De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Namen noemen [20]

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Namen noemen [20]

3 minuten leestijd

RACHAB

Rachabs naam heeft een betekenis die op het eerste gezicht niet zoveel lijkt te zeggen. Het betekent 'ruim' of' open'. Waarom ze zo heet, weten we niet. Toch zijn er wel enkele verbanden te leggen met haar positie in de geschiedenis van Gods openbaring. Het werkwoord, waarvan haar naam is afgeleid wordt wel in verband gebracht met het ruimte scheppen voor een plaats van woning. We lezen in Deut. 12 : 20 'Wanneer de HEERE, uw God uw landpale zal verwijd (rachab) hebben, gelijk als Hij tot u gesproken heeft'. Dat heeft betrekking op het beloofde land. Rachab woonde in de stad Jericho, die de poort was naar het beloofde land. Toen de HEERE die stad voor Zijn volk had doen vallen, waarbij Rachab en haar familie als enigen gered zijn, kwam er opening én ruimte om dat land in bezit te nemen. Bij de val van Jericho heeft Rachab overigens ook persoonlijk iets meer van haar naam leren verstaan. Ze had tevoren op aangrijpende wijze uitdrukking gegeven aan de benauwdheid en de vrees die er alom heersten voor de komst van de God van Israël: 'er bestaat geen moed meer in iemand, vanwege ulieder tegenwoordigheid; want de HEERE ulieder God, is een God boven in den hemel, en beneden op de aarde' (Joz. 2 : 11). Ze had gesmeekt om redding in de ondergang. Die was haar uit genade geschonken. In Psalm 4: 2 lezen we: 'In benauwdheid hebt gij mij ruimte (rachab) gemaakt. Die genadige ruimte heeft zij ontvangen toen zij door het oordeel heen in het volk van Gods verbond werd aanvaard. Ze mocht zelfs een van de moeders van de Messias worden, volgens de stamboom van Mattheüs 1.
Heeft haar naam ook nog iets te maken gehad met haar vroegere leven? Een feit is dat zij aanvankelijk een vrouw was met een af te 'ruime' levensstijl. Tot in de laatste vermelding in het Nieuwe Testament blijft de herinnering aan die eerdere, zondige ruimte bewaard, als ze door Jacobus nog 'Rachab de hoer' genoemd wordt (Jac. 2 : 25). Het rode koord, dat aan de binnenkant van Jericho's stadsmuur hing was veelzeggend genoeg. Wie 'ruimte' zocht voor zijn lust kon daaraan zien dat hij bij haar terecht kon. Haar bed was 'ruim' in de zin waarin Jes. 57 : 8 daarvan spreekt, als de HEERE Zijn volk beschuldigt van geestelijke hoererij: 'gij maakt uw leger (bed) wijd (rachab)'. Of was het misschien toch alleen ruimte voor rust, die zij bood? Er is een traditie die wil dat haar bijnaam wat onschuldiger moet worden geduid als 'waardin'. Rachab zou in Jericho een herberg gehad hebben. Te vrezen is dat haar herberg toch niet zoveel anders geweest zal zijn dan een bordeel. We kunnen het beter laten staan, wat de Schrift zegt, met alle ergernis van dien. Want de ruimte die Rachab bij de HEERE kreeg is niet anders dan die van de 'rechtvaardiging van de goddeloze'. Die mocht Rachab ontvangen toen ze het teken van haar schande heeft verhangen naar de buitenkant van de muur. Om zich daarmee bekend te maken aan de God van Israël, Die Jericho naderde ten gerichte. En met dat teken heeft ze Zijn redding in de ondergang verwacht en gekregen. 'Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, als zij de verspieders met vrede had ontvangen' (Hebr. 11 : 31).
Rachab, waar haar naam klinkt bij de ingang van het beloofde land, daar is er direct al de belofte van de ruimte van Gods barmhartigheid, waarbij ook zo'n 'heidense vrouw' niet wordt buitengesloten, maar opgenomen tot in het hart van het volk van God.

M. A. VAN DEN BERG

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 2001

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Namen noemen [20]

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 2001

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's