Een netelige kweste op de hervormde synode
Seksualiteit-homoseksualiteit
Een netelige kwestie stond voor afgelopen zaterdag op de agenda van de synode.
Het rapport van de commissie ter bestudering van de exegetische en hermeneutische aspecten van seksualiteit, n.a.v. vragen rond homoseksualiteit lag ter bespreking voor aan de synodeleden.
De commissie die in de zomer van 1992 geïnstalleerd werd om vragen rondom seksualiteit en homoseksualiteit vanuit de schriftuitleg te bestuderen, moest tot de conclusie komen dat zij deze opdracht niet kon vervullen.
Reden daarvoor was dat de commissie van overtuiging is dat verschillende vragen die voorafgaan aan dergelijke bestudering eerst aan de orde moesten komen.
Deze vragen hadden te maken met 'het klimaat van veiligheid' dat in de Kerk aanwezig moet zijn voor zowel degenen die homoseksueel zijn als voor degenen die homoseksualiteit om principiële redenen afwijzen.
De commissie heeft deze vragen voor de synode in kaart gebracht en heeft zelf een weg gezocht waarlangs dit 'klimaat van veiligheid' geschapen kon worden.
Verschillen
Dat er over homoseksualiteit (dat wil zeggen: het praktiseren van homofilie) heel verschillend gedacht wordt, bleek eens te meer tijdens de synodevergadering. Dat deze kwestie zeer gevoelig ligt was eveneens duidelijk.
Met name is dat zo rondom de vraag over deelname aan het Heilig Avondmaal van homoseksuelen. Voor sommigen was het onverteerbaar dat homoseksuelen (nogmaals: het gaat hier om praktiserende homofiele mensen) in meerdere plaatsen niet welkom zijn aan het Heilig Avondmaal.
Voor anderen gold het principe dat wie er een homoseksuele levenswijze op nahoudt, niet aan het Avondmaal toegelaten mag worden.
Tijdens de bespreking van het onderwerp dreigde zo nu en dan een onaangename sfeer te ontstaan die op een patstelling zou uitlopen. Het gevaar was groot dat vervolgens door het tellen van stemmen de knoop doorgehakt zou worden.
Zo werd ter vergadering een amendement ingediend met de strekking dat homoseksuele gemeenteleden ten principale door de Kerk aanvaard moesten worden.
Dankzij het moderamen van de Kerk is het niet zover gekomen. De indieners van het amendement werden door het moderamen gevraagd om de woorden 'ten principale' te schrappen.
In de lijn van het advies van de bovengenoemde commissie heeft het moderamen een uitgewogen besluitvoorstel aan de vergadering voorgelegd.
Het woordje 'ten principale' werd geschrapt en er werd nu gesproken van het belang van een 'klimaat van veiligheid' waarin homoseksuele gemeenteleden zich aanvaard weten alsook zij die omwille van het geweten homoseksualiteit als leefvorm niet kunnen aanvaarden zich vrij kunnen voelen om hun opvattingen ter sprake te brengen.
Verder gaf het besluitvoorstel aan dat in plaatselijke gemeenten waar de deelname van homoseksuelen aan het Heilig Avondmaal tot onrust in de gemeente zou leiden, van hen gevraagd kan worden af te zien van deelname daaraan, dit onder verwijzing naar een andere gemeente waar zij zonder bezwaar aan het Heilig Avondmaal kunnen deelnemen.
Het geheel werd met 22 tegenstemmen (van de 75 synodeleden) aanvaard.
Sommigen stemden tegen omdat zij een volledige en principiële aanvaarding van homoseksualiteit voorstonden.
Anderen wilden uitgesproken zien dat homoseksuelen aan wie gevraagd wordt om af te zien van deelname aan het Heilig Avondmaal niet naar andere gemeenten verwezen behoefden te worden.
Bij anderen weer werd hun tegenstemmen ingegeven door het feit dat te voorzien was dat velen tegen dit voorstel zouden gaan stemmen en het besluit op die manier geen breed draagvlak zou hebben.
Onbevredigend
Bevredigend is de afloop van deze behandeling niet te noemen. Dit kan ook moeilijk anders.
De feitelijke situatie in de Kerk is van dien aard dat er over homoseksualiteit heel verschillend gedacht wordt.
In juni 1989, toen deze kwestie ook op de agenda stond, werd plotseling een amendement aanvaard, waarin uitgesproken werd dat homoseksuelen niet van het Avondmaal geweerd mogen worden. Een knoop leek door principiële aanvaarding van homoseksualiteit te zijn doorgehakt.
Het toenmalige moderamen heeft gelukkig een andere lezing gegeven aan dit besluit en de synode is haar daarin gevolgd. Naar aanleiding van deze kwestie is bovengenoemde commissie ingesteld.
Gelukkig mogen wij ons prijzen dat er niet een herhaling plaatsvond van wat in 1989 ter synode gebeurde. In die zin is datgene wat nu aangenomen is inderdaad een stap terug, maar dan in de goede richting.
Daarvoor komt het moderamen dank toe, alsook de commissie die rapporteerde. Men heeft geen gordiaanse knoop doorgehakt.
Dat laat onverlet de grote zorgen die men over de Kerk hebben kan. Naar welke richting tendeert zij?
De algemene maatschappelijke acceptatie van homoseksualiteit doet zich gelden, ook in de Kerk. Met de ontkerstening van onze samenleving gaat hand in hand een sterke accentuering van de natuur, van het driftmatige.
Het zuivere leven overeenkomstig het kindschap van God, dat aansluiting vindt bij hoe de Heere God de verhouding van de geslachten vanaf het begin bedoeld heeft, wordt meer en meer verlaten.
Deze tendens hangt mijns inziens samen met het grote belang dat alom aan de seksualiteit gehecht wordt en met het individualisme dat hoogtij viert. Wij hebben allemaal te maken met een 'verseksualisering' van de samenleving.
Het seksuele beleven in individualistische zin lijkt wel het levensdoel bij uitstek te worden.
Het ware te wensen dat men in maatschappij en Kerk daarop terug zou komen.
Want, zodra de seksualiteit – in bijbels licht – het dwingende en individualistische karakter, dat zij meer en meer gekregen heeft, verliezen zal, valt er ook in bepaalde gevallen – in alle wijsheid – gemakkelijker te praten over een betere weg, dat wil zeggen een weg die de Schrift wijst.
Deze weg kan voor sommigen de weg van onthouding betekenen.
Duidt wellicht hier de tekst op dat er zijn die zich omwille van het Koninkrijk Gods onthouden? (zie Matth. 19 : 12).
H. Klink, Hoornaar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 november 1994
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 november 1994
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's