Redeloze angst
Eén onzer lezers vraagt ons oordeel over een artikel van J. A. de Nic, in de Jonge Kerk van Oct. 1949, no. 10, onder de titel: „Wat is nu toch eigenlijk een Gereformeerde Bonder ?"
Onze reactie op dit onwaardig geschrijf is wellicht niet duidelijk geweest, omdat wij er slechts het zwijgen aan hebben toegedaan. Wie deze caricatuur van gereformeerd geloofsleven aan de „Jonge Kerk" wil opdringen, moet er de verantwoordelijkheid voor dragen.
Wij laten voorts in het midden, waartoe een dergelijke paedagogiek moet leiden.
Intussen schijnt het de bedoeling van de schrijver te zijn, de „Gereformeerde Bonder" voor te stellen als een „mens van een type vroomheid", hetgeen hij dan tekent als een angst-complex. Hij gevoelt zich overal omringd door dreiging, vijandschap en angst. Die redeloze angsten brengt hij in onmiddellijk verband met God, buiten de Schrift om. Achteraf gaat hij de Schrift gebruiken en heeft dan voorkeur voor „wonderlijke" teksten, met name, waar sexuële aangelegenheden in voorkomen.
Onbewust leeft dit type-vroomheid uit dit angst-complex en buiten de Schrift om. Het kristalliseert zijn gedachten om een Bijbelwoord, dat in de herinnering is blijven hangen.
Ziedaar het thema van de schrijver.
Hij heeft dus een vroomheids-type voor ogen, hetwelk hij als een religieuse reactie op een complex van angst en sexuële aandoeningen wil verklaren, een soort psychologische analyse. Mogelijk, dat hij bij mensen, die hij „Gereformeerde Bonders" noemt, wel zo iets eens heeft opgemerkt. Mogelijk, dat zij geen „Gereformeerde Bonders" waren, want het complex, dat hij ons voorstele, heeft als zodanig niets uit te staan met een lidmaatschap van de Gereformeerde Bond. Het kan zich, evenzeer voordoen bij mensen, die van de Gereformeerde Bond niets moeten hebben.
Over het angst-complex en de Freudiaanse visie op psychische problemen is en wordt in de wereld werkelijk niet in de eerste plaats in relatie tot „Gereformeerde Bonders" geschreven.
Het is overigens een gewaagde onderneming, over het geestelijk leven van andere mensen te oordelen. En de Heilige Schrift wijst er ons op, dat wij daarin, waarin wij anderen oordelen, ook onszelf oordelen.
S.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 januari 1950
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 januari 1950
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's