Elia’s hemelvaart
'Alzo uoer Elia met een oniueder ten hemel' [2 Koningen 2:11b]
Het was na een preek over Elia's hemelvaart dat ds. Adrianus van Herwaarden, predikant te Fijnaart, in de consistoriekamer tot de kerkenraad zei: 'Het is wat groots en wat begeerlijks evenals Elia met een vurige wagen ten hemel te varen. Dat zou de wens van mijn hart zijn, dat mijn Koning mij op zulk een wijs tot Zich nam'. Een paar jaar later (inmiddels 150 jaar geleden) stond hij te Opheusden. Het was hartje zomer en in de middagdienst zou ds. Van Herwaarden de catechismuspreken vervolgen met een preek over zondag 41. Donkere wolken pakten zich samen boven het dorp. Het begon te onweren. Velen in de kerk waren beangst en de dominee bemoedigde de angstige kerkgangers door te wijzen op Psalm 29 waar gesproken wordt van de God der ere die dondert. Hij wekte de gemeente op zo voor de Heere te leven dat ze elk moment gereed zouden zijn als de Heere hen zou roepen. Even stond hij met de handen gevouwen op de kansel. Een bliksemflits, een slag en door een vonk van de bliksem werd de dominee op de kansel dodelijk getroffen. Indrukwekkend! Maar indrukwekkender is toch.de hemelvaart van Elia. Hij wérd niet door het onweer getroffen maar in het onweer middels vurige paarden naar de hemel getrokken. Aanstaande donderdag is het hemelvaartsdag. De herdenking aan de dag dat de Heere Jezus naar de hemel voer 'op een witte wolkenwagen' zoals de kinderen zingen. Voorspellingen en voorafschaduwingen van die hemelvaart zijn er in het Oude Testament geweest. Paulus heeft Psalm 68 : 19 'Gij zijt opgevaren in de hoogte' zo uitgelegd aan de gemeente te Efeze (Ef. 4 : 8 en 9). In zekere zin had Paulus ook naar Elia's hemelvaart mogen verwijzen. Zoals Elia, alzo de Zoon des mensen... De Schriften getuigen toch van Hem...
Elisa en Elia steken de Jordaan over. Daar staan ze op het overjordaanse. Elia weet dat de Thuisreis nu spoedig aanstaande is. Daarom stelt hij Elisa een laatste vraag. 'Begeer wat ik u doen zal, eer ik van u weggenomen worde.' Dan vraagt Elisa om twee delen van Elia's geest. Als Elisa denkt aan de taak die hem wacht op de profetenschool, het optreden aan het hof en wat niet meer, dan voelt hij zijn onbekwaamheid. Twee delen van Elia's geest zou goed van pas komen. Zo'n verzoek heeft Elia niet verwacht. Hij noemt het dan ook een harde zaak. Daarop zegt Elia toe dat wanneer Elisa Elia zal zien heengaan hij de gevraagde twee delen zal ontvangen. Anders niet!
Terwijl de gaande en komende man zo voortwandelen worden ze verrast door de nadering van een wagen met vurige paarden terwijl het hevig onweert. Elia wordt meegenomen naar de hemel. Elisa ziet alles voor zijn ogen gebeuren en roept het uit: 'Mijn vader, mijn vader, wagen Israëls en zijn ruiteren!' Het doet hem pijn Elia voorgoed te zien vertrekken. Hij scheurt zijn klederen in twee stukken. Dat is bepaald geen vreugdegebaar! Hij voelt zich verweesd.
Ondertussen wordt de belofte door Elia gedaan wel vervuld. Bij het zien van Elia's opname zouden twee delen van Elia's geest op hem komen. Dat gaat in vervulling. Want terwijl Elisa zijn eigen kleed scheurt valt de mantel van Elia naast hem neer. Die heeft Elia in de hemel immers niet meer nodig. Daar gaat hij rusten van zijn aardse werk. Maar voor Elisa staat deze mantel symbool voor de geest en kracht van Elia. Met de mantel van Elia in de hand gaat Elisa terug naar de Jordaan. En baant een weg door het water door met de mantel op het water te slaan en de God van Elia aan te roepen. Zo vervolgt Elisa zijn weg. Het is volop gebleken dat de twee delen van Elia inderdaad op hem zijn gekomen. De hemelvaart van Elia is een mooie voorafschaduwing van de hemelvaart van Christus op de Olijfberg. Zoals Elisa wandelt met Elia hebben de discipelen met Christus gewandeld. Zij zijn getuigen geweest dat de Meester is opgevaren naar de hemel en een wolk Hem van hun ogen onttrok. De discipelen bleven maar naar de hemel kijken. Voor hun gewaarwording zijn ze als een wees geworden. Precies als hij Elisa die node afscheid moest nemen van 'zijn vader'. De Heere Jezus heeft de Zijnen echter een rijke belofte gegeven. 'Ik zal u geen wezen laten.' Daarom moeten ze in gebed bijeenzijn totdat de Heere de Geest zal uitstorten. Die uitstorting vond niet zo snel plaats als dat Elisa de twee delen van Elia's geest ontving maar na tien dagen was het toch zover: 'En als de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren ze allen eendrachtiglijk bijeen (...) en zij werden allen vervuld met de Heilige Geest'. Geen mantel liet Christus na. Die werd verdobbeld aan de voet van het kruis. Maar wel het gewaad van Zijn Woord. En daarmee maakt Hij onder de Schriftuurlijke prediking Zijn wandeling nog onder ons. Wat heeft de bediening der verzoening na Pinksteren een schone glans gekregen. Elia is ten hemel opgevaren maar ook weer teruggekomen. Dat was maar voor even. Maar het is wel gebeurd op de berg der verheerlijking. Samen met Mozes sprak hij toen over de uitgang van Christus uit Jeruzalem, het lijden en sterven van Christus en waarschijnlijk ook de heerlijkheid die Hem daarna wachtte. Petrus, Jacobus en Johannes waren ooggetuige. Zo zal de Heere Jezus eenmaal ook wederkomen op de wolken des hemels. Om te oordelen de levenden en de doden. Een heerlij-
ke dag zal dat zijn voor de Zijnen maar een ontzettende dag voor de verwerpers van Hem. Geen hemelvaart maar hellevaart!
Zit er iemand mee? Met de vraag: 'Hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God? ' Het leerstuk uit het apostolicum dat elke zondagmiddag of - avond wordt voorgelezen 'zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden' is u niet tot troost maar vervult u met huiver. Wordt u met schrik vervuld als u ziet op Gods heiligheid en uw eigen ongerechtigheid? Wie kan voor God bestaan? Die vragen hoor je helaas niet zoveel meer. De vraag vandaag is veel eerder: Is er wel een God? Waar is God? Hoe kan God het toelaten? Of er is een oppervlakkig uitgaan van Gods barmhartigheid en liefde zodat er geen wonder meer plaats hoeft te vinden en derhalve ook geen verwondering meer is over Gods goedheid aan zondaren bewezen. Maar, als er toch iemand mee zit... Die zich 'wederhorig' kent... zondaar voo^ God, een goddeloze... Christus is opgevaren in de hoogte om een wederhorig kroost gaven te geven. Elia liet een mantel vallen. Christus bedekt met een mantel van gerechtigheid om de schade van zulker zondebestaan te bedekken. Als Jesaja voorspelt dat de Heilige Geest op Christus zal zijn in hoofdstuk 61 dan noemt hij in een adem de belofte dat Hij de mantel der gerechtigheid om zal doen.
Toen Elisa aan Elia om twee delen van diens geest vroeg antwoordde Elia dat hij dit een harde zaak vond. Maar de grote profeet en leraar Jezus Christus zegt toe dat eenieder die om de Heilige Geest vraagt, deze gewis ontvangt (Lukas 11:13). De Heilige Geest die van zonden overtuigt maar ook geloof schenkt om op Christus te zien (het doopformulier noemt het werk van de Heilige Geest 'toe-eigenen wat we in Christus hebben').
En met de schenking van die Heilige Geest kan het volk van God het leven in. Het leven met zijn vreugde maar meer nog zorgen en moeilijkheden. Zo kan Zijn volk ook de Jordaan over, de 'doodsjordaan'. Dan mag het ook klinken: 'Dan ga ik op tot Gods altaren tot God mijn God de bron van vreugd'. Niet onder dezelfde omstandigheden als Elia maar wel naar hetzelfde oord. Rome leert dat Maria ook ten hemel is gevaren met lichaam en ziel beide. Daar wordt zelfs een speciale dag aan gewijd op 15 augustus: Maria hemelopening. Schriftuurlijke bewijzen heeft men niet. Maar men gaat er eenvoudig vanuit dat als Elia op bijzondere wijze naar de hemel is gevaren de 'moeder Gods' dit ook ten deel moet zijn gevallen. Prachtige schilderijen zijn daaromtrent vervaardigd. Eén ding is zeker, zij is er betreffende haar ziel gekomen. En met haar, Elia en de ganse kerk zal Gods volk straks eeuwig met ziel en onverderfelijk lichaam het Lam zien en bezingen.
M. VAN KOOTEN, MONTFOORT
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 mei 2002
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 mei 2002
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's