De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd

Ds. D. J. Budding, Wat is het doel van mijn leven? Vragen rondom belijdenis doen, bekering en avondmaal, uitg. D Hertog, 134 blz., ƒ 24, 90.
Ds. Budding schreef dit boek vooral voor jongeren. Daarom is het een eenvoudig boek geworden, begrijpelijk om te lezen. De inzet is dat het doel van ons leven is: God als onze Schepper kennen, liefhebben, eren, prijzen, en met heel ons wezen op Hem en Zijn eer gericht zijn (blz. 11). Ik lees vele goede dingen, zoals 'God roept je; dat mag je de vrijmoedigheid geven om tot Hem te komen, hoe dood, vijandig en ellendig je ook bent. Het is ontstellend Zijn genade-aanbod af te wijzen. God komt tot je op de wijze van het verbond. Je bent een kind van het verbond. Gods Woord spreekt daar heel ruim over. Het sacrament van de doop is evengoed bedoeld om je geloof te versterken als het heilig avondmaal. Hoe meer je je doop beleeft, hoe dieper ook het verlangen wordt om heilig voor God te leven. Het is een ramp als ouders het heel gewoon vinden dat zij en jij buiten Christus leven', enz. Over de preek: 'Wat is het heerlijk als je onder het luisteren wordt opgewekt om heel je leven aan de Heere te geven en voor Hem te leven'. Over het heilig avondmaal: 'Je mag belijdenis doen en avondmaal niet van elkaar losmaken. Niet aan het avondmaal aangaan is een belijdenis van ongeloof. Als je oprecht gelooft heb je een Goddelijk recht, maar ook een Goddelijke plicht om aan het avondmaal deel te nemen. Het staat ons dus niet vrij om het wel of niet te doen; we behoren de Heere eenvoudig te gehoorzamen'. Zo zou ik nog wel even kunnen doorgaan.
Ik heb ook een paar vragen: Is het juist om te zeggen dat het een héérlijk en onomstotelijk bewijs is dat je wedergeboren bent als er een echt verdriet in je komt, omdat je een ellendige doelmisser bent, en er een geestelijke honger en dorst in je leeft om door Christus van je schuld bevrijd te worden? (blz. 12) Gelukkig wordt later gezegd dat het bewijs van de wedergeboorte het ware geloof in Christus is en dat het geloof onlosmakelijk met de wedergeboorte verbonden is (blz. 62). Wordt het inleven van de zonde niet overbenadrukt, als bijv. gezegd wordt: 'We zijn vrijwillig slaven geworden van de duivel. We hebben een verbond met de duivel, de hel en de dood gesloten'. Liever had ik gehad dat de zonde concreet in zijn uitingen werd aangewezen. Wordt ook het mooie dat van de doop gezegd wordt niet teruggenomen door zinnen als 'dat God het uit genade doen wil en dat je mag smeken of God dat ook aan jou wil doen' (blz. 34). Ik begrijp dat ds. Budding dat zegt, maar toch is dat een andere toon dan bijv. in het dankgebed van het doopformulier. 
Jammer dat het onderscheid tussen mannen- en vrouwenkleren ter sprake komt. Ik ben bij zoiets altijd bang voor een wettische invulling (rok, broek, broekrok), terwijl het onderscheid tussen mannen- en vrouwenkleren in de bijbeltijd waarschijnlijk minder groot was dan bij ons. Hetzelfde geldt de haardracht. Ik blijf dan altijd zitten met de lange haardracht en pruiken van vele oudvaders (Wilh. à Brakel, Hellenbroek, e.a.) die kennelijk anders tegen 1 Korinthe 11 aankeken dan onder ons. Waarom niet ernstig gewaarschuwd tegen het alcoholmisbruik en bijv. het roken van veel reformatorische jongeren (en ouderen)? Of tegen het materialisme, dat ook vele reformatorische christenen in zijn greep heeft? Is in de laatste hoofdstukken van het boek het doel van ons leven niet te veel gericht op het sterven en de eeuwigheid, terwijl het aan het begin van het boek anders (op God en Zijn eer gericht zijn) gezegd wordt?
Mijn vragen nemen niet weg/dat ik blij ben met vele goede dingen die in dit boek gezegd worden.

Huizen               H. Veldhuizen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 augustus 2000

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 augustus 2000

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's