Kerk, School, Vereeniging.
NEDERLANDSCHE HERVORMDE KERK.
Beroepen te IJzendoorn N. C. Bakker te Benschop — te Enter F. van Asch te Den Ham — te Wilnis E. V. J. Japchen te Hei-en Boeicop — te Oyen J. W. Samber, cand. te Leiden — te Bleiswijik W. Zijlstra te Neerlangbroek — te Hijkersmilde A. N. Tonsbeek te Rethel — te Zevenhuizen Th. J. H. Steenbeek te Leidschendam — te IJsselmonde Q. Grootjans te De Meern.
Aangenomen naar Odoorn J. F. Kruyt, cand. te Leiden.
Bedankt voor Garijp J. W. Pieper te Oudega — voor Sluipwijk J. G. Dekking te Kesteren — voor Capelle a.d. IJssel G. Grootjans te De Meern — voor Loon op Zand D. Bax te Noorden — voor Lage Zwaluwe H. J. Hak te Domburg.
GEREFORMEERDE KERKEN.
Beroepen te Alblasserdam D. Scheele te Geesteren — te Westerlee K. Holwerda, cand. te Marrum — te Joure W. S. de Vries, cand. te Tzum — te Boskoop G. van Duinen te Zegwaard.
Aangenomen naar Bleiswijk J Y. Tiemersma te Tzummarum.
Bedankt voor Scheemda W. S. de Vries, cand. te Tzum — voor Dedemsvaart J. Lugtigheid te Uithuizermeeden.
CHRISTËLIJK GEREFORMEERDE KERK,
Beroepen te Maarssen J. A. Riekel te Zaandam — te Alphen aan den Rijn K. Groen te Zwijndrecht.
Beroepbaar de WelEerw. heer J. BaarsIag cand. tot den Heiligen Dienst te Breukelen.
Verkiezingen.
AMSTERDAM. Voor het Kiescollege zijn de oandidaten der Confessioneelen gekozen. De stemmencijfers waren : Vrijzinnigen 686, Confessioneelen 4581 en Ethischen 2864.
Vorig jaar waren de cijfers respectievelijk 488, 1516 en 1978, en bij de herstemming tusschen Confessioneelen en Ethischen respectievelijk 2010 en 1916.
ARNHEM. Voor het Kiescollege werden de rechtzinnige candidaten gekozen verklaard met 1438 stemmen tegen 715 op die van de voorstanders van Evenredige Vertegenwoordiging.
DINXPERLO. Met groote meerderheid van stemmen zijn de rechtzinnige candidaten voor het Kiescollege gekozen.
HENGELO (O.). Voor 5 leden van het Kiescollege. Gekozen zijn alle rechtzinnige candidaten.
CAPELLE AAN DEN IJSSEL. Bij de verkiezing van notabelen der Ned. Hervormde kerk alhier, meldt de N. R. Courant, zijn de Vrijzinnige candidaten gekozen met enkele stemmen meerderheid op de candidaten der Confessioneele Kiesvereeniging en van de Kiesvereeniging „Schrift en Belijdenis" (Gereform. Bond). De beide aftredenden van „Schrift en Belijdenis" zijn niet herkozen.
GORINCHEM. Voor twee notabelen Aftredend zijn de heeren E. de Bruijn (Vrijzinnig) en E. Pannekoek (Rechtzinnig). Gekozen werd de heer de Bruijn met 181 stemmen, terwijl herstemming moet plaats hebben tusschen de heeren E. Pannekoek en B. H. Kwant, beiden Rechtzinnig.
Voor den Kerkeraad. Vrijdag zijn tot ouderling gekozen de heeren D. J. Hakkert en J. J. Spronk, beiden rechtzinnig. En als diaken zijn gekozen de heeren M. A. Blaauboer, vrijzinnig, en A. B. van de Nadort, rechtzinnig. (Rott.)
Vrijgesproken. De heer A. Heemskerk, godsdienstonderwijzer te Numansdorp en voorganger der Ned. Hervormde Evangelisatie aldaar, die was aangeklaagd wegens verstoring van orde en rust tijdens een doopplechtigheid in de Ned. Hervormde Kerk, is door de rechtbank te Dordrecht j.l. Vrijdag van het hem ten laste gelegde vrijgesproken.
Ds. S. van Doorn. In den leeftijd van 46 jaar is te Makasser overleden ds. S. van Doorn, predikant bij de Indische Kerk.
Ds. van Doorn deed in 1908 zijm intrede bij de Ned. Hervormde Kerk van Sluipwijik (bij Gouda) en in 1915 te Noordgouwe. Op 19 November 1918 werd hij benoemd tot predikant in Ned. Oost-Indië en stond achtereenvolgens te Pontianak (1919) ; Soekaboemi (1920) en Makasser (vanaf April 1922).
Het Zendingsbureau te Oegstgeest. Het Zendingsbureau te Oegstgeest deelt ons mede, dat, om dit jaar zonder tekort te sluiten, in deze maand nog moet binnenkomen ƒ 275.000.— ; hierbij moet worden vermeld, dat in den loop der maand December verwacht wordt de uitkeering van eene erfenis tot een bedrag van ƒ 100.000.—.
De totaal-ontvangsten in November bedroegen dank zij de krachtige hulp van een aantal gemeenten en particulieren, inclusief de Opbrengst van gehouden collecten in de Zendingsweek, ongeveer ƒ93.500.—. Volgens de raming is per maand noodig ongeveer ƒ71.000.—.
Zendingsdirector B. J. C. Rijnders. Ds. B. J. C. Rijnders, benoemd in de vacature-ds. Lindenbom tot Zendingsdirector bij de Nederlandsche Zendingsvereeniging, heeft die benoeming aangenomen.
De voetkus aan den Paus. In het R.K. dagblad „De Tijd"is door de redactie en door een ingezonden artikel van dr. Sloet verzet aangeteekend tegen de opmerkingen van prof. Kuyper in de „H e r a u t" over den voetkus van het Spaansche koningspaar aan den paus.
Thans dient prof. Kuyper in zijn blad van antwoord en zegt, dat het aangevoerde hoofdargument, ontleend aan de handeling van de boetvaardige zondares in het huis van Simon den Parizeer, niet opgaat. Christus heeft den voetkus niet geëischt, en dat doet de paus althans tegenover de gewone geloovigen wèl.
„Of „D e T ij d" er nu al op wijst, dat op de pantoffel van den paus een kruis geborduurd is en de kus op dit kruis wordt gegeven, doet tot de zaak zelf niets af. Voor ons Protestantsch gevoel ligt daarin de schrikkelijke zelfverheffing van dezen zich noemenden stedehouder van Christus, dat hij in dezen vorm een hulde der aanbidding eischt, die Christus zelf nooit gevraagd heeft".
Wat de boetvaardige zondares deed, was geen regel, maar een uitzonderiin.g. En als Christus haar deswege geprezen heeft, dan was dat niet om daarmede als regel te stellen, dat allen Hem den voetkus zouden geven als Goddelij'k eerbetoon, maar omdat daarin uitkwam hoe lief ze Hem had. Wat in Simon gegispt werd, was niet dat hij nagelaten had Christus met een voetkus te huldigen, maar dat hij naliet, wat in het Oosten gebruikelijk was, n.l. den gast te omhelzen en op het gelaat te kussen. De Parizeër had dus zelfs zijn plichten als gastheer niet vervuld.
„Maar zelfs"— zoo schrijft prof. Kuyper verder — „al zou de voetkus tot de aanbidding behooren, die we Christus schuldig zijn, wat uit Lukas 7 vers 45 zeker niet kan worden afgeleid, dan zou dit den paus nog geen recht geven dit zelfde teeken van adoratie voor hem te eischen. We zouden, wanneer Christus in ons midden verscheen, aan Zijne voeten in aanbidding neerknielen en misschien, wanneer we tot de Zuidelijke volken behoorden. Zijne Voeten kussen, omdat Hij de Zoon van God is, wien de eere der aanbidding toekomt. Maar zelfs indien de paus Zijn stedehouder op aarde was, wat we natuurlijk ontkennen, zouden we die eere der adoratie toch nooit aan hem kunnen toebrengen, omdat de paus niets anders is dan een m e n s c h."
Twee joodsche vtienden. Aan „Svenska Morgenbladet" is het volgende ontleend :
Ongeveer zestien jaar geleden bewoonden 2 Russische Joden samen een armoedig vertrek in NewYork. Beiden waren volbloed anarchist, steeds zinnende op plannen, hoe de hen bezielende idealen! in het verre vaderland zouden kunnen worden verwezenlijkt.
Op .zekeren avond woonde één van hen een Evangelieverkondiging bij in een gebouw van een Methodisten-Gemeente. Bij het einde gaf men hem een Nieuw-Testament. Onverschillig sloeg hij het open, zijn blik viel op Rom. 2 vers 10, en hij las : „Heerlijkheid en eer en vrede een iegelijk, die het goede werkt, eerst den Jood en ook den Griek ." Eerst den Jood — die woorden grepen hem aan. Hij haastte zich naar zijn kamer en zette zich tot lezen. En de Heere opende zijn hart. Hij kwam tot het geloof in Christus, en vond vrede door het bloed des kruises.
Deze Jood heette Adam Silberstein, en is thans leider der Jodenzending te Rochester. En zijn vriend ?
Dikwijls sprak Sllberstein ernstig met hem over de blijdschap des geloofs, welke zijn deel was geworden, maar hij wilde er niet van hooren. Hij was en bleef anarchist. Gedurende den oorlog zag hij kans in Rusland te komen, werd er leider van de. revolutionaire beweging Zijn naam is thans door heel de wereld bekend en berucht. Hij heet Leo Braunstein, en noemt zich Trotzki.
Chr. Geref. Weeshuis. Door het bestuur der „Vereeniiging van Diaconieën tot oprichiting en instandhouding van een Weeshuis voor de Weezenverzorging der Christelijke Gereformeerde kerk in Nederland" is te Soestdijk een pand met bijbehoorenden tulngrond aangekocht, teneinde een en ander te bestemmen voor de verzorging van Weezen in de Christelijke Gereformeerde Kerk in Nederland.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1923
De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 1923
De Waarheidsvriend | 4 Pagina's