De Waarheidsvriend cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van De Waarheidsvriend te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van De Waarheidsvriend.

Bekijk het origineel

EEN VEELBELOVEND BEGIN?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN VEELBELOVEND BEGIN?

6 minuten leestijd

(Vervolg).

Kon ik op een artikel van dr Emmen wijzen, er is nog meer, dat mijn aandacht trok. „De Jonge Kerk" hield een landdag in Rotterdam, waar door de voorzitter dier organisatie ds. H. A. Visser een rede werd uitgesproken. Een vrij uitvoerig Verslag stond in de pers. Moest ik al de nodige bedenkingen uiten tegen het artikel van dr Emmen, zijn taal is nog zoete koek vergeleken bij die van ds Visser. Maar de strekking gaat zo ongeveer dezelfde kant uit, al zegt de laatste het veel scherper dan de eerste.
   Ik citeer uit het verslag : „De ware gemeente zal echter weer dienen te luisteren naar het Woord van de Bijbel, want dat geeft bevrijding en leiding aan de wereld. Wij zullen de valse gemeente met haar valse Bijbel moeten ontmaskeren en als levensgevaarlijk moeten bevechten. Met al dat warme-handjesgedoe geven wij de duivel een plaats in de kerk en kruisigen wij opnieuw Jezus Christus, zo riep ds Visser uit. De buitenwacht wordt dikwijls misselijk van onze bekrompenheid.
   Wij zijn samen één door Jezus Christus en niet door een gemeenschappelijk beginsel. De valse gemeente noemt zich een gemeenschap, doch is een stelletje huichelachtige en kleverige mensen. Er wordt in Nederland gebeden voor vernietiging van de communisten in Korea en in de verkiezingstijd voor eén overwinning van de Chr. partijen, doch de voorbede voor de werkelijke nood dér wereld wordt o zo vaak gemist .
   En wie bedoelt ds Visser nu met de valse gemeente ? Wel, dat zijn de voorstanders van de twee politionele acties in Indië. Dat is de gemeente in ons Vaderland, die nog wil vast houden aan Schrift en Belijdenis (ik zeg het nu maar op mijn manier). Dat is het meelevende kerkvolk, dat niet op de P. v. d. A. stemt. We zouden dit gebral kunnen laten voor wat het is, maar aangezien in een der laatste Synodevergaderingen ernstige bezwaren zijn ingebracht tegen zijn benoeming als voorzitter der Jonge Kerk, maar deze zijn weggeredeneerd en overstemd door de linkerhelft der Synode, is het wel zaak er thans de aandacht op te vestigen hoe zeer deze bezwaarden gelijk hadden. Uit deze taal blijkt wel overduidelijk, dat hij voor , deze functie ten enenmale ongeschikt is. Dit blijkt uit hetgeen hij zegt. Hij matigt zich hier een oordeel over de Hervormde Kerken in Nederland aan, dat slechts in uiterste instantie mag worden uitgesproken. Hij spreekt van valse gemeenten met een valse Bijbel. Hij levert daarvobr geen enkel bewijs, dan een paar teksten, die hij anders uitlegt dan deze valse gemeente zou doen, terwijl het nog zeer twijfelachtig is, of; zijn exegese inderdaad juist is. Dit staat vast, „ dat onze Vaderen de door hem veroordeelde exegese wel hebben voorgestaan, welke hij dus verklaart tot de valse gemeente te behoren. Hij verklaart dus in feite niet in gemeenschap met de kerk der Vaderen te willen leven en evenmin met een groot deel der tegenwoordige kerk, want hij verklaart haar voor vals.
   Wat is de Generale Synode van plan in dezen te doen ? We zullen afwachten !
   Maar niet alleen, dat hij zich. een oordeel aanmatigt, dat hem niet toekomt, maar hij weet ook niet wie hij veroordeelt. Weet hij niet, hoevele ware Christenen er blijkens hun handel en wandel onder de ouderlingen onzer kerk gevonden worden ? O, zeker ze zijn niet zonder gebreken, maar wie is dat wel ? Weet hij niet hoeveel huis- en ziekenbezoek door vaak eenvoudige ouderlingen verricht wordt ? Weet hij niet, hoe soms beproefde vaders in het geloof jonge predikanten tot hulp en bijstand zijn ?
   En daar durft deze jonge, klaarblijkelijk over het paard getilde jonge man spreken van een stelletje huichelachtige en kleverige mensen ! Ik acht het meer dan schande ! O, zeker huichelaars zullen er wel onder zitten, maar deze zullen evenzeer te vinden zijn onder wat ds. Visser voor de ware gemeente belieft te houden, Zeker, een flink gevecht is wel dienstig, maar dan om ds. V. en degenen, die al dit fraais nog zouden willen verdedigen, aan het verstand te brengen, dat wij daarvan niet alleen niet gediend zijn, maar dat op deze wijze ernstig afbreuk wordt gedaan aan de Kerk.
   Als ik me nu ook nog herinner, dat onlangs ds Buskes heeft geschreven over een gereformeerd predikant, die geschreven had, dat Albert Schweitzer, die zeer veel heeft gedaan voor de bevolking van Afrika, niet gedreven werd door de liefde van Christus, dat hij liever deze Schweitzer had dan die gereformeerde predikant en dat als er leertucht geoefend moest worden eerder de laatste dan de eerste uit de kerk moest worden gezet. Als ik dan verneem, dat Schweitzer is een theoloog van radicaal-moderne opvattingen, volgens wie Jezus bevangen was door de grote illusie van het komende rijk Gods. Toen dit rijk niet kwam, ondanks zijn aankondiging, heeft Hij zich ten dode gewijd, in de verwachting, dat zijn dood de komst van het rijk zou forceren.
   Nu vraag ik mij langzamerhand af : in wat voor een kerk leven wij eigenlijk ? De loochening der waarheid wordt aangeprezen, de verdedigers der waarheid overeenkomstig Schrift en belijdenis worden met uitzetting bedreigd en uitgescholden. Laat ik er onmiddellijk bijvoegen : neem dit vooral niet al te tragisch of te dramatisch op ; we zijn en in het verleden èn in het heden aan veel gewend geraakt! We vragen heus niet enig medelijden, maar wel antwoord op de waarheidsvraag : Wat is nog waarheid in onze Hervormde Kerk? En dan zeggen we : volgens artikel 10 der kerkorde behoort dit o.i. te zijn in overeenstemming met de belijdenis, want een gemeenschap, die een groot deel van het geloofsbezit der Vaderen niet deelt, maar bestrijdt, is geen gemeenschap, maar op zijn minst het tegendeel er van. Daarom zullen de kerkelijke instanties aan de hier genoemde verschijnselen niet voorbij mogen gaan, op straffe van het verwijt te moeten incasseren, dat er ook op dit terrein nog niets veranderd is, dat waarheid en leugen naast elkander recht hebben in de kerk, ja, dat de toestand zelfs nog verslechterd is, doordat de leugen nog meer geprotegeerd wordt dan de waarheid!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juni 1951

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

EEN VEELBELOVEND BEGIN?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juni 1951

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's