Ene Simon van Cyrene
'En als zij Hem wegleidden, namen zij enen Simon van Cyrene, komend van den akker en legden hem het kruis op, dat hij het achter Jezus droeg'. Lucas 23 vs. 26
Een grote menigte beweegt zich in de nauwe straten van Jeruzalem, wringt zich door de stadspoort. Een bonte mengeling van mensen: soldaten en levieten, hoge heren en de mindere man. Voorop loopt een man met een kruis op zijn schouder — Hij is de minste der mensen geworden — het lange eind sleept door het stof. Dat is Hij! Dat is Jezus, Jezus met Zijn kruis. U zag hem al eerder langskomen in deze lijdensweken, u staat aan de kant, u gaat een eindweegs mee. In ieder geval vraag ik uw aandacht voor deze Jezus met het kruis.
Is Hij dan ter dood veroordeeld? Inderdaad en dat vonnis wordt buiten de stad voltrokken, vandaar, dat ze Hem wegleidden. De soldaten. De levieten. Die priesters daar, die druk praten met elkaar. Vooral die priesters. Zij leiden de zondebok de woestijn in, beladen met de vloek. Dan is het vandaag Grote Verzoendag! Het kruis is geen erekruis. Wij versieren het, wij verzilveren, wij vergulden het. Maar eigenlijk is het een verschrikkelijk teken. Er is niet veel aan te bekijken, wat ruw hout. Maar de vloek Gods, waaraan dat hout getuigenis geeft is een verschrikking. Voegen wij het elkaar wel eens luchthartig toe: alles komt terecht, hier besterven zulke woorden ons op de lippen. De vloek wederspreekt ze ten sterkste: Het komt met u nooit meer terecht en. . . u kunt bij niemand meer terecht. Dat ook.
Weggeleid. Uitgeworpen uit de gemeenschap van de mensen. Wie bemoeit zich nu nog met Jezus? Er zijn veel mensen om Hem heen, maar ze laten Hem alleen. Uitgeworpen uit de gemeenschap met God. God wil niets meer met Hem te maken hebben, dat is het ergste van alles. Om voor te huiveren. Het kruis is een dikke streep onder die verwerping, waardoor Jezus tot in het diepste van Zijn ziel wordt verwond. De man met het kruis, voor Hem is er geen toekomst meer en geen uitkomst.
Wij merken het toch, als we het evangelie lezen. Niemand wil Hem helpen. Er is nog veel hulpvaardigheid, wanneer er tenminste gemeenschap is. Hier ontbreekt die blijkbaar. Niemand neemt het voor Jezus op, niemand steekt een hand uit, nu Hij wordt weggeleid. Laat staan dat er iemand het van Hem overneemt, al is het maar voor even. Dat kan ook niet. Het werd Hem toegerekend, de straf wordt aan Hem voltrokken, de vloek treft Hem. kruis is het kruis van Jezus: de zonde Stel u voor, dat iemand Hem daarin terzijde stond. Ze zouden verwijderd worden, met stenge hand. Niemand kan erin komen. In het noodweer van de toorn van God, in de rukwinden van Zijn grote vloek. Jezus alleen. Laten we goed bedenken, dat de last, die Hij te dragen krijgt veel te zwaar is voor mensen, dat wij daaronder eeuwig zouden moeten bezwijken. Dan worden we genezen van de ijdele waan, iets voor Hem te willen, iets voor Hem te kunnen doen in dit dodelijk uur.
Simon kan ook niets voor Hem doen. Simon, wie is dat? Een zekere Simon van Cyrene, Geboortig uit Cyrene, dat in Noord-Afrika ligt, en waar veel joden woonden. Dat is alles wat we van hem weten. Er blijven vragen genoeg over: Is hij naar Jeruzalem verhuisd, of viert hij ditmaal het bevrijdingsfeest in de stad van zijn vaderen, in Jeruzalem. Hij is vandaag al vroeg op pad, een wandelaar, die stadwaarts gaat. Hij komt van de akker. Dat behoeft niet te betekenen, dat hij daar gewerkt had, niet eens dat hij een stuk grond zijn eigendom mocht noemen. Hij kwam uit het veld.
Vlak bij de poort, raakt hij in het gedrang verzeild. De soldaten houden hem aan en tot zijn grenzeloze verbazing voelt hij zich het kruis opgelegd. Wij slaken geen zucht van verlichting, wij zeggen niet: eindelijk iemand, die Jezus van dienst is. Wij zouden ons vergissen. O zeker. Jezus verzwakt zienderogen. Hij kan niet meer en de soldaten willen niet, dat hij onderweg in elkaar zakt. Hij moet mee naar Golgotha, zo ver is dat nu ook weer niet. Vandaar, dat ze Simon aanhouden en hem bevelen het kruis te dragen. Maar, wat Jezus drukt, dat kan Simon niet overnemen, in geen geval. Jezus wil het ook niet aan Simon overdoen. Hij zal deze last ten einde toe dragen, wegdragen. Dat Simon achter Hem loopt met het kruis prent het Hem te meer in, dat Hij straks gekruisigd wordt. Dat Simon 'hèt' droeg, dat is uitgesloten.
Bovendien, Simon is er allerminst gelukkig mee. Er staan nogal krasse woorden in de tekst: Grepen zij een zekere Simon van Cyrene en presten hem, dat hij het kruis droeg. Een kind kan begrijpen, dat hij protesteerde. Hij heeft niets met de terechtstelling van Jezus te maken. Hij verweert zich heftig als de soldaten hem grijpen. Wat? Hij? Een eerzaam burger, die vandaag in Jeruzalem moet zijn. Het kruis dragen? Wat zullen zijn vrouw en zijn kinderen daarvan zeggen, als ze het horen. Is hij soms een ter dood veroordeelde? Nee, dat mag men hem niet aandoen, dat is een schandaal. Al dat tegenspartelen helpt niet, hij is niet tegen het geweld van de soldaten opgewassen. Reeds schuurt de kruispaal over zijn schouder en hij keert tegen wil en dank de stad de rug toe. Naar Golgotha, Simon van Cyrene en dat nog wel onder het kruis.
Wij kunnen het ons indenken, dat Simon er voor bedankte, om met dat kruis van Jezus te lopen. En toch. Het zijn de lijdensweken; palmzondag, volgende week. Die zondag waarop in veel gemeenten de lidmaten worden bevestigd, 't Kan zijn dat iemand dit leest — ik hoop het maar — die zich daarop voorbereidt. Bij die gelegenheid wordt aan deze en gene de Doop bediend. De dienaar van Woord en sacrament doet, wat hier de soldaten doen, het is ermee te vergelijken: Het Kruis van Jezus opleggen. God lijft ons in in de gemeenschap van Zijn dood, dat is de doop. En wij beloven Hem te zullen volgen, dat is de belijdenis. Hem volgen. Zijn kruis dragen.
Een zekere... Vul dan uw naam maar in. En laat dit evangelie tot uw hart doordringen. Want uw eigen zaak is aan de orde. De zaak van het kruis dragen, achter Jezus aan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1973
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1973
De Waarheidsvriend | 12 Pagina's