CONFERENTIE MET DE 24
Zoals de lezers uit het communiqué van het vorig nummer hebben vernomen is er op 21 maart 1.1. een conferentie geweest van het Breed-Moderamen van de Generale Synode en de vierentwintig ondertekenaars van de Open Brief.
De praeses, Dr. de Ru, die deze vergadering voortreffelijk leidde somt eerst de punten op, die in de synode vanuit de Open Brief weerklank vonden. Dat zijn:
- De gemeente kan niet gemist worden als achtergrond van het apostolaat
- Het gemis aan apocalyptische bewogenheid
- De onderscheiding tussen de ware en de valse Kerk
- De rechte prediking, die niet een eenzijdige liefdesprediking mag zijn.
Zijn kritiek was:
- De brief is niet rechtstreeks aan de synode gezonden
- Er zijn aantijgingen geuit tegen al of niet bepaalde schuldigen.
- De opmerking, dat de synode de 24 niet verstaan heeft. Is er communicatiestoornis ?
De praeses wil de bespreking op twee hoofdpunten concentreren: a.) de rechte prediking b.) verhouding pastoraat-apostolaat.
Eerst wordt door Dr. Aalders gesproken over de kritiek op de Open Brief.
Opgemerkt wordt, dat er geen aantijgingen in de Open Brief staan, maar aanwijzingen. Het is bijbels de schuld te concretiseren. Het noemen van de naam van Dr. A. Th. van Leeuwen is geen persoonlijke aantijging, maar een aanwijzing. Dr. Van Leeuwen is één van de directeuren van Kerk en Wereld en is niet de eerste de beste. Zijn boek is een schoolvoorbeeld voor de huidige apostolaatstheologie. Hij is doctor ecclesiae, leraar der Kerk en weet wat hij schrijft. Zijn boek is indertijd uitvoerig besproken en bestreden door Dr. F. de Graaff in “De Heerbaan". Ook Dr. H. de Vos liet in het Nederlands Theologisch Tijdschrift een heel ander geluid horen. Helaas juichte onze kerkelijke pers en een Horst-cahier over dit boek!
In de bijbel wordt de schuldige met naam aangewezen. Nathan wordt naar David gezonden met het woord: Gij zijt die man! Dat was geen aantijging, maar een profetische aanwijzing. Wanneer dit niet gebeurd was, had David zijn zonde niet gezien. In de persoon van Dr. van Leeuwen is „Kerk en Wereld" bedoeld en in Kerk en Wereld de huidige apostolaatstheologie aangevallen.
Dit huidige apostolaat is oorzaak van het kwade christelijk activisme. Dr. A. J. Th. Jonker bad indertijd al: Bevrijd ons van de organisatoren!
Een volgend punt was de kritiek op de midden-orthodoxie. Er is op gewezen, dat de term niet door de 24, maar door Dr. Berkhof is uitgevonden. Juist in de gemeenten van de midden-orthodoxie gaat de kerkgang schrikbarend achteruit, omdat deze prediking niet met andere woorden hetzelfde, zegt als Schrift en belijdenis, maar met dezelfde woorden iets anders. De vervlakking van de modaliteiten leidt tot kleurloosheid. Een van de woordvoerders van de 24 sprak duidelijk uit, dat in de Open Brief staat: de schuld van de midden-orthodoxie en dus ons aller schuld. Hij voegde er aan toe: Ik ben ook midden-orthodox geweest.
Dit is een duidelijke weerlegging van de gedachte, dat de midden-orthodoxie als boosdoener wordt aangewezen, zonder dat er gemeenschap zou zijn in de schuld.
Uit de aan deze samenkomst voorafgaande briefwisseling blijkt niet alleen een communicatiestoornis, maar dreigt een communicatiestoornis. Wat is daarvan de oorzaak? Dat kan de taal zijn. Want er zijn mensen, die de apostolaire taal spreken èn mensen, die de voor-apostolaire taal spreken. Verstaan zij elkander nog? Hebben zij nog gemeenschap met elkander?
Een volgend punt is de ontvangst van de Open Brief in de Synode en in „Hervormd Nederland". Aanvankelijk was er nog al wat boosheid en ergernis op de synode over deze Open Brief. Toen was een gesprek niet mogelijk. Later bleek, dat de 24 geen eenzame lastposten waren, maar dat hun brief een grote en diepe weerklank vond in de gehele kerk.
Er zijn vele reacties gekomen van predikanten, ouderlingen, diakenen en gemeenteleden. De brief is bij tienduizenden verspreid. Er is een aangrijpende bloemlezing samen te stellen over de diepe verontrusting, die op vele plaatsen is te bespeuren. Het gaat over het evangelie en de gemeente. Er is dus een gemeenschappelijke verontrusting, die nu ook doorwerkt in de synode. Deze samenspreking is er het bewijs van.
Er dient een gemeenschappelijke schuldbelijdenis te zijn over het geestelijk verval. In vele uitspraken van de synode ontbreekt iets. De ware schuldbelijdenis en verootmoediging monden in de bijbel uit in de bekering. Op kerkelijk terrein wordt veel teveel over vernieuwing en opbouw gesproken, dat mensenwerk is en geen echte vrucht is van bekering en geloof. Daarop wees Drs. Exalto in zijn voortreffelijk artikel in De Waarheidsvriend: ,Moet de kerk veranderd worden? '
Wij willen réveil van het oude, waarin de confessie zich vernieuwt. De vernieuwing van het apostolaat betekent in dit licht: putten uit de bron van het revolutionaire humanisme.
Bij de inzet van de bespreking wordt aan de diepe ernst van deze samenspreking herinnerd. Er is voor deze dag veel gebeden voor de synode en de 24. Ieder heeft maar toe te zien hoe hij op het fundament Jezus Christus bouwt omdat niemand een ander fundament kan leggen. Daarbij hebben wij Jacobus' waarschuwing ter harte te nemen, dat wij niet de persoon aanzien. Voor deze verleiding is Dr. Buskes bezweken. Wij hebben ieder genoeg aan onszelf. Wij dienen eest en vlees wel te onderscheiden. Het gaat er om wat de Geest tot de gemeenten zegt. Om die Geest is in Wassenaar hartelijk en indringend gebeden.
Na deze inzet ontstond er een uitvoerige bespreking, waaraan deelnamen de leden van het Breed-Moderamen van de synode, de leden van de commissie van rapport, die het antwoord aan de 24 hadden opgesteld.
Er zijn enkele ronden in de bespreking geweest. Het was niet te ontgaan, at de onderwerpen in de bespreking at door elkaar aan de orde kwamen.
Wij nemen ons voor uit deze besprekingen hoofdzaken in enkele volgende artikelen te behandelen. Wij weten, dat de lezers veel belangstelling hebben voor deze bespreking.
Katwijk aan Zee G.Boer
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's