Kerk, School, Vereeniging.
NEDERLANDSCH HERVORMDE KERK,
Drietal te Amsterdam : . G. Venema te Koudum, G. de Vries te Stedum en E. Warmolts te Nunspeet ; 2. N. A. Becht te Arnhem; W. Lodder te Doorn en J. Nauta te Workum ; 3. P. J. Roscam Abbing te Loosluinen, B. Tuinstra te Amstelveen en N. G. Veldhoen te Alphen ; 4. C. B. Holland te Kampen, Jhr. J. L. Martens v. Sevenhoven Utrecht en G. Tichelaar te Klundert.
Beroepen te Suawoude B. G. C. Steenleek te Waddingsveen — te Avezaath A. van der Zwaai te Monnikendam — te Delfsaven E. J. H. van Leeuwen te Arnhem — te Oostwoud H. W. Bloemhof te Harkstede _ te Oosthuizen E. Was te Bergum — te Vlissingen W. H. H. Middendorp te Omme-anderwijk — te Leerdam W. j. van Lokorst te Bennekom — te Kampen J. Bus te Ouddorp — te Tjerkgaast K. de Bel te Vollenhove — te Huissen J. Magendans te Lexmond — te Spannum A. G. C. den Hertog Rotterdam.
Aangenomen naar Zalt-Bommel dr. E. L. Smit te Boxmeer — naar Oirschot J. R. van Kooij te IJzendoorn — naar Rijnsaterwoude J. H. van Nie, cand. te Zeist.
Bedankt voor Wijngaarden J. H. van Nie cand. te Zeist — voor 's-Grevelduin Capelle J. van Ingen te Harderwijk —• voor Putten (toez.) C. B. Holland te Kampen — voor Hauwert W. Kastein te Hoogkarspel — voor Stavenisse J. G. R. Langhout te Mijdrecht _ voor Loon op Zand J. Bus te Ouddorp - voor Baambrugge W. de Lange te Woeren — voor Nijehaske H. P. Stegenga te Langweer — voor Polsbroek J. Bus te Ondorp — voor Noordwijk aan Zee J. Nauta te Workum —'voor Barneveld P. Zandt te Delft.
GEREFORMEERDE KERKEN.'
Beroepen te Nijemirdum T. L. Kroes te Workum — te Zuilichem R. Brouwer te Saarland — te Voorschoten J. Visscher te Nylaard — te Leeuwarden G. R. Knijper te Haarlem — te Delft J. Waterink te Zutphen.
Aangenomen naar Wierden J. H. Staal, cand. te Tinallinge.
Bedankt voor Leimuiden P. de Jong te Schoonebeek — voor Westbroek R. de Jager te Ooltgensplaat — voor Andel, Oostburg, Oosterend, Purmerend, Westerbork en Zuidwolde J. H. Staal cand. te Tinallinge.
CHRIST. GEREFORMEERDE KERK.
Beroepen te Vlaardingen H. Hoogendoorn te Lisse.
Bedankt voor Aalten L. H. Beekamp te Amersfoort.
Afscheid, bevestiging, intrede. Ds. T. Lekkerkerker te IJsselmuiden hoopt zondag 30 Oct. a.s. nam. 2 uur afscheid te nemen van de Ned. Herv. Gemeente aldaar en Zondag den 6den Nov. d.a.v. zijn intrede te doen bij de Ned. Herv. Gemeente te Delft in de Nieuwe Kerk, na bevestigd te zijn door ds. L. J. Lammerink, van Delft.
Ds. J. G. H a s e 1 a g e r te Warmond zal op Zondag 20 Nov. a.s. afscheid nemen van de Ned. Herv. Gemeente aldaar en intrede loen op 27 Nov. d.a.v. te Weesp. Bevestiger: zijn broeder ds. H. Haselager, van Oosterend. :
Ds. L. N u g t e r e n nam Zondag onder lijzonder groote belangstelling afscheid. De naar Giessen-Nieuwkerk vertrekkende leerlar had tot afscheidstekst 1 Petrus 1 vers 24 en 25. Aanwezig waren o.m. de consulent, ds. P. Moerman, van Moerkapelle ; ds. O. J. van Rootselaar, van Bergschenloek; ds. Joh. Kijne, van Zevenhoven ; ds. Stigter, van Berkél en Rodenrijs ; ds. G. A. van der Hooft, van Overschie' ; ds. W. L, Mulder, van Benthuizen en ds. J. Bootsma, van Zoetermeer. De consulent sprak ds. Nugteren hartelijk toe en liet de Gemeente hem toezingen Psalm 121 vers 4. Nadat deze den consulent en de Gemeente gedankt had voor hun wenschen, werd nog Psalm 72 vers 11 gezongen.
Prof. dr. j. A. Cramer hoopt zijn inaugueeie rede te houden Woensdag 19 Oct. a.s. m 2 uur in het groot auditorium van de Rijksuniversiteit te Utrecht. Zijn afscheidsrede als predikant der Ned. Herv. Gemeente e 's Gravenhage hoopt hij te houden Zonlag 30 Oct., des avonds te 7 uur in de groote Kerk aldaar.
Jubilea. Ds. M. J. S a n d e r s, Ned. Herv. predikant te Maarssen (U), hoopt 1 Nov. J.S. den dag te herdenken waarop hij 25 jaar geleden zien aan de gemeente van Maarssen verbond. Voorheen stond hij — zijn aantal dienstjaren is 36 — te Sluipwijk, Woubrugge en Numansdorp.
Emeritaat. Ds. W. Haspels, Ned. Herv predikant te Buurse, heeft van het Prov. Kerkbestuur van Overijsel, wegens voortdurende ongesteldheid, eervol emeritaat verkregen. Z.Eerw. is 54 jaar en sinds 1902 predikant te Buurse, zijn eenige standplaats.
Ds. J. B. Netelenbos ethisch. Volgens de mededeelingen uit de Ethische Vereeniging, die „Bergopwaarts" geeft, zal ds. J. B. Netelenbos te Groningen voor den kring ter plaatse uit deze Vereeniging spreken over : «Waarom niet Gereformeerd ? " De andere lezingen gaan over de vraag : „Waarom niet Roomsch? " (dr. K. Sonies) en „Waarom niet Modern? " (dr. H. Th. Oberman).
Ds. Netelenbos is dus, ongeveer een jaar na de Synode die hem vonniste, gekomen ter plaatse, waar hij — helaas — behoort, aldus schrijft dr. De Moor in „De Heraut." Zijn brochure voor de Synode van Leeuwarden was nog een poging om zijn Gereformeerdheid te handhaven. Thans is de sluier van den waan verscheurd en zal hij zelf rekenschap geven van de vraag, waarom men volgens hem niet Gererormeerd, maar ethisch moet zijn.
Hoe smartelijk zijn deze dingen ! Maar het is voor de zuiverheid der verhoudingen noodig, dat de geesten openbaar worden. En het blijkt nu wel zeer duidelijk voor wie nog twijfelen mocht, hoe gegrond de uitspraak der Synode was.„Ethisch-Gereformeerd" is leem en ijzer, die twee kunnen niet gecombineerd worden.
Psalm 134 vers 3 misbruikt. In „Voor Kerk en Leven", orgaan van. Kerkelijk Leven te Amsterdam, schrijft V. d. K. : Mag ik een beroep doen op alle verstandige en goedwillige gemeenteleden om een einde te maken aan de uitbuiting van de zegenbede Psalm 134 vers 3. Als dat spontaan gedaan wordt na een intrede-of afscheidspreek of andere buitengewone gelegenheid, wie zal 't laken ? Maar te onpas wordt het er bijgesleept. 11 September preekte dr. J. Th. de Visser. Z.Eerw. heeft reeds de bovenste trap van den kansel bereikt, het orgel speelt na, de menschen beginnen heen te gaan ; daar begint de een of andere juffrouw : Daaaat...............
Zondag 25 Sept. werd ds. Laurense bevestigd. De bevestiger, ds. Poot, laat hem toezingen Psalm 119 vers 9 (gewijzigd). Was dat niet voldoende en moet een willekeurige kerkganger ds. Poot corrigeeren, door in te zetten : Dat ? Mag dat eigenlijk maar zonder verlof van den "predikant ? Als ieder voor eigen rekening en risico na den dienst kan gaan zingen, kan ik dan met hetzelfde recht niet gaan zingen : „Lang zal ie leven ? Waar moet dat heen ? Ik wéét dat ik spreek uit naam van velen, wanneer ik met allen aandrang vraag : Misbruik die heerlijke bede uit Psalm 134 niet en laat zij niet verlaagd worden tot een soort geestelijk applaus of gelijk worden aan „'t Is mooi geweest " na een speech aan een feestmaaltijd.
De Toga. lezen we : In de „Groninger Kerkbode"
De toga is een waardig kleedingstuk en daarom past 't bij de bediening des Woords. De toga is een v'rouwenkleed, , voor de helft een vrouwenrok, en daarom 'is zij hoogst waardig. Want in het vrouwenkleed heeft de vrouw altijd de bescherming gezocht tegen de onwaardigheid. Het eerste kenmerk is waardigheid. Daarom is het ook van zoo ongemeene beteekenis dat de vrouw af en toe, in onzedelijke tijden, haar waardigheid wegwerpt en het vrouwenkleed in steeds meerdere mate schendt tot zij de onbeschaamdheid van de hoer dicht nadert. Wij hebben het kleed om der zonde wil, maar er spreekt zioh ook de genade Gods in uit. En dit in het bijzonder voor de vrouw, die de zwaarste straf ontving. .
Zij ontvangt in den goeden levensvorm, die in wezen een bescherming is tegen het kwaad, een zeer bijzondere bescherming. Die bescherming verkrijgt zij in den goeden toon, in de goede zede. Alle vuile woord moet op de tong besterven als de vrouw nadert. En dat geschiedt ook, zelfs onder de ruwste menschen, als die vrouw namelijk eerbied heeft weten in te boezemen. Een bijzondere bescherming ontvangt de vrouw in haar Weed.
De Christelijke vrijheid is een kostelijk goed ook voor de vrouw, en zij moest zich uitspreken in het kleed. Maar er lag in het kleed ook een element vari waardigheid, die voor de vrouw een bescherming is. En die waardigheid mag nimmer worden afgelegd.
Men heeft wel eens gemeend, dat 't vrouwenkleed het 'bewijs was van hare vernedering. Dat in haar kleed, in de vrouwenrok, zich uitsprak het minder zijn dan de man.
Maar dit is toch een heel verkeerde toeschouwing omtrent het vrouwenkleed. En dat blijkt aanstonds uit.het eigenaardige feit, dat de man de vrouwenrok aantrekt, als hij iets meer wil wezen dan een man, n.l. als hij verschijnt als koning, als priester or als rechter.
De koning komt dan in zijn koningsmantel, een vrouwengewaad dé priester in een gewaad, als van de vrouw ; een rechter en in onze Kerken ook de bedienaar des Woords in de toga, de vrouwenrok. Omdat zich in dat kleedingstuk uitspreekt de waardigheid, waarin een bescherming ligt van de positie, die men bekleedt. En zie hier nu juist de reden, dat er in onze dagen veel voor te zeggen valt als onze predikanten weer de toga aantrekken. Men minacht de Kerk ? Wij zullen ook in den vorm laten zien hoe hoog wij haar stellen.
Men minacht de bediening des Woords ? Zij is voor menigeen een gewone redevoering en daarom loopt men maar waar men het aangenaamst kan hooren ? Welnu, dan zullen wij ook in onze vormen toonen, hoe hoog wij "de prediking stellen. Wij zuilen laten zien, dat zij niet is een gewone redevoering, dat zij is van bijzondere waarde, dat de samenkomst der Gemeente des Heeren niet is een gewone vergadering, maar dat zij daar verre tooven staat. Daarom is het zoo ontzettend, als men er van hoort dat b.v. de jeugd de orde verstoort, geen eerbied heeft voor het Woord Gods. Daarom is het zoo zondig, als wij daar soms slaperig neerzitten en doen alsof het ons niet aangaat. De bediening des Woords — hoe zwaar zal onze verantwoordelijkheid zijn in den grooten dag des oordeels, als wij er altijd onder hebben mogen opgaan en toch den weg des Heeren niet heboen gezocht.
Er is niets heerlijkers, er is niets kostelijkers, er is niets ernstigers ook dan de bediening des Woords. Er is geen hooger en waardiger ambt.
En als wij zulks bedenken dan erkennen wij, dat bij de uitoefening van dit ambt een waardig kleed behoort. Wij hebben geen priester en geen altaar. Wij willen niet dat zich iets of iemand plaatst tusschen Christus en Zijn Gemeente. Ook niet door middel van het kleed.
Maar die daar op den preekstoel staat is de dienstknecht van den Christus, die uit Zijn Naam Zijn Woord tot ons brengt. Zou zulk een dienstknecht onachtzaam op zijn kleed mogen zijn ? Zou er iets tegen zijn, dat iets van zijn hooge waardigheid zich uitspreekt in zijn kleed"? Dat zou niet nodig zijn, als de eerbied er was voor de bediening des Woords, voor de Kerk van Christus. Maar nu men dien eerbied wil doen verdwijnen, nu juist krijgt de vorm dubbele waarde. En daarom gevoel ik veel voor de toga. Daarom ook hoop ik, dat de toga het winnen zal van de „kleervrijheid." CRott.)
Curiosum. Een medewerker schrijft aan het „Hbl." als kerkelijke bijzonderheid het volgende :
Üitwierda bij Delfzijl. Een (Ned. Herv.) gemeentetje van vierhonderd zielen. Een pastoralia van ƒ 8750.— opbrengst ! Een Kerkvoogdij die staat onder „eigen beheer", m.a.w. hier zijn „voogden" die net hun toevertrouwde zonder toezicht .beheeren ; die hieromtrent ook niets wenschen mede te deelen ; die een wettelijk reglement i.e. het tractementsreglement zeggen te negeeren. Merkwaardig vooral, omdat de leidende kerkvoogd geen boertje of heikeuter is, maar — — Burgemeester van Delfzijl, n.l. de heer D. Boerema.
Men stelle zich voor dat een Burgemeester een langs den gewonen weg tot stand gekomen Staatswet eenvoudig „aan zijn laars lapt" of zelfs een gewone aanschrijving van Minister of Commissaris behandelde gelijk deze persoon qua kerkvoogd een Kerkelijke Wet. Nu is het echter ; , maar" de Kerk, die op deze wijze door de eigen functionarissen wordt ontwricht. Natuurlijk in naam der Vrijheid ! (Rott.)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1921
De Waarheidsvriend | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1921
De Waarheidsvriend | 4 Pagina's