De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

9 minuten leestijd

Beroepen te:

Kamerik: C. Vos te Gouda — Oudeschoot: G. J. Droppers te Beetsterzwaag — Soest: D. H. Bosma te Nijverdal — Amersfoort: Ph. J. Stoutjesdijk te Hellendoorn — Tholen: W. L. Tukker te Zwolle — Rotterdam-Zuid: G. Juckema te Enschede — Kootwijk: P. Kolijn te Scherpenisse — Oud Alblas: W. L. Tukker te Zwolle — Streefkerk: W. L. Tukker te Zwolle — Genderen: A. Tromp te Goudriaan — Vroomshoop: L. Spaans, Breskens — Eethen en Drongelen: S. W. Verploeg te Leerdam — Mastenbroek: T. Langerak te Veenendaal.

Aangenomen naar:

Grouw: J. Boneschansker te Tiel — Oldenkeppel: C. van Ooyen te Treebeek — Drachten: S. Brandsma te Gramsberg — Vorden: J. C. Kraaijeveld te Emmen — Utrecht: H. J. Buis te Beilen — Leiden: K. Bouhuys te Amsterdam — Odijk: C. Mulder te Oosternijkerk — Goenga: C. J. K. Baas te Eindhoven.

Bedankt voor:

Neerlangbroek: J. G. de Bie te Ederveen — Akker- en Murmerwoude: H. Hengeveld te Musselkanaal — Nieuwkoop: C. A. van Harten te Bodegraven — Wierden: T. Langerak te Veenendaal — Jutfaas: S. Brandsma te Gramsberg — Utrecht: Ziekenhuispred. C. H. van Rijn te Apeldoorn — Capelle aan de IJssel: L: Kievit te Leiden — Makkum.: J. V. d. Schee te Hoogeveen — Nunspeet: J. Koele te Nijkerk — Moerkapelle: C. Treurniet te Hasselt — Bedin: J. de Ruyter te Rheden.

Kerkbouw te Krimpen a. d. IJssel.

De Herv. Buitengewone Wijkgemeente (Geref. Bond) te Krimpen a. d. IJssel heeft besloten tot de bouw van een nieuwe kerk van minstens 800 personen, teneinde de gestadige groei van de gemeente in de toekomst te kunnen opvangen.

De geschiedenis van deze gemeente, voortgekomen uit een in 1935 opgerichte Ned. Herv. Vereniging tot Evangelisatie op G.G., is bepaald niet onbewogen. In de loop van het bestaan is er steeds naar gestreefd om de band met de Ned. Hervormde Kerk te bewaren. Vanaf 1953 werden jarenlang besprekingen gevoerd met o.a. de plaatselijke kerkenraad, de provincie en Gen. kerkvisitatoren, hetgeen uiteindelijk in 1961 resulteerde in de oprichting van een Nevenpastoraat, een voor Nederland unieke gemeente-vorm.

Als consulent trad op ds. L. Blok, destijds predikant te Capelle-West, en vervolgens ds. J. C. Schuurman van Schoonhoven. Het begin van 1964 betekende voor deze gemeente - een hoogtepunt in haar geschiedenis, toen haar eerste predikant, ds. J. H. Vlijm van Goederede, zijn intrede deed na te zijn bevestigd door ds. G. Boer van Katwijk aan Zee.

Dit „Nevenpastoraat" werd in januari 1965, tengevolge van een synodale beslissing, omgezet in een Buitengewone Wijkgemeente i.w. Met deze kerkelijke noodvoorzieningen is men nooit erg gelukkig geweest, in de mening dat Gods Woord geen geïsoleerde, doch - een rechtmatige centrale plaats toekomt.

Overigens heeft de gemeente steeds een verheugende groei vertoond en reeds in 1965 moest het houten noodgebouw „Rehoboth" van de voormalige evangelisatie worden uitgebreid van 250 tot 500 zitplaatsen. In de overtuiging dat de verkondiging van het Evangelie een plaats vraagt dn het midden van de maatschappij, ziet men zich voor de taak gesteld de ontwikkeling in de woongemeente in elk opzicht nauwlettend te volgen. Daarom werd besloten tot de bouw van een tweede kerk, teneinde de groei van de gemeente, waarvan het aantal leden in de afgelopen tien jaar meer dan verdubbelde tot ca. 1450 personen, te kunnen opvangen.

Tevens wil men in een plaatselijke gemeenschap, die in de komende 10 tot 15 jaar naar verwachting van 15.000 tot 40.0000 inwoners zal uitgroeien, een duidelijke wegwijzing bieden in een tijd waarin in toenemende mate de dreiging optreedt van de invloed van de wereld en van theologische opvattingen die strijdig zijn met Gods Woord en de belijdenis.

De gemaakte plannen beginnen thans reeds meer concrete vormen aan te nemen. Nog voor het einde van dit jaar zal tot aankoop van de benodigde bouwgrond worden overgegaan. Inmiddels werd ook door het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening gunstig beschikt ten aanzien van de rijkssubsidie.

Dat deze kleine gemeente geheel achter de plannen staat blijkt alleen reeds uit het feit dat een eerste financiële actie binnen enkele maanden een bedrag van ƒ 100.000, — opbracht, een spontane uiting van offervaardigheid.

Niettemin betekent het totaal der lasten geen eenvoudige zaak voor deze niet bepaald kapitaalkrachtige gemeente en voor de verwezenlijking van de bouwplannen is o.a. de hoop gevestigd op financiële bijstand van de zijde van de Ned. Hervormde Kerk, met wier Generale Financiële Raad reeds eerder overleg heeft plaats gevonden.

Ter completering van het financieringsplan zoekt de kerkvoogdij en bouwcommissie (pa. Noorderstraat no. 62, Krimpen a. d. IJssel, tel. 3222) momenteel contacten voor het afsluiten - van langlopende leningen. Reacties van geïnteresseerden zijn uiteraard van harte welkom.

Hoewel men er zich van bewust is dat de realisering van de voorgenomen kerkbouw veel van de gemeente zal vragen, onderkent men de noodzakelijkheid en wordt door de gemeente de roeping en taak haar van God opgelegd verstaan.

De zegen die deze gemeente op haar arbeid mocht ontvangen en de blijken van medeleven en offervaardigheid geven haar mede vertrouwen om op de ingeslagen weg voort te gaan.

Onderschrift:

Gaarne vestigen wij de aandacht op de arbeid van deze wijkgemeente in wording. Het is niet te geloven, dat de Gen. Fin. Raad, die midden-orthodoxe wijkgemeenten in wording financieel geholpen heeft, deze wijkgemeente niet zou helpen. Dat zou het beleid van deze Raad zeer ongeloofwaardig maken voor Hervormd Gereformeerde Gemeenten.

Wij wensen de broeders in Krimpen a. d. IJssel veel geloof en zegen toe.

Red.

TATOR.

Dit is de naam van het nieuwe project, dat door samenwerking tussen GZB, HGJB en DABAR tot stand is - gekomen. TATOR is de afkorting van de twee woorden TAna TORadja, d.w.z. Toradjajeugd. Voor hen hopen we zo veel mogelijk geld in te zamelen, aangezien we het geld willen besteden aan materialen voor het kader van het jeugdwerk. Hier is n.l. een dringende behoefte aan. In de Toradjakerk is het jeugdwerk steeds de zwakste zijde van de zending geweest. Het strekte zich lange tijd niet verder uit dan zondagsschool en catechetisch onderwijs. Momenteel zijn er iets meer dan 100 zondagsschoolleiders over 3000 kinderen. Het overige jeugdwerk komt langzaam op gang. Maar een groot probleem is, dat er geen jeugdwerkleiders zijn. Daarom is er een dringende behoefte aan instructiemateriaal om de Toradja's zelf te leren aan het jeugdwerk leiding te geven. Zo ziet men ook uit naar een stencilmachine, stencilboekjes voor de zondagsschool, zangboekjes, catechisatieboekjis en kinderbijbels. Er zijn zelfs vele zondagsschoolleiders, die geen kinderbijbel bezitten. De Bijbelkennis is dan ook ontstellend gering. Verder is er een heel - groot gevaar, omdat men tot het christendom overgaat - om ergens bij te horen, aangezien een godsdienst belijden in Indonesië verplicht is. U ziet, dat er vele problemen zijn. Wij hopen dan ook, dat u ziet dat de Toradja's hulp nodig hebben. Geldelijke steun, maar ook - geestelijk door uw gebed. Wilt u ook dit werk - in uw gebeden gedenken? Een volgende keer hopen wij u te vertellen, wat u - allemaal voor hen kunt doen. Kunnen de Toradja's dan op u rekenen?

Werkgroep DABAR.

Civitas Studiosorum in Fundamento Reformato.

Namens het - bestuur van de Civitas Studiosorum in Fundamento Reformato heb ik de eer u uit te nodigen voor - de openbare vergadering, - die Deo Volente zal worden gehouden op donderdag 19 december 1968 in Grand Hotel Krasnapolsky, Dam 9 te Amsterdam.

Prof. dr. W. H. Velema, Hoogleraar aan de Theologische Hogeschool der Christelijke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn, hoopt na de opening - van de vergadering om 14.30 uur ren referaat - te houden getiteld: „Vrijzinnige tendensen in de nieuwere rooms-katholieke theologie".

Voor het bestuur:

A. Moerkerken, h.t. ab actis.

Rusland en het christendom.

Meerdere tekenen wijzen er op, dat de Russische partij-ideologen in hun strijd: tegen de godsdienst sinds enige tijd in het defensief zijn

Hat duidelijkste bewijs is wel, dat de Russische pers het niet meer vol konden houden, om de godsdienstige radio-uitzendingen uit heit buitenland (te negeren.

Reeds lang zenden radiostations in niet-communistische landen godsdienstige programma’s uit in het Russisch. De brieven, die zij krijgen, bewijzen in welke behoefte zij voorzien.

Voor zeer veel Russen zijn deze uitzendingen de enige mogelijkheid om het evangelie te horen: Ook worden regelmatig stukken uit de Bijbel geciteerd, om te voorzien in het schreeuwend gebrek aan bijbels.

De eerste jaren werden deze uitzendingen gestoord. Later was het de tactiek, om ze volledig te negeren. Maar in het begin van dit jaar doet de Literatemja Gaaeta, het orgaan van de Russische schrijvers, de volledige tekst van een uitzending af met daarnaast een bestrijding.

Hieronder één reactie:

„Ik wil u graag laten weten van een man, die bekeerd was in Rusland door te luisteren naar uw programma's. De verandering in deze man, was zo groot en zijn blijdschap was zo aanstekelijk, dat het de aandacht trok van de autoriteiten. Ze begonnen met zijn moestuintje in beslag te nemen. Toen ze zagen, dat dit tot gevolg had, dat hij zich nog meer verblijdde in de Here, werd nog meer van hem afgenomen. Dit gaf hij met blijdschap over aan de Here en hij ging voort Hem te prijzen. Maar toen kwam de hardste klap. Zijn kinderen, het kostbaarste bezit dat hij had, werden hem met geweld ontnomen door de autoriteiten, om geplaatst te worden in een van hun goddeloze instituten. In wanhoop klampte deze arme vader zich vast aan de auto, die gekomen was om zijn kinderen mee te nemen en hij rende mee en walde niet loslaten. Maar de wrede mannen sloegen zijn handen met harde voorwerpen, tot hij gedwongen was los te laten".

Voor een paar weken verscheen in Moskou de tweede druk (200.000 exemplaren) van de Russische vertaling van de „Bijbelse verhalen" van de Poolse schrijver Zenon Kosddowski. De eerste druk kwam in 1965 uit. Dit boek bevat een vlotte, moderne weergave van de boeken van het Oude Testament met een commentaar vanuit het standpunt van de radicale bijbelkritiek, die tot doel heeft , de mens te bevrijden van vooroordelen en godsdienstig bijgeloof".

In het nawoord wordt gezegd, dat Kosidowski met zijn werk aantoont, dat men in de Bijbel alles kan vinden, zelfs momenten van historische waarheid — alleen niet de openbaring van een bovennatuurlijk, goddelijk wezen.

 

 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 1968

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 1968

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's