De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

9 minuten leestijd

OPROEPEN

De heer J. K. Overbeeke, Elisabethlaan 71, 2600 Antwerpen-Berchem, België, meldt ons dat hij in België, o.a. ook met het oog op evangelisatiearbeid verzoeken ontvangt voor Bijbels. Wanneer er onder de lezers zijn die (oude) bijbels kunnen missen houdt hij zich aanbevolen voor toezending aan zijn adres.

Dr. J. H. van de Bank, wetenschappelijk medewerker aan de theologische faculteit aan de R.U. te Utrecht, heeft een lijst samengesteld van boeken op het terrein van de Nederlandse kerkgeschiedenis. Vele van deze boeken zijn onvindbaar. Gedurende drie achtereenvolgende weken plaatsen we hier een deel van deze lijst. Zijn er onder de lezers, die t.b.v. wetenschappelijke arbeid deze boeken tegen (redelijke) vergoeding kunnen afstaan? Het adres van dr. v. d. Bank is Margrietlaan 62, 6713 PN Ede, tel. 08380-15840.

A. Ampe, Kernproblemen uit de leer van Ruusbroec, 1950-57; Ruusbroeck, traditie en werkelijkheid, 1975; D. N. Anagrapheus, De Zwijndrechtse Nieuwlichters, 1892; J. Andriesen, De Jezuiieten en het saamhorigheidsbesef der Nederlanden, 1967; C. Augustijn, Erasmus, vernieuwer van kerk en theologie, 1967; W. W. F. Aukes, Het leven van Titus Brandsma, 1961; St. Axters, Gesch. van de vroomheid in de Nederlanden, 1950-60; R. H. Bainton, David Joris, 1937; C. Bangs, Arminius, A study in the Dutch Reformation, 1971; P. J. Barnouw, Philippus van Limborch, 1963; W. Bax, Het Protestantisme in het bisdom Luik etc., 2 dln. 1937-41; K. C. L. M. de Beer, Studie over de spiritualiteit van Geert Grote, 1938; B. Becker, Bronnen tot de kennis van... D.V. Coornhert, 1928; M. van Berkum, De Labadie en de Labadisten, 2 dln., 1851; W. M. Beuken, Ruusbroec en de middeleeuwse mystiek, 1946; J. P. de Bie, Het leven en de werken van Petrus Hofstede, 1899; B. van Bilsen, Het schisma van Utrecht, 1949; D. P. Blok, De Franken, hun optreden in het licht der historie, 1968; C. Boer, Hofpredikers van Prins Willem van Oranje, 1952; K. B. Boersma, Allard Pierson, 1924; M. E. Bolle, De opheffing van de autonomie der kehilloth in Ned., 1960; P. N. M. Bot, Humanisme en onderwijs in Nederland, 1955; J. Bots, Tussen Descartes en Darwin, 1972; P. Brachin et L. J. Rogier, Histoire du catholicisme hoUandais depuis Ie XVIe siècle, 1974; C. A. Briels, Zuidned. Boekdrukkers en Boekverkopers in de Republiek, 1974; G. Brom, Herleving van de wetenschap in katholiek Nederland, 1930; Schaepman, 1936; A. W. Bronsveld, Vervolgbundel op de Evang. Gezangen, 1927; J. R. Callenbach, Justus Heurnius, 1897; J. Colsen, Poels, 1955; J. A. Cramer, Abraham Heidanus en zijn Cartesianisme, 1889; Detheol. fac. te Utrecht ten tijde van Voetius, 1932; De theol. fac. te Utrecht in de 18e en het begin van de 19e eeuw, 1936; S. Cramer en F. Pijper, Bibliotheca reformatoria neerlandica, 1903-1914; W. F. Dankbaar, Martin Micron, De Christelijke Ordinancien... te Londen (1554), 1956; M. Dierickx, De oprichting van de nieuwe bisdommen in de Ned. onder Philips II, 1950; M. V. d. Does, Antoinette Bourignon, 1974; J. M. E. Dols, Bibliographic der Moderne Devotie, 1941; A. van Duinkerken, Dichters der Contra-Reformatie, 1932; A. C. Duker, Gisbertus Voetius 3 dln, 1897-1914; A. Eekhof, De Avondmaalsbrief van C. Hoen, 1917; De Hervormde kerk in Noord-Amerika, 2 dln, . 1913; De theol. fac. te Leiden in de 17e eeuw, 1921; M. A. Enno van Gelder, De Levensbeschouwing van P. C. Hooft, 1918; Van Beeldenstorm tot Pacificatie, 1965; J. M. Gerritsen, Flo-

rentius Radewijns, 1891; Micronius, 1895; A. Goslinga, dr. Karl Gützlaff en het Ned. protestantisme, 1941; G. Güldner, Das Toleranz-problem in den Niederlanden, 1968; L. E. Halkin, La Réforme en Belgique sous Charles Quint, 1957; P. F. J. M. Markx, De Oud-Bisschoppelijke Cleresie en Rome, 1963; D. van Heel en B. Knipping, Van schuilkerk tot zuilkerk, 1941; J. B. F. Heerspink, dr. P. Hofstede de Groot, 1897; P. J. van Herwerden, Bij den oorsprong van onze onafhankelijkheid, 1947; M. J. M. van der Heijden, De dageraad van de emancipatie der katholieken, 1947; F. van Hoeck, Schets van de gesch. der Jezuieten in Nederland, 1940; A. C. Wonders, Doen en laten in 'Ernst en Vrede', 1963; A. J. van 't Hooft, De theol. van H. Bullinger in betrekking tot de Ned. Reform. 1888; J. G. de Hoop Scheffer, Gesch. der Kerkherv. in Ned. van haar ontstaan tot 1531, 1873.

PSYCHOLOGIE STUDEREN EN HET I.C.S.

Tegenwoordig hoefje niemand uit onze gezindte meer uit te leggen, dat de studie psychologie nogal atheïstisch gekleurd is en soms zelfs duidelijk anti-christelijk. Toch ben ik psychologie gaan studeren. Wel ben ik lid geworden van de studentenvereniging C.S.F.R. Daar ontmoet ik geestverwanten en ik ontvang er geestelijke opbouw.

Toch is het de vraag, of dit voldoende is om opgewassen te zijn tegen de anti-christelijke beïnvloeding die van de psychologiestudie uitgaat.

Vanaf het begin af aan, ruim 2 jaar nu, heb ik daarom ook meegedaan in de Psychologenkring van het Christelijk Studiedentrum (I.C.S.). In de studiekring houden we ons eens per maand bezig met allerlei onderwerpen waarmee je in je studie te maken krijgt. Uitgangspunt daarbij is de Bijbel, als Gods onfeilbaar Woord, gezaghebbend op alle terreinen van het leven. We leren te zien, waar aan de theorieën en studiethema's onbijbelse vooronderstellingen ten grondslag liggen. En we maken kennis met christen-psychologen en hun ideeën.

De kring functioneert erg goed, ondanks dat we uit heel verschillende kerkgenootschappen afkomstig zijn. Ik ervaar het als bijzonder zinvol, ook doordat we elkaar kunnen bemoedigen. Zo kunnen we tevens elkaar helpen om te leren ook in de psychologie getuige te zijn van de Grote Koning.

Als je met deze (in Utrecht) of een andere I.C.S.-studiekring mee wilt doen, neem dan contact op met het I.C.S., Nieuwezijds Voorburgwal 96, 1012 SG Amsterdam, tel. (alleen do. en vr.):020-257141.

VERENIGING TER BESCHERMING VAN HET ONGEBOREN KIND

Vanaf 1 december kunt u op alle NS-stations affiches zien hangen, waarmee de Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind, de VBOK, zich tot een breder publiek wil gaan richten. Het bestuur is namelijk van mening dat de VBOK te weinig bekend is. Daardoor gaan veel vrouwen op weg naar de abortuskliniek zonder de mogelijkheid van de weg naar de VBOK te hebben overwogen.

De ongewenst-zwangere vrouw kan immers ook (en veel beter!) besluiten met begeleiding van een maatschappelijk werkster van de VBOK haar kind te laten leven en de zwangerschap uit te dragen. Het bestuur hoopt dat de boodschap door velen zal worden verstaan en dat ook het ledental door deze landelijke kampagne zal groeien.

De VBOK die in 1971 is opgericht, is een vereniging met ca. 25.000 leden die zich ten doel stelt:

- het geven van voorlichting over de ontwikkeling van de ongeboren mens

- het verlenen van direkte hulp aan moeder én kind bij niet-gewenste zwangerschap

- het verspreiden van de overtuiging inzake de noodzaak van de bescherming van de ongeboren mens.

Rond deze doelstelling hebben mensen met verschillende geloofsovertuigingen elkaar gevonden. De VBOK kent een dag-en-nacht-bereikbaarheidsdienst onder tel.nr. 033-620244. Het dienstencentrum van de VBOK is gevestigd te Amersfoort, Arnhemseweg 17. Kontributies en giften te storten op gironummer 1399695.

De abortuspil die het plegen van abortus 'ideaal' wil maken zal de ongewenst zwangere vrouw in een nog moeilijker situatie brengen, aldus het bestuur van de Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind, de VBOK, te Amersfoort, in een brief aan het bestuur van de Nederlandse Vereniging voor Obstetric en gynaecologie. Hoewel abortus provocatus via deze pil dezelfde ethische en psycho-sociale konsekwenties zal blijven houden, wordt het nu een strikt individueel gebeuren dat losgemaakt is uit de sociale kontekst. Het doden van ongeboren leven wordt zo gereduceerd tot een onschuldig lijkende medische behandeling.

De relatieproblematiek die meestal reeds aan­ wezig is, voordat er van niet-gewenste zwangerschap sprake was wordt ook met dit 'geneesmiddel' niet opgelost. De vrouw die de abortuspil heeft geslikt, kan in een nog groter isolement geraken.

De VBOK roept gynaecologen op tot bezinning en blijft haar hulp aanbieden aan vrouwen die door niet-gewenste zwangerschap of door het plegen van abortus in nood komen. Het telefoonnummer van de VBOK, 033-620244, is dag en nacht bereikbaar voor hulp aan moeder én kind.

VERGADERING VAN DE AFD. NOORD TE STADSKANAAL OVER DE PREDI­KING

Het bestuur van de afd. Noord van de Gereformeerde Bond nodigt belangstellenden uit tot het bijwonen van de afdelingsvergadering die gehouden wordt in Stadskanaal. Op deze laatste vergadering in het jaar 1983 zal de prediking centraal staan. In toenemende mate blijkt dat allerlei vragen in de kerk en de gemeente cirkelen rondom de omgang met de bijbel, de uitleg van de schriften. Daarom is het thema wat in Stadskanaal aan de orde gesteld wordt zo belangrijk: 'Kohlbrügge, de betekenis van zijn prediking nu'. Inleider op deze avond zal zijn ds. G. Biesbroek, hervormd predikant te Ede. De avond wordt gehouden in het Hervormd gemeentegebouw aan de Brugstraat 3 in Stadskanaal en begint om 20.00 uur. Evenals op alle andere afdelingsvergaderingen zal ook hier een I.Z.B.-boekentafel van 'De Noordster' uit Sebaldeburen aanwezig zijn. Het bestuur hoopt op een goede opkomst bij dit zo belangrijke onderwerp.

KADERAVONDEN GZB

Begin 1984 zullen de gebruikelijke kaderavonden van de GZB worden gehouden. Deze ontmoetingsavonden zijn in eerste instantie bestemd voor leden van kerkeraden en zendingskommissies, korrespondenten e.d. Vandaar de naam 'kaderavonden'. Deze naam is echter niet bedoeld als beperking, zodat we uitdrukkelijk alle belangstellenden van harte uitnodigen voor deze ontmoetingen.

Op het programma staat een lezing van dhr. T. Eikelboom, sekretaris binnenland van de GZB, over de veraderingen die optreden in het zendingswerk. Hij hoopt dit te presenteren onder de titel: Eén is uw Meester'. Alle avonden beginnen om 19.30 uur en eindigen om 22.00 uur. De leiding zal in handen zijn bij een bestuursHd van de Gereformeerde Zendingsbond.

Plaatsen en data:

Putten:10 jan. - Herv. Ver. Geb. 'De Aker' Gorinchem:16 jan. - 'Exoduskerk', Mollenburgseweg - '' Hoogeveen:18 jan. - de 'Goede Herderkerk', Lohmanlaan 2 Schoonhoven:24 jan. - 'Hervormd Centrum', Korte Dijk 12 Middelharnis:25 jan. - Herv. Ver. Geb. 'De Hoeksteen', Ring 14 IJsselmuiden:31 jan. - Herv. Centrum 'De Zaaier', Dorpsweg 38a Oud Beijerland:2 febr. - Kerkelijk Centrum 'Maranatha' Woudenberg:15 febr. - Herv. Ver. Geb. 'Eben-Haëzer' Waddinxveen:20 febr. - Herv. 'Bethelkerk', Bilderdijklaan Maarssen:28 febr. - Ver. Geb. 'Het Trefpunt', Kerkweg 21 Tholen:7 mrt. - Ver. Geb. 'In de Wingerd', Nieuwepad 1. We hopen velen op één van deze avonden te mogen ontmoeten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 december 1983

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 december 1983

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's