KERKNIEUWS
Beroepen te:
St. Nicolaasga: Th. P. Pol te Lage Zwaluwe — Hijkersmilde: W. A. de Pree te Hindelopen — Renesse en Noordwelle: cand. S. T. Baarda te Hilversum — Elim: W. Ph. E. v. Kooten te Harenkarspel — Makkum: S. Brandsma te Gramsbergen.
Bedankt voor:
Holwerd: W. A. de Pree te Hindelopen — Drogeham, Huissen en Menaldum: A. Sturm te Pesse.
Aangenomen naar:
Deventer: Dr. M. G. Jongeling — Nijland: A. Sturm te Pesse — Rhoon: L. Lingen te Middelburg.
Cand. H. Smit verhuist.
Cand. H. Smit, Neuweg 79, Hilversum verhuist m.i.v. 6 augustus a.s. naar Gouda, Naaierstraat 15. Eventueel telefonisch bereikbaar via ds. C. Vos (tel.no. 6800) bij wie hij leervicaris is.
Benoeming voorganger Herv. Evangelisatie te Rijswijk.
Met ingang van 1 augustus is tot voorganger van de Herv. Evangelisatie te Rijswijk benoemd ds. L. Vroegindeweij, em. pred. te Delft. Ds. Vroegindeweij heeft deze benoeming aangenomen.
Verontrusting over de verontrusten.
Ds. A. Faber te Emmen, eindredacteur van „Kerk en Wereld", 'het orgaan van de vrijzinnige hervormden, is verontrust over de verontrusten. Naar aanleiding van de Open Brief van de groep van 24 predikanten in de Nederlandse Hervormde Kerk en het boekje „Theologie der Verontrusting" van een van hen, dr. W. Aalders uit Den Haag, meent deze hierop fel te moeten reageren.
Naar aanleiding hiervan zond de secretaris van de 24, Dr. C. Tukker van Kinderdijk een reactie aan De Rotterdammer, dat hieronder volgt:
Wonderen zijn wereld niet uit.
De wonderen zijn de wereld niet uit. Wie had ooit gedacht, dat de vrijzinnigheid in de Hervormde Kerk nog eens om tucht zou vragen ten opzichte van orthodoxe die-hards? En kerkelijke leertucht!
Wie had ooit gedacht, dat de tolerantie van de eindredacteur van „Kerk en Wereld" zover zou gaan, dat hij uiterst intolerant wordt, zodra het 24 mensen betreft, die niet op vrijzinnige manier tolerant zijn?
Echter, wie de geschiedenis van de Afscheiding en het gedrag van een verlichte regering kent, zal zich niet verbazen. De Gouden Eeuw liet nog de remonstranten vrij in kerken, die niet aan hoofdstraten stonden; de vorige — alleszins vrijzinnige — eeuw liet orthodoxe minderheden buiten het kader van de Hervormde Kerk allerminst vrij, en de nazaten van de Verlichting schijnen dat ook vandaag niet van plan te zijn.
Tegenover dit ziekelijk geloofsextremisme helpen alleen krachtige afweermiddelen, zo schrijft ds. Faber. Merkwaardig dat hij ten opzichte van de 24 niets schijnt te gevoelen van „een bijbels humane solidariteit met dit geslacht". Integendeel, krachtige afweermiddelen!
Waarom deze separatistische taal? Is het misschien, omdat de 24 ds. Faber te na zijn gekomen wat betreft voorstellen tot leertucht? Is het misschien, omdat het moderamen, prof. Bijlsma èn de 24 een nieuwe concentratie op de rechte prediking verlangen?
Vlucht-christendom vindt ds. Faber terug bij de 24 en dr. Aalders. De 24 steken geen hand uit ten behoeve van de ontrechte mens, brengen geen christelijke sociale aandacht op. Van verheffing van de mens heeft men van hun zijde cultureel, sociaal en individueel niets te verwachten.
Ik zal verder niet citeren de kromme zinnen, waarin mijn collega de theologie der „verontrusting" weergeeft. Wil collega Faber waarmaken, dat van de grote-stadspredikanten, die zich onder de 24 bevinden, niemand zich inspant ten behoeve van de ontrechte mens? Wil hij voorts bewijzen, dat geen van hen iets bijdraagt tot de verheffing van de mens?
Wat heeft De Graaff gedaan door zijn boek „Het Europese nihilisme", wat Aalders door zijn studie over Pascal — van culturele aandacht en verheffing gesproken! — wat dezelfde Aalders door zijn openbare les over „Luther, de derde Elia" met een uitvoerige en scherpe analyse van Erasmus' mensbeschouwing? Wat doet Spanjaard door zijn boekje „Provo-theologie"?
Alleen... van een „verheffing van de mens", zoals Faber die bedoelt, moeten wij inderdaad niets hebben en moet het evangelie niets hebben. Het evangelie — zo is de korte samenvatting van het werk der 24 te treffen — is reddend, soteriologisch van aard: wie het daar niet mee eens is, kan beter zich buiten de kerk houden en gaan vissen, dan op de kansel een abakadabra van filosofie en Hegelse of Tillichiaanse theologie te verkopen.
Intussen, wanneer Faber een parallel trekt tussen dè Boerenpartij en de 24 met als gemeenschappelijk proefterrein de Veluwe, dan moge ik hem er op wijzen, dat de Boerenpartij een niet onaanzienlijk deel van haar aanhang in Drente vindt, waar toch Emmen ligt...
Wel wil ik hem gewonnen geven, dat de exegese van het begrip „wereld" door alle partijen opnieuw ter hand genomen moet worden. Maar dan ook door de redactie van het blad „Kerk en Wereld".
Evangelieverbreiding in Spanje, Portugal, Zuid-Amerika en Italië.
Steeds meer Nederlanders brengen hun vakantie door in Spanje. In vele steden immers bevinden zich majestueuze kathedralen met welvoorziene schatkamers. In werkelijkheid zijn deze gigantische bouwwerken niet anders dan monumenten van de geestelijke armoede van het Spaanse volk.
Evenals in verre heidenlanden treft men in Spanje afgodsbeelden aan, waarin men Maria en een eigengemaakte Christus zoekt te vereren.
„Onder alle heidenen uw heil" (Ps. 67). In Spanje arbeiden zendelingen en evangelisten onder moeitevolle omstandigheden. Temidden van een volk, dat verkeert als gezeten in het land van de schaduw des doods wordt de banier van het evangelie geplant met de bede, dat de Heere door Woord en Geest genadelicht in de duisternis moge doen opgaan.
Getracht wordt zoveel mogelijk Bijbels en Bijbelgedeelten te verspreiden, alsmede lectuur, dat het Evangelie van vrije genade ontvouwt.
Drie evangelisten — Redero, Alarcon en Morar grego —doorkruisen het gehele land met een Bijbelwagen. Vanuit de zendingspost , Jogar Elim" („Toen kwamen zij te Elim . .", Ex. 15 : 27) in Ira Linea in de naaste omgeving van Gibraltar, wordt op grote schaal lectuur verspreid.
De voorraad van de Spaanse vertaling van het bekende „Kort Begrip" is schier uitgeput. Een herdruk is dringend noodzakelijk. Ter perse zijn nieuwe tractaten over het leven en de arbeid van de grote reformatoren Calvijn en Luther. Gepoogd wordt dit jaar op grote schaal de 95 stellingen van Luther in de Spaanse taal te verspreiden. In de loop van dit jaar wordt gepoogd exemplaren te betrekken van de Spaanse vertaling van de „Ned. Gel. Belijdenis".
Een bijna ononderbroken stroom lectuur gaat naar Spanje. Uiteraard neemt ook de nazorgarbeid steeds grotere afmetingen aan.
Hoewel wettelijk verboden is in Madrid een Evangelische school opgericht, waaraan evangelist Valentin Munoz Maillo verbonden is. Ook op verschillende andere plaatsen zijn kleine scholen ontstaan. Moeilijkheden zijn gebrek aan onderwijzend personeel, de armoede van vele Spaanse gezinnen, waardoor ouders niets kunnen bijdragen in de kosten van het onderwijs.
De verbreiding van het Evangelie gaat in Spanje voort ondanks alle moeilijkheden, die ondervonden worden. Ondanks de spanningen rondom de nieuwe wet. Officieel is er niets veranderd en blijft alles verboden, wordt alles tegengestaan. Allerwege wordt grote onzekerheid gevoeld. Maar gedaan wordt wat de hand vindt om te doen.
Ook de zendingsarbeid in Portugal gaat voort. De vraag naar Bijbels houdt aan, groeit zelfs belangrijk.
Vanuit Italië is verzocht om een herdruk van „Kort Begrip", waarvan ook daar de voorraad reeds enige tijd is uitgeput. Het voornemen bestaat nog dit jaar de evangelieverbreiding onder r.k. priesters ter hand te nemen. Met een Italiaans Evangelisatie blad worden maandelijks 10.000 gezinnen bereikt.
Ook in Spanje en in Portugal worden vele gezinnen bereikt middels een evangelisatieblad.
Om in de stoffelijke nood van de protestanten in Spanje, Portugal en op de Canarische Eilanden te voorzien wordt zeer veel kleding verzonden. Het kledingdepot is momenteel overvol, zodat voorlopig geen kleding dn ontvangst genomen kan worden.
In Argentinië kon de Stichting Spaanse Evangelische Zending 315.000 Bijbelgedeelten en eveneens ruim 300, 000 tractaten verspreiden.
In Chili 225.000 Bijbelgedeelten en tractaten. Halsreikend wordt om lectuursteun uitgezien in Brazilië, Columbia en Paraguay.
Het werk in Spanje, Portugal, Italië enz. moet in stand gehouden worden, voortgezet en uitgebouwd worden. Zonder uw hulp is dat niet mogelijk. Alleen met uw hulp is dat mogelijk.
Over de arbeid kunt u steeds lezen in 't maandblad „Zendingsbode", waarvan de opbrengst bestemd is voor de zendingskas. U kunt het blad een kwartaal ter kennismaking toegezonden krijgen mits u het aanvraagt bij het landelijk secretariaat: Eerste Hogeweg 39, Zeist.
Uw gave voor de voortgang van de arbeid is .hartelijk welkom op Postrek. 95200 t.n.v. Penningmeester Stichting Spaanse Evangelische Zending, Ouderkerk aan de IJssel.
Stemmen uit Genève.
In deze unieke serie is zojuist bundel 5, de Catechismus van Geneve, van de hand van Calvijn uitgekomen. Aan de hand van 373 vragen en antwoorden behandelt Calvijn op Schriftuurlijke en eenvoudige wijze de reformatorische leer. Bovendien zijn er ook nog 107 vragen en antwoorden voor kinderen aan toegevoegd.
De vorige bundels zijn nog steeds bij ons verkrijgbaar. Ze kosten slechts ƒ 2,50 per stuk.
Bestellingen te richten aan: E. G. Mouw, Garderenseweg 20, Uddel. Deze uitgaven zullen ook aangekondigd worden onder „Boekbespreking".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's