Aannemelijke vragen
Hoe wordt de vergeving der zonden ervaren?
Kort als de vraag mag best het antwoord zijn: Als zondenvergeving. Ik meen dit in alle ernst, omdat ik tot uitdrukking wil brengen, dat deze ervaring zijn weerga nauwelijks heeft. Wat van de Schenker van deze onverdiende en onbegrijpelijke gave getuigd wordt, namelijk: Bij wien dan zult gij God vergelijken of wat gelijkenis zult gij op Hem toepassen, mag met de noodzakelijke wijzigingen, waar het Zijn gave en niet Hemzelf als Gever betreft, ook waar zijn voor deze royale weldaad. Met volste recht zingt de dichter: Welgelukzalig is hij wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.
Achter elke vraag gaat een vrager met zijn motieven schuil. Bedoelt hij me te testen om te weten of ik het heilgeheim ken? Een examen in godsvrucht, in practicale kennis van de verborgenheden van het geloof dus?
Hij kan twijfelen aan eigen belevenis en daarom belangstelling hebben voor mijn antwoord om zichzelf te toetsen en te vergewissen.
Mogelijk zoekt hij de weg tot kennis van de zaligheid bestaande in de schuldvergiffenis. Niet iedere informant is even dankbaar voor het uitsluitsel. Sommigen, die jammer genoeg vroomvleselijk naar zekerheid streven, zoeken achtereenvolgens steeds gestrengere zegsman om zo de grootst mogelijke maar in waarheid onbetrouwbare gewisheid te verkrijgen omtrent hun eigen bevindingen. Ze gebruiken je als sport van de ladder, eerst grijpen ze die met de handen, straks zetten ze er hun voeten op.
Iemand, die voor de vraag stelt, kan er heel veel persoonlijk belang bij hebben. Hij wil weten hoe de zondenvergeving precies ondervonden wordt, opdat hij zichzelf niet met loze schijn bedriegt. Zielen adviseren is een moeilijke opdracht. De redacteuren van het Avondmaalsformulier lieten de molenstenen — want wie zichzelf onderzoekt wordt, korrel als hij is, tot één meel gemalen — krachtig tegen elkaar in draaien. In éne richting scherp en ernstig: Wij vermanen van de tafel des Heeren zich te onthouden, en, in de andere richting barmhartig en vol zorg: Maar dit wordt ons, zeer geliefde broeders en zusters, niet voorgehouden om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken ... Het Avondmaalsformulier geeft les in de uitoefening van de sleutelmacht. Geboden is, dat we geen mens overijld de handen opleggen. Moeten we uit beduchtheid een heel secure weg inslaan of is er ook een tegengesteld kwaad, dat we te traag en te laat de zegen geven?
Naar gelang van karakter en geaardheid zal de ervaring anders luiden. Sommigen maken van de bevindingen van anderen een pijnbank; ze willen zich in hetzelfde patroon wringen. Het zal wel verschil maken of verstand, gemoed of wil de boventoon voeren. We moeten bijkomstigheden verwijderen en hoofdzaken aanwijzen, wanneer we proberen de ervaring van de zondenvergeving in woorden weer te geven. De econoom zou zeggen dat we moeten letten op de structuur en niet op de conjunctuur. De lijn van de lange golf is meer bepalend dan die van kuifjes en schuimvlokjes.
De artikelen van het christelijk geloof hangen waarlijk niet als los zand aan elkaar. Voor onze vraag is van gewicht, dat we er ons rekenschap van geven dat de beleving van de vergeving van zonden een gemeenschapservaring der heiligen is. Er is wel een strikt persoonlijke binding aan het grote goed van de vergiffenis, maar die is niet geïsoleerd van de gemeenschappelijke. Als bij een dik touw zijn alle afzonderlijke draden vervlochten tot één kabel.
Iemand zei eens tegen een vader, die treurde om het verlies van zijn kind: Ik weet niet wat het is om een kind te krijgen of te bezitten, derhalve kan ik ook niet bij ervaring meepraten over het verlies en gemis. Het krijgen is een ervaring en het moeten missen een tweede, die zonder de eerste niet verkregen wordt. Zo ligt het ook met de zondenvergeving. Het verschil is echter dat in de eerstgenoemde situatie de blijdschap aan de smart voorafgaat, terwijl in ons geval 't leedwezen plaats maakt voor de vreugde.
Men moet zonde krijgen, hebben om te ondervinden wat het is ze kwijt te raken als een zware last, die op de schouders drukt. Nu leeft er niemand, die kan zeggen zonder zonde te zijn. Maar het is precies als Paulus zegt: Zonder de zonde leefde ik voorheen, doch toen het gebod als realiteit kwam in mijn leven zijn mijn zonden acuut gaan leven. We moeten echter de zekerheid van het geloof niet in de apartheid en hevigheid van de ervaring zoeken, want die ligt buiten onszelf, derhalve buiten onze ervaring, in Christus en in Zijn getuigenis in het Woord door de Geest. Levende zonden betekenen een levende klacht, een levende smart, een waarachtig berouw, een ware dood voor onszelf. We moeten niet uitgaan van een chaotisch gevoelen. Er wordt klaarheid geschapen en er worden bepaalde dingen duidelijk. Niet het enkele kwaad drukt ons, maar ons hele liggen, bestaan en ontstaan midden in ongerechtigheid en dood. Niet slechts de zonden en de zonde, maar ook de zondaar is te verfoeien. Want was alleen de zonde kwaad dan bleef de zondaar buiten schot. Bovenal is de angel van de zonde dat die gericht is tegen God, Die zo goed is. De Wet doet zijn intree, die Wet Gods is, dat wil zeggen: God vaardigde uit en is gerechtigd die wet uit te leggen in zijn geestelijke zin en overweldigende kracht om het grootste gebrek te onthullen. Twee tafelen der Wet zijn twee ogen zo rein, 'die ons doorzien tot de bodem van ons eigenlievend, trots en vijandig bestaan. Als in kettingreactie ontstaan overtuiging, verbrijzeling, verootmoediging. Vele oprechte getuigenissen uit psalmen en ontmoetingen, in de evangeliën genotuleerd, geven een diepe indruk van persoonlijk doorleefde schuldgevoelens en zondeovertuigingen. Het: „Gij zijt die man" komt op ons af.
De Heere heeft dubbel werk. Eerst om de in eigen oog niet zo verkeerde en verdorvene van zijn volstrekte boosheid te overtuigen en daarna om de gans ootmoedige bij te brengen, dat juist voor hem, voor zulk een, voor de zondaar, de vijand, de mens die niet anders wil en doet dan kwaad, genade overvloeiende is en vergeving altijd voorhanden was. Niet door eigen goede werken en niet dankzij geraffineerde vrome werkzaamheden hoe ook, maar louter en alleen vanwege het werk van Christus en de onweerstaanbare werkzaamheid van de overredende Geest buigt de zondaar en neemt Gods genade ootmoedig aan. Het is een onder ons van de Heere en mij. De balans slaat door: We geloven meer wat God zegt in Zijn Woord dan wat wij denken en tegen Gods Woord inbrengen. Was tevoren ons verstand onze Bijbel, thans wordt de Bijbel ons verstand. Was onze wil onze god, thans is God onze wil. Tot ons klinkt van heel nabij Gods stem: „Hetwelk voor u vergoten wordt tot vergeving der zonden." Droefheid gaat over in een blijde rei. Vreugdeolie is beschikbaar voor een benauwde geest.
Ervaring van de vergeving der zonden gaat gepaard met een resoluut voornemen om te breken met het oude leven. „De helft van mijn goederen geef ik de armen, wat ik met bedrog ontvreemdde geef ik viervoudig weer." Stelt uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid, maar stelt uzelve Gode als uit de doden levend geworden zijnde en stelt uwe leden Gode tot wapenen der gerechtigheid. Uw zonden zijn u vergeven, zondig niet meer..
Ervaring van de vergeving der zonden gaat gepaard met vrede en vreugde in het hart. Ga heen in vrede, uw geloof heeft u behouden. De vergeving wekt kinderlijke diepe vreze des Heeren. Bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.
Ervaring van vergeving is een gedurige belevenis. Zie Catechismus antwoord 56. En vooral antwoord 84.
De vergeving wordt ervaren als een wonder niet alleen voor anderen maar ook zelfs voor mij; als een wonder, bij de Heere nochtans niet te wonderlijk.
Na deze beantwoording zijn we op een punt gekomen om ons te zetten tot de volgende vraag of het geloof meer is dan het onvoorwaardelijk aannemen van de verbondsbeloften.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 mei 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 mei 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's