De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

5 minuten leestijd

Vanuit vele gemeenten werden ons de laatste tijd de reacties toegezonden, die werden gestuurd aan de classes op de Verklaring van Overeenstemming S.O.W. In enkele achtereenvolgende nummers van ons blad hebben we een aantal van deze reacties opgenomen. Uit tientallen gemeenten hebben we nog de brieven ontvangen. Het is niet mogelijk deze alle nu nog verder een plaats te geven in deze kolommen. Volgende week zullen we nog eenmaal een selectie geven, met name over zaken die nog niet eerder werden doorgegeven. Zodra enig zicht is gekomen op de beraadslagingen in de vergaderingen van de classes zélf zullen we daaraan óók aandacht geven in ons blad. Het Weekbulletin van het Persbureau van de Nederlandse Hervormde Kerk - dat er dient te zijn voor de gehéle kerk - gaf intussen selectief onderstaand stuk al door over Samen op Weg in Noord-Brabant en Limburg.

'In een gezamenlijke vergadering van de (hervormde) Provinciale kerkvergadering en de (gereformeerde) Particuliere Synode Noord-Brabant en Limburg, gehouden op zaterdag 5 oktober 1985 te Oisterwijk is unaniem, afzonderlijk en gezamenlijk, instemming uitgesproken met het proces van Samen op Weg zoals zich dat voltrekt op provinciaal niveau.

Deze eenstemmige uitspraken werden gedaan aan het einde van een bijeenkomst waarin leden van deze vergaderingen, bestaande uit de afgevaardigden van de vijf gereformeerde en de vier hervormde Classes, elkaar (opnieuw) hadden ontmoeten openhartig met elkaar van gedachten hadden gewisseld. Ter discussie waren de vragen welke de beide Generale Synoden aan de ambtelijke vergaderingen der kerk(en) hebben voorgelegd en waarvan de eerste luidt:

Kan uw vergadering instemmen met (de voortgang van) het proces van hereniging van de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland?

Door de eenstemmige uitspraken van bovengenoemde combi-vergadering ontvangt het Samen, op Weg-proces een nieuwe stimulans.'

Voor goed begrip moet daar wel aan worden toegevoegd dat als het om Noord-Brabant gaat ook de classis Heusden daarin ligt, terwijl verder ds. W. M. M. Moonen uit Zuiderdorp al publiekelijk liet weten dat (zelfs) de classis Breda voor éénderde tegen was. Uit zijn stuk bleek overigens dat in Noord-Brabant en Limburg over 'Bourgondisch Samen op Weg' gesproken wordt.

***

'Niet met ongedeckten hoofde'. Dit curieuze stukje knipten we uit het Hervormd Weekblad, orgaan van de Confessionele Vereniging.

'Het was vroeger op het platteland gewoonte, om ook binnenshuis je pet op te houden. Die zette je alleen af bij het gebed, en als er uit de bijbel gelezen werd.

In de kerk was dat, héél vroeger, net zo. Alleen bij de Schriftlezing en bij het gebed gingen de baretten en de mutsen af. In sommige gemeenten was het echter gewoonte geworden om ook bij het voorlezen van de Catechismus het hoofd te ontbloten.

Op de Provinciale Synode van Delft in 1618 kwam deze zaak ter sprake. De synode verklaarde het "impertinent ende ongefondeert te wesen, dat men de Catechismus als den bijbelschen text de gemeijnte voorleest ende haer deselve met ongedeckten hoofde laet aenhooren".'

***

Hoe praktisch gericht de Bijbellezingen van mr. Is. Da Costa in de vorige eeuw waren blijkt uit de volgende passage uit één van de lezingen.

'De nood, door de ziekte in de aardappelen veroorzaakt, is groot 1), doch wij moeten niet vreezen voor de zaak, maar voor God, en dan zullen wij in staat zijn, om met beleid in het gevaar te handelen. Door nu, uit overmatige vrees, alles op te koopen, veroorzaakt men juist de duurte, waar ieder voor vreest. Het is ongelukkig, maar de mensch is meest altijd zijn eigen vijand, en doet door zijne onhandigheid zijn eigen oogmerk mislukken. Als het schuitje, door te veel menschen overladen, dreigt te zinken, dan dringt ieder gewoonlijk naar denzelfden kant, en juist daardoor slaat het om; door stil te blijven zitten, was men welligt het gevaar te boven gekomen. Daarom is het eerste woord, dat in zulk een geval moet gehoord worden: "stil blijven zitten!" en dan moet men verder met beradenheid zien, wat er nog te doen is. Laat ons dan ook in den tegenwoordigen nood niet elkander angstig maken, maar laat ons zien, wat er nog te doen is. Laat ons toch niet in die zonde vervallen, dat wij allen thans juist aardappelen moeten hebben, en alle andere spijzen verachten of niet begeeren. Wat nu algemeen is, was voor vijftig jaren eene zeldzaamheid. De aardappel heeft vele krachtige spijzen verdrongen; het is goed dat deze hare regten herkrijgen; men weet toch hoe weinig voedsel er in de aardappelen ligt.'

***

Vandaag promoveert aan de Rijks Universiteit te Utrecht de heer P. van Dijk (geboren op 11-7-1933 te Rante Pao, Indonesië) op een proefschrift getiteld 'Op de grens van twee werelden'. Dit proefschrift ter , verkrijging van de graad van doctor in de godgeleerdheid, bevat een onderzoek naar ethische denken van de natuunwetenschapper C. J. Dippel. Van de bij het proefschrift behorende stellingen volgen er hier enkele.

• De principiële fout van de natuurlijke theologie in haar klassieke vorm bestaat daarin, dat ze over de natuur theologisch niets weet te zeggen.

• 'Vervreemding' is een constitutief element in een christelijke antropologie.

• De zogenaamde 'westerse werkmanie' is minder calvinistisch, minder kapitalistisch en zelfs minder westers dan velen geneigd zijn te denken.

• Erkenning van 'industriëlegewetensbezwaarden' impliceert dat er eerder vragen te stellen zijn bij aard en/of doelstellingen van het werk dan bij de rol van het geweten van de betreffende personen.

• Bij gelijkblijvende vooronderstellingen betekent automatisering een zware slag voor de (vrouwen)emancipatie.

V. d. G.


^)Deze Bijbellezing werd gehouden Zondag 21 September 1845.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 1985

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 1985

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's