KERKNIEUWS
Beroepen te:
Bleskensgraaf, J. v. d. Velden te Amersfoort — Pernis, P. E. v. Ooijen te Drogeham.
Aangenomen naar:
Klaaswaal, J. van Dullemen te Zoutelande — Britswerd, W. A. G. Meeuse te Annerveen.
Bedankt voor:
Oudemirdum, P. L. M. Sterrenburg te Broek op Langedijk — Eemnes Buiten, J. Bogaard te Emst — Noordoostpolder, G. G. Baart te Nieuwpoort — Schelluinen, L. v. d. Peut te Renswoude — Yerseke, K. v. d. Sluijs te Herwijnen — benoeming legerpred., L. G. Zwanenburg te Huizen — Ede, L. Blok te Ridderkerk — Hardinxveld, J. L. W. Koppenhol te Haaften — Westerhaar, L. Emmerzaal te Pernis — Heteren, M. Ravenhorst te Nes en Wierum — Nieuwkoop, P. D. de Bruijn te Opijnen — Stedum, G. v. d. Meulen te Zevenhuizen.
Beroepbaar
per 11 januari, cand. Verboom, Zandstraat 92, Culemborg.
Benoeming.
De heer Enderlé, jeugdwerklelder te Rijssen, ontving een benoeming als catecheet naar de Herv. Gemeente en heeft deze benoeming aangenomen.
Utrecht.
Voor de Ger. Bond, afd. Utrecht-Zuid spreekt op D.V. donderdag 25 januari 1968, ds. D. v. d. Ent Braat, Haarlem (Monster). Onderwerp: „De Liefde". Aanvang 8 uur in het wijkgebouw Baleyelaan, hoek Croesestraat. Na de pauze gelegenheid tot het stellen van vragen. Voor leden en belangstellenden. Wekt ook anderen op deze avond te bezoeken.
Intrede ds. H. van der Linden.
Op zondagavond 7 jan. werd ds. H. van der Linden in Groningen door ds. C. M. Luteyn, voorzitter van het Diakonessenhuis, bevestigd tot predikant van de Herv. Gemeente te Groningen, met bijzondere opdracht van in de eerste plaats, de pastorale arbeid onder de patiënten van het Diakonessenhuis.
Toch wordt hij ook predikant van de eigen Herv. Gemeente, heeft zitting in Centr. Kerkeraad, Ring enz. en blijft zodoende volledig dienstdoend predikant en zal ook een bepaald aantal beurten vervullen in de kerken van de Herv. Gemeente. Na votum groet en het zingen van Ps. 146 : 1-3-4, gebed en geloofsbelijdenis werd gelezen Lukas 4-31-41, waarna ds. Luteyn hem inleidde met een prediking over Markus 1 : 32 deze woorden: En zij brachten tot Hem allen, die ernstig ongesteld waren. Na de preek en bevestiging werd gezongen ps. 121 : 4. Na gebed en het zingen van Ps. 33 : 8 deed ds. van der Linden in dezelfde dienst intree, met een prediking over Markus 1 : 41 deze woorden: et barmhartigheid bewogen strekte Hij zijn hand uit en raakte hem aan. Na dankgebed en het zingen van Ps. 68 : 7 legde hij voor het eerst de zegen op de gemeente die in de Martinikerk tesamen was.
Ds. Krop sprak hartelijke woorden namens de Herv. Gemeente en tevens namens de stedelijke Interkerkelijke raad van Groningen. Van verschillende andere kerken uit de stad waren afgevaardigden. Door velen werd gebruik gemaakt om kennis te maken met de nieuwe predikant.
Intrede van ds. J. van 't Ende.
Om 7 uur op zondag 7 jan. werd ds. van 't Ende bevestigd in de Herv. Kerk te Stadskanaal als predikant met bijzondere opdracht van de Prov. Kerkv. van Winschoten, speciaal voor de arbeid in het Prot. Chr. Ziekenhuis „Refaja" te Stadskanaal. Hij werd tot deze dienst ingeleid door zijn studievriend ds. T. Poot van Groningen, die na votum en groet voorlas Ps. 113.
Na het gebed en schriftlezing van Mattheus 4-12 : 17 en geloofsbelijdenis werd gezongen Ps. 79 : 5. De tekst van de prediking was: En Hij verliet Nazareth en ging wonen te Kapernaüm aan de zee in het gebied van Zebulon en Naftalie, opdat vervuld zou worden het woord, door de profeet Jesaja gesproken toen hij zeide: et land Zebulon en het land Naftali, aan de zeeweg over de Jordaan, Galilea der heidenen: het volk, dat in duisternis gezeten is, heeft een groot licht gezien, en voor hen die gezeten zijn in het land en de schaduw des doods, is een licht opgegaan. Speciaal werd gewezen op de grenssituatie van mensen in het ziekenhuis, die de boodschap evenals Zebulon en Naftali mogen horen van het opgegane licht in Jezus Christus. Na het zingen van enkele verzen van Ps. 72 volgde de bevestiging door ds. J. A. Geusebroek namens de Classicale vergadering. Ps. 134 : 3 werd daarna staande toegezongen. In diezelfde dienst verbond ds. van 't Ende aan de Prov. Kerk Verg. en Ziekenhuis met een prediking over Hand. 20 : 24 — „Maar ik tel mijn leven niet en acht het niet kostbaar voor mijzelf, als ik slechts mijn loopbaan mag ten einde brengen en de bediening, die ik van de Here Jezus ontvangen heb om het evangelie der genade Gods te betuigen. Na het gebed en zingen van Ps. 98 en zegen werd ds. van 't Ende toegesproken door de voorz. van de Prov. Kerkv. en een lid van het Bestuur die hem beiden een hartelijk welkom toeriepen. Velen maakten gebruik van de kennismaking na de dienst.
Herv. Geref. Evangelisatie te Breukelen.
Door het bestuur van de Herv. geref. evangelisatie te Breukelen zijn voor deze winter een viertal lezingen belegd. Deze lezingen zullen D.V. worden gehouden in de Ned. Hervormde kerk te Breukelen, aanvang om half acht.
Dinsdagavond 16 januari: ds. W. L. Tukker van Zwolle „De bevinding in de prediking".
Donderdagavond 15 februari: ds. T. Langerak van Veenendaal „Beschouwingen rond het Heilig Avondmaal".
Donderdagavond 29 februari: ds. L. Vroegindeweij van Delft „De inhoud van de Geref. Belijdenis".
Donderdagavond 21 maart: ds. J. Catsburg van St. Maartensdijk „De betekenis van de Heilige Doop".
Jubileum ds. B. Eysenga.
Woensdagavond 27 dec. hield ds. B. Eysenga, thans legerpredikant te Amersfoort, een gedachtenisrede wegens zijn 25-jarig ambtsjubileum. Op 27 december 1942 werd hij in de Hervormde kerk bevestigd, door wijlen ds. R. Bartlema. Op 5 januari 1946 vertrok hij naar Noordeloos, in 1948 naar Barneveld, terwijl hij in 1963 legerpredikant werd.
Ds. Eysenga bepaalde zijn toehoorders bij de woorden „En ik dank Hem, Die mij bekrachtigd heeft, namelijk Christus Jezus onzen Heere, dat Hij mij getrouw geacht heeft, mij de bediening gesteld hebbende."
Ds. Chr. Verwoerd te Eethen had hierna de leiding en sprak de jubilaris toe. Oud-burgemeester E. v. d. Schans haalde herinneringen aan uit de oorlogsjaren en ouderling Zijlmans bracht de gelukwensen over van Hervormd Babyloniënbroek. Ouderling Bikker van Noordeloos deed dit namens de gemeente daar.
Door de Vrouwenvereniging, Meisjesvereniging en Zondagsschool werd een gedicht voorgelezen en een enveloppe met inhoud aangeboden.
Opening Zenderkerk te Huizen.
In aanwezigheid van vele genodigden en gemeenteleden werd op donderdagavond 4 januari de nieuwe Zenderkerk te Huizen officieel in gebruik genomen. De kerk die plaats kan bieden aan ongeveer 1000 mensen en die voorzien is van diverse nevenlokalen voor verenigingswerk, is ontworpen door de Huizer architect J. v. d. Bom en is geheel door Huizer firma's gebouwd en ingericht.
Na een welkomstwoord door de voorzitter van de kerkvoogdij, de heer J. Schaap en het zingen van Ps. 81 : 1 en 2 droeg de architect de sleutel van de kerk over aan de kerkvoogdij.
Vervolgens werd namens de jeugd van de gemeente de kansel en de voet van het doopvont aangeboden na het lezen van enkele toepasselijke gedeelten uit de Schrift en het doopformulier door Klazien Rebel. De heer S. Hendrik, die de jeugdactie voor de Zenderkerk had gestimuleerd, vertelde hoe de diverse verenigingen op een enthousiaste wijze verschillende activiteiten op touw hadden gezet om de benodigde gelden bijeen te brengen.
Door verschillende personen werden gelukwensen aangeboden. Ds. Groenenboom uit Muiden deed dit namens de classis Hilversum. Hij zei dat hij wel eens met bewondering naar de gemeente Huizen keek, als hij zag hoeveel daar nog tot stand kan komen in een tijd waarin allerwege het kerkelijk leven minder wordt.
Ds. V. d. Linden, Geref. pred. te Huizen, feliciteerde namens de plaatselijke zusterkerken. Wethouder J. Bout voerde het woord namens het gemeentebestuur. De burgemeester kon niet aanwezig zijn wegens ambtsbezigheden elders. Wel werd in de loop van de avond een gelukstelegram van hem ontvangen. Ook namens de generale financiële raad van de Ned. Herv. Kerk werden gelukwensen aangeboden.
Ds. G. Boer sloot als oud-predikant van Huizen de rij van sprekers. Hij merkte op dat hoe belangrijk ook een nieuw kerkgebouw is, de belangrijkste taak voor de gemeente is zich te houden aan het Woord Gods. Want het gaat er ook nu om dat de gemeente mag worden gebouwd in hetzelfde geloof waaruit de geslachten hebben geleefd, ook al zijn de uiterlijke omstandigheden nu geheel anders. Hij wees er daarbij op dat het grootste gevaar dat een gemeente bedreigt niet is het veranderen van uiterlijke omstandigheden dank zij nieuwe wijken met flats etc. maar de verpulvering van binnen uit.
Na overdracht van de kerk aan de gemeente door de kerkvoogdij bij monde van de heer Schaap, die herinnerde aan het tragisch overlijden van ds. v. Bemmel de beroepen predikant van de wijkgemeente, en na opening van de kanselbijbel door ouderling Veerman, die enkele verzen uit 2 Timotheus 3 las, nam ds. L. G. Zwanenburg als praeses van de centrale kerkeraad de kerk officieel in gebruik. In zijn toespraak wees hij er op dat in de nieuwe wijken veel werk wachtte. Ook voor de jeugd zal veel moeten worden gedaan. Hij deed voor één en ander een beroep op de gemeente en de kerkeraden.
Tenslotte vond de eerste officiële dienst des Woords plaats, waarin de oud-predikant van de Zenderwijk ds. J. Vermaas voorging. Hij bediende het Woord n.a.v. Ps. 89 : 3a: want ik heb gezegd: Uw goedertierenheid zal eeuwig gebouwd worden. Hij schetste hoe de goedertierenheid Gods gebouwd werd door de geschiedenis van het oude verbondsvolk Israël heen, met name in de komst van Gods Zoon in het vlees en in de hele verwerving van het heil, en ook in de toepassing daarvan in de zaligheid van zondaren. Hij wees er op hoe bij dit bouwen van de goedertierenheid Gods het kerkgebouw een functie heeft, omdat het kerkgebouw als het ware de werkplaats Gods is, waar de Heere door Zijn woord en Geest Zijn gemeente wil vergaderen. Met dankbaarheid mocht ds. Vermaas memoreren, dat ondanks het feit dat het in de gemeente ook niet alles goud is wat er blinkt. God in het verleden en in het heden in Huizen Zijn kerk heeft willen vergaderen, zodat velen konden getuigen van het werk Gods in hun leven. Lettende op de tekst dat Gods goedertierenheid eeuwig gebouwd zal worden merkte ds. Vermaas nog op dat dan het werk in goede handen is, zodat mensen niet overspannen behoeven te raken van het vele werk dat er ligt, ook in de nieuwe wijken.
Aan het eind van de dienst zong de gemeente: De Heer is zo getrouw als sterk. Hij zal zijn werk, aan mij voleinden. Verlaat niet wat Uw hand begon, O Levensbron! Wil bijstand zenden.
GIFTEN.
De gemeente Hasselt ontving een gift van ƒ 3.000, —, terwijl nog eens ƒ 3.000, — werd toegezegd. In Wilsum werd een gift van ƒ 1 000, — gevonden in de Kerstcollecte. Giessenburg ontving ƒ 500, — en Langerak ƒ 700, — voor de restauratie.
Papendrecht.
Voor een nieuw verenigingsgebouw zijn de laatste tijd opmerkelijke giften ontvangen. In enkele weken zelfs driemaal ƒ 1.000, —. Men hoopt dit jaar de plannen ten uitvoer te kunnen brengen.
Brood voor het hart.
De opbrengst van de eerste actie in 1963 was ƒ1.366.150, —, van de tweede actie in 1965 ƒ 1.554.150, —. Via de giro is nadien nog ingekomen ƒ125.000, —. Totaal, na aftrek van alle kosten ƒ 3.045.300, —. Dit was ook het streefbedrag. Van deze bedragen kreeg de G.Z.B, voor Kenya ƒ 50.000, — en voor Indonesië ƒ 54.600, —.
In Rusland gelooft nog 15 tot 30%.
Vijftien procent van de stadsbevolking en dertig van de mensen op het platteland in de Sowjet Unie is gelovig. Deze cijfers zijn belangrijk hoger dan men tot nu toe in het Westen aannam. In werkelijkheid is het aantal gelovigen in Rusland nog hoger, zo wordt door deskundigen aangenomen. Deze cijfers werden door de directeur van het instituut voor wetenschappelijk atheïsme, de heer A. Okoelof op de jubileumbijeenkomst van het Instituut bekend gemaakt. (Hervormd Persbureau).
SPAANSE EVANGELISCHE ZENDING.
Groei van het zendingswerk in Spanje Tweede Bijbelwagen nodig.
Hoewel de nieuwe „wet op de godsdienstvrijheid" in Spanje de TO zeer begeerde godsdienstvrijheid niet heeft gebracht, geeft de Heere nochtans een open deur in Spanje.
Onder het Spaanse volk groeit een openheid voor de boodschap van het Evangelie van Gods soevereine genade. De lektuur-arbeid staat dan ook voor ongekende mogelijkheden, die met behulp des Heeren benut moeten worden.
Een stroom van lectuur, veelal Bijbels, Nieuw-Testamenten en Evangeliën gaat vrijwel ononderbroken naar het donkere Spanje.
Gedurende het jaar 1967 had het algemene zendingswerk (Bijbel-en lektuurarbeid, Bijbelkursussen, jeugdwerk, enz.) goede voortgang ondanks allerlei moeilijkheden. Vele Spanjaarden kwamen dit jaar voor het eerst met het Evangelie in aanraking.
Het verspreiden van de lectuur neemt een steeds hogere vlucht. Hiermede hangt samen dat de zo zeer belangrijke nazorg ook steeds grotere afmetingen gaat aannemen. Dit geschiedt gedeeltelijk in samenwerking met een internationale Engels-Australische Bijbelgetrouwe Zendingsorganisatie. Verwacht wordt, dat o.a. het colportagewerk in het komende jaar een grote uitbreiding zal ondergaan.
Behalve de bekende evangelist Genaro Eedero werken nog twee andere colporteurs en verschillende predikanten op dit terrein. Gedurende het bijna afgelopen jaar kon evangelist Redero een Bijbelwagen ter beschikking worden gesteld. Naar het zich laat aanzien zal in de loop van 1968 tot aanschaffing van een tweede Bijbelwagen moeten worden overgegaan.
Behalve in Catalonië en Andalusië hoopt de Stichting Spaanse Evangelische Zending in 1968 ook in Galicië (noord-west Spanje, tegen de Golf van Biskaje) een evangelisatie-centrum te vestigen.
In verband met de christenen in de verstrooiing doet zich de behoefte aan rondreizende evangelisten steeds meer gevoelen. Ook de stoffelijke nood blijft in Spanje groot. Momenteel verkeren bovendien nog zo'n 4.000 Cubaanse vluchtelingen in Spanje, die o.a. kleding behoeven.
Een geheel nieuw terrein, waar de Stichting Spaanse Evangelische Zending mede door de arbeid van één der evangelisten (Munoz) mee wordt geconfronteerd, is het terrein van het protestants-christelijk onderwijs.
Of het mag of niet mag en hoe men het klaarspeelt is evenmin duidelijk, maar op verschillende plaatsen worden protestants-christelijke scholen opgericht.
De Stichting Spaanse Evangelische Zending streeft er naar deze tak van prot.chr.-arbeid te steunen door het beschikbaar stellen van jeugdlectuur. Op één van de in opkomst zijnde scholen is het onderwijzend personeel protestant. De leerlingen zijn voor een derde rooms-katholiek.
Getracht wordt via deze leerlingen de r.k. gezinnen evangeliserend te bereiken. Op aanvraag worden ook steeds Bijbels en andere lectuur ter beschikking gesteld voor in Nederland verblijvende Spaanse arbeiders.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 januari 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 januari 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's