De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

KERK, SCHOOL, VEREENIGING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERK, SCHOOL, VEREENIGING

12 minuten leestijd

NEDERLANDSCHE HERVORMDE KERK.
Beroepen te Hoogeveen B.G.C. Steenbeek te Wierden — te Lochem F.G.H. Nicolaï te Voorhout — te Zoetermeer-Zegwaard H. van Dijken te Leidschendam — te Borne A. Wartena te Nieuw-Dordrecht — te Kockengen A. Dekker te Bleiswijk — te Schiermonnikoog T.F. Jansonius, cand te Utrecht — te Schalkwijk N. Warmolts te Wezep — te Gorinchem Jac. J.H. Pop te Maassluis — te De Vuursche D. Plantinga te Linschoten.
Aangenomen naar De Meern D.J. Peterse te Hien en Dodewaard — naar Kattendijke J. Enkelaar, cand. te Utrecht — naar Delfshaven C.B. Holland te Huizen — naar Driesum H.G. van den Hoek te Langerak b.z. de Lek.
Bedankt voor Wanswerd W.L. Mulder te Voorthuizen — voor Warns E. Pot te Opende — voor Maasdam en Cillaarshoek B.C. Verhagen te Wateringen — voor St. Annaland J.E. Klomp te Oldebroek — voor Westzaan A.J.P. Boeke te Schoorl — voor Parrega R.J.D. Beerekamp te Molkwerum — voor Brielle J.G. Keij te Eek en Wiel — voor Gouda A.D. Meeter te Leiden — voor Oppenhuizen J.G. Hooijer te Diemen — voor Wouterswoude L. van Mastrigt te Harderwijk — voor Rotterdam J.A. v. Selms te Nijmegen.

GEREFORMEERDE KERKEN.
Beroepen te Baarland C. Vonk cand. te Nieuw-Loosdrecht — te Arum A.H. Piersma te Sleen.
Aangenomen naar Warffum, H. de Zwart te Twijzel — naar Oostwold E.G. van Teijlingen, cand. te Hillegom. 
Bedankt voor Sassenheim IJ. van der Zee te Amsterdam-West — voor Zwammerdam N. Willemse te Abcoude — voor Scharendijke R. Haitsma te Oldekerk — voor Middelharnis C. Steenblok te Lopik. 

CHRISTELIJK GERERORMEERDE KERK.
Beroepen te Dordrecht J.A. Riekel te Sliedrecht.

— Ds. W. J. Kolkert, overgekomen van Eemnes-Buiten, deed Zondag j.l. bij de Ned. Herv. Gemeente te Hierden (G.) zijn intrede na des morgens door den consulent ds. J.H. van Paddenburgh, van Elspeet, bevestigd te zijn met een predikatie over Openb. 10 vers 8—11. Was des morgens de kerk reeds vol, des middags was het kerkgebouw tot de uiterste hoeken gevuld. Velen waren uit de omgeving opgekomen en ook een groot getal vrienden uit Eemnes-Buiten. Met een predikatie over 1 Cor 2 vers 2 verbond de nieuwe leeraar zich aan de Gemeente, waarin hij duidelijk liet uitkomen, ook hier, gelijk in zijn vorige Gemeenten, niets anders te willen weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd. Daarna volgden hartelijke toespraken tot zijn vriend, den consulent; tot ds. Veenhuysen, van Harderwijk, die de eenige aanwezige Ringpredikant was, daar de anderen door ambtsbezigheden verhinderd waren; tot den Burgemeester, Kerkeraad en Kerkvoogdij, het hoofd der Chr. School enz. en tot de vele vrienden uit de vorige Gemeente, waarna op verzoek van den consulent, de Gemeente ds. Kolkert toezong Psalm 20 vers 1.     N.U.C.
— Ds. J. Haring, die het beroep naar Benthuizen aannam, hield Zondagavond j.l., nadat hij des middags reeds afscheid genomen had van het gedeelte der gemeente aan de Zuidzijde met een woord over Matth. 6 vers 13, (tweede gedeelte), zijn afscheidspredikatie voor de Ned. Hervormde gemeente te Nieuw-Beijerland, sprekende over Efeze 4 vers 14—17. Werd hij des middags op hartelijke wijze toegesproken door den voorzitter van de Evangelisatie, den heer Van der Borden, hoofd der Openbare School aldaar, die met waardeering van des leeraars arbeid aan de Zuidzijde gewaagde en hem Psalm 134 vers 3 liet toezingen, 's avonds sprak hem toe uit naam van kerkeraad, gemeente en Ring Oud-Beijerland ds. A. v. Griethuysen, van Zuid-Beijerland. Mede aanwezig was ds. A.J. ten Bokkel Huinink, van Numansdorp, praetor van den Ring en scriba van het Classicaal Bestuur van Dordrecht. Beide keeren vulde een overgroote schare de beide kerkgebouwen.
— Ds. W.L. Welter, Ned. Herv. pred. te Den Haag, is voornemens emeritaat te nemen tegen 1 Januari 1929. Ds. Welter, die 1 September den ouderdom van 79 jaar bereikt heeft, is tevens sedert 6 October 1917 hofprediker. Hij aanvaardde op 8 Februari 1874 te Bunnik de Evangeliebediening, vertrok in 1880 naar Dedemsvaart, in 1883 naar Heemstede, in 1885 naar Zwolle en in 1888 naar Arnhem. Op 9 December 1899 deed ds. Welter zijn intrede bij de Haagsche gemeente. Hier heeft hij aan Prinses Juliana catechetisch onderwijs mogen geven. Zij deed belijdenis van haar geloof in een godsdienstoefening, waarbij ds. Welter den voorgang had.       N.U.C.
— Dinsdagavond werd in het tot de uiterste hoeken gevulde kerkgebouw aan den Huizerweg te Bussum het honderd-jarig-bestaan der Ned. Herv. Gemeente feestelijk herdacht. De eerste jaren was deze kerk een filiaal-gemeente van Naarden, daarna vele jaren van Blaricum, doch sedert juist vijftig jaren was het een geheel zelfstandige gemeente. 't Was dus een dubbel jubileum. Na gemeenschappelijk gezang sprak ds. AJ. Wormgoor, pastor loci, het openingswoord, daarbij opwekkende tot een dankbaar herdenken van Gods groote daden. Hierna gaf het Chr. Dameskoor, onder leiding van den heer Max, een paar verdienstelijk gezongen liederen ten beste. De Burgemeester H. de Bordes, bracht de hartelijke gelukwenschen van het bestuur der burgerlijke gemeente aan de kerkelijke gemeente over.
Vervolgens gaf de heer H. Gordeau, president-kerkvoogd, een geestig, vaak treffend, overzicht van de geschiedenis van Bussum's Herv. Kerk.
Daarna werd nog het woord, gevoerd door ds. B.J. van Heiningen, die deze gemeente van 1908 tot 1926 gediend heeft, en door de predikanten G.J.G. de Bel, van Sliedrecht en K. de Bel, van Schiedam, wier vader ook predikant bij deze kerk is geweest. Nadat vervolgens verschillende afgevaardigden van Zusterkerken en Kerkelijke Besturen de jubileerende kerk hadden toegesproken, en het Dameskoor „Sursum Corda" enkele liederen had gezongen, sprak dr. W. Lodder, de tweede pastor loci, een ernstig slotwoord, waarin hij aanspoorde om in des Heeren kracht hoopvol en moedig de toekomst in te gaan. Na gemeenschappelijk gezang werd deze feestvergadering gesloten.

De Bijbeltentoonstelling te Haarlem. In staat gesteld om te voren kennis te nemen van de inzendingen, willen wij van bovengenoemde tentoonstelling te Haarlem gaarne iets meedeelen. Het merkwaardige is wel, dat al de zeldzaamheden (op een paar curiosa na) uit Haarlem zelf bijeengebracht zijn, en het toch, voor zoover we kunnen nagaan, wel de grootste tentoonstelling van dien aard is, sinds die van 1914 te Amsterdam (bij het Eeuwfeest van het Ned. Bijbelgenootschap). Trouwens, Haarlem is boekenstad immers niet minder dan bloemenstad? En is niet het boek de bodem (evenzeer de vrucht) des geestes? Er is uit de Stedelijke Bibliotheek wel een ruime keuze ingezonden, maar ook is het een gelukkige omstandigheid, dat de firma Ensche­dé, prof. V. Schelven, de heer Luitingh (koster der Groote Kerk) en andere verzamelaars uit hun schatten inzendingen toezegden.
Zoo vindt men daarbij niet alleen kostbare oude uitgaven van Plantijn en Elsevier, reusachtige polyglotten en mooie plaatbijbels, maar ook merkwaardige dingen, die den leek treffen. De „kleinste met de hand gezette letter'' („non plus ultra") op de wereldtentoonstelling te Parijs uitgekomen in 1900, en de microscopischkleine uitgave (echter door photografie verkregen) van het Engelsche Nieuwe Testament, ze vertegenwoordigen alle het ééne wonderbare Woord Gods, evenzeer als de groote folio-Statenbijbels van Keur (met alle fouten en daarom, naar men wel eens zegt, juist zoo zeldzaam geworden!) van Ravestein en anderen. Hier is de prachtige Rembrandtbijbel, evenzeer als de schitterende herdruk van den origineelen Gutembergbijbel, de oude Delftsche van 1477 (die alleen al eenige duizenden guldens waard is) en de „geschreven bijbel" van Wells, waarvan de waarde niet te bepalen is in geld (maar die ook onverkoopbaar zou zijn). Er is een half-verbrande bijbel, later in kostelijk Engelsch borduurwerk ingebonden, waaraan oude familieherinneringen gehecht zijn, maar er is ook een ,,Markus Testament", zooals men het heden in Londen voor weinige shillingen kan koopen, en waarin de handjes en streepjes naar een zeer persoonlijken arbeid van één, die uit bepaalde teksten een bizonderen zegen ontving, met rooden inkt zijn afgedrukt. Kortom, er is een schat van merkwaardigheden bijeengebracht, naast al de huidige uitgaven van het Nederl. Bijbelgenootschap (niet alleen in onze taal, maar ook de 28 of 29 Indische talen) welke een bezoek aan de tentoonstelling overwaard maken (opening Maandagmiddag 3 uur).
En daarnaast is misschien nog het merkwaardigste, dat in de bovenzaal een driedaagsche conferentie gehouden wordt, waar over het ,,levende Woord" en zijn beteekenis samenkomsten en besprekingen worden gehouden, onder medewerking en samenwerking van vooraanstaande mannen op dit gebied, uit verschillende kerken en gezindten, meest uit Haarlem en omgeving. Waaruit als 't ware weer eens blijkt dat dit „eeuwige Woord" blijft leven, telkens weer opleeft en als 't ware drager is van het eeuwige leven!

Staat en Kerk. In de „Nieuwe Theologische Studiën" (hoofdredacteur prof. dr. A. van Veldhuizen) komt een artikel voor van de hand van prof. Haitjema, van Groningen, zijnde een bespreking van het bekende groote werk van oud-minister dr. J.Th. de Visser over ,,Kerk en Staat", waarin de Groningsche hoogleeraar tot de conclusie komt, dat hij de „groote fout van dit boek gelegen acht in de doorloopende miskenning van den diepen zin van het Calvinistisch samenlevingsbeeld, welke principieel door de Gereformeerde Kerk in Nederland tijdens de republiek steeds beleden werd", en voorts de gewone rubriek „Uit de kaartenkast".
Het artikel van prof. Haitjema is in velerlei opzicht merkwaardig. Over artikel 36 der Ned. Geloofsbelijdenis is heel veel te doen geweest bij de Gereformeerde Kerken, die in Synode in 1905 ter zake een uitspraak deden, de Chr. Gereformeerde Kerk, de partij van ds. Kersten, de Confessioneelen e.a. Prof. Haitjema, verdedigt in het bovengenoemd artikel het specifiek confessioneel en ook vaak als Christelijk Historisch gesigneerde standpunt en is van oordeel, dat de Christelijk Historische oud-minister in deze niet het juiste standpunt inneemt". 
„Ik wensch staande te houden schrijft hij — „dat de approbatie van een predikantsberoeping door de burgerlijke Overheid volkomenpast bij het Calvinistisch samenlevingsbeeld" dat ook de Gereformeerde Kerk in Nederland met artikel 36 van de. Nederlandsche Geloofsbelijdenis beleed.
„De predikant" — zoo lezen wij — „die van de eene gemeente naar de andere gemeente, na aanvaarding van een beroep daarheen, ver­huizen zal, moet uit de eene kleine, societas (een burgerlijke gemeente) op het terrein eener andere overgaan. Hier komt aan de burgerlijke Overheid van zulk een gemeente, die immer een levende eenheid is, het recht toe deze beroeping te onderzoeken, in zooverre de beroepene als burger in die kleine societas zedelijke kwaliteiten zou kunnen missen, zóó, dat de Overheid bezwaar had, den nieuwen Dienaar des Woords als burger met een gewichtig, invloedrijk, openbaar ambt, op haar erf toe te laten. Omgekeerd wordt bij de vooronderstelling van zulk een innige vereeniging en samenwerking van Kerk en Staat van de Overheid ook verwacht, dat zij haar taak (en al de onderdeelen van haar taak, ook dat van de approbatie der predikantsberoepingen) zal vervullen bij 't licht dat van de Kerk van Christus, de ziel der samenleving, uitstraalt, het is het licht des Evangelies, dat tegelijk de beste schijnwerper is over alle ordinantiën Gods, die uit de scheppingsorde voortvloeien".
Het loslaten van deze betrekking tusschen Kerk en Staat, gelijk o.m. in deze oude gewoonte bestond, acht prof. Haitjema een gevolg van het indringen van „revolutionaire begrippen. Het spijt ons geweldig, maar men zal 't kunnen verstaan, als we zeggen, dat we, wat die laatste kwestie van approbatie van het beroep enz. aangaat, van woord tot woord met prof. Haitjema verschillen.

Anti-Kermis-actie. Men schrijft ons uit Woerden: In verband met het ten vorigen jare in den Gemeenteraad van Woerden genomen besluit dit jaar de kermis weer in te voeren, werd alhier opgericht een „Anti-Kermis-Comité", bestaande uit de predikanten der Hervormde en Gereformeerde Kerk, en van leden dezer beide Kerken. Genoemd Comité heeft op Maandag 22, Dinsdag 23, Woensdag 24 en Donderdag 25 October samenkomsten belegd (op deze dagen werd alhier de kermis gehouden). Drie avonden achtereen kwamen wij tezamen in de groote Wilhelmina School, waar hebben gesproken de h.h. Baas, uit Amsterdam (Straatprediker) en v.d. Waals, Post en Feijten (declamatie), afgewisseld met muziek en zang.  De school, welke avond aan avond tjokvol was, gaf wel een overtuigend bewijs van verontwaardiging aan het adres van Woerdensch Raad, om de kermis, welke hier in 15 jaren onafgebroken niet is geweest, weer in te voeren. De samenkomsten werden besloten met een openbare samenkomst in de groote Hervorrnde Kerk alhier op Donderdag 25 October om 8 uur. De groote kathedraal van Woerdensch gemeente was tot berstens toe gevuld. Paden en gangen waren meer dan vol. Predikanten uit omliggende gemeenten hadden door hun tegenwoordigheid blijk gegeven van hun belangstelling. Ds. W. de Lange, Ned. Herv. pred. alhier, opende de vergadering met het laten zingen van Psalm 138 vers 1, het lezen van Psalm 133 en gebed. In zijn openingswoord uit spreker de blijdschap, welke leeft in zijn ziel, dat deze Anti-Kermis-Actie zoo wèl is gelukt. Spr. ziet hierin geen menschenwerk, maar alleen Gods werk. Vervolgens hebben nog het woord gevoerd ds. A.J. Wormgoor, Ned. Herv. pred. te Bussum en ds. H. Knoop, Geref. pred. te Rotterdam (Delfshaven). Deze beide rijk begaafde sprekers hebben in een gloedvolle rede een vurig protest geuit tegen de kermis. Ook hier verleende de organist der kerk en een zangkoor hun medewerking.
Ds. Van Reenen, Geref, pred. alhier, sprak een slotwoord. Hij bracht dank aan ds. de Lange voor de moeite welke hij zich als voorzitter heeft getroost aan het groote werk, deze vergaderingen voor te bereiden en te leiden, alsook aan den heer C.J.P. Engel voor het initiatief, hiertoe genomen. Tot slot werd staande aangeheven Psalm 72 vers 11 en gebeden, waarmede deze gezellige en druk bezochte vergaderingen tot het verleden behoorden. Vermelden wij nog, dat de „Auto-Zending in Nederland" uit Amsterdam en een paar Evangelisten uit Rotterdam aanwezig waren, welke hier toespraken hebben gehouden, lectuur hebben verspreid en verkocht, liederen hebben gezongen en gespeeld en met de groote schare luisteraars Psalmen hebben gezongen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 november 1928

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

KERK, SCHOOL, VEREENIGING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 november 1928

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's