KERKNIEUWS
Beroepen te:
Haaften: J. Vroegindeweij te Maarssen — Nieuw Lekkerland: B. J. Zaal te IJsselmuiden — Rijssen: E. M. Bakker te Tholen — Arnhem: H. H. Nieuwenhuizen te Amsterdam — Opende: C. J. Mellink te Badhoevedorp — Yerseke: E. J. Rietveld te Harderwijk — Hemhuizen: cand. T. R. Scholten te Groningen — Schoonhoven: E.M. Bakker te Tholen — Hardinxveld: E.M. Bakker te Tholen — Elim: J. H. de Vree te Sleeuwijk — Nijeveen: H. J. Pol te Geldermalsen.
Aangenomen naar:
Hilversum: H. Bouter te Leiden — 't Harde: G. Broere te Dinteloord — Almelo: A. Otten te Huissen — Lemele en Archem: L. de Liefde, cand. te Driebergen — Zwijndrecht: H. J. Termaat te Jutfaas.
Bedankt voor:
Hazerswoude: A. J. de Bue te Makkum — Elspeet: S. de Jong te Houten — Wijk: B. J. Zaal te IJsselmuiden — Valburg Homoet: H. Zethof te Kockengen — Genderen: G. Voordijk te Mastenbroek — Bleskensgraaf: J. H. Vlijm te Krimpen a. d. IJssel — Langerak: H. v. Amstel te Nederlangbroek.
Promotie.
Op dinsdag 28 mei n.m. 4 uur hoopt ds. Joh. de Boer, emeritus predikant van de Ger. Kerken, aan de Theologische Hogeschool te Kampen te promoveren. Het proefschrift heeft als titel: „De verzegeling met de Heilige Geest volgens de opvatting van de Nadere Reformatie".
Ds. de Boer is geboren in 1899, is dus 69 jaar. Hij diende de Ger. kerken van Brouwershaven, Zuid-Beijerland, Amsterdam-Noord en Bierum. Hij ging 1 Januari 1964 met emeritaat. De promotor is prof. dr. A. D. R. Polman.
Het is een opmerkelijk gebeuren, dat een emeritus-predikant promoveert.
Niet minder opmerkelijk is het onderwerp: De verzegeling met de Heilige Geest volgens de opvatting van de Nadere Reformatie. In een boekbespreking zal aandacht aan dit proefschrift worden gegeven.
Geref. Theol. Stud. Vereniging „Voetius", Utrecht.
Op D.V. maandag 6 mei hoopt de G.T.S.V. „Voetius" te Utrecht haar jaarlijkse reünistenstudiedag te houden. De vergadering vangt aan om half 's morgens en vindt plaats in het C.S.B.-gebouw aan de Kromme Nieuwe Gracht. De lezing wordt gehouden door drs. A. Terlouw, industriepredikant te Veenendaal, over het onderwerp: Kerk en Toekomst. Opgave voor deze dag kan geschieden aan de ab actis der vereniging, J. de Vreugd, Eikstraat 41, Utrecht.
Aantal hervormde studenten in theologie sterk gestegen.
Aan de universiteiten van Leiden, Utrecht, Groningen en Amsterdam hebben zich voor het studiejaar 1967/1968 méér hervormde studenten in de theologie ingeschreven dan de laatste jaren het geval was. Volgens de thans gereedgekomen gegevens van het Kerkelijk Album der Ned. Hervormde Kerk bedroeg het aantal nieuwe hervormde studenten in dat studiejaar 118. In totaal zijn thans 505 theologiestudenten aan genoemde vier universiteiten in het Kerkelijk Album der Ned. Hervormde Kerk ingeschreven.
In de naoorlogse periode tot ongeveer de helft van de vijftiger jaren was de studie in de theologie, wat de Hervormde Kerk betreft, nog steeds in trek. Daarna trad een geleidelijke daling in. Het aantal studenten in de theologie dat voor het studiejaar 1967/1968 zich in het Kerkelijk Album der Ned. Hervormde Kerk liet inschrijven, beweegt zich thans weer op het peil van de vijftiger jaren. Het totaal aantal studenten in de theologie bedraagt momenteel in Leiden 90, in Utrecht 243, in Groningen 83 en in Amsterdam 89.
Bijbelverspreiding.
De bijbelverspreiding heeft verleden jaar een ongekende top bereikt. In 1967 hebben de Bijbelgenootschappen over de hele wereld 105 miljoen Bijbels en Bijbelgedeelten in omloop gebracht. Dit is tweemaal zoveel als in 1962.
Hiervan waren vijf miljoen complete Bijbels, 13 miljoen Nieuwe Testamenten, 32 miljoen Bijbelgedeelten (minstens een Bijbelboek bevattend) en 55 selecties.
Vooral de verspreiding van de laatste categorie, geïllustreerde boekjes met selecties uit de Bijbel, is de laatste jaren geweldig gestegen. Alleen al in de Verenigde Staten werden er 43 miljoen verspreid. Zij worden gebruikt als eerste kennismaking met de Bijbel.
Uit vele landen komen berichten over sterk toegenomen bijbelverspreiding. In Senegal (West-Afrika), waar de bevolking voor 85 procent uit islamieten bestaat, werd de verspreiding in 1967 vervijfvoudigd. In Kenia, Oeganda en Tanzania werden in zeven maanden ruim een miljoen Bijbels en Bijbelgedeelten verspreid, bijna 2, 5 maal zoveel als het jaar daarvoor.
In Indonesië zullen dit jaar honderdduizend bijbels worden gedrukt. In 1966 steeg de bijbelverspreiding er, vergeleken met 1965, met 250 procent.
De staatsdrukkerij van Roemenië is bezig met het drukken van 100.000 bijbels voor de Orthodoxe kerk. Het papier is een gift van de wereldbond van Bijbelgenootschappen. Voor de protestantse kerken worden 30.000 bijbels ingevoerd uit het buitenland.
Uit een brief van Ds. Richard Wurmbrand. (II.)
Uit een schrijven van een ander gezin van christen-martelaars: „De Here Jezus, Die uit vrije wil Zijn handen uitstrekte op het kruis, om ons uit de dood te doen overgaan in het leven, moge u belonen met het eeuwige leven voor alles wat u ons gezonden hebt . . . Het is mij genoeg deel te hebben aan het lijden van Christus, want als wij met Hem lijden, zullen wij ook met Hem verheerlijkt worden . . . Een beker water in Zijn naam gegeven, zal niet worden vergeten ... Iemand bood mij 300 roebel voor mijn Nieuwe Testament. De mensen hongeren naar het Woord van God . . ."
Ik acht het mijn plicht om allen die een bijdrage zonden, de dank en de zegenwensen over te brengen van de gezinnen der christen-martelaars. Och, vraag Uw vrienden eens of het recht is als een christen zijn maaltijd nuttigt zonder althans een kruimeltje te geven voor een gezin van christen-martelaars. Eén cent per maaltijd zal al een gulden per maand zijn voor dit doel. Maar misschien kan men zich wel meer dan een cent per maaltijd veroorloven. Vraag aan uw dominee of het in-orde is, als uw gemeente niets offert voor gezinnen van christen-martelaars.
Een kerk in Londen hield een lunch-bijeenkomst. Op tafel stond alleen brood, kaas en water. Ze hadden gehoord dat de broeders in de rode gevangenissen ook niet anders krijgen. De opbrengst van zo'n lunch-bijeenkomst ging naar de gezinnen der slachtoffers. Het is toch niet goed —om ze te laten verhongeren. Misschien kunt u in uw kerk ook eens zo'n lunch organiseren. Hoe staat het met onze gehoorzaamheid aan 's Heren gebod inzake vastendagen, om dan wat u hebt uitgespaard te geven aan hen die altijd moeten vasten?
De ontvangen brieven zijn een bewijs dat onze kanalen goed zijn en dat de hulp zijn bestemming bereikt. Kerkelijke leidslieden worden om de tuin geleid ten aanzien van de Baptistenkerk in Moskou en Leningrad. Maar wie van hen heeft ooit een gevangenis bezocht? Hebben ze ooit toestemming daarvoor gevraagd? Is het hun geweigerd? Waarom? Wat hebben de Sovjets te verbergen? Ik ben in de gelegenheid gesteld Amerikaanse gevangenissen te bezoeken. Er staat niet in de bijbel: „Ik was in de kerk en gij hebt Mij bezocht", maar: „Ik was in de gevangenis en gij hebt Mij bezocht". Wie van de vele toeristen heeft gevraagd in de communistische landen zijn broeders in de gevangenissen te mogen bezoeken? En wie van uw kerkelijke leidslieden?
In enkele grote steden kregen ze kerken te zien. Maar luister nu eens naar wat er gebeurt in een kerk die niet door vreemdelingen wordt bezocht. „Nauka i Religia", een communistisch blad uit Moskou, vertelt, in het nummer van november 1967 wat er plaats vindt in de Baptistenkerk van het dorp Batiatitsj. Het blad betreurt het „dat er in dit dorp geen merkbare teruggang van de godsdienst is". Dan beschrijft het op zijn manier hoe het gaat in honderden dorpen en stadjes: De atheïstische spreekster Bilchenko komt op zondag de kerk binnen, duwt de voorganger eenvoudig aan de kant en geeft haar atheïstische dwaasheden ten beste. De mensen die naar de dienst gekomen zijn, krijgen de lof der godloosheid te slikken. En de kerk verlaten terwijl de atheïstische spreekster aan het woord is, wordt beschouwd als een contra-revolutionaire daad. Dit is ook een zijde van de vrijheid van eredienst waar aartsbisschop en aartsleugenaar Nikodim van de Wereldraad van Kerken het altijd over heeft.
Maar de strijd tegen zulke leugens is niet tevergeefs. Ik schreef er over naar 5000 Lutherse predikanten. In mijn boeken gaf ik ze de bewijzen voor de vervolgingen. Ik gaf het bewijs van het samenspannen van sommige Amerikaanse leiders met het communisme. Het is niet tevergeefs. De Amerikaanse Lutherse Kerk had zich uit te spreken over aansluiting bij de Nationale Raad van Kerken, die de pro-communistische propaganda onder de christenen in bescherming neemt. Het plan werd door de leiding der Kerk warm verdedigd, maar het moest worden uitgesteld. De Lutheranen zijn door ons en door anderen ingelicht over de werkelijkheid. Zij zouden het niet genomen hebben.
Wij hebben de laatste tijd kennis kunnen nemen van de literatuur die in het geheim is gedrukt door christenen in Rusland. Typerend is vóór alles de zorg om de kinderen. Zo vonden wij het volgende verhaald: het was in het gezin van zuster Maria L. Ze heeft vijf kinderen: Vania, Pavlik, Andrei, Vera en Sveta. Ze kocht een gummipop voor ze. Maar toen de kinderen „bidstond" wilden spelen, bleek dat de knieën van de pop niet wilden buigen. De kinderen klaagden dat moeder hun een „ongelovige pop" had gekocht: een gelovige is daaraan te kennen dat hij zijn knieën buigt voor zijn Schepper!
Kinderen, aan wie op school was verteld dat de kosmonauten in de ruimte waren geweest en God daar niet waren tegengekomen, gaven ten antwoord: „Maar hadden de kosmonauten wel een rein hart? Zonder dat kun je God nooit zien, op welke planeet je ook komt. Maar als je een rein hart hebt, kun je Hem overal zien!" In deze geheime literatuur wordt aan de ouders verzocht hun kinderen te onderwijzen, zodat ze op school het bestaan Gods kunnen bewijzen. De blaadjes vertellen ons dat de christen-kinderen in Rusland „hun leraars en onderwijzers verbaasd doen staan door hun standvastigheid en hun godsdienstig heldendom".
Laten we voor deze kinderen bidden en mogen de onze dit prachtige voorbeeld volgen!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 mei 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 mei 1968
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's