De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

4 minuten leestijd

De Gereformeerde Oecumenische Synode (GOS) (...) heeft de volgende grondslag en doelstelling opgenomen in de zogeheten Constitutie.

De Gereformeerde Oecumenische Synode (GOS) waarin kerken van gereformeerde belijdenis uit de gehele wereld participeren, heeft de volgende grondslag en doelstelling opgenomen in de zogeheten Constitutie.

Grondslag

'De grondslag van de Gereformeerde Oecumenisctie Synode is de Heilige Schrift van het Oude en Nieuwe Testament zoals opgevat in de belijdenissen van het gereformeerde geloof, namelijk de Confessie Gallica, de Nederlandse Geloofs Belijdenis, de Heidelbergse Catechismus, de Tweede Confessie Helvetica, de 39 artikelen, de Dordtse Leerregels, en de Westminster Confessie. De Schriften, in hun geheel zowel als in de afzonderlijke delen, zijn het onfeilbare altijd durende Woord van de levende drieënige God, absoluut gezaghebbend in alle zaken van geloof en wandel; en de belijdenissen van het gereformeerde geloof worden aanvaard omdat ze in overeenstemming zijn met de goddelijke Waarheid zoals die geopenbaard is in de Schrift.'

Doelstelling

De doelstelling van de Gereformeerde Oecumenische Synode is:

1) Uitdrukking geven aan de eenheid der kerken in Christus en het bevorderen van de eenheid van de kerken die het reformatorisch geloof aanvaarden en handhaven.

2) Gezamenlijk getuigenis geven van het reformatorisch geloof temidden van een wereld, die leeft in dwalingen en ronddoolt in duisternis en aan de kerken, die vervallen zijn van de Waarheid van Gods Heilig Woord.

3) Samen beraadslagen in zoverre dat gewenst of noodzakelijk is, over de missionaire arbeid van de kerken dichtbij en ver weg.

4) Elkaar adviseren met betrekking tot vragen en problemen, die van belang zijn om de geestelijke welstand en het Bijbels beleid van de kerken te bevorderen.

5) Ernaar streven een gemeenschappelijke vorm van beleid te bereiken inzake gemeenschappelijke problemen, evenals het opstellen van gezamenlijke resolutie inzake bewegingen, praktijken of gevaren, wanneer gezamenlijke standpuntbepalingen noodzakelijk worden geacht'

De GOS werd gehouden in het Trinity Christian College te Chicago, een onderwijs instituut gedragen door de gaven van particulieren. In één boekje over Trinity, ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan in 1983, staat te lezen wat dr. Calvin Seerveld 2 jaar na de oprichting zei:

'Trinity is een vrije opleiding. Het heeft niet de zekerheid, stabiliteit en soliditeit van een door de staat gecontroleerd instituut. We zijn vrij om academisch te ontwikkelen of achterop te raken, naargelang de curatoren en de faculteit dit wensen; we zijn vrij om onze visie te verbreden of om geestelijk te verstijven met de verkiezing van elke 'trustee'; We zijn vrij te floreren of te kwijnen in financieel opzicht, al naar God de harten neigt van de enkele mensen, die weten wat hier omgaat. We zijn zó vrij en hulpeloos afhankelijk van de gunst, bescherming en leiding van God alleen, dat het een mens instinctief op de knieën brengt - een werkelijk reformatorische zaak. En nu het tweede jaar van Trinity Christian College begonnen is in al zijn afzonderlijke belangrijke verbanden, kunnen we niet terug. Trinity is geen Amerikaans bliksemprogram maar een lange-termijn-investering van het reformatorisch geloof, en wij studenten en professoren, die hier staan met de giften, de beloften, het vertrouwen, moeten woekeren met de talenten van de Meesteren ze vermeerderen; anders zou het beter voor ons zijn wanneer Trinity nooit geboren was.

Laat ons samen aan het werk gaan met vrees en beven, inzet, toewijdingen vreugde, meteen heilige hartstocht, zeker in de wetenschap dat als we blijven geloven in onze roeping, de Almachtige onze noden zal vervullen en zegen zal geven tot Hij zelf komt'

Opgetekend tijdens de GOS te Chicago:

'Secularisatie kan niet worden tegengegaan met een gececulariseerd Evangelie!

(Prof dr T J. v. d. Walt).

• Tijdens de GOS maakte ds. P. K. Kuusu (Nigeria) telkens indruk door zijn krachtige, bijbels onderbouwde betogen, om het even of het ging om de leer (de situatie in de Gereformeerde kerken) of de levenspraktijk (apartheid).

Uitspraak van ds. J. Westerink: 'Ik denk dat als Kuusu preekt niemand onbekeerd durft te blijven'.

• Op de tweede dag van het GOS beraad over de Gereformeerde Kerken had ds. L. Crosbie de Kretser van de Reformed Church op Sri Lanka een indrukwekkende morgenwijding. De tekst was uit het bijbelgedeelte 2 Tim. 2 : 14-26.

De Kretser achtte het leiding van de Heilige Geest dat op die dag dit bijbelgedeelte op het programma was gezet voor de morgenwijding.

• Dr. P. Galbraith, voorzitter van de GOS, zei in een slottoespraak 'We zijn bemoedigd doordat de GOS op zo duidelijke wijze haar gereformeerde karakter heeft bewaard.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 augustus 1984

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 augustus 1984

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's