De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Hoe lezen wij het laatste bijbelboek? (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe lezen wij het laatste bijbelboek? (2)

9 minuten leestijd

Zoals ik een vorige keer schreef, heeft het jaar 2000 een magische aantrekkingskracht. Met spanning wordt er door velen naar de millenniumwisseling uitgezien! Men verwacht aangename en minder aangename dingen. Laten wij maar nuchter blijven. Hooguit zal er een 'millenniumprobleem' ontstaan. Het schijnt dat vele computers in de problemen komen. Wanneer dit gebeurt, zal dit ongetwijfeld bepaalde gevolgen hebben. Wat de omvang daarvan is, is niet bekend. Wel is ons bekend, dat men met man en macht bezig is om de schade te beperken. Wat zeker is: 'een overlevingspakket (zie vorig artikel) behoeft daarvoor niet aangeschaft te worden'.

Waakzaam
Meer dan eens worden wij in de Openbaring van Johannes opgeroepen om waakzaam te zijn. Jezus keert terug op de wolken des hemels! Niet alleen het laatste bijbelboek spreekt hierover, maar ook de evangeliën alsmede de brieven van de apostelen. De dag des Heeren komt als een dief in de nacht!
Hoewel waakzaam, moeten wij ons wachten voor allerlei speculaties omtrent datum en tijdstip van Zijn terugkeer naar de aarde.
Want er wordt druk gespeculeerd! Onlangs kon men het volgende lezen in de dagbladen: Een groep evangelischen uit Engeland heeft een website op Internet geopend. Daarop is vierentwintig uur de Gouden Poort in Jeruzalem te zien. Van minuut tot minuut kan men zien, hoe de situatie bij de Gouden Poort is. ledere verandering op die locatie is waarneembaar. De evangelischen geloven dat de wederkomst van Jezus niet zo lang meer op zich laat wachten. Zij maken uit de bijbelse profetieën op dat Jezus, na Zijn wederkomst op de wolken des hemels, door de Gouden Poort het tempelplein zal betreden.
Wanneer men dit leest, is men blij verrast dat er mensen zijn die rekening houden met de wederkomst van Jezus. Zij zien zelfs naar Zijn terugkeer uit, omdat zij weten dat God dan alles zal zijn in allen. Ook zien zij reikhalzend uit naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde die met Jezus' komst zullen komen.
Toch bestaat er een gevaar dat men bij alle waakzaamheid zijn taak in déze wereld vergeet.
Zo verging het immers de Thessalonicensen! Jezus zou – naar hun mening – zó spoedig komen dat zij hun werk maar lieten rusten. Wanneer Hij morgen zou terugkeren, behoefden zij vandaag de handen niet meer uit de mouwen te steken. Paulus vermaande ze door ze voor te houden: 'Wie niet werkt, zal niet eten'. Wij worden aangespoord om werkzaam te zijn. Maar naast waakzaam óók waakzaam te wezen.
Ooit zei iemand: 'Als ik wist dat de Heere morgen zou komen, zou ik vandaag nog een boompje planten'. Dat houdt in dat wij getrouw ons werk zullen verrichten.
Dat geldt voor het werk in de maatschappij, alsmede voor het werk in de kerk. Daarbij altijd bereid zijnde om verantwoording af te leggen van de hoop die in ons is. Dit is vast en zeker: de hoop op God en Zijn toekomst zal nooit beschaamd worden. Zij ligt verankerd en daarom vast in het volbrachte werk van onze Heere Jezus Christus.

Signalen
In wat ik hierboven schreef zal wel duidelijk zijn geworden dat wij ons moeten wachten voor allerlei illusies. Ook moeten wij ons niet laten verleiden tot hoogdravende verwachtingen.
Het laatste bijbelboek is geen spoorboekje waarin precies wordt aangegeven wat er dan en dan gaat gebeuren. Hoewel sommige dingen chronologisch te bepalen zijn (ik denk bijvoorbeeld aan wat tot de zeven gemeenten wordt gezegd), is er toch veel meer waarvan ik stel dat wij er uitermate voorzichtig mee moeten zijn om te zeggen op dat tijdstip is iets gebeurd óf zal er iets gebeuren.
Wat ik in dit geval van het laatste bijbelboek zeg, geldt ook voor de andere geschriften waarin over de laatste dagen van de wereldgeschiedenis wordt geschreven. Om een voorbeeld te noemen: Mattheüs 24 en 25 hebben niets met een spoorboekje te maken. Ook niet met een succesrecept.
Wie – om met Da Costa te spreken – naast de Bijbel de krant leest, zal merken dat nu eens dit zich voordoet en dan weer dat. Waar niet aan getwijfeld behoeft te worden, is dat voor de voleinding van de wereld vele verschrikkingen zich zullen voordoen. Er zullen door de Heere verschillende signalen (tekenen) worden afgegeven waaruit men zal kunnen opmaken dat de dag van Zijn toekomst steeds dichterbij komt. Wat er is gebeurd in Kosovo is een signaal! Een verschrikking van de eerste orde. Niettemin ben ik voorzichtig om te zeggen: wat er in Kosovo is gebeurd, kan men precies aanwijzen in de Openbaring van Johannes. Nogmaals: zó is dat profetisch boek ons niet gegeven. Het boek is geen spoorboekje! Kosovo kan men invullen, maar daarnaast vele andere oorlogen die gevoerd zijn óf alsnog gevoerd zullen worden. Wat ik van de oorlogen zeg, is evenzeer van toepassing op allerlei rampen.
In het laatste bijbelboek wordt meer dan eens gesproken over de beschadiging van de aarde. Dat gebeurt bij iedere natuurramp. Zij laat sporen van grote verwoestingen achter. Denk in dit geval maar aan de orkaan Mitch. Toch moeten wij deze ramp niet gaan inkleuren. Daarmee bedoel ik te zeggen: wij moeten niet gaan zeggen dat hierover letterlijk in een bepaald hoofdstuk van de Openbaring van Johannes wordt geschreven. Als er over rampen wordt geschreven, mogen wij denken aan elke ramp die als een voorbode van Jezus' wederkomst zich voordoet. Naarmate de grote en doorluchtige dag des Heeren nadert, naar die mate zal de intensiteit van de rampen toenemen.
Dit is ook van toepassing op de dwaalleer. Het zal juist zijn als iemand mij voorhoudt dat er alle eeuwen door dwaalleer heeft bestaan. Toch zal de dwaalleer in het laatste der dagen alleen maar toenemen. Dat heeft als oorzaak dat het beest uit de afgrond (ik kom hierop later nog terug) zijn uiterste best zal doen om mensen bij de Heere vandaan te houden. Het beest uit de afgrond wil niet dat de hemel vol zal worden, maar dat zijn koninkrijk zal zegevieren, ook in de veelheid van zijn onderdanen.
Als wij daarom lezen over dwaalleer óf als wij daarover horen, mag onze bede wel zijn dat de Heere ons een goed onderscheidingsvermogen schenkt. Wanneer de dwaalleer doorzichtig is, zal het niet zo moeilijk zijn om dit als dwaalleer te onderkennen. Maar van de satan lezen wij óók dat hij zich kan profileren als een engel des lichts. En dan wordt het heel wat moeilijker om schijn van wezen te onderscheiden. Om het onderscheid tussen echt en vals te kennen, is genade nodig. Kortom: de genade van het onderscheidingsvermogen!
Wanneer wij onze tijd enigszins kennen en alles wat zich daarin aandient, zal men verstaan dat wij deze genade meer dan nodig hebben.
Een dwaalleer als die van de New Age Movement (Nieuwe Tijds Beweging) vraagt veel meer onderscheidingsvermogen dan bv. de dwaalleer die in de wereldgodsdiensten wordt gevonden. Dat heeft als oorzaak dat er bepaalde woorden worden gebruikt die wij ook in de Bijbel tegenkomen. Om een voorbeeld te noemen: New Age spreekt evenals de Bijbel over wedergeboorte. Echter… de wedergeboorte in de Bijbel is van een gans andere orde dan die van New Age. Als laatstgenoemde beweging spreekt over wedergeboorte, dan bedoelt zij een nieuw leven dat door de mens zelf is gerealiseerd. Hoe geheel anders spreekt de Schrift. Wanneer zij over deze zaak spreekt, dan maakt zij ons duidelijk dat de wedergeboorte een geboorte van Boven is. Zo min een mens meewerkt aan zijn natuurlijke geboorte, zo min werkt hij mee aan het nieuwe leven dat door de Heilige Geest in hem wordt gewerkt. De wedergeboorte (in engere zin) is een werk van God. Van Hem alleen! Alle roem is uitgesloten. Gods kind roemt in vrije gunst alleen.
Nu de laatste dagen zijn aangebroken en Jezus komt, mag onder ons de bede om de gave van de onderscheiding veelvuldig gedaan worden. Met welk doel? Opdat de dwaalleer onderscheiden wordt van de zuivere leer van het Woord Gods.
Menig ambtsdrager op huisbezoek schrikt van wat hij soms hoort van de gemeenteleden die hij bezoekt. Het gebeurt wel dat gemeenteleden geen onderscheid weten – om het zo te zeggen – tussen hun rechteren linkerhand. Op zondag zitten zij onder de meest Schriftuurlijke prediking die men zich maar kan indenken, maar wat de uitwerking daarvan is, is niet helemaal duidelijk als op huisbezoek de leer van de Schrift en dwaalleer op één hoop worden gegooid.
Ik pas ervoor op om de tijden van weleer te gaan verheerlijken. Wel ben ik van mening dat er meer onderscheidingsvermogen was. Maar dat niet alleen. Ook stond men veel meer van harte achter de zuivere leer d.i. de gereformeerde leer. Beter gezegd: de leer in overeenstemming met Gods Woord. Ik schreef: men stond er van harte achter. Zou dit wellicht komen omdat het hart in het Woord, maar dan ook alleen in het Woord werd gevonden?
Ik beschuldig vanzelfsprekend niemand. Zelfonderzoek is nodig. Voor eenieder van ons persoonlijk. Want als ons hart niet is in en bij de zuivere leer, zullen wij zeker in de laatste dagen niet staande blijven.

Verkoeling
Niet alleen in het laatste bijbelboek lezen wij over verkoeling van liefde. Dat doen wij ook in de grote rede van Jezus over de laatste dingen in Mattheüs 24 en 25. Trouwens, ook de apostolische geschriften laten ons dienaangaande niet in het onzekere.
In de dagen voor Jezus wederkomst zal men elkaar moeilijk kunnen verdragen. De een zal tegen de ander opstaan. Men zal alleen voor zichzelf opkomen. De ander ziet men niet, omdat men alleen oog heeft voor zichzelf.
Iemand maakte eens de opmerking: wij leven in een tijd van puur individualisme. Ik geloof dat dit waar is. Als pastor, maar dat geldt ook voor de ouderlingen die in zekere zin ook pastores zijn, kom je een ik-gerichtheid tegen die er weleer in die mate niet was.
Het is natuurlijk niet helemaal waar, maar soms krijg je de indruk alsof er geen zorg meer is voor elkaar. Niet alleen in de samenleving, maar ook niet in de kerk.
(Wordt vervolgd.)

G. S. A. de Knegt, Barneveld

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 augustus 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Hoe lezen wij het laatste bijbelboek? (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 augustus 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's