De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

KENNISOVERDRACHT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KENNISOVERDRACHT

4 minuten leestijd

Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is.

Ds. K.E. Schonewille is predikant van de hervormde gemeente te Waardenburg-Neerijnen.

Om de vele momenten van kennisoverdracht op elkaar af te stemmen, kun je een leerplan voor de kerkelijke gemeente maken. Daarin zorg je voor een goede verdeling van informatieve kennis over onder andere de Bijbel, geloofsleer en gemeente. Tegelijk wil je meer dan alleen informatieve kennis overdragen.

Je wilt dat gemeenteleden tot de kennis van de zaligheid komen. Je wilt dat ze mogen komen tot een levende band met God. Nu weet ik goed dat er mensen zullen zijn, die denken: ‘Dat is heel mooi zo’n plan, maar God leren kennen is toch echt Zijn eigen werk aan mensen, bewerkt door Zijn Geest.’ Dat is waar, maar God wil mensen inschakelen bij het overdragen van kennis.

PRIESTER

De tekst boven de meditatie is een woord van God uit de mond van de profeet Hosea tot Zijn volk Israël. In het leven van het toenmalige Israël was het goed mis, omdat er geen kennis van God meer was in het land. Dat gebrek aan kennis werd zichtbaar in het overtreden van Gods wet. Gods volk gaat op die manier helemaal te gronde.

Vervolgens wordt de vinger op de zere plek gelegd. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Dan wordt de priester aangewezen. ‘Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is, omdat ú (priester) de kennis verworpen hebt (…), omdat u de wet van uw God hebt vergeten.’

De priesters hadden de opdracht Gods volk de wet te leren, maar zij oefenden die opdracht niet goed uit. Zij die de hoeders van de wet waren, hadden namelijk zelf de wet van God vergeten. Ze hadden zelf geen band met God. Zo waren zij de hoofdverantwoordelijken voor het feit dat het volk te gronde ging.

Wat een waarschuwend gedeelte is dit voor elke geestelijke leider. We moeten verantwoording afleggen voor de leiding die we hebben gegeven, ook op het gebied van kennisoverdracht. Het wel en wee van de gemeente is ermee verbonden.

BELOFTE

Ik wil in deze meditatie niet alleen een waarschuwing laten klinken. Er is ook een belofte als we de taak van kennisoverdracht wel goed uitoefenen. In 1 Petrus 5:1-4 komt het woord tot geestelijke leiders: ‘Hoed de kudde van God die bij u is en houd daar toezicht op, (…) als mensen die voorbeelden voor de kudde geworden zijn. En als de Opperherder verschijnt, dan zult u de onverwelkbare krans van de heerlijkheid verkrijgen.’ Dat is de andere kant. Als we de gemeente goed hoeden en weiden - en onderricht geven is daarvan een onderdeel - dan mogen we weten dat het een belangrijk werk met eeuwigheidswaarde is, voor onszelf en de gemeente.


Priesters oefenden opdracht niet uit


NIEUW SEIZOEN

Laten wij als voorgangers, catecheten, jeugdwerkleiders, docenten en ouders de kennisoverdracht serieus nemen. Er staat weer een nieuw seizoen voor de deur. De catechisaties zijn weer gestart. Ook vinden er weer andere leermomenten in de kerk plaats. Hoe serieus nemen we het? Als een verplicht onderdeel van het gemeentewerk, waar je weer doorheen moet zien te komen?

Ik zeg niet dat het altijd makkelijk is, maar laten we beseffen dat we voor een belangrijke taak staan. God wil ons gebruiken om anderen kennis van God te laten opdoen. In dat onderricht kunnen we niet om de Heere Jezus heen, Die ons God doet kennen (Joh. 1:18).

VOORBEELDEN

Laten we getrouw zijn in dat onderricht, lessen goed voorbereiden en ook zelf leven uit de stof, ‘als mensen die voorbeelden voor de kudde geworden zijn’. Is dat laatste niet net zo belangrijk? Want als ik zo terugdenk, wat weet ik eigenlijk nog van vroeger en van wat ik bijvoorbeeld geleerd heb op catechisatie? Dat is best moeilijk te zeggen. Ik kan er niet zo veel meer van terughalen. Dat ligt ongetwijfeld aan mijzelf. Maar wat ik wel geproefd heb en wat veel indruk op mij heeft gemaakt, dat is toch het leven met God dat de predikanten die mij catechese gaven, kenden. Dat persoonlijk kennen van God (hun gekend zijn door God) proefde ik erdoorheen. Waarin? In de vrucht van hun geloof, hun liefde tot God en de gemeente, hun liefde ook tot niet altijd gemakkelijk jongeren (van wie ik er een van was).

Dat was voor mij, naast wat ze allemaal aan rijke schatten uit de Bijbel mochten aanreiken, een preek op zichzelf.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KENNISOVERDRACHT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's