De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd

John F. MacArthur jr., De charismatische verwarring, 318 blz., ƒ 27,50, uitg. Novapress, Apeldoorn.
In dit boek rekent de bekende schrijver John F. MacArthur jr. op een grondige wijze af met de charismatische beweging. De titel van zijn boek is overduidelijk: de charmismatische beweging is een charismatische 'verwarring'. In twaalf hoofdstukken zet de schrijver dat helder uiteen. Mij trof aan de ene kant de milde toon waarop hij dat doet. Zo spreekt hij van 'veel charismatische vrienden, die de Heere oprecht liefhebben'. Aan de andere kant is hij in zijn mening zeer beslist en overwegend afwijzend. Groot bezwaar heeft hij onder andere tegen de oecumenische breedte van de charismatische beweging: het gaat om de ervaring van de doop met de Heilige Geest, waarbij het er niet toe doet of men methodist, presbyteriaan, baptist, rooms-katholiek of vrijzinnig is. Van de 'ervaring' van de charismatische beweging zegt de schrijver: de belangrijkste dwaling daarvan is dat men zich op ervaring beroept in plaats van op het Woord van God. En: het christendom is in gevaar, we worden het slachtoffer van de tijdgeest van de ervaring. De schrijver wijst ook de gedachte af, dat God in onze tijd nog persoonlijke openbaringen zou geven. En dat niet alleen omdat de mogelijkheid van bedrog en dwaling of vergissing voor de hand ligt, maar vooral omdat God naar de mening van de schrijver geen nieuwe openbaringen meer geeft buiten de Heilige Schrift om. Nieuwe openbaringen zetten de deur open voor theologische verwarring. Van 'wonderen' die gebeuren zegt de schrijver: Ik ben ervan overtuigd dat de tekenen en wonderen die door de charismatische beweging geclaimd worden geen enkele overeenkomst hebben met de wonderen die door de apostelen werden verricht. En: de enige onmiddellijke wonderen zijn, naar het lijkt, genezingen waarbij sprake is van psychosomatische ziekten; organische ziekten (ziekten waarbij het orgaan zelf ziek of aangetast is) kunnen geloofsgenezers niet genezen, alleen (eventuele) functionele ziekten (ziekten waarbij het volkomen in orde zijnde orgaan niet goed functioneert). Ook John Wimber en zijn 'Derde Golf van de Heilige Geest' komt ter sprake. Van zijn boodschap blijft niet veel over: De wijze van evangelisatie van de Derde Golf-beweging doet afbreuk aan de evangelisatieboodschap. Ook tongentaai wijst de schrijver af: de tongentaal die in Corinthe gebruikt werd, was een extatisch spreken dat meer verband hield met de mysteriegodsdiensten van die tijd dan met de Heilige Geest; ze verduisterde de boodschap van het evangelie in plaats van dat ze deze verduidelijkte. De schrijver geeft aan de hand van Ef. 5 : 19-6 : 9 een aantal criteria voor hoe je kunt weten vervuld te zijn met de Heilige Geest: Zing ik? Ben ik dankbaar? Ga ik goed om met mijn man of vrouw, met mijn kinderen, collega's en buren? Ben ik een betrouwbare werknemer? Is wat ik doe in overeenstemming met wat ik zeg? enz.
Ik heb van dit boek veel geleerd. Wat niet wil zeggen dat ik geen vragen heb. In de eerste plaats: schrijft de auteur niet teveel vanuit de Amerikaanse situatie? De voorbeelden die hij geeft (wondermuntjes, genezingscassettes, benen die verlengd worden en een tientje dat plotseling verandert in een briefje van honderd gulden) zijn extreme, echt Amerikaanse voorbeelden. Toch is het goed dat hij ze noemt, want we kunnen er ook voor de Westeuropese situatie lering uit trekken. In de tweede plaats: Is het waar dat genezingswonderen en bijvoorbeeld tongentaal voorbehouden zijn aan de tijd van de apostelen en dat de gaven van de Geest niet langer nodig waren en verdwenen toen het Woord van God eenmaal op papier stond? Ik zou dat de schrijver niet willen nazeggen.
Dat neemt niet weg, dat de schrijver een leerzaam boek heeft gegeven dat de moeite van het lezen zeer waard is. Een boek, dat allen die in aanraking komen met de charismatische beweging of die hun vragen hebben over de gaven van de Geest, beslist moeten lezen. Ze kunnen er hun winst mee doen, om de verschijnselen, die er ook in onze tijd zijn, nuchter onder ogen te kunnen zien en zo nodig terug te keren tot, zoals de schrijver zegt, 'de zuiverheid en het gezag van de Heilig Schrift'.
H. Veldhuizen, Zotermeer

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's