JAARVERGADERING
van de Bond van Ned. Herv. Geref. Godsdienstonderwijzers in „Valkenburg" op 22 Augustus 1951 te Maarsbergen.
Om ruim 10 uur opent de voorzitter, H. v. Rheenen, de druk bezochte vergadering door te laten zingen Ps. 138 : 1, 3, waarna hij leest Ezech. 36 : 16—32 en gaat voor in gebed. Hij spreekt een inleidend woord naar aanleiding van het voorgelezen Schriftgedeelte en roept alle aanwezigen een hartelijk welkom toe, inzonderheid de dames, de nieuwe leden en de heer Kuipéri. De jaarverslagen van secretaris en penningmeester worden voorgelezen, waaruit een gestadige groei valt op te merken. Inmiddels is de referent, de weleerw. heer ds. G. Taverne, Herv. Predikant te Hoogeveen, ter vergadering verschenen. Na een welkomstwoord, wordt hij in de gelegenheid gesteld zijn causerie te houden over : „Wat is en doet de Nieuwe Koers ? " Spreker begint met er op te wijzen, dat het geen algemeen-wetenschappelijke of theologische verhandeling zal zijn, maar een causerie, waarin het verschijnsel van de nieuwe koers bezien zal worden in vogelvlucht en besproken zal worden slechts in hoofdtrekken.
I. Hij gaat eerst in op de vraag „Watis de nieuwe koers ? "
a. Het is een beweging, invloed van allerlei leringen en omstandigheden op de massa, niet van het volk doch van leidslieden ; daarom geen volksbeweging zoals het socialisme etc.
Het is bovendien een theologische beweging, niet algemeen ; daarin gelijk aan de reformatie, dat ze algemeen theologisch is, maar daaraan niet gelijk, omdat de reformatie volksbeweging- en geestelijk was.
b. Vervolgens staat spr. stil bij de oorsprong van deze nieuwe beweging. Het is theologisch een reactie tegen het oude Humanisme en Modernisme dat God en mens in elkaar doet overvloeien. Het is maatschappelijk (en theologisch) een verzet tegen de antithese vooral in haar neo-calvinistische vorm. Filosofisch grijpt het negatief terug op de ontbindende machten, die Nietzsche en het existentialisme oproept, dat het bestaande wil vergoddelijken met en door uitbanning van het zwakke, en positief op Hegel c.s. als voltooiers van het dialectische systeem, die een zijnde en tegenzijnde tot synthese brengen enz.
c. De wording der beweging in Nederland, vooral in de Hervormde Kerk, is te danken aan :
1. de doorwerking van de dialectische theologie (Barth en Brunner) ;
2. de reorganisatiepogingen van kerkopbouw en kerkherstel etc. ;
3. de Duitse tijd- en methoden, in samengaan van heterogene elementen tot frontvorming tegen Nazisme en Communisme ; het driemanschap : Kraemer, Gravemeijer en Banning ;
4. het éénheidsverlangen, dat tot hoog kerkelijkheid drijft uit verzet ook tegen scheiding en scheuring.
II. Vervolgens gaat spr. over tot het tweede gedeelte van zijn causerie, n.l. bezien, wat de N. K. is, uit wat ze doet.
a. Dogmatisch tast ze alle artikelen aan van ons christelijk geloof. Met vele voorbeelden wordt dit verduidelijkt.
b. Ethisch vervalt de N. K. bij gevolg in antinomisme, in cultuuraanvaarding in wereldgelijkvormigheid, zoals blijkt op allerlei terrein : van kerk, school, politiek, maatschappij. Ook hierbij wordt in den brede stilgestaan en worden vele voorbeelden gegeven !
Na deze uiteenzetting roept spr. op tot grote waakzaamheid voor de zuurdesem en het schriftgebruik (misbruik) der N. K. Onderkent de grondfout in het laten-mee-werken wat er niet bijhoort, al betekent dit niet dat afgesneden moet worden wat er niet bijhoort. Onderkent ook de taktiek van instillaties en injecties ; Fundamenten en Perspectieven b.v. inplaats van de drie formulieren ten grondslag leggen aan de besprekingen. Staat, zo eindigt spr., op uw reformatorisch recht t.o. afscheiding zowel als N. K. en wordt bewaard voor frontvorming op welke wijze ook. Het Woord is ons front. Vraagt dan naar de Oude Paden (Jer. 6 : 16).
Na deze causerie volgt de pauze, waarin het middagmaal wordt genuttigd. In de middagvergadering komt op het onderwerp een levendige discussie. Velen nemen aan de besprekingen deel. Nadat de verschillende huishoudelijke zaken zijn afgehandeld, sluit ds. Taverne de vergadering met dankgebed. Daarna wordt onder leiding van de heer Kuipéri een rondgang gemaakt over de stichting. Deze belangrijke en leerzame vergadering, mede begunstigd door het mooie zomerweer, zal niet spoedig vergeten worden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 september 1951
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 september 1951
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's