KERKNIEUWS
Beroepen te:
Zegveld: E. M. Bakker te Tholen — Blauwkapel: J. H. Vlijm te Krimpen a. d. IJssel — Gouderak: J. Enkelaar te Sluipwijk — Hoog en Leegkerk: W. v. d. Hoek te Vroomshoop — Nunspeet: C. Vos te Gouda — Amersfoort: B. Houtsma te Hijkersmilde — Drachten: A. J. de Bue te Makkum — Drachten: J. Dijkstra te Kampen — Rijnsburg: L. J. Wisse te Vroomshoop — Giessendam: J. Koele te Nijkerk — Groot Ammers: J. T. Cazander te Scherpenaeel.
Aangenomen
tot bijstand in het pastoraat: C. J. de Haan, em. pred. te Vorchten — naar Hilversum: H. Bouter te Leiden — naar 't Harde: G. Broere te Dinteloord — naar Brunssum: G. E. Zevenbergen te Zwolle.
Bedankt voor:
Nieuwleusen: A. Westra te Rhenen — Waddinxveen: E. M. Bakker te Tholen — Oud Alblas: L. Blok te Ridderkerk — Capelle a. d. IJssel: K. Schipper te Middelharnis — Kampen: K. Schipper te Middelharnis — Benthuizen: G. van Estrik te Genemuiden — Elim: C. L. Verbaas te Monnikendam — Leiden: W. Straatsma te Dedemsvaart — Lienden: S. W. Verploeg te Leerdam — Nieuw Beijerland: A. Boertje te Moerkapelle — Hoog en Leegkerk: W. v.d. Hoek te Vroomshoop — Dedemsvaart: H. J. van Leeuwen te Almen — Emst: J. H. Vlijm te Krimpen a. d. IJssel — Heemstede: A. v. d. Klaauw te Leeuwarden — Drogeham: W. A. Soesan te Eyerland.
Kerknieuws.
Het Kerknieuws onder redactie van W. C. F. Scheps en drs. K. Scheps, Postbus 2100, 's-Gravenhage, bestaat 35 jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum gaf de redactie een bijzonder nummer uit:1943-1968.
Daarin wordt een terugblik gegeven over deze periode en de aard en het karakter van dit blad (nieuwsgaring, onpartijdig doorgeven van meningen en visies, enz.) opnieuw belicht.
Wie uit de kerken geïnformeerd wil zijn over allerlei ontwikkelingen, kan hier terecht. Wij wensen de redactie met haar blad nog vele goede jaren.
Red.
Afscheid van ds. K. Schaap van de gemeente Tange Alteveer (Gr.).
In een volle kerk heeft ds. K. Schaap op zondag 28 april afscheid genomen van zijn eerste gemeente, Tange Alteveer, welke hij 4 jaar had gediend.
De tekst voor de prediking was Hebr. 13 : 20-21. Spreker wees er op dat mensenwerk altijd gebreken en tekortkomingen heeft. Zo ook zijn werk. In die overtuiging had hij ook de genoemde tekst gekozen, die een bede is van de schrijver voor de gemeente, en die heenwijst naar de grote Herder der schapen. Die gebrekkig mensenwerk volmaakt. Christus moet in het middelpimt staan. Hij is het door wien wij de vrede Gods kennen. Een dienstknecht kan heengaan, maar de Meester blijft.
Na een bewogen prediking werden door ds. Schaap verschillende personen, college's en instanties toegesproken.
Hierna werd de scheidende predikant toegesproken door o.a. vertegenwoordigers van de plaatselijke overheid, vertegenwoordigers van de ring, de classis en de a.s. consulent ds. J. Broekhuizen van Onstwedde. Als laatste sprak een ouderlir^ van de kerkeraad een hartelijk afscheidswoord en liet de scheidende leraar toezingen Psahn 146 : 3. Ds. Schaap dankte nog voor de goede wensen tot hem en zijn vrouw gericht en sprak hierna de zegen uit, voor het laatst over de gemeente Tange Alteveer als hun predikant.
Na de dienst was er gelegenheid met een handdruk afscheid te nemen van ds. en mevr. Schaap.
Zondag 5 mei werd hij bevestigd en deed hij intrede in zijn nieuwe wijkgemeente Luttelgeest/ Kraggenburg.
Kraggenburg/Luttelgeest (N.O.P.).
In de mooie vierkante kerk van Kraggenburg (N.O.P.) werd zondagmorgen 5 mei, ds. Schaap gekomen van Tange Alteveer bevestigd door ds. T. Poot uit Groningen. In deze voUe kerk zongen wij als aanvangsUed Psalm 66 : 1-4. Na lezing van de wet en gebed volgde Schriftlezing uit Col. 1 uit welk gedeelte öok de tekst genomen was n.l. vers 25 deze woorden: aar dienaar ben ik geworden, krachtens de bediening, die mij door God is toebetrouwd, om onder u het Woord van God, tot zijn volle recht te doen komen. Op de hem eigen heldere wijze werd de tekst verklaard en op indringende wijze de lijnen getrokken naar de nieuwe dienaar en de gemeente. Na het: a ik van ganser harte werd ds. Schaap toegezongen Ps. 119 : 9. Uit de vorige gemeente waren nog meerdere mensen aanwezig en tevens ds. B. Jucbema van Marknesse.
Om half drie werd de intreedienst gehouden in de nog mooiere kerik van Luttelgeest. In deze volle kerk zongen wij na votum en groet Ps. 27 : la en 2b. Na de geloofsbelijdenis en gebed volgde de schriftlezing uit Psahn 27, Matth. 12 en Col. 1. De tekst was ook weer uit c: !ol. 1 genomen n.l. vers 27b en 28: „Christus onder u de hoop der heerlijkheid, verkondigen wij, wanneer wij ieder mens terechtwijzen en ieder mens onderrichten, om ieder mens in Christus volmaakt te doen zijn."
Aandachtig volgde de gemeente de predikatie, waarin bijzonder naar voren kwam de inhoud van die hoop en de betekenis daarvan voor de herder en gemeente.
Na zingen en dankgebed werd dank gebracht aan ds. Poot voor de wijze waarop dit gedaan was, de gemeente, college's, koster en collega's voor de goede ontvangst. Namens Centrale kerkeraad, Ger. Kerk, Kath. Kerk werd ds. Schaap welkom geheten in de N.O.P. Vele predikanten uit de polder waren aanwezig en tevens ds. Broekhuizen uit Onstwedde en de eerw. heer Stolk uit Pekela en veel famiUe en kennissen uit Huizen.
2e Pinksterdag: Zendingsmiddag te Kerkwijk.
Uitgaande van de zendingscommissie der G.Z.B. binnen de classis Bommel wordt D.V. op 3 juni een zendingsmiddag gehouden in de Ned. Herv. Kerk te Kerkwijk. Aanvang half drie.
Ds. P. Koeman, Bruchem en Kerkwijk: Openingswoord; ds. E. P. Vergunst, Polsbroek en Vlist: onderwerp: Paard, Oog en Kroon; ds. A. Vroegindewey, Veenendaal: onderwerp: Vervuld met de
Heilige Geest; de heer J. R. van Beek, Zedst: Slotwoord.
Na de samenkomst is er gelegenheid voor het gebruiken van een consiunptie en tot het verkrijgen van souvenirs. AUes ten bate voor de zending. Hartelijk welkom.
Namens de zendingscommissie:
- V. d. Zalm, secr.
In Dienst Der Kerk.
't Landelijk orgaan In Dienst Der Kerk (IDDK) van hervormde mannenverenigingen is opgeheven. \ Alle pogingen om de organisatae alsnog in leven te houden zijn mislukt. Op een vergadering in De Oude Tram te Amersfoort viel zaterdagmiddag het besluit: Het gaat niet langer.
Er werd een opheffingsoommissie ingesteld waarin benoemd werden de oud-voorzitters ds. C. Lebbing en ds. J. P. Wagenaar en 't oud-bestuurslid, de heer Prikkel. Dit comité zal contact opnemen met het hervormd moderamen en andere kerkelijke instanties.
Het comité wü pogen de kerkelijke instanties op te wekken langs andere weg de hervormde mannen te blijven activeren. Wel blijven in verschillende plaatselijke gemeenten nog mannenverenigingen bestaan, maar ze zullen nu geen landelijk verband meer hebben.
De enige landelijke mannenorganisatie in de Hervormde Kerk is nu nog de Hervormd-Geref ormeerde Mannenbond, die ook zaterdag vergaderde. Deze bond houdt contacten met de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk. Hij boekte in het afgelopen jaar ledenwinst.
Herv. Geref. Zondagsscholenbond.
De jaarvergadering van bovengenoemde bond is vastgesteld op zaterdag 18 mei om 11 uur in het jaarbeursgebouw, Vredenburg te Utrecht. Naast de huishoudelijke zaken wordt een inleiding gehouden door de heer J. D. van Leeuwen over: Hoe houden we zondagsschool? , waarna de vragen door een forum zuUen worden behandeld i De bestuursverkiezing vermeldt de volgende dubbeltallen: vak. J. Gaasbeek: J. C. van Bruggen te Veenendaal en H. Kraayeveld te SUedrecht; vak. C. L. Maaskant: C. L. Maaskant en J. A. van Bennekom te Harderwijk; vak. A. P. Oosthoek: A. P. Oosthoek en A. Hajes te Zoetermeer.
Herv. Geref. Mannenbond.
De NCRV vindt, dat de toogdag van de herv.geref. mannenbond niet past in het kader van haar zaterdagprogram. Daarom is zij niet bereid tot een gedeeltelijke uitzending van dit jaarlijkse hoogtepimt van de mannenorganisatie van de Ger. Bond.
Deze mededeling gedaan op de huishoudelijke vergadering van de mannenbond (de toogdag is eind oktober) door secretaris ds. Joh. Verwelius, werd door de leden verontwaardigd aangehoord en besloten werd, namens de vergadering een protestschrijven aan de NCRV te richten.
De lezingen van dr. Visser 't Hooft over de Wereldraad van Kerken passen schijnbaar wel in het zaterdagprogram, want die worden wel uitgezonden, alsdus ds. VerweUus. Het hoofdbestuur had verleden jaar voor het eerst de NCRV gevraagd, omdat de NCRV toen op zaterdag zendtijd geikregen had.
De NCRV heeft nu aangeboden, in Spectrum aandacht te schenken aan de hervormd-gereformeerde mannenbond. „Maar wij vinden die enkele minuten wel heel karig. „Wij zijn van oordeel dat het werk van onze mannenbond op meer aandacht recht heeft", aldus ds. Verwehus.
Waarheid.
Voorzitter ds. A. Vroegindeweij (Veenendaal) bepaalde in zijn openingswoord zijn gehoor bij het woord van Paulus „Want wij vermogen niets tegen de waarheid". De waarheid mag maar niet de een of andere theorie zijn, dïe wij aanvaard hebben. Jezus Christus is de Waarheid. Hij leeft onder ons in de gestalte van het Woord, dat Hij ons gegeven heeft. Hij zal de kerk in alle waarheid leiden.
Voor deze waarheid wiUen we staan, ook in de geestelijke revolutie van onze tijd, nu vele progressieve krachten bezig zijn kerk en volk los te wrikken van die waarheid, die ons van de vaderen overgeleverd is.
Ook in de Gereformeerd© Bond wordt wel gehoord, dat wij mee moeten op de weg van de theologische ontwikkelingen, maar met alle nadruk stellen wij, aldus ds. Vroegindeweij, dat ons geloof geen som van waarheden is, die wij wijzigen kunnen al naar de tijd, waarin wij leven.
Verblijdend.
Dat de brief van de 24 zoveel heeft losgemaakt, noemde ds. Vroegindeweij een verblijdend teken. De nood der kerk is hier gepeild op een eenvoudige wijze. De eenvoudigen hebben dat ook begrepen.
Ds. G. Voordijk refereerde over Gods Woord in onze tijd. Hij wees op Christus en de apostelen. die het bindend, goddelijk gezag van de Schriften volledig erkenden in woord en daad en nooit ook maar enige kritiek op het Oude Testament hebben geuit.
Maar door de eeuwen heen is men in de kerk bezig geweest, om dat gezag te ondermijnen, door menselijke instanties als kriteria aan te leggen bij de beoordeling. Ds. Voordijk noemde de menselijke wetenschap, vrome ervaring, zedelijk besef en het heersende levensgevoel. Daartegenover stelde hij artikel 5 van de geloofsbelijdenis.
Uit het jaarverslag van ds.. Verwelius citeren we nog, dat het aantal verenigingen in het afgelopen jaar steeg van 155 tot 157 en het aantal leden van 3478 tot 3524. Bovendien kent de bond dan nog 350 leden, die rechtstreeks bij de bond aangesloten 'Zijn.
Uit een brief van ds. Richard Wurmbrand (III).
We kunnen kameraad Kosygui dankbaar zijn voor zijn vriendelijk gebaar tegenover ons. Vele gevers hebben ons gevraagd of door ons gezonden bijbels ook werkelijk in de Sovjet Unie aankomen. We hebben juist een ontvangst-bericht gekregen van kameraad Kosygin zelf. Een van zijn bladen, ' de „Sovietskaia Bielorussia" van 15 augustus 1967 schrijft: „Een groep domme fanatici uit de Baptistische Evangelische Kerk van Utebsk heeft zich in dit gebied genesteld. De biddende huichelaars erkennen alleen hun „heilige boeken", die in Amerika en Engeland worden gedrukt". Daarmee erkennen de communisten dat de ondergrondse kerk wordt gevoed met het Woord van God dat vanuit Amerika en Engeland wordt binnengesmokkeld.
Help ons meer bijbels te sturen naar de communistische landen!
Ons radio-programma breidt zich voortdurend uit. Wij zenden reeds uit naar drie communistische landen en naar de communisten in Italië, waar een op de vier mensen communistisch stemt. Nog twee commvinistische landen zijn nu aan ons radio-programma toegevoegd. De bijbel wordt voorgelezen in dioteer-tempo, om de christenen de gelegenheid te geven het gehoorde op te schrijven.
Onder het schrijven van deze brief kxeeg ik de „Prawda" van 21 februari 1968. Daarin staat dat christenen in de stad Liubetz meer dan 12.000 linten hebben vervaardigd met opschriften als: „Moge God opstaan en Zijn vijanden worden ver strooid", , iDe Allerhoogste leeft; Hij is onze hulp", , JVIogen de duivelen ondergaan voor het aangezicht van de levend^ God", en dergelijke. De Haten werden verkocht en in het openbaar gedragen door vrouwen, die daarmee openlijk het communisme verwierpen.
U vraagt natuurlijk hoe zoiets mogelijk was. Deed de geheime politie daar niets aan? Wel, het zat zo: e man die de leiding had in de werkplaats waar deze linten gemaakt werden, was zelf een man van de geheime pohtie, een christen die deze instelling had weten binnen te komen om daardoor Christus beter te kunnen dienen. Zijn naam is Stasiiik en hij zit nu in de gevangenis. De „Praw-^ da" was zo vriendelijk ons over hem in te lichten.' Soms is de „Prawda" echter ondeugend. Zo bijvoorbeeld, als het blad de getuigen in een in Washington gehouden verhoor over de misdaden van het commimisme — ik was zelf een van die getuigen — ervan beschuldigt dat zij een bom hebben geplaatst voor de Sovjet Ambassade. Daar zijn enkele ruiten vernield. Laten de commimisten echer gerust zijn! Christenen gooien geen ruiten stuk. Zij geloven in een Heiland van Wie geschreven staat dat Hij de kop van de slang verbrijzelen zal (Gen. 3 : 15). Dat is iets anders dan de slangen op de buik te kietelen en ze door zulke kleinigheden aan het lachen te maken. Hij zal Zijn vijanden verdoen met de adem van Zijn mond.
In Nederland heeft een groep zakenmensen besloten 20.000 exemplaren van „De Ondergrondse Kerk" te kopen en die op onderwijsinstellingen te verspreiden om de communistische propaganda tegen te gaan. Ook elders zou zo iets aanbeveling verdienen.
Ik heb de laatste tijd in Amerika "gesproken op verschillende middelbare scholen. De belangstelling was heel goed, maar ik merkte hoe erg de communistische infiltratie is. Ook heb ik in belangrijke radio-en t.v.^ uitzendingen gesproken. Mijn vrouw en ik zullen nu een kort bezoek aan Europa brengen, van waar uit het werk achter het ijzeren gordijn wordt geleid. Blijf het steunen! Blijf er belangstelling voor wekken! Gebruik onze boeken! Geef het nieuws door! Win nieuwe vrienden!
Heel veel dank aan allen die ons hebben geholpen. Moge de overwinning van de Opgestane het ijzeren en bamboe gordijn doorbreken.
De uwe in Christus,
- Wurmbrand.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 1968
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 1968
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's