De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

16 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen te:

Zwijndrecht, G. Pettinga te Wageningen — Hien en Dodewaard, F. van Dieren te Heusden — Oppenhuizen, B. Albada te Emmeloord — Wezep (bijz. wijkgem. i.w.) D. C. van Wijngaarden te Hoofddorp — tot predikant voor buitengew. werkz., A. J. Wilzing (vic. te Laren — Rotterdam-Kralingen, W. Jansen te Goes — Rijssen, J. Bogaard te Emst — Joure, B. Loodsma te Wemeldinge — Schoonhoven, L. Roetman te Gouda — Wijk, J. Bogaard te Emst — Arnemuiden, W. van Hennekeler te Zwartebroek.

Bedankt voor:

Andijk, A. J. Wilzing (vic.) te Laren — Dinxperlo, J. Bouterse te Vlaardingen — Giessendam, E. J. Schimmel te Harderwijk — Gouderak, J. L. W. Koppenhol te Haaften — Stedum, Chr. van der Leeden te Elim — Huizen, J. van der Velden te Amersfoort — Zalk en Veecaten, M. Ravenhorst te Nes en Wierum — Ten Post, G. A. Zuidam te Nieuweroord.

Aangenomen naar:

Aangenomen naar: Delfshaven, S. Kooistra te Lisse — Almelo, N. Visser te Hardenberg.

Benoemd:

tot voorganger van de kapelgemeente Hoogezand-Sappemeer, K. Schaap te Tange-Alteveer.

Emeritaat-verleend,

om medische redenen, aan ds. H. Visser te Beerta.

Predikanten-conferentie.

De jaarlijkse contio van predikanten zal D.V. gehouden worden op woensdag 10 en donderdag 11 jan. 1968. Ds. A. Noordegraaf, Oldebroek, hoopt te spreken over: Openbaring en Heilige Schrift; Dr. W. Aalders, Den Haag over: De prediking in deze tijd.

Te zijner tijd zullen de uitnodigingen met nade­re bijzonderheden worden verzonden.

H. Bout

Ds. A. J. Timmer nam van Elspeet afscheid.

In een tot de laatste plaats bezette Nederlandse Hervormde kerk van Elspeet heeft ds. A. J. Timmer zondagavond afscheid genomen in verband met zijn vertrek. Naast eigen gemeenteleden, waren velen uit Uddel en Vierhouten en verscheidene mensen uit de omliggende plaatsen aanwezig. Onder de genodigden zagen we burgemeester Langman, de Gemeentesecretaris, wethouders en raadsleden, alsmede het voltallige kerkbestuur van de Geref. Gemeente ter plaatse. Ds. Timmer, die zichtbaar bewogen de kansel beklom, nam als afscheidstekst 1 Joh. 2 vers 1. „Toen het beroep tot mij kwam heb ik een beslissing tegen vlees en bloed moeten nemen, " zo begon ds. Timmer. In de bijna acht jaren dat ik bij u ben geweest, heb ik u Gods opdracht mogen brengen", bekeert u en gelooft in Jezus Christus tot vergeving der zonden." Deze boodschap heb ik uit de liefde van mijn hart mogen brengen, al heb ik ook vaak een scherpe boodschap moeten brengen tegen laksheid en ongeloof: De harde boodschap van wie niet geloofd zal hebben zal worden verdoemd, ook al heb ik uw dodelijke dag nooit begeerd.

Onze opdracht is het leven üi Christus te prediken, maar ook straf aankondigen voor degenen die het evangelie ongehoorzaam zijn. Voor de aansporende opdracht, die Johannes aan zijn gemeente geeft „En nu kinderkens blijft in Hem" moet men in Christus zijn, want anders heeft deze tekst geen toepassing op ons. Ik heb nooit over uw opkomst naar de kerk te klagen gehad, maar zovelen verharden zich onder het evangelie en de mensen in Elspeet (en dat geldt ook voor de andere kerkgenootschappen) zijn zo laks en lauw en leven gerust verder, zonder dat de Christus-boodschap hun iets doet en dan is het woord van Johannes en van ons „kinderkens blijft in hem" op u niet van toepassing. Evenwel verheugt het mij, dat er wel zijn die deze boodschap ter harte hebben genomen en er banden in Elspeet voor de eeuwigheid zijn gesmeed. Ik heb mogen oogsten wat anderen voor mij hebben gezaaid en ik hoop dat anderen na mij nog mogen oogsten, hetgeen ik heb mogen zaaien. Ik ben dankbaar dat ik onder u heb mogen arbeiden en dat mijn woord vrucht heeft mogen dragen. Voor degenen die de Christus-boodschap blijven verwerpen, geldt het Bijbelwoord dat het evangelie een ergernis is die verloren gaat. Tot slot wendde zich de predikant tot kerkeraad en gemeente, ring predikanten en naburige gemeenten en classis-predikanten. Spreker bracht dank voor de liefde en goede samenwerking die hij steeds had mogen ondervinden. Ook bracht spreker dank aan de kerkeraad der Geref. Gemeente die deze afscheidsavond wilde bijwonen en hij sprak de wens uit dat men gezamenlijk niet zou aflaten de Christus-boodschap onder de mensen te brengen. Naast een dankwoord tot burgemeester en wethouders, sprak hij tevens een vermanend woord, dat men als burgerlijke overheid de plicht heeft de bevolking in de vreze des Heeren voor te gaan. Tot slot dankte spreker zijn gemeente voor de grote verrassing, om als afscheidscadeau een toga aan te bieden.

Ds. de Graaf uit Putten bracht de scheidende predikant namens de classis dank voor 't vele werk dat hij had willen verrichten en de hulp en vriendschap die hij en zijn gezin persoonlijk van de fam. Timmer had mogen ondervinden.

De grote belangstelling is een bewijs dat u een herder en leraar bent geweest in deze gemeente en hij wenste hem Gods zegen toe in zijn nieuwe gemeente. Ds. van Brummelen sprak namens de ring woorden van dank. U heet Timmer en u heeft in Elspeet aan het Godsgebouw mogen Timmeren en nu de hamer neergelegd. Moge God uw timmeren ook in uw nieuwe gemeente zegenen aldus spreker. Namens de kerkvoogdij en notabelen sprak de heer de Ruiter. Spreker zei dat acht jaar een opleidingstijd betekent in de schoolleerplicht en we dan groot zijn geworden. Wij moeten evenwel minder worden, zegt Christus als wij evangelie gehoorzamen en onze naaste lief zullen hebben als onszelf. Men wenst u de wind in de zeilen maar om een navolger van Christus te worden hebben we vaak tot ons nut ook tegenwind nodig. Spreker hoopte dat de predikant in zijn nieuwe gemeente veel liefde zal mogen geven en ontvangen. Tot slot sprak ouderling Zeevat woorden van dank voor de goede samenwerking die er altijd tussen kerkeraad en predikant was geweest. Hij sprak de wens uit dat deze samenwerking ook in de nieuwe gemeente mag gevonden worden. Staande zong de gemeente de scheidende leraar toe Psalm 121 vers 3 „Zijn wacht waarop men hopen mag", waarop ds. Timmer voor de laatste maal als eigen predikant de zegen op de gemeente van Elspeet legde.

Schelluinen.

Ds. J. D. van Roest, die de hervormde gemeente van Schelluinen ruim drie jaar heeft gediend, heeft hier zondag 19 november afscheid genomen in verband met zijn benoeming als zendingspredikant in dienst van de Gereformeerde Zendings Bond (GZB). De predikant, die in Oegstgeest eerst een opleiding zal volgen, zal waarschijnlijk in de loop van volgend jaar naar Celebes vertrekken.

Als tekst voor zijn afscheidspreek koos ds. Van Roest de brief van Judas vers 24 en 25: „Hem nu, die machtig is u voor struikelen te bewaren en onstraffelijk te steUen voor zijn heerlijkheid en vreugde, de alleenwijze God, onze Zaligmaker, zij heerlijkheid en majesteit, kracht en macht, beide nu en in alle eeuwigheid. Amen."

De scheidende predikant werd namens kerkeraad en gemeente toegesproken door ouderling S. van Houwelingen. Op zijn verzoek zong de gemeente ds. Van Roest toe uit Psalm 84.

Vrijdagavond, was er in het jeugdgebouw een speciale afscheidsbijeenkomst voor de gemeente. De predikant kreeg daar een draagbare radio op batterijen, die speciaal geschikt is voor de tropen.

De afscheidsdienst werd onder meer bijgewoond door burgemeester C. van Nieuwenhulzen, loco-burgemeester J. van Dieren, de gemeentesecretaris en een groot aantal predikanten uit ring en classis.

Utrecht.

Op donderdag 7 december D.V. zal er weer een avond gehouden worden, georganiseerd door de Geref. Bond, afd. Zuid. Spreker: Ds. L. Vroegindeweij van Delft. Onderwerp: de uitverkiezing. Plaats: wijkgebouw „Balijenlaan" (hoek Croezestraat), Utrecht. Aanvang:8 uur. Tijdens de pauze zal er gelegenheid zijn tot het stellen van vragen.

Informatie over de zending.

Zaterdag 16 december a.s. organiseert de G.Z.B., zoals al meer gebeurd is, een voorlichtingsdag voor jongeren. Het onderwerp is de verhouding van Christendom en Islam in het bijzonder in Indonesië. Actueel door recente gebeurtenissen. Ds. W. Wester, docent aan de Theologische School te Makassar met verlof in Nederland hoopt daarover te spreken. Hij wil ook graag aan de hand van dia's nog het één en ander laten zien. Mogelijk blijft er nog tijd over voor de heer K. F. de Blois om iets te vertellen over een studiereis naar Kenya, waarvan hij kortgeleden terugkeerde. Anders een geschikt onderwerp voor een volgende bijeenkomst.

De G.Z.B, hoopt de gastheer van vele jongeren te mogen wezen. Zij worden niet, zoals anders, op het bureau van de G.Z.B, verwacht, maar in het gebouw „Calvijn", Bergweg 8 te Zeist en dan om half 11 voomiddags.

Men lette vooral op de datum. In enkele (jeugd)bladen is aangekondigd, dat deze bijeenkomst op zaterdag 2 december a.s. gehouden zou worden. Dat bleek onmogelijk te zijn. Het is nu zaterdag 16 december 1967 geworden.

„Kom over de brug". Grote actie voor zending en werelddiakonaat in 1968.

Onder de naam “Kom over de brug" zal tussen 15 februari en 31 maart 1968 een gezamenlijke actie voor zending en werelddiakonaat worden gevoerd, uitgaande van de protestantse kerken èn de Oud-Katholieke Kerk in Nederland. De kerken hopen voor 139 projecten over de hele wereld een bedrag van ƒ 20 miljoen te kunnen inzamelen. Het wordt een extra activiteit, want uit de protestantse kerken komt jaarlijks al zo'n ƒ 20 miljoen binnen voor het werk van zending en werelddiakonaat. „Kom over de brug" betekent dus een schep van 100% er bovenop.

De gelden zullen worden besteed om de noodzakelijke investering van de kerken overzee op pastoraal en apostolair gebied, maar ook op de terreinen van medische hulp, scholing, vorming, landbouwprojecten enz. te financieren. Het gaat erom, zo zei Prof. Verkuyl, dat de jonge staten aan de „lange mars" zijn begonnen om werkelijk als zelfstandige volkeren hun plaats in de wereld te kunnen innemen. De kerken staan er midden in: En zij hebben de hulp en assistentie van de Westerse kerken nodig om werkelijk kerk in de volle betekenis van het woord te kunnen zijn.

Aan de actie „Kom over de brug" nemen niet deel de Chr. Geref. Kerken, de Vrijgemaakte Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Gemeenten.

De voorzitter van het actiecomité. Ds. P. J. Mackaay, secretaris van de hervormde zending, zei:

De actie zal de naam dragen „Kom over de brug". U moogt daarbij denken aan bruggen die worden geslagen tussen de continenten, tussen het rijke noorden en het arme zuiden, maar ook aan bruggen tussen de kerken, waarover men elkander bereikt en samenwerkt. U moogt ook denken aan de Europeaan, die Paulus zag in zijn droom en die hem riep om met de Boodschap over te komen naar Europa. IJ moogt ook denken aan de uitnodiging aan de leden der kerken om met hun geld over de brug te komen om de „jongere" kerken te helpen beter toegerust haar taak temidden van het volk waarin zij leven, te verrichten."

De heer J. Bos, secretaris van het actiecomité, zei dat er naar wordt gestreefd in alle plaatsen van ons land met behulp van kerkeraden, predikanten, vrouwenverenigingen, gesprekskringen enz. lokale commissies op te richten, die in de laatste tien dagen van maart huis aan huis de kerkleden zullen benaderen om hen te vragen geld voor „Kom over de brug" te geven.

Met nadruk wees hij erop, dat het hier om een extra activiteit van de kerken gaat. De normale inzamelingen voor zending en werelddiakonaat zullen in 1968 normaal doorgaan. De actie zal breed worden ondersteund door de grote massamedia als pers, radio en televisie (Hervormd Persbu-reau)

Utrecht.

De moderamina van de generale synoden der Nederlands Hervormde Kerk en van de Gereformeerde Kerken hebben een gezamenlijke brief gezonden aan het bestuur van de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs. Hierin vragen zij de beslissing tot openstelling van de Voor- en Najaarsbeurs op zondagen te herzien.

De moderamina schrijven, zich er van bewust te zijn, dat in de huidige samenleving arbeid op zondag niet steeds kan worden vermeden en in bepaalde gevallen zelfs noodzakelijk is. Toch delen zij de bezwaren van hen, die verontrust zijn over de ontwikkeling, dat steeds meer verkooptentoonstellingen op zondag geopend zijn.

Ikor-actie voor Hernhutters: ƒ 80.000, —.

De Ikor-actie ten bate van de slachtoffers van de grote brand in Zeist en de wederopbouw van het in de as gelegde broederhuis van de Hernhutters aan het Broederplein te Zeist heeft 80.000 gulden opgeleverd.

De voorzitter van het Ikor, mr. Mulder, heeft een cheque tot dit bedrag aangeboden aan dominee H. J. Bintz, predikant van de Evangelische Broedergemeente in het kerkgebouw aan het Zusterplein te Zeist.

Steeds meer priesters treden uit.

In 1965 verlieten in ons land dertig priesters hun ambt. In 1966 waren dat er zestig. De heer N. Vendrik, directeur van het bureau voor hulp aan priesters in nood, verwacht, dat het er dit jaar meer dan 120 zullen zijn.

Debrecen.

Prof. Török, de dogmaticus van de oudste hervormde theologische faculteit in Hongarije, Debrecen, is op staande voet ontslagen. Bovendien is hem verboden om de faculteit nog langer te betreden. Het ontslag werd hem aangezegd door bisschop Bartha.

Tevens werd hij gewaarschuwd, dat indien van het westen uit stappen worden ondernomen om hem te helpen of om tegen zijn ontslag te protesteren, hij zelfs geen pensioen zal ontvangen. Er werden geen redenen voor het ontslag gegeven, noch kreeg deze hoogleraar de kans om zijn ontslag met de kerkelijke leiding te bespreken.

In augustus werden in Boedapest drie voormalige protestantse jeugdleiders gearresteerd. Naar wij vernemen zitten zij nog steeds in voorarrest. Zij weten niet waaraan zij hun arrestatie te danken hebben.

Gevreesd wordt dat ook anderen binnenkort uit hun ambt zullen worden ontzet of gevangen genomen. Het ontslag van prof. Török wordt gezien als een waarschuwing voor hen die zich niet slaafs willen onderwerpen aan de leiding van bisschop Bartha.

Dankbaar voor diefstal.

Per jaar worden 400 bijbels door gasten uit de Hamburgse hotels gestolen. „Een bericht, dat ons veel genoegen doet", zei een woordvoerder van een religieus genootschap, dat de Bijbels op eigen kosten verstrekt. We betreuren het niet in het minst. Integendeel, we zijn er blij om. Het betekent dat 400 mensen per jaar in aanraking komen met de Bijbel, waarschijnlijk voor de eerste keer".

„In De Rechte Straat" onderhoudt 9 ex-priesters. De Stichting In De Rechte Straat onderhoudt momenteel 9 ex-geestelijken van de r.k. kerk, n.l. 3 Spanjaarden, 3 Italianen, 1 Nederlander, 1 Argentijn, 1 Vietnamees. Zes van hen studeren protestantse theologie, waarvan vier aan buitenlandse theologische instituten, n.l. aan de theologische faculteiten van Montpellier en van Rome, aan het London Bible College en aan het Seminario Biblico in Barcelona. Wanneer zij hun studies voltooid hebben, hopen zij predikant te kunnen worden in een protestantse kerk.

Devaluatie Engelse pond ernstige tegenslag voor de wereldbijbelvoorziening.

In de Wereldbond van Bijbelgenootschappen is grote bezorgdheid ontstaan door de devaluatie van het Engelse pond, die de toegezegde bijdrage van het Brits en Buitenlands Bijbelgenootschap aan de wereldbegroting belangrijk in waarde heeft doen dalen.

Reeds voor de lopende begroting 1967-1968 heeft deze vermindering directe gevolgen. Het deel, dat door het Britse, het Schotse, het Nieuwzeelandse en het Deense Bijbelgenootschap wordt betaald voor het werk elders, wordt in waarde 350.000 gulden lager dan verwacht mocht worden.

Voor de komende jaren zal de doorwerking van de devaluatie deze jaarlijkse bijdragen zelfs verder nadelig beïnvloeden, zodat de totale achteruitgang op ruim een half miljoen gulden is te stellen. Volgen meer landen het voorbeeld van Groot-Brittannië, dan ziet het er naar uit, dat de inkomsten voor de wereldbegroting nog sterker zullen verminderen.

Dit is een zeer ernstige tegenslag voor de gezamenlijke Bijbelgenootschappen, die met grote zorgvuldigheid de ramingen hadden opgesteld van hetgeen minimaal benodigd is, om de voortgang van de bijbelverspreiding over de gehele wereld te kunnen garanderen. Deze wereldbegroting omvat subsidies aan de nog jonge en kleine Bijbelgenootschappen in die landen, waar de behoeften aan Bijbels en Bijbelgedeelten juist het grootste zijn. Voor hun arbeid zijn ze ten zeerste aangewezen op deze steun.

De wereldbijbelvoorziening, die reeds achter is bij de snelle bevolkingstoename, loopt hierdoor gevaar verder achterop te geraken.

OPEN BRIEF aan pastoors, predikanten en maatschappelijk werk(st)ers in Nederland.

Zeer geachte dames en heren. Sedert geruime tijd is in Nederland het wetenschappelijk onderwijs toegankelijk gemaakt voor steeds bredere groepen van de bevolking. Deze ontwikkeling is verheugend omdat hierdoor de rechtvaardige eis van gelijke kansen voor iedereen ingewilligd wordt; aan de andere kant is zij ook noodzakelijk vanwege de toenemende be­hoefte aan hooggeschoolde krachten in de samenleving.

Ondanks dit alles is het nog steeds een feit, dat de samenstelling van het totaal der Nederlandse studenten naar sociaal milieu, sterk afwijkt van die der gehele bevolking. Het is bekend dat een belangrijke oorzaak hiervan ligt in stagnatie bij de doorstroming van lager naar middelbaar onderwijs. Met name kinderen uit lagere en middelbare milieu's hebben de neiging te kiezen voor vormen van voortgezet onderwijs, die geen toegang verschaffen tot de universiteit. Deze overgang van de lagere school naar voortgezet onderwijs is wel genoemd, de „bottleneck" bij de democratisering van het onderwijs.

Hiervoor willen wij echter niet uw aandacht vragen maar wel voor een vergelijkbare stagnatie bij de overgang van middelbaar onderwijs naar de universiteit/hogeschool.

Het komt ons voor, dat bij deze overgang voor de tweede maal een verspilling van intellect plaatsvindt. Naar ons inzicht kan bij het huidige rijksstudietoelagen-systeem — ook al is dit niet ruim — de financiële factor niet de doorslaggevende rol spelen. Wij hebben het vermoeden, dat andere factoren een belangrijker belemmering vormen, zoals het ontbreken van familietraditie t.a.v. het studeren, onbekendheid met het hoger onderwijs en misverstanden t.a.v. het studentenleven, slechte voorlichting van universiteitswege, het geijkte sociale patroon bij leeftijdgenoten etc.

Hoe is in deze situatie enige verandering te brengen.

Er bestaan uiteraard reeds een aantal voorstellen voor oplossingen. Voor één ervan willen wij uw bijzondere aandacht vragen.

Het komt ons voor, dat inderdaad de bovengenoemde „milieufactoren" bij de stagnatie in de doorstroming vooral in lager, maar ook in middelbaar milieu het voornaamste obstakel vormen. Een oplossing is dan te zoeken in het tijdig en gericht aandacht vragen voor het studeren, bij ouders en kinderen. Aangezien de gehele gezinssituatie hierbij een doorslaggevende rol speelt, kan dit het beste geschieden door personen, die in hun ambt of beroep een min of meer vanzelfsprekende toegang tot het gezin hebben: pastoors, predikanten, maatschappelijk werk(st)ers en eventueel ook artsen.

Onze concrete vraag aan u luidt daarom: zoudt u in de komende maanden voorafgaande aan de maand februari, wanneer de rijksstudietóelagen aangevraagd moeten worden, eens uw parochie of werkgebied willen „uitkammen" op gezinnen, waarin de beslissing van al of niet studeren wel eens ten onrechte verkeerd zou kunnen uitvallen? Ongetwijfeld bent u dan in de gelegenheid de betreffende ouders (maar ook de kinderen) ui een gesprek, door uitnodiging thuis of ook door middel van een gezamenlijke gesprekskring enigszins vertrouwd te maken met studeren en student-zijn. Op deze wijze kunnen misverstanden en onduidelijkheden vroegtijdig worden weggenomen, zodat te zijner tijd een verantwoorde beslissing genomen kan worden.

Wij willen graag ons vertrouwen in uw medewerking en vindingrijkheid in deze uitspreken en wensen u sterkte bij het volbrengen van uw verantwoordelijke taken.

J. Jeltema, Uniepraeses der S.S.R.;

A. W. Smitsman, Bestuurslid der Raad van Samenwerking aan de Vrije Universiteit;

J. W. T. Muntendam, Bestuurslid C.S.B.;

B. Samson, Algemeen praeses N.C.S.V.;

P. E. C. Boonstra, Praeses V.C.S.B.;

H. B. M. van der Laan, Praeses Unie van Katholieke Studenten in Nederland.

Samenwerkend in de Stichting „Studenten Vormingscentrum".

 

 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 1967

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 1967

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's