De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

2 minuten leestijd

Dr. K. Veling, Geen eigenmachtige uitlegging, Kamper Bijdrage XXVIII. Uitgeverij De Vuurbaak, Barneveld; 28 blz.; 1987.
De ondertitel luidt: Moderne hermeneutiek en de omgang met de bijbel, en dit boekje bevat de rede waarmee de schrijver het ambt van buitengewoon hoogleraar in de Geschiedenis der Wijsbegeerte aanvaardde op 7 december 1987. Bij alle exegese spelen altijd voorvragen mee. Eén van de voorvragen die in de gereformeerde traditie altijd een rol hééft gespeeld is de vraag of het terecht is om te stellen dat de bijbel zelf de belangrijkste maatstaf is bij de uitleg van de Schriften. Bij het beantwoorden van deze vraag is de auteur voortdurend in gesprek met Gadamar, wat vrij gezegd: met een subjectivisme dat de hele leefwereld van de mens die de bijbel leest bij de verklaring van de bijbel medebepalend maakt.
Naar twee kanten probeert de auteur dan, recht te doen. Het is onbillijk om Gadamar een bodemloze relativist te noemen die de ervaring van mensen maatgevend maakt. Maar het is ook onbillijk om hen die zich beroepen op het gezag dat de bijbel zichzelf toekent objectivisten te noemen, omdat ook het lezen van de bijbel bij hen gesteund kan worden door de litertuurwetenschap, en wie er op uit is de Schrift te laten spreken gaat met die Schrift in gesprek, stelt zijn eigen vragen die de Schrift hem zelf in de mond legt.
Hoewel concrete conclusies in deze rede ontbreken, mag er wel op worden gewezen hoezeer ook in de kring van De Gereformeerde Kerken in Nederland – gelukkig dat de benaming artikel 37 ter ziele is! – openheid en communicatie gezocht wordt. Daar schuilen studiosi in.
S. Meijers, Leiden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 november 1988

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 november 1988

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's