De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Impressie van een deelnemer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Impressie van een deelnemer

CONFERENTIE OVER 'KERKPLANTING'

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eind vorig jaar (november) werd in Hongarije een conferentie gehouden over 'kerkplanting'. Ondergetekende was een van de deelnemers. In deze 'impressie' wil ik graag enkele hoofdmomenten van deze conferentie met u delen. De conferentie was aangekondig als 'First International Conference'. Dat internationale bleek al uit de samenstelling van de groep die deze conferentie had voorbereid: dr. Paul Wells uit Frankrijk, ds. Zambo Andras uit Hongarije en ds. v. d. Top uit Nederland. De ongeveer 40 deelnemers van de conferentie kwamen ook uit diverse Europese landen: Roemenië, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Hongarije, Joegoslavië. De conferentie werd gehouden in een vakantieoord hoog in de bergen, met de Donau in de buurt. Prachtige setting!

Kerk in de buurt
De ondertiteling van de conferentie luidde: 'need for a local church'. In mijn eigen woorden: als veel mensen niet meer naar de kerk gaan, hoe kunnen wij dan de kerk bij de mensen brengen. Of anders gezegd: in verschillende steden en streken van een land zijn gebieden waar veel mensen wonen maar de invloed van de kerk zo goed als verdwenen is. Hoe kunnen wij juist zulke plekken met het Woord van God bereiken? Door plaatselijk kerk te zijn. Door als christenheid juist op die plekken present te zijn. U merkt: een boeiende materie. Zeker ook als je Nederlander bent en je in eigen land getuige bent van een steeds sneller wordend proces van ontkerkelijking. De Hongaarse bisschop die bij de opening van de conferentie aanwezig was bracht treffend naar voren dat de verloren zoon van vandaag de dag nog nooit in het huis van de hemelse Vader is geweest. Een zin om over na te denken.

Manhattan als voorbeeld
Verschillende lezingen werden gehouden. Dr. Siebrand Wierda hield een referaat over het concept van kerkplanting in een stedelijke setting. Hij schreef een doctoraalscriptie over Redeemer Church in Amerika. Een calvinistische kerk (Westminster Confession) in hartje New York: Manhattan. Een kerk die groeit. Wat is de 'verklaring' van deze groei? Zijn er bepaalde leerpunten uit te halen die voor ons, in een totaal andere omgeving, bruikbaar kunnen zijn? Zo was de Redeemer in zijn verhaal slechts een (inspirerend) voorbeeld om na te denken over belangrijke principia t.a.v kerkplanting. Europa is immers ook een groot zendingsveld aan het worden. Waarom niet opnieuw nieuwe kerken planten? Dat was zijn vraag!

Kerkplanting
Als motivatie voor kerkplanting bracht hij naar voren (o.a.) dat het de beste manier was om zowel nieuwe mensen te bereiken als ook bestaande gemeenten in het gebied te vernieuwen. Maar hoe doe je dat? Trouwens, is dat wel te organiseren? Ten diepste zijn we natuurlijk afhankelijk van de Heilige Geest. Toch werden ons wel bepaalde taken aangereikt. Heel belangrijk in dit proces van kerkplanting is namelijk de 'onderzoeksfase'. Visie zal moeten worden ontwikkeld en vastgesteld. Verder is van belang om de mensen in het gebied waar je als kerk verantwoordelijk voor bent echt te kennen. Om netwerken te creëren. Evangelisatie is maar niet een extra facet van het gemeente-zijn maar behoort tot haar kern. Als gemeente moet je er voortdurend op ingesteld zijn zowel christenen als niet-christenen te verwachten.

Drie punten
Een analyse van de Redeemer Church brengt drie belangrijke elementen van deze kerk naar voren:
1. Zij is christocentrisch. Christus staat bij alle activiteiten centraal. Het gaat om Zijn genade.
2. De oriëntatie op het koninkrijk van God. Het Koninkrijk is er al en nog niet. In die spanning is de kerk werkzaam in prediking, praktijk en gebed.
3. Contextualisering. Het kennen van je omgeving. Het eropuit trekken als gemeente. 'Go' i.p.v. 'come'.
Het Woord is immers vlees geworden. Christus is onze werkelijkheid binnengetrokken, zo is de kerk ook geroepen de werkelijkheid van de stad binnen te trekken. Daarom is een heldere visie op de stad onmisbaar.

Toegespitst
De stad heeft de kerk met het Evangelie nodig en de kerk heeft de stad nodig. Het christocentrische element stimuleert de kerk om het evangelie goed te kennen. De gerichtheid op het koninkrijk van God illustreert het perspectief waarom de kerk bezig is en de gerichtheid op de context stimuleert de kerk om de cultuur te kennen. In de bespreking kwam naar voren dat 'oude' (bestaande) en 'nieuwe' gemeenten goed horen samen te werken, zodat 'nieuw' niet tegenover 'oud' komt te staan. Bovendien beschikt de bestaande gemeente over een schat van ervaring.

Bukarest
In een volgende lezing kwam een praktijkvoorbeeld naar voren vanuit Roemenië. In de hoofdstad Bukarest is daar de Koreaanse predikant Hong Key Chung werkzaam. Op 22-jarige leeftijd werd hij van boeddhist christen. Na zijn theologische opleiding was hij met zijn vrouw in verschillende Europese steden werkzaam als evangelist en sinds 1993 dus in Roemenië. En in Bukarest heeft God hem gebruikt om de presbyteriaanse kerk van Roemenië te 'planten'. In zijn verhaal bracht hij naar voren hoe belangrijk voor hem de gereformeerde theologie is. Daarom startte hij ook een instituut waarbij (jonge) studenten theologisch onderwijs kunnen volgen om zo bruikbaar te zijn in de verkondiging van het Evangelie onder hun eigen volksgenoten. Na het wegvallen van de dictatuur moeten mensen in Roemenië weer leren om te denken en zelf beslissingen te nemen. Een belangrijk en moeizaam proces. Via jongeren en kinderen proberen Hong Key Chung en zijn vrouw het evangelie door te geven en bestaat hun gemeente op dit moment uit ongeveer 200 personen. Een bemoedigend voorbeeld. Ook heel bijzonder om te merken met hoeveel toewijding hij en zijn vrouw daar werkzaam zijn.

Sela
Tussendoor een drietal bijdragen van verschillende 'stadspastors'. Een collega vertelde over zijn bezig-zijn in een van de wijken in Budapest. Bemoedigend om te zien hoe enthousiast jonge predikanten in zo'n stad werken. Evenals in Bukarest merk je ook in een stad als Budapest hoe het verleden nog verwerkt moet worden en dat de kerk een enorme taak heeft bij de invulling van het leven richting toekomst. Ds. Gerard Bos, predikant in een buitenwijk in Parijs vertelde over zijn ervaringen. Een Frans voorbeeld van kerkplanting. Een voormalige supermarkt kon worden aangekocht en worden omgebouwd tot een 'gereformeerde kerk': komt, koopt! Het evangelie is voor de armen, zeker, maar ook voor de rijken! Hoe kom je met hen in contact met behoud van je eigen gereformeerde identiteit. Boeiend om dat te vernemen. Ondergetekende vertelde iets over het functioneren van de Noorderkerkgemeente in Amsterdam. Een open monument. Gerestaureerd om de (post)moderne mens met het eeuwenoude Woord van God te confronteren.

Bemoedigend
Belangrijk om eikaars verhalen te horen. Werkzaam in verschillende steden bemerk je dezelfde problemen, en kan je leren van elkaars ervaringen. Zo gaf Ferenc Tomka, geestelijke in een rk-kerk in Budapest aan hoe de uitleg van het Woord, bijbelstudie, steeds belangrijker werd in zijn gemeente. Om mensen voortdurend met het Woord van God te confronteren. Zeker, de theologische verschillen tussen Rome en Reformatie zijn nog steeds in heel veel zaken zeer groot. Maar, zo dacht ik bij mijzelf, is de Reformatie ook niet begonnen met een monnik die de Bijbel las en las... En hebben wij als reformatorische christenen die herijking vanuit de Schrift ondertussen ook niet heel hard nodig. In ieder geval werd o.a. door zijn bijdrage opnieuw beklemtoond dat het bij kerkplanting dus gaat om mensen met het Woord van God in verbinding te brengen, zodat dat Woord absoluut gezag krijgt in hun leven.

Hoe nu verder?
Zoals gezegd was dit een eerste conferentie. Onderzocht wordt hoe deze conferentie in het grote geheel van bezinning een vaste plaats kan krijgen, zodat er goede internationale afstemming plaatsvindt. Het is immers een thema dat van belang is voor geheel Europa. Europese doordenking is immers geen overbodige luxe. Wie ondertussen Budapest etc. toch wel een eind weg vindt, kan ik wijzen op een andere conferentie die door een andere werkgroep binnenkort dichterbij wordt georganiseerd, waar deze themata ook ter sprake komen. Op D.V. 16 maart 2001 wordt in de Noorderkerk een conferentie gehouden met als thema 'Geloof in de stad'. Informatie hierover heeft al in de Waarheidsvriend gestaan en zal ook nog wel verschijnen.

Schiphol?
Waarom al die aandacht voor dit onderwerp van 'kerk in de stad', 'kerkplanting' etc.? Omdat we als westerse christenen midden op het zendingsveld leven. Het zendingsbevel uit Mt. 28 krijgt zijn vervulling doordat mensen via Schiphol andere continenten opzoeken, maar ook doordat wij als gelovigen dichtbij onze roeping verstaan. De volkeren van Mt. 28 wonen immers bij ons om de hoek! Zo bepaalt zo'n internationale conferentie je opnieuw bij je 'nationale' roeping.

C. VAN DUIJN, AMSTERDAM

 

 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2001

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Impressie van een deelnemer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2001

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's