MEDITATIE
ADVENT
En Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israël wenden. Amos 9 vers 14a.
Amos, de veehoeder van Thekoa, de geroepen profeet, staat in.een donkeren tijd. Het volk, door God geleid, beschermd en gedragen, heeft zijn. God verloochend en nu roepen de daden van het ongeloof om de wraak van den heiligen God. Die wraak komt, maar voor haar uit trekt Amos, in zijn komst, in zijn woorden een machtige roepstem : haat het booze en hebt Hef het goede en bestelt het recht in de poort.: misschien zal de Heere, de God, der heerscharen, aan Jozefs overblijfsel genadig zijn. Ja genade, dat zal Isrels éénige hoop kunnen zijn. Het oordeel is door 't volk ingeroepen door zijn eigen zonde en komen moet, wat de profeet met sidderend hart gaat aanzeggen: daarom zoo zegt de Heere, de God der heirscharen, de Heere : op alle straten zal rouwklage zijn en in alle wijken zullen zij zeggen : Och ! Och! en zullen den akkerman roepen tot treuren, en rouw-klage zal zijn bij degenen, die verstand van kermen hebben......
Wie God verlaat, heeft smart op smart te vreezen. Want bij den Heere alleen is de uitkomst. Dat had Isrel ervaren. Maar nu zal het, in het verlaten van God, ook dat andere ervaren : smart op smart; ziet, de oogen des Heeren zijn tegen dit zondig Koninkrijk, dat Ik het van den aardbodem verdelge.
Amos heeft gepredikt in de dagen van Jerobeam den tweede, koning van Israël. Wij .weten, dat hij predikte als een roepende in de woestijn. Israël bleef in zijn ontrouw, volhardde in ongeloof en het rijk der tien stammen werd van den aardbodem verdelgd.
Schrikkelijk woord, 't woord van Amos. Want hij zegt, hoe erg de zonde is en hoe heilig de Heere is. Daarom heeft de prediking van Amos niet slechts beteekenis gehad in den tijd van Israels afval; het heeft nóg beteekenis, want nóg is de zonde èrg ; nóg is de afval een inroepen van de wraak des Heeren; nóg is de Heere de heilige, die den zondaar geenszins onschuldig houdt.
Daarom moet nóg het woord van Amos gelezen worden, als een actueele roepstem in de afval, in de geestelijke lauwheid van onzen nieuwen tijd, opdat het zoo worde beleden : Israels zonden en onze zonden zijn dezelfde. Zoo moet het Gods woord van Amos door ons persoonlijk worden verstaan in al z'n ernst en waarheid. Neen, dan is het niet gemoedelijk meer om godsdienstig te zijn, dan wordt verstaan, dat we met al onzen godsdienst den Heere kunnen verloochenen, met al onzen godsdienst kunnen voortgaan op het pad des verderfs, want wij zelf hebben dezen Weg gekozen en daarmee dit oordeel verdiend. Als gij dat verstaat, lees dan met aandacht den tekst, die hierboven staat: en Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israël wenden. De gevangenis. Dat is het einde der vrijheid; dat is gebondenheid van de ergste soort; dat is weggescheurd uit het gezin, uit het werk, uit de vrienden; dat is overdekt met schande, want gevangenschap is de voltrekking van het vonnis. Dat kwam over Israël: denk aan de ballingschap. Misschien stellen we het ons voor : Israël in de ballingschap, dat is Israël in materieele ellende, maar vergeet , het dan niet, deze materieele ellende is ook geestelijke ellende: God heeft Zijn volk als volk verstouten. Hij trok Zijn hand af. Hij verbande hen uit het land, dat Hij hun eens gegeven had. Hij heeft het oordeel voltrokken.
Zoo is de ballingschap te vergelijken met de gevangenis. In de gevangenis moet men zuchten. Ja, want de gevangenis is vonnis en Gods vonnis is. voor den mensch het einde.
Wie dat verstaat, omdat hij weet: ik heb niet anders verdiend, die verbaze zich over de prediking Gods door Amos : en Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israël wenden. Voor den gevangene as er één. hoop : de gratie. Welnu, hier predikt de Rechter der gansche aarde Zijn goddelijke gratie: Ik zal de gevangenis wenden. We kunnen ook lezen : Ik zal herstellen. De beteekenis is dezelfde. God brengt Zijn dwalend volk terug. God geeft het onverdiende vrijheid, blijdschap en heerlijkheid.
En waarom ? Omdat het Zijn volk is. Ook in Israël: met zijn altaren te Bethel en Dan, met zijn hoogten met zijn Baal-en Astartedienst, is er het overblijfsel dat Hij heeft verkoren. Het is ook zondig, heeft het oordeel verdiend, heeft zijn God verloochend. Het heeft verdiend in de gevangenis te gaan. En dat gebéurt. Maar de gevangenis wordt gewend. Het wordt herstel, verlossing, een vernieuwd volk, dat Zijn God gaat loven.
De Heere herstelt. Zie, dat is de doorgaande prediking der gansche Heilige Schrift. Adam zondigt. Maar de Heere predikt : Ik zal vijandschap zetten. ja.wat is 't anders dan herstel, wending der gevangenis ? Straks trekt Abram naar het onbekende land; wat is het anders dan wending der gevangenis? Lees den Bijbel, het is één voortgaande prediking van dien God, die in onbegrijpelijk een on verdiende genade de gevangenis wendt, opdat zelfs 't wederhoorig kroost altijd bij Hem zou wonen!
Ja, maar hoe is het mogelijk ? Omdat de Heere een God is van welbehagen. Hij heeft in Zijn verkiezende liefde Zich een volk verkoren tot het eeuwige leven. Dat doet Hij prediken. Dat is Zijn Evangelie. De gevangenis wordt vrijheid, het herstel komt; de zonde zal niet triomfeeren, maar de Heere triomfeert! De Heere. Uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Israël verlost zichzelf niet. Ieder, die ontdekt werd aan zijn zonde, weet: ik verlos mijzelf niet. Is het dan hopeloos ? Voor onze worstelingen, ja. Maar, wat bij de menschen onmogelijk is, dat is mogelijk bij God. Hij zal herstellen; Hij zal de gevangenis .wenden ; Hij is de God van gratie. Want Hij wordt bewogen door Zijn eeuwige liefde en Zijn zondaars leidt Hij uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht!
Het woord door Amos gesproken is een belofte. En.... zoovele beloften Gods als er zijn, die zijn ja in Christus ! Door Hem is het gebeurd. Want Hij kwam in de gevangenis, in de ellende, in den dood, in de schuld. God vonnist en Hij ondergaat het vonnis ; God straft en Hij draagt de straf; God neemt gevangen en Hij wil gevangene zijn. Neen, niet ten deele, maar Hij draagt het alles volkomen, totdat Hij zeggen kan : het is volbracht.
Verstaat gij het wonderlijke hiervan ? God heeft de gevangenis niet opgeheven, het vonnis niet ingetrokken. Hij is geen God van willekeur, maar van recht. Hij wendt de gevangenis, omdat Christus.gevangen werd ; Hij spreekt vrij van het vonnis, omdat Christus het vonnis heeft gedragen ! Zoo bereidt de Zoon een volkomen verlossing. Ja Hij! Onze worstelingen bevrijden niet; Zijn worsteling bevrijdt alleen. En daarom, wie zich zondaar weet voor God ; wie zichzelf niet verlossen kan, wie vastliep met alle worstelingen en verwachtingen, wie zich gevangene weet, die luistere naar dit, woord door Amos gesproken : Ik. zal de gevangenis van Mijn volk Israël wenden ; maar die vergete niet, hoe dit woord is vervuld, alleen door onzen Heere Jezus Christus ! Sprak Hij niet: indien de Zoon U zal hebben vrijgemaakt, zoo zult gij waarlijk vrij zijn ? Riep Hij niet tollenaars en zondaars ; vermoeiden en belasten ; armen en verlorenen ?
Hoop dan op Hem ; zoo.zal de Heere uw gevangenis wenden!
Onze tekst is een adventstekst. Ik zal. De groote wending Gods komt. God maakt van het gericht genade. En Hij deed het in den Zoon, die Zich offerde in de kribbe en straks aan het kruis.
Toen Amos predikte, hebben velen geluisterd, maar velen gaven op zijn woorden geen acht, noch op de boete, noch op het Evangelie. Maar zij die de genade hebben verworpen, moesten jammerlijk ervaren, hoe de Heere aan hen Zijn vonnis voltrekt.
Nu komt tot ons de prediking van Advent : Christus kom, t om de gevangenis te wenden. Het is de gevangenis, die wij allen hebben verdiend. Vreeselijk zal het zijn, misschien overal verlossing te hebben gezocht, behalve bij Hem.
De adventsprediking wordt uitgedragen. God de Heere proclameert Zijn genade. Jezus wordt geboren. De gevangenis wordt gewend; zoo alleen wordt de verlorene „hersteld." Wie in den Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven!
Zoozal het volk der kinderen Gods, dat de gevangenis heeft verdiend, in de vrijheid, in de gemeenschap met God, zijn Koning verheerlijken !
Weet ook gij reeds, dat dit uw deel zal zijn ?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1937
De Waarheidsvriend | 10 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1937
De Waarheidsvriend | 10 Pagina's