet Uitgekeken raken op de prachtige tekeningen. Voor groepen en organisaties, die grotere aantallen afnemen, gelden speciale prijzen.
MARANATHA KALENDER 1968 onder redactie van dr. H. J. Langman en ds. J. Overduin, prijs ƒ 3, 25. Kok, Kampen.
Deze kalender kan ook in boekvorm gekocht worden, dus zonder schild. De prijs bedraagt dan ƒ 4, 25. De beide redacteuren dr. Langman en ds. Overdiuin verzorgen de voorzijde van de blaadjes, terwijl de achterzijde ontspanningslectuur bevat.
Voor zondagsscholen en evangelisatie-commissies gelden speciale condities. De voorraad van de kalenders is beperkt. Gegadigden dienen heel snel te bestellen.
alle Hervormden, die de Catechismus niet meer kennen?
Maar dan rijst de vraag: In welke kerk leven wij eigenlijk? Dan rijst de vraag wat al die gemeenten, voor wie de Catechismus een levend boek is en waar de „leerdienst" nog in eer, soms in hoge eer is, aan moeten met een Persbureau, dat namens de Nederlandse Hervormde Kerk spreekt, dus ook namens bovengenoemde gemeenten?
Dan rijst de vraag of al deze gemeenten niet samen een krachtige weerspreking dienen te geven in het openbaar, indien de Synode dit laat begaan en het stilzwijgend dekt met haar gezag.
Dan is het onontkoombaar, dat ook in de voorlichting van ons volk naar een vertolker wordt gezocht, die het belijden van de kerk niet weerspreekt.
Laten de Synodeleden waken!
K. a. Z.
G. B.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 1967
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 1967
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's