Onmogelijke liefde
Hij ging en nam Gomer.
Hoe reageer je als de persoon van wie je zielsveel houdt, je in de steek laat? Wat doet het met je als blijkt dat die ander aan wie je ooit trouw beloofd hebt, je bedrogen heeft? Kan het dan nog goed komen en hoe dan?
Ds. A.B. van Campenis predikant van de hervormde gemeente te Hazerswoude.
Hosea 1:1-12
Die vragen hangen als een donkere wolk boven het eerste hoofdstuk van het boek Hosea. Het huwelijk dat God is aangegaan met Zijn volk dreigt uit te lopen op een scheiding. Keer op keer heeft het volk God de rug toegekeerd en is het verliefd geworden op andere goden.
God heeft er genoeg van. Hij kan niet maar blijven vergeven, Zijn geduld is niet eindeloos. Dat wordt pijnlijk duidelijk in de namen die in dit hoofdstuk vallen.
De maat is vol
Allereerst klinkt daar de naam van de vrouw met wie Hosea zich moet verbinden, Gomer. Haar naam betekent zoveel als ‘de maat is vol’ Met andere woorden: Als Israël nu niet tot inkeer komt en terugkeert naar haar Partner, loopt het niet goed met haar af. Dat geeft de woorden van Hosea een laatste urgentie. Als lezer houd je je hart vast. Zeker als er in het vervolg nog drie onheilspellende namen klinken.
Het zijn de namen van de kinderen van Gomer.
Allereerst wordt er een zoon geboren. Hosea moet hem de naam Jizreël geven. In eerste instantie klinkt dat hoopvol: ‘God zaait! Maar de naam Jizreël blijkt hier vooral een herinnering te zijn aan het bloedbad dat Jehu ooit aanrichtte. Via de profeet Elisa had hij de opdracht gekregen om heel het huis van Achab uit te roeien, inclusief alle profeten van Baäl (2 Kon.9, 10).
Maar in plaats van het hele land te zuiveren van afgoden, handhaaft Jehu de stierkalfcultus.
Hier in Hosea wordt duidelijk dat hem dat duur komt te staan. God zal een einde maken aan het koningschap van Jehu en zijn nakomelingen. En het wordt nog erger: God zal een einde maken aan de hele monarchie van Israël. Bovendien zal de boog van Israël – een aanduiding voor de hele legermacht van Israël – gebroken worden.
Einde
Gomer wordt opnieuw zwanger. Tussen de regels door krijg je de indruk dat dit kind niet van Hosea is, maar geboren is uit overspel. Het is een dochter die Hosea de naam Lo-Ruchama moet geven. ‘Geen ontferming over haar’ betekent dat. Het woord voor ontferming dat hier gebruikt wordt, duidt op de diepe affectieve band tussen moeder en kind. Dikwijls wordt het in de Bijbel gebruikt als uitdrukking voor Gods vaderlijke liefde en zorg voor Zijn volk. Maar hier in Hosea lijkt er aan die diepe, emotionele band tussen God en Zijn volk een einde te komen.
De geboorte van het derde kind laat een aantal jaar op zich wachten. De bijbelschrijver benadrukt daarmee het geduld van God met Israël. Het volk krijgt nog de kans zich om te keren. Gomer raakt voor de derde keer zwanger en baart opnieuw een zoon. Ook dit kind krijgt een symbolische naam: Lo-Ammi, ‘Niet mijn volk!
Het volk Israël krijgt de kans zich om te keren
Dit lijkt toch het definitieve einde te zijn van het huwelijk tussen God en Zijn volk. Ooit had God Zich aan Israël bekendgemaakt met de naam: Ik zal er zijn. Maar die belofte wordt hier als het ware teruggedraaid: Ik zal er voor u niet zijn. Het is over en uit. Dit komt nooit meer goed. Loopt hier Gods grote plan met Israël en daarmee met de wereld definitief vast?
Hersteld
Nee. Juist op het moment dat je denkt: hier is geen redden meer aan, klinken er aan het einde van het hoofdstuk woorden van hoop en toekomst. Gods laatste woord is niet het oordeel. God weigert zich erbij neer te leggen dat het echt uit is tussen Hem en Zijn mensen.
Israël zal wel in ballingschap gaan, maar er komt een tijd dat het huwelijk tussen God en Zijn volk hersteld zal worden. Hoe die belofte tot vervulling zal komen, is voor ons een raadsel. We kunnen het echter niet los zien van Jezus Christus, in Wie God opnieuw Zijn liefde aanbiedt. Dankzij Zijn leven, sterven en opstaan mogen we geloven dat het nooit hopeloos hoeft te worden tussen Hem en ons.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2019
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2019
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's