De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

WAT DE PERS TE LEZEN GEEFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WAT DE PERS TE LEZEN GEEFT

DUITSCHLAND EN HET CHRISTENDOM.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ibsen heeft het drama „Keizer en Gallileër" geschreven. Juliaan de Afvallige, een der laatste keizers van het oude Romeinsche Rijk, wil heidendom en christendom in een hoogere synthese vereenigen : hij wil de stichter worden van het Derde Rijk. Maar al spoedig blijkt hem, dat een synthese niet mogelijk is en dan gaat hij het chrIstendom te lijf. Den wil hij de oude heidensche eerediensten weer in hun vroegere pracht en praal herstellen. De tempels worden weer opgericht ; hij organiseert weer prachtige optochten ter eere van Dionysos. Maar tegen den Galileër kan hij niet op. Die Galileër, die timmermanszoon van Nazareth, zooals hij hem noemt, leeft op een geheimzinnige wijze in de harten der menschen. Voor Hem verdragen ze geeselingen en straf; voor Hem gaan ze met vreugde in den dood. En het einde van Juliaan is niet twijfelachtig.
Nu doet men — aldus het „Algem. Weekblad voor Christendom en Cultuur" — dezen keizer ongetwijfeld onrecht, wanneer men hem met Alfred Rosenberg vergelijkt. Maar Rosenberg's opzet is even heidensch als destijds die van Juliaan. En evenals toen, stuit het Derde Rijk ook nu telkens weer op den Galileër. Weer riskeert men voor Hem straf of concentratiekamp; weer moet het Derde Rijk ervaren, dat het grenzen heeft. Wat een moed van die duizenden onbekende dominees om midden in het Derde Rijk het belijdenismanifest van hun kansels voor te lezen! Wat verheugt mij ook de brief van Pacelli; in den nood steunt de Kardinaal den predikant; in den nood voelt men zich één in Christus. Het is voor ons in het veilige Holland om dankbaar en beschaamd te worden tegelijkertijd. Dankbaar voor het getuigenis, dat het Duitsche Protestantisme van Christus geeft; beschaamd over onze eigen twisten en verdeeldheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 1935

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

WAT DE PERS TE LEZEN GEEFT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 1935

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's