De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

Twee gestalten van de Koning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twee gestalten van de Koning

4 minuten leestijd

‘Laat het nu gebeuren, want op deze wijze past het ons alle gerechtigheid te vervullen.’ Mattheüs 3:15

Nu weten Iran en Egypte dat Jezus de Koning der Joden is. En de Joden zelf? Daar gaat Mattheüs 3 over: Johannes de Doper preekt het Koninkrijk der hemelen en doopt de Koning Zelf.

Er stroomt een grote menigte mensen naar de Jordaan. Ze komen luisteren naar een man die net uit de woestijn naar de Jordaan gekomen is. Bijzonder mens: kleding van kameelhaar, leren gordel en een menu van sprinkhanen en wilde honing. Soberder, ascetischer kan het niet. Johannes heet hij, als de Doper is hij de geschiedenis ingegaan. Jesaja had over hem geprofeteerd, Zacharias had voor hem gezongen: “En jij kind, zult een profeet van de Allerhoogste genoemd worden, want je zult voor het aangezicht van de Heere uitgaan om Zijn wegen gereed te maken.” De Koning komt eraan, Die de Heere is.

Die kun je niet zomaar ontmoeten, Die kun je niet in je ouwe plunje begroeten. Bekeer je, trek nieuwe kleren aan, reinig je hart en zuiver je wegen. Laat alles nieuw worden. Toen liepen Jeruzalem, heel Judea en heel het land rondom de Jordaan naar Johannes uit, beleden hun zonden en werden gedoopt. Reinigingsritueel: ondergaan en weer bovenkomen. Maar de doop was toch voor de heidenen, als ze het Joodse geloof aanvaardden? Nee, ook voor de Joden nu, want de Koning komt Zelf. En daarmee wordt alles anders, met de Messias wordt alles nieuw, het Koninkrijk der hemelen. Grote Verzoendag aan de Jordaan.

Het Koninkrijk der hemelen

Net voor de hemelvaart vroegen Jezus’ discipelen Hem ernaar: “Zult U in deze tijd het koninkrijk voor Israël weer herstellen?” De verwachting van de Messias is diep verankerd in het Oude Testament. En met Hem de verwachting van het herstel van het koninkrijk. Het koninkrijk van David natuurlijk. Voor het gevoel van de discipelen was het nog niet gekomen. Wanneer dan wel? Het is toch beloofd?

Blijkbaar heeft dat Koninkrijk van God twee gestalten, twee vormen. En die komen overeen met de gestalten van de Koning Zelf. In nederigheid bij Zijn eerste komst, in heerlijkheid bij Zijn tweede komst, Zijn wederkomst. Koning Jezus richt bij Zijn eerste komst tekenen op van dat rijk, om te laten zien hoe het bij Zijn tweede komst volmaakt zal zijn: wonderen, genezingen, uitdrijven van demonen, opstanding uit de dood. Eerst komt de Koning dus in de gestalte van een dienstknecht, de Knecht van de Heere. Jesaja 53 tekent Hem en Johannes de Doper wijst Hem aan: zie het Lam van God! Hij komt terug als de overwinnaar: de Leeuw uit Juda’s stam.

Jezus laat Zich dopen

“Toen kwam Jezus van Galilea naar de Jordaan.” Hij komt om het koningschap te aanvaarden. En Hij komt naar de heraut toe, die voor Hem was uitgegaan in zijn prediking van het Koninkrijk der hemelen: Johannes de Doper. Die had al verteld hoe Hij zou zijn: “Hij, Die na mij komt, is sterker dan ik. Ik ben het niet waard om Hem Zijn sandalen na te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur. Zijn wan is in Zijn hand en Hij zal Zijn dorsvloer grondig reinigen.” Hier wordt gerechtigheid gevraagd, en die zit niet aan de buitenkant; we redden het niet met onze afkomst en kerkgang.

“Komt U mij dopen?” is de vraag van Johannes. “Ik heb die doop van U nodig!” Nee, zegt Jezus, Ik wil door jou gedoopt worden. Ik wil ondergaan in het water van de Jordaan, nadat Ik jouw zonden heb beleden. Die neem Ik op mij. En de zonden van de hele menigte, die ze hier heeft beleden. Want dan pas zijn ze echt weg en is er gerechtigheid voor God, volmaakte gerechtigheid. Ook dat is vervulling van de profetie in Jesaja 53:11. “Door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.” De Koning wordt Hogepriester, Hij gaat Zelf de zonden wegdragen. Voor velen uit de Joden, maar ook uit de niet-Joden, de heidenen. Daarom ondergaat Hij de proselietendoop, de doop voor de heidenen. Zo wordt Hij het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegdraagt. Dat vraagt om onze bekering en geloof.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 2025

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Twee gestalten van de Koning

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 2025

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's