Verkeerd ingelicht.
Verkeerd ingelicht.
Van sommige zijden wordt 't telkenmale weer voorgesteld, dat de Bond het altoos nog aanstuurt op afscheiding. Doch langzamerhand begint 't toch ook in vele kringen door te dringen, dat wij niets weten willen van alles wat maar op afscheiding gelijkt. Trouwens in zijn houding tegenover alle Conventsplannen heeft de Bond genoeg getoond hiervan niets te moeten hebben. Toch houdt men echter maar vol dat de Gereformeerde Bond toch eigenlijk maar een aanhangwagen van dr. Kuyper is. Heeft men daartoe echter wel het recht? We meenen van niet. We behoeven er niet eens een theologisch dispuut van te maken. Het eenvoudige volk in onze Kerk gevoelt het heel goed dat er zich groote verschillen voordoen tusschen de Gereformeerden in de Hervormde Kerk en de Gereformeerden uit de Gereformeerde Kerken.
Wie goed thuis is op de kerkelijke kaart, zou hoogstens kunnen zeggen dat de mannen van den Gereformeerden Bond dicht bij de Christelijk Gereformeerden staan, wat betreft de belijdenis.
Wat ligt er echter een diepe kloof tusschen de Avondmaalsopvatting bij de Hervormd Gereformeerden en de volgelingen van Kuyper!
Wat al verschil betreffende den Doop! Kortom, een heel andere Verbondsopvatting. En het gros van onze menschen wil toch van de pluriformiteit der Kerken niets weten, ook al zal zelfs de grootste voorstander van de Volkskerk toch maar moeilijk kunnen vasthouden dat de Hervormde Kerk de alleen zaligmakende Kerk is. Er zullen er toch onder alle groepen gevonden worden, die den Heere vreezen. Maar het gros van onze menschen ziet in de pluriformiteit der Kerken geen goddelijk werk, maar slechts een vruchtgevolg der zonde op kerkelijk levensterrein.
Hoe men nu toch waarlijk durft vol te houden dat de theologie der Bondspredikanten Kuyperiaansch is, is mij niet duidelijk. Aan verdachtmaking wil schrijver dezes niet denken. Hij kan het alleen maar verklaren uit onkunde, of zooals we boven dit artikel schreven: men is verkeerd ingelicht.
Het eenige, wat met eenigen grond naar voren zou kunnen worden gebracht, is het feit, dat er in „De Waarheidsvriend" een rubriek voorkomt waarin o.a. ook de Antirevolutionaire beginselen wel worden naar voren gebracht. Toch meene niemand, dat onze Bond een politieke partij is. Ons streven is om de Waarheid naar de Schriften te verbreiden en te verdedigen in de Hervormde Kerk.
Zijn er niet vele gemeenten, zoowel in Zuid-Holland als in Gelderland, waar haast alle Gereformeerden behooren tot de Christelijk Historische Partij? Toch voelen ze zich aangetrokken tot de Gereformeerde prediking en lezen trouw „De Waarheidsvriend". Is de Classis Harderwijk, waar verreweg de meerderheid der predikanten Gereformeerd is, niet overwegend Christelijk Historisch?
We wenschen voort te gaan door kwaad en door goed gerucht. Men moge ons beschuldigen van separatisme, in onzen kring wordt aan afscheiding niet gedacht.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 maart 1929
De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 maart 1929
De Waarheidsvriend | 4 Pagina's