De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest voor Pinksteren (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest voor Pinksteren (2)

6 minuten leestijd

Uitingen van kunst en cultuur
Wanneer we de Heilige Geest bezig zien in de schepping en in elks leven komt in het Oude Testament ook tegen de vermelding van twee kunstenaars in metalen en handwerk. We bedoelen Bezaleel en Aholiab. In Exodus 31 : 2 wordt vermeld dat 'God hem geroepen heeft'. Hij was, lezen we in vs. 3, vervuld met Gods Geest, Die hem met veel gaven had bedeeld. In vers 6 laat de HEERE aan Mozes weten 'En Ik, zie. Ik heb hem bijgevoegd Aholiab…'. In Exodus 35 : 30 vv komt Mozes op die beiden nog eens terug. In 1 Kron. 2 : 20 wordt de eerste nogmaals vermeld. Wat was het fijn, ja, geweldig, dat Mozes deze vaklieden vond, hem door God aangewezen, die zich zelfs geroepen wisten bij de vervaardiging van de tabernakel en de ark. In de hoofdstukken 36 en 37 worden zij en in 37 Bezaleel alleen genoemd. Zij beschikten over bijzondere talenten en buitengewone gaven. Zo kan de Geest Gods iemand begiftigen met een prachtig redenaarstalent, weer een ander met dichtersgaven. Schoon zijn de talenten van een mooie zangstem of van muzikale aanleg om een instrument te bespelen. David was een beroemd harpist en kon koning Saul kalmeren als hij van die onrustige, opvliegende buien had, waarin de boze geest zich liet zien. En weer een ander is toegerust met gaven die in de techniek zo tot hun recht kunnen komen. We denken aan vervaardigers van grote maar ook van heel fijne medische apparatuur en instrumentjes. Denk ook eens aan terreinen als de informaticawetenschap en de wereld van computers. Wat een vernuft en wat een wijsheid. Wat hebben radio en televisie als media niet een machtige uitwerking in de wereld der mensen, en deze zouden niet zijn ontwikkeld als God deze niet had doen (uit)vinden. Wat geven de boekdrukkunst en de telefoon, om twee geheel verschillende dingen te noemen, een genot en gemak.

Droevig misbruik
De laatste twee zinnen kunnen zeker commentaar uitlokken als zou ik het gebruik ervan zonder enige bedenking en beperking aanbevelen. Maar eerst nog iets anders.
Wie ontdekt of weet bepaalde talenten door Gods Geest zich te zien toevertrouwd, zal daarom nooit kunnen stoffen op eigen prestaties. Wat jammer dat toch bij ontplooiing van zoveel gaven zo weinig de Gever van dat alles wordt geroemd. Wat een eigen en wat een ijdele roem als we menen de genialiteit zelf te hebben meegebracht en de gaven zelf te hebben ontwikkeld. Daarom moet worden beleden dat de scheppings- en scheppersgaven die door Gods Geest worden verleend alleen tot Gods eer kunnen worden gebruikt wanneer herscheppende genade en werking van Gods Geest ons deel mag zijn. Anders misbruiken we de gaven en talenten tot eigen eer en tot bedwelming en ondergang van onszelf en van anderen die we meeslepen naar het verderf, beheerst door 'de geest uit de afgrond'. Uitingen van kunst en cultuur mogen op zich niet worden verworpen. Veel meer dan onze voorouders kunnen we beschikken over allerlei middelen op allerlei gebied.
Maar wat zijn de macht van de zonde en de list van de duivel groot. Vandaar dat we de uitingen ook kritisch moeten beoordelen.
Het kwaad zit daarbij niet in de dingen of uitingen zelf. Het is heidens te beweren dat de zonde in de stof zit. Maar de zonde heeft van ons bezit genomen en middelen, media, kunst en cultuur worden zo vaak door de duivel gebruikt om er zijn rijk mee te bouwen.
Men zou met enige verbeelding kunnen stellen dat de Kerk Gods, geleid door Gods Geest en verzoend in Christus met God, Die alleen tot Gods eer kan leven, de enige is Die al wat de Geest geeft ook kan en mag gebruiken. Maar de wereld die zonder en buiten God leeft kan nooit anders dan kwaad aanrichten met wat voortbrengselen van Gods Geest zijn in kunst, techniek en cultuur.
Bovendien zijn ook ons in alle omstandigheden niet alle dingen geoorloofd en alle dingen zijn gok niet goed voor allen. De gave des onderscheids, ook door Gods Geest geschonken, mag niet worden uitgeschakeld. En terecht heeft ooit drs. A. Knevel in bepaald verband gezegd en geschreven 'doe dat ding dan de deur uit'!

Schepping en herschepping
Ik bracht al naar voren dat de scheppingsgaven alleen recht gewaardeerd worden door herscheppende genade. Anders gaan we er in gebruik en waardering ervan totaal de verkeerde kant mee uit.
Maar op nog een ander verband tussen die beide mag ik wijzen. Dezelfde Geest Die in het 'natuurlijk leven' werkt, schepselmatig dus werkt ook bekerend en vernieuwend. En dan ontdekken we ook rijke overeenkomsten. Wie fijnzinnig van karakter is en zacht van aard doordat de Geest Gods ons zo vormde, zal ook in het genadeleven die fijnzinnigheid en teerheid tot uiting brengen. Wie een mooie stem meekreeg van God, of muzikale talenten, inzicht in technische vaardigheden behorend bij de informaticawetenschap, raakt deze, wanneer hij of zij tot God bekeerd wordt, niet kwijt. Een tekenaar of schilder raakt door hartveranderende genade niet tekenaar- of schilder-af en omgekeerd, wie niet een muzikaal talent heeft moet niet pogen organist te worden in de mening 'ik ben bekeerd, nu krijg ik dat van de Geest ook'. De Geest van God werkt niet onnatuurlijk en verbreekt niet de samenhang in Zijn werk. Maar Hij adelt en zuivert in de weg van de bekering en het geloof gaven en talenten en kunstzinnigheden door de mens, die deze kreeg toe te rusten en te bekwamen tot alle goed werk in Christus.
Wijlen ds. I. Kievit vroeg voor deze aspecten van het werk van de Heilige Geest aandacht, ik meen terecht, en een van zijn opvolgers in Baarn, wijlen ds. J. van Sliedregt – ik heb hen beiden meer dan eens horen preken – schrijft uitvoerig over deze zaken in zijn catechismusverklaring.
Zo snoeren we de werkingen van Gods Geest niet in en af maar laten we deze ook alle ruimte geven onder ons in de gemeente van Christus.
Een heel apart hoofdstuk overigens – maar dan zijn we meer op het terrein van het Nieuwe Testament – vormen de gaven van de Geest in de christelijke gemeente. Wel komen we ook in het Oude Testament charismatische gaven van de Geest tegen. Daarover wil ik ook pogen iets te schrijven in deze reeks. Daarna vestig ik op een ander onderdeel uw en jouw aandacht en wel op dat van de Geest, Die ook werkt in de profetie.

W. Chr. Hovius, Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 1999

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

De Heilige Geest voor Pinksteren (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 1999

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's