Kerknieuws
Beroepen:
te Houten W. L. Mulder te Maartensdijk — te Leeuwarden (vac. dr. C. G. Wagenaar) J. Hoogenkamp te Meppel — te Sneek W. Brinkman te Asperen — te Woudenberg J. Zwijnenburg te Huizen (N. H.) — te Zuidbroek (toez.) J. W. Schaap te Kooten (Fr.) — te Kesteren J. Hovius te Hoogeveen — te Aalburg J. T. Doornenbal te Oene — te Ederveen C. Treure te Wilsum (Ov.) — te Erica C. de Jongh te Warfhuizen —te Fijnaart (toez.) P. de Bruyn te Workum (Fr.) — te Driesum (toez.) G. C. Roosendaal te Lienden — te Randwijk W. Kranendonk te Hagestein — te Deventer (toez.) (vac. D. T. Los) M. G. Rosbergen te Franeker — te Hei- en Boeicop J. W. van der Linden te Kamerik — te Soest (vac. wijlen M. Verkerk) W. R. Ambrosius te Leerdam — te Nijega-Elahuizen D. J. Froentjes cand. te 's Gravenzande — te Pieterburen W. Roggeveen, cand. en hulppred. te Velsen — te Oostermeer R. J. Ybema te Nieuw- Leusen — te Glanerbrug B. J. Geerling te Ternaard — te Maarssen (vac. P. Moerenhout) W. Brinkman te Asperen — te Ameide en Tienhoven G. H. van Kooten te Brandwijk — te St. Laurens W. A. Kalkman, cand. te Amsterdam — te Elim C. Fortgens te Kolderveen (Dr.).
Aangenomen:
naar Nieuwe Schans J. A. Hebly, cand. te Zeist — naar Rumpt dr. M. H. A. L. H. van der Valk te Weert — naar Didam W. P. J. Wesseldijk, cand. te Zeist — naar Loenen a/d Vecht dr. S. van der Linde, voorh. miss. pred., woonachtig te Zeist — naar Saaxum (toez.) H. J. Visser, cand. te Groningen — naar Oost- en West-Souburg J. D. de Stoppelaar, vlootpred., wonende te Wassenaar — naar Boertange H., J. H. Steenmeijer, cand. te Heemstede.
Bedankt:
voor Klundert G. H. van Kooten te Brandwijk — voor Melissant (toez.) J. T. Doornenbal te Oene — voor de Heij-Heijplaat en Hoog-Blokland dr. S. van der Linde, voorh. miss. pred., woonachtig te Zeist — voor Jaarsveld (toez.) J. W. van der Linden te Kamerik — voor Hummelo (toez.) J. Grolle te Driel — voor Bodegraven (toez.) L. Kievit te Putten — voor Westbroek R. W. Steur te Ouddorp (Z.H.) — voor Kampen (vac. H. Hiensch) J. W. van der Linden te Kamerik — voor Kamperveen J. van Dijk te Gameren — voor Bennekom C. Treure te Wilsum — voor Giessendam en voor Nieuw Lekkerland L. Vroegindeweij te Papendrecht — voor Nieuw Lekkerland (toez.) (2e pred. pl., met standplaats Kinderdijk) J. Hovius te Hoogeveen — voor Hellouw D. J. van der Graaf te Leerbroek — voor Barneveld (toez.) (vac. J. J. Poot) L. Blok te Kampen — voor Beerta dr. G. J. Woldinga te Uitwijk — voor Groot Ammers A. den Hartogh te Scherpenzeel (Gld.) — voor Vlaardingen (vac. T. H. Oostenbrug) J. Slok te Dordrecht.
RIDDERKERK.
In de grote vacature-nood van het ontzaglijk snel groeiende Ridderkerk werd Zondag 10 December enigermate voorzien door de overkomst van ds. R. Bartelema van Giessendam naar deze gemeente.
's Morgens werd hij bevestigd door de consulent ds. P. Bouw, die uit de adventsverhalen gekozen had als bevestigingstekst Lucas 1 vers 16, 17. Daar wordt gesproken over de arbeid van de dienstknecht des Heeren. Hij bepaalde de grote schare bij de instructie, bij het doel van, de kracht tot, en de zegen op de arbeid.
Na het ja-woord van ds. Bartlema werd hem toegezongen Psalm 134 vers 3.
Des avonds deed ds. R. Bartlema zijn intrede met een prediking over Joh. 3 vers 14, 15. In dat Schriftgedeelte zag hij zijn dienstorder, n.l. : het verhogen van de Zoon des mensen. Hij bepaalde de gemeente op uitvoerige wijze 1e. bij de inhoud van dat verhogen en daarna 2e. op het schone doel van dat verhogen van de Zoon des mensen, zowel met het oog op de ere Gods als ook met het oog op het heil der mensen.
Na de prediking richtte hij zich tot verschillende autoriteiten o.a. tot het dagelijks Bestuur der gemeente; tot de vertegenwoordigers der Ring, tot ds. G. van der Zee, die een deel van zijn ziekteverlof in de gemeente doorbracht, tot ds. J. J. de Heer van Benthuizen, die het beroep naar Ridderkerk en Bolnes aannam en tot ds. Bouw, de Kerkeraad, Kerkvoogden en Notabelen, organisten en kosters en tot de Chr. Scholen en diverse verenigingen.
In zijn toespraak tot ouderling de Rooy van Giessendam gewaagde hij van de banden aan deze gemeente, die tegen zijn verwachting, verbroken moesten worden om hier te gaan arbeiden.
In zijn toespraak tot de gemeente gewaagde hij van de noodzakelijkheid, dat de gemeente haar leraars voortdurend opdraagt aan de Koning der Kerk. Hij hoopte, dat ook de jeugd hem gelegenheid gaf iets voor hen te zijn, vooral ook door trouw catechisatiebezoek.
Na dankgebed sprak ds. van der Zee een persoonlijk woord, en namens de Ring Zwijndrecht.
Ouderling C. Kruithof getuigde van de grote dankbaarheid, die er bij de Kerkeraad en de gemeente is, voor het feit, dat de Heere het hart van hem genegen had tot overkomst. In het bijzonder verheugde hij zich daarover als wijkouderling van Ridderkerk, omdat toch in die wijk het pastorale werk van ds. Bartlema zal liggen.
De gemeente zong haar nieuwe leraar daarna toe de zegenbede uit de Morgenzang vers 3 (gewijzigd).
Drie moties van de Zwingli-band.
De Zwingli-bond heeft zich in een vergadering te Utrecht uitgesproken ten aanzien van de nieuwe Kerkorde der Ned. Herv. Kerk. Er werden drie moties aangenomen.
In deze moties wordt o.m. gezegd, dat de Zwingli-bond van mening is, dat het lidmaatschap der Ned. Herv. Kerk in gemeentegen „waar geen geestelijke verzorging in principieel vrijzinnige geest aanwezig is, geen enkel uitzicht meer biedt." De bond besluit om allen, die om redenen in verband met deze nieuwe Kerkorde uit de Hervormde Kerk zullen treden in de Zwingli-bond samen te brengen. De bond beschouwt het besluit der Generale Synode der Ned. Herv. Kerk als de overwinning ener totalitair gezinde richting, „die de organisatie en de machtsmiddelen dier kerk wil gebruiken om haar opvatting van het christendom aan verschillende in die kerk levende, anders gezinde minderheden op te leggen en te zijner tijd door tuchtoefening te handhaven of af te dwingen". De bond roept alle vrijzinnige predikanten, kerkeraden en kerkvoogdijen in de Ned. Herv. Kerk op om niet meer het werk der kerk te steunen voor doeleinden, indruisend tegen hun opvatting van de taak der kerk.
(Overgenomen uit „Trouw" van 20 Dec. '50.
„Fundamenten en perspectieven van belijden", Critiek op het Leerboek der Ned. Hervormde Kerk.
Ds. Ph. J. Vreugdenhil te Gorinchem gaf naar aanleiding van „Fundamenten en perspectieven van belijden", het leerboek, door de Generale Synode der Ned. Hervormde Kerk aangeboden, critiek op een bepaald eenheidsstreven op de inhoud van genoemd leerboek.
Ds. Vreugdenhil, die voor de Gereform. groep in de Ned. Hervormde Kerk te Gorinchem sprak, vestigde kort de aandacht er op, welke houding die groep heeft in te nemen tegenover het kerkelijk leven in de Ned. Hervormde Kerk, zoals dit nu is en zoals het staat te komen.
Hierna stond spreker stil bij genoemd leerboek, na eerst de voorgeschiedenis en de aanleiding tot het geschrift gereleveerd te hebben.
Naar zijn doelstelling, t.w. als geschrift van de Kerk en als uitspraak over de waarheid Gods, werd op het leerboek critiek geleverd.
Wat de formele zijde betreft, vond spreker het leerboek niet erg geslaagd, doch het gaat over de inhoud en hierover stipte ds. Vreugdenhil enkele dingen aan, om een algemene indruk van het leerboek weer te geven.
Het geschrift gaat uit van de gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en in gemeenschap met de belijdenis der vaderen. Dit laatste ontmoet bedenking bij de Geref. groep, die een eenheid van geloof, prediking en belijdenis gebaseerd wil zien op Schrift en belijdenis. En juist dat ontbreekt hier, meent ds. Vreugdenhil. Teleurstellend is, dat het geschrift zwijgt over het gezag van de Heilige Schrift, wat zijn oorzaak hierin vindt, dat verschillende groepen in de Kerk het absoluut over dit punt niet eens zijn.
In art. 2 van het leerboek wordt met geen syllabe gesproken over de val van de mens. Op zeer voorzichtige wijze zijn de formuleringen gekozen en wordt verzwegen waar het om gaat.
Ds. Vreugdenhil was van mening, dat hier meer het „in geest en hoofdzaak" naar voren treedt. Deze proeve van belijden brengt de nieuwe koers, die zich richt op de doorbraak van de groepen en richtingen en de leiding van het kerkelijk gesprek beoogt. Naast de belijdenis der vaderen wil men een andere of misschien wel als overkoepeling. Men gaat nieuwe dingen invoeren, die de belijdenis krachteloos maken.
De conclusie van ds. Vreugdenhil is dan ook, dat de Gereformeerden in de Ned. Herv. Kerk niet accoord kunnen gaan met deze proeve, die de leuze van dr. Hoedemaker: „Heel de Kerk en heel het volk" ademt, en waarvan geldt, dat de eenheid niet ten koste mag zijn van de waarheid. „Heilig ze in de waarheid; Uw Woord is de waarheid". (Overgenomen).
Dr. Goslinga weer naar Celebes.
Met de Constellation „Venlo" vertrok van Schiphol naar Djarkarta op doorreis naar Celebes, dr. J. J. Goslinga, zendingsarts, zoon van de bekende emeritus-predikant ds. Goslinga van Utrecht. Deze dokter is naar zijn post teruggekeerd, na een driejarig studieverlof in Nederland te hebben doorgebracht, in welke tijd hij zich bekwaamde in de chirurgie zowel te Amsterdam als in het Rode-Kruisziekenhuis te Beverwijk. Dr. Goslinga is naar zijn post teruggekeerd met achterlating van vrouw en kinderen, terwijl alle adviezen vanuit Celebes tot inhoud hadden: wacht eerst de uitslag van de Irian-kwestie af, alvorens naar hier terug te keren. Dr. G. verklaarde echter tegen alle adviezen in, dat hij ontrouw zou zijn aan zijn roeping wanneer hij niet alle pogingen in het werk stelde om zo spoedig mogelijk de Toradja-bevolking op Midden-Celebes, die momenteel zonder arts verkeert, te hulp te komen. Vanuit Makassar begeeft hij zich naar het arbeidsterrein van de Geref. Zendingsbond in de Ned. Herv. Kerk, om zijn plaats als directeur-geneesheer van het zendingsziekenhuis te Rante Pao weer in te nemen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 1951
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 1951
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's