De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

2 minuten leestijd

J. Faber, De spiritualiteit van de theoloog. Een protestants pleidooi. J. H. Kok, Kampen 1994, 80 blz.
De schrijver is studentenpredikant in Kampen. In dit beknopte, maar inhoudsrijke boekje verwoordt hij zijn zorg over het uit elkaar groeien van theologie en spiritualiteit. Zijns inziens wacht de gemeente op 'godgeleerden die ook van God geleerd zijn'. Spiritualiteit omschrijft Faber als het leven door de Heilige Geest, zowel naar de innerlijke zijde als naar de kant van de vormgeving van die innerlijkheid. Terecht verzet hij zich tegen een hantering van het begrip los van het werk van de Heilige Geest. In een tweede hoofdstuk benoemt hij een aantal kenmerken van gereformeerde spiritualiteit, met als zwaartepunten: heiliging. Woord en kerk. Hij signaleert verschuivingen in de Nadere Reformatie, maar is bovendien gegrepen door de crisis als gevolg van de moderniteit. Is de wereld van de gereformeerde spiritualiteit een 'verzonken wereld' (Bonhoeffer)?
Was de theologiebeoefening eeuwen door verbonden met de spiritualiteit, met het geloof en de vroomheid, onder invloed van secularisatie en Verlichting doet in de wetenschap het methodisch atheïsme haar intrede. Ook de theologiebeoefening ondervindt daarvan de gevolgen. De duplex ordo aan de Rijksuniversiteiten getuigt daarvan. Tussen theologie en spiritualiteit komt het tot een breuk. Faber stelt zich hier niet tevreden mee. Hij zoekt naar een nieuwe verbinding, naar een weg waarin het denken over God en de spiritualiteit verbonden worden. Anders gezegd: naar een vorm van integratie in de persoon van de theologiebeoefenaar. Hij wijst o.a. op een uitlating van Barth: Zonder gebed is de studie van de theologie blind. In het geseculariseerde klimaat van vandaag komt het erop aan, dat de theologiebeoefenaar opnieuw het luisterend leven, de omgang met het Woord, leert beoefenen. De kerk zou er goed aan doen voor haar theologen regelmatig gerichte retraite mogelijk te maken. Uit deze summiere weergave moge blijken welk een belangrijk thema de auteur hier aansnijdt. Ten diepste gaat het om de vraag: wat is theologie? En wat is de relatie tussen geloof, kerk en theologie? Men kan zeggen, dat de auteur vooral het probleem in kaart brengt. Een bezwaar is, dat hij in nog geen 80 bladzijden wel erg veel aan de orde stelt. Maar de wijze waarop hij dat doet, verdient ten volle onze aandacht. Een fijnzinnig boekje.
A. N., Ede

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's