KERKNIEUWS
Beroepen te:
Hardenberg (vac. N. Visser): J. G. Huetink te Markelo — Haaksbergen (toez.): J. de Bruin te Kootstertille — Haarlem: drs. Ph. Loggers te Amersfoort en C. B. Roos te De Kaag — Oudwoude: E. C. van Offeren te Gelselaar — Steenwijkerwold (toez.): W. M. van Schuijlenburg te Tjerkwerd — Twello (vac. J. B. Cats): P. C. 't Hooft te Kollumerzwaag — Zegveld (toez.): J. H. Vlijm te Krimpen aan den IJssel.
Aangenomen naar:
Dinxperlo (2e pred. pl.; toez.): B. M. ter Haar te Usselo, die bedankt voor Den Helder (vac. A. E. D. A. Ravesloot) — Waverveen (toez.): kand. A. van Wijngaarden te Utrecht, die bedankt voor Dussen, Nieuw-Beijerland en voor Opende (Gr.).
Bedankt voor:
Andijk: H. W. Doornink te Groede — Benthuizen: L. Blok te Ridderkerk — Maurik (toez.): L. Spaans te Breskens — Oud-Beijerland (toez.): J. van de Velden te Amersfoort — Eemnes-Buiten en voor Woerden (4e pred. pl.; toez.): J. Bogaard te Emst — Noordoostpolder (wijkgem. Emmeloord; toez.): C. G. Baart te Nieuwpoort — Schelluinen: L. van de Peut te Renswoude — Yerseke (toez.): K. van der Sluijs te Herwijnen — de benoeming tot legerpredikant, L. G. Zwanenburg te Huizen — Ede (vac. J. van de Heuvel): L. Blok te Ridderkerk — Hardinxveld 2e pred. pl.): J. L. W. Koppenhol te Haaften.
Benoemd
tot geestelijk verzorger tehuis Oranjewoud te Heerenveen: B. E. van Buuren, a.s. em. pred. te Schildwolde.
Beroepbaar
(per 11 januari): kand. W. Verboom, Zandstraat 92, Culemborg.
Emeritaat
(per 1 mei): J. Diepersloot te Delfshaven.
Proefpreek kand. B. Oosterom.
Onder voorzitting van de hoogeerwaarde hooggeleerde heer prof. dr. S. van der Linde hoopt de heer B. Oosterom, kandidaat theol. uit Waddinxveen, zijn proefpreek te houden op dinsdag 9 januari 1968, 's avonds om 7.30 uur in de Geertekerk te Utrecht t.o. het Academisch Ziekenhuis.
Adreswijziging.
Ds. J. van 't Ende, voorheen predikant te Rijssen, is verhuisd. Zijn nieuwe adres luidt: G. W. Spitzenstraat 40, Stadskanaal (Gem. Onstwedde). Telef. ziekenhuis: (05990) 3939.
Necrologie.
In 1967 overleden de navolgende predikanten en emeriti-predikanten:
Ds. S. Goverts, em. pred. van Linschoten, 80 jaar; Ds. C. v. d. Boogert, pred. te Harderwijk, 63 jaar; Ds. F. de Gidts, em. pred. van Asperen, 90 jaar; Ds. J. Zwijnenburg, pred. te Oudewater, 51 jaar; Ds. H. A. v. Bemmel, pred. te Oldebroek, beroepen te Huizen, 34 jaar; Ds. J. Enkelaar, em. pred. van Vreeswijk, 74 jaar;
In 1967 werd emeritaat verleend aan:
Ds. J. Lekkerkerker, pred. te Loon op Zand; Ds. Th. G. Vollebregt, pred. te Rotterdam-Kralingen; Ds. Jac. Vermaas, pred. te Huizen; Ds. E. R. Damsté, pred. te IJsselstein; Ds. C. A. v. d. Straaten, pred. te Aalburg.
Giften.
De Herv. Gem. te Groot Ammers kreeg uit Meerkerk een gift van ƒ 800, — en de gemeente Everdingen een van ƒ 500, — van buiten de gemeente.
Heropening van de Oude Kerk te Ede. Honderdduizend gulden aan giften.
Maandagavond 18 dec. was het voor de Hervormde Gemeente te Ede een blijde dag. Na 4 jaar restauratie onder leiding van architect Hoogevest van Amersfoort, uitgevoerd door Gebr. den Hoed van Bergambacht, kon de pres.-kerkvoogd R. Hansman het kerkgebouw aan de Centrale Kerkeraad weer ter hand stellen voor de dienst des Woords en der Sacramenten.
De assessor ds. R. C. Cuperus aanvaardde haar onder grote dank voor al de arbeid, die de kerkvoogdij zich in een reeks jaren voor het herstel van deze kerk heeft willen getroosten. Gaarne sloot hij zich aan bij de waarderende woorden, die de pres.kerkvoogd had gesproken tot ieder een, die aan het herstel van de oude luister van de kerk had meegewerkt. Hij sprak daarbij de hoop uit dat in deze kerk God groot gemaakt. Zijn gemeente gebouwd en uitgebreid mocht worden.
Vervolgens bracht de oudste ouderling H. van Roekel, de grote oude bijbel op de kansel en werd het nieuwe doopvont, een geschenk van een dameskrans, onthuld en werd schaal en beker naar binnen gedragen.
Na orgelspel van organist Wim van der Panne begon de eerste Dienst des Woords, waarin de nestor van de predikanten van Ede voorging, n.l. ds. P. Bouw. Hij preekte over Haggaï 2 : 10b: n in deze plaats zal Ik vrede geven, spreekt de Heere der heirscharen. Hij herinnerde aan het verschil van omstandigheden tussen Haggaï's tijd en thans. En ook wees Hij op de noodzakelijkheid van vrede met God, zoals deze door Christus komst mogelijk is geworden.
Na deze dienst hebben verschillende personen in gebouw Rehoboth de Hervormde Gemeente gefeliciteerd met de teruggave van de kerk in haar oude schoonheid.
Dat behalve de grote hulp van Monumentenzorg en gemeente en provincie de eigen gemeente grote offers voor de Oude Kerk gebracht had bleek die avond duidelijk. Door de verschillende dameskransen werd ruim ƒ 9000, — aangeboden. De catechisanten in wijk I gaven de kerkvoogden ƒ 1000, —. Ds. Schipper bood namens een instantie ƒ 10.000, — aan. Een onbekende gever schonk ƒ 5000, —. Namens de zgn. Steimbeer-actie uit de burgerij deelde de weledelgestrenge heer Oldenhof mee, dat de eerste ƒ 25.000, — juist die dag was overgemaakt op de rekening van de kerkvoogdij.
Ds. A. den Hartogh reikte symbolisch ruim ƒ 50.000, — over als resultaat van zijn ijveren voor schuldvrije banken, onder het motto: Banken en beurzenfonds. De Gereformeerde Kerk van Ede sloot de rij van gevers met een gift van ƒ 500, —.
Bijna ƒ 100.000, — ontving dus die avond de kerkvoogdij. Het zal haar bemoedigen om voort te gaan de Oude kerk met het prachtig verjongde orgel, een instrument van P. van Dam, schuldvrij over te leveren aan een nieuwe generatie.
„R.K. catechismus geheel omwerken".
De commissie van kardinalen die zich bezighoudt met de problematiek van de nieuwe Nederlandse catechismus, heeft Paus Paulus voorgesteld de catechismus in een volledig omgewerkte versie uit te geven.
Dit heeft het Westduitse persbureau DPA zaterdag uit betrouwbare bron in Rome vernomen.
Tijdens het overleg, waaraan ook kardinaal Alfrink deelnam, waren twee andere mogelijkheden overwogen: de huidige tekst verder te gebruiken met toevoeging van voetnoten of omwerking van bepaalde passages waartegen in conservatieve kerkelijke kringen verzet was gerezen. „Trouw"
Centrale kerkeraad in Amsterdam wijst kerstactie af.
De centrale hervormde kerkeraad in Amsterdam distantieert zich van een „anti-kerstkapel" die in de hoofdstad is ingericht en waaraan twee hervormde jeugdpredikanten meewerken. Tevens wil hij niets weten van een open brief die een groep van Amsterdamse jongeren wil verspreiden. In die brief wordt aangeraden niet naar de kerstnachtdiensten te gaan, omdat die huichelachtig zouden zijn. De anti-kerstkapel is te vinden op de Oudezijdsvoorburgwal 268 tegenover het Amsterdamse stadhuis. Aan de wanden en op het plafond zijn grote wandschilderingen aangebracht van surrealistische schilders onder leiding van Herman IJsebaert. In plaats van kersttaferelen zijn gruwelijke voorstellingen aangebracht van verminkte kinderen. De kapel is ontstaan uit gesprekken van de jeugdpredikant ds. G. Prast, die godsdienstonderwijs geeft op een middelbare school. Hij kwam tot de ontdekking dat op die school alle jonge mensen op twee na kerstdiensten en - wijdingen huichelarij vinden. Ds. A. Dronkers jr. steunde het initiatief om te komen tot een anti-kerstkapel. In de kapel worden bandopnamen ten gehore gebracht van het laatste „Vietnamtribunaal". Het is de bedoeling dat zondagavond een tot middernacht doorlopende kerstnachtdienst wordt gehouden waarin de beide predikanten en ook pastoor F. W. Veelenturf zullen voorgaan.
De open brief die in Amsterdam en Haarlem verspreid zal worden in een oplage van 30.000 exemplaren is ondertekend door 23 meest jonge mensen. Ook staan er de namen onder van pater Veelenturf, pastoor Joseph Keet, A. J. Koejemans en de gereformeerde predikant ds. E. H. Nagel, behalve die van de twee hervormde jeugdpredikanten.
Tijdens een gesprek met een verslaggever van Trouw zei ds. Prast dat hij de brief een aardig initiatief vond. Hij had echter geen toestemming gegeven om zijn naam aan de brief te verbinden. Doel van deze brief is „het kerkvolk te attenderen op de schrijnende discrepantie tussen de christelijke ethiek enerzijds en het gedragspatroon van de christenen van vandaag anderzijds.
In een persbericht zei de centrale hervormde kerkeraad dat hij „de verontrusting delend over de internationale situatie, zich genoodzaakt gevoelt te verklaren zich geheel te distanciëren van de zogenaamde „anti-kerstactie", zoals die door sommigen werd opgezet en eveneens van de open brief inzake het kerstfeest, zoals deze door een comité werd opgesteld".
Ook de bekende Amsterdamse predikant H. A. Visser heeft zich reeds in scherpe bewoordingen uitgelaten over de actie. Hij noemde de antikerstkapel en wat zich daaromheen afspeelt „het werk van een stelletje kwajongens, die van het evangelie niets afweten en een stunt willen uithalen". „De Rotterdammer".
Zendingswerk in Spanje groeit.
De Spaanse Evangelische Zending maakt melding van sterke groei van haar zendingswerk in Spanje. Naar het zich laat aanzien, zal in de loop van 1968 tot aanschaffing van een tweede bijbelwagen moeten worden overgegaan.
Behalve in Catalonië en Andalusië hoopt de S.E.Z. volgend jaar ook in Galicië (Noord-West-Spanje) een evangelisatiecentrum te stichten.
In verband met de christenen in de verstrooiing doet de behoefte aan rondreizende evangelisten zich steeds meer gevoelen.
Verder gaan kleding, bijbels, orgels (voor de kerkzalen) en jeugdlectuur naar Spanje. Dat laatste vooral, omdat nu in verschillende plaatsen protestantse scholen worden opgericht.
De Spaanse Evangelische Zending zoekt verder een Nederlandse oud-zendeling of emeritus pred., die zich een jaar beschikbaar zou willen stellen voor het pastoraat onder de Indische Nederlanders, die zich op de Canarische eilanden hebben gevestigd.
Hun voorganger is overleden en ds. H. van den Brink heeft in Malaga zijn handen vol.
Ook in Schotland een ketterproces.
Voor de derde maal in de afgelopen maanden wordt er geprobeerd om een ambtsdrager geschorst te krijgen, die de belijdenis van zijn kerk naast zich heeft neergelegd.
Na bisschop Pike uit de Episcopaalse Kerk in de Verenigde Staten en prof. dr. L. G. Geering van de Presbyteriaanse Kerk in Nieuw-Zeeland, moet nu de Schotse presbyteriaan, ds. Edmund Jones zich verantwoorden voor een artikelenserie, waarin hij het geloof in een bovennatuurlijke God en de maagdelijke geboorte afwijst.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's