De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Is er nog nieuws?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is er nog nieuws?

8 minuten leestijd

Die van Athene nu allen, en de vreemdelingen, die zich daar onthielden, besteedden hun tijd tot niets anders dan om wat nieuws te zeggen of te horen. Als zij nu van de opstanding der doden hoorden, spotten sommigen daarmede; en sommigen zeiden: Wij zullen u wederom hiervan horen. Handelingen 17 : 21, 32

I.
Op allerlei wijze zijn wij mensen op zoek naar nieuws. We grijpen naar ons ochtendblad, luisteren naar de nieuwsberichten en kijken naar het t.v.-journaal om het laatste nieuws op politiek of economisch terrein op te vangen. Nieuws van dichtbij of van ver.
Maar we doen telkens weer de ervaring op, dat dit nieuws zo snel veroudert. Wat vandaag voorpaginanieuws is, komt over enkele dagen niet meer ter sprake. Veelbelovende ontwikkelingen, die een nieuwe toekomst schijnen in te luiden, lopen dood. Het blijft bij het oude.
Ook in de Bijbel komen we dat woordje „nieuw" herhaaldelijk tegen. En als de Here God het uitspreekt, ja dan wordt de vraag die boven deze meditatie staat werkelijk beantwoord.
God, de Verlosser doet nieuwe dingen. Tot een volk in ballingschap zuchtend onder het oordeel over eigen schuld zegt de Here: „Denk niet aan hetgeen vroeger gebeurde en let niet op wat oudtijds is geschied; zie, Ik maak iets nieuws, nu zal het uitspruiten. Zult gij er geen acht op slaan? ”
Tot mensen die de last van een verknoeid verleden meetorsen (een verbroken verbond), komt de goede tijding: „Zie, Ik zal een nieuw Verbond sluiten". En dat nieuwe Verbond opent vergezichten naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Daarom worden we geroepen: „Zingt de Here een nieuw lied, want Hij heeft wonderen gedaan”.
Het Evangelie van Jezus Christus is waarlijk goed nieuws.
Dat Evangelie roept ons tot geloof en bekering. Dat moeten wij goed zien. Het nieuws van de dag bevredigt onze nieuwshonger, onze nieuwsgierigheid. Gods grote Nieuws wil niet onze nieuwsgierigheid tegemoet komen, maar ons brengen tot geloof.
In Athene komt de apostel Paulus ook met die nieuwshonger in aanraking. Zijn getuigenis van de ene Naam, tot redding gegeven, trekt de aandacht. De geleerden van Athene gaan er zich mee bemoeien. Sommigen hebben direct hun oordeel klaar. Ze vinden Paulus een derde rangsgeleerde, een graantjespikker, iemand die net als een vogel, nu hier, dan daar een graantje kennis heeft opgepikt.
Anderen willen er meer van weten. Ze nemen Paulus mee naar de Areopagus, om ver van de drukte van het marktgewoel met de apostel van gedachten te wisselen. Zulke mensen kom je niet elke dag tegen, zegt u wellicht. Mensen met serieuze belangstelling voor de dienst van God. Kom er eens om in onze gejaagde tijd.
Maar Lucas valt u in de rede. Hij haalt een gezegde aan. De Atheners stonden namelijk spreekwoordelijk bekend als mensen die alleen maar tijd hadden voor de laatste nieuwtjes. De opmerking van vers 21 staat in de Statenvertaling tussen haakjes. Het wordt zo maar terloops gezegd. Wij doen er goed aan dit woord even tussen de haakjes uit te halen.
Voor niets anders tijd dan om iets nieuws te zeggen of te horen. Dat is Athene. Och ja, hoe gaat dat, als je teren moet op de roem van het verleden. Als de glans van beroemde namen verbleekt is. In politiek opzicht hadden de Atheners geen rol meer te spelen. De scholen oefenden echter nog altijd hun aantrekkingskracht uit. Athene trok veel mensen aan. Je kon er immers de laatste nieuwtjes horen. Daar leefden de mensen van.
Maar als je het op de keper beschouwt, is het maar een triest verschijnsel. Was deze nieuwtjes jacht niet een wedloop met de verveling? Een kenmerk van de levensleegte. Meer niet. Het was met deze nieuwtjes als met een injectie. Is het spuitje uitgewerkt, dan moet je omzien naar iets anders.
En nu is Paulus voor deze mensen het zoveelste nieuwtje. Wat wil deze man? Is hij niet afkomstig uit die geheimzinnige oosterse wereld? Dat is interessant. Daar kun je weer een tijdje op teren.
Voor niets anders tijd dan om iets nieuws te zeggen of te horen. Is het niet kenmerkend voor de mens die vervreemd is van de Here God? Onze wereld zit boordevol Atheners. En het spreekwoord is benauwend actueel. Ook in 1969 zoeken veel mensen het nieuwe als een prikkel om de verveling te verdrijven.
Propagandisten van allerlei slag zoeken de massa te bevredigen door de nieuwste leuzen en slagzinnen. Nieuwe ideeën, al dan niet op spandoeken, doen een tijdlang opgeld. Protestmeetings zorgen voor wat afleiding. Voor anderen is het het platvloerse amusement. Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. „Laat ons eten en drinken, want morgen sterven wij. De nieuwshonger verzadigt niet. Het laat de mens eenzaam en stuurloos.
Denkt u niet dat de geestesgesteldheid van deze Atheners ons vreemd is. Geldt niet van elk mens dat hij, ongeacht zijn kerkelijke jasje, vervreemd is van het leven met God?
Wat een nieuwtjesjacht ook in de kerk. En je hebt vaak het gevoel dat het ook moet dienen om de leegte te verdrijven. Een nieuwe theologie, een nieuwe moraal, nieuwe experimenten, onze tijd is er vol van. Wat een modekreten op kerkelijk terrein. De eenvoud van het Evangelie van de gekruisigde Christus ligt ons niet. We ontwerpen wat anders. En als het nieuwtje er af is . . . nu ja, dan zullen we wel verder zien.
Deze Atheense levenstrek kan zich ook kleden in een streng gereformeerd jasje. Velen zijn zondag op zondag op zoek naar iets nieuws. Daar komen ze voor in de kerk. Vindt men dat niet in eigen kerk, er is keus genoeg op het kerkelijk erf. Is de een naar hun smaak uitgepreekt, dan is er wel weer de sensatie van een nieuwe ster. Wat een triest leven! Al ons kerkelijk bezig-zijn kan dat niet verhullen. En de diepste oorzaak van deze nieuwshonger? Zou het niet zijn, omdat we de Here zo best missen kunnen in ons leven. Dan houden we onszelf ook in geestelijk opzicht overeind met de laatste nieuwtjes. Maar het verzadigt niet. Waarom weegt ge dan geld af voor hetgeen niet verzadigen kan, voor hetgeen geen brood is. Uw ziel sterft weg. Ontzettend, om om te komen van honger, terwijl de Here tot ons komt met het brood des levens.
Nee, Hij is niet gekomen om uw nieuwshonger te stillen. Hij is gekomen om zondaren te zoeken en zalig te maken. Dat is het grote nieuws wat Paulus in Athene mag verkondigen. Is er nog nieuws, Paulus? Kom aan, zeg het ons, we nemen er graag de tijd voor.
Tot hen komt het goede Nieuws van het Evangelie van Christus. Paulus komt niet met zijn eigen woord. Maar als apostel mag hij Gods Woord overbrengen. Het Nieuws dat nimmer veroudert. Paulus gaat immers aan deze op sensatie beluste Atheners vertellen — in de taal en de vorm die zij verstaan — dat de Here zich in Christus bekend maakt. Dat God vraagt naar mensen die van huis uit naar Hem vragen. „Deze dan, die gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden" (vers 23).
U beschouwt het toch niet als oud nieuws? Zeker, u hebt het van jongs af aan gehoord. Maar dat maakt de zaak juist zo klemmend. Rekent u er mee? Dit nieuws verduurt de tijd, terwijl de systemen en leuzen komen en gaan.
Dat Evangelie van Christus is schokkend nieuws. Het Woord van God wil niets minder dan een omwenteling, een revolutie in ons leven te weeg brengen. Onomwonden wordt het aan de Atheners en ons gezegd, dat wij met al onze godsdienstigheid en religieus besef de Here verwerpen en het eigen ik dienen. Dat is de aanklacht! Ge bant de levende God weg uit uw leven. Schokkend nieuws want de Here vraagt van ons, dat ons leven radicaal omgekeerd wordt, dat we ons keren als verbroken mensen tot Zijn genade.
En daarom is dit grote Nieuws van het Evangelie ook ongehoord nieuws. Paulus spreekt immers op de Areopagus over een Man, die door God is opgewekt uit de doden, Die eenmaal komt als Rechter, Die ons niet de gelegenheid geeft vrijblijvend van het ene nieuwtje naar het andere te jagen. Want eenmaal zwijgen alle berichten uit de hemel. Dan vraagt Christus rekenschap: „Wat hebt u gedaan met Mijn Evangelie? ”
Horen we er nog van op? Het gericht is zo geleidelijk aan uit heel wat prediking verdwenen. Erger is, dat het doorgaans geen plaats heeft in ons leven. Wij laten maar al te vaak de donkere klanken van het gericht over ons heen komen, zonder dat het ons beroert en schokt. Daarom mogen we wel gedurig bidden om de leiding van die Geest, Die ons in alle waarheid wil leiden. Deze Geest opent gesloten harten en leidt in alle waarheid.
Is er nog nieuws? Hoor, God van de hemel spreekt: „Ik heb geen lust in uw dood, maar daarin heb Ik lust, dat ge u bekeert en leeft". God breidt Zijn armen uit naar mensen op jacht naar het laatste nieuws. Hier hebt u het: Het laatste Nieuws en het goede Nieuws. „Alzo lief heeft God de wereld gehad . . ." Schokkend nieuws! Ongehoord en alarmerend! Hoort het en gelooft het! Want wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op Hem.
Ede                                                    A. Noordegraaf

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 november 1969

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's

Is er nog nieuws?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 november 1969

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's