Boekbespreking
Dr. W. Aalders De hemel is rood. Uitgave J. N. Voorhoeve, Den Haag. 108 pagina's.
Dr. W. Aalders De hemel is rood. Uitgave J. N. Voorhoeve, Den Haag. 108 pagina's.
Dr. Aalders acht de tijd van voordrachten en discussies voorbij. De hemel is rood gekleurd, derhalve is het de hoogste tijd om beslissingen te nemen.
Vanuit het gezichtspunt: Jezus Christus is de Waarheid, de Weg en het Leven worden achtereenvolgens behandeld: geboorte, openbaar optreden, lijden en sterven, opstanding, hemelvaart, uitstorting van de Heilige Geest en wederkomst van Jezus Christus.
In deze overdenkingen wordt de moderne mens geconfronteerd met Jezus Christus. Veel en op diepe wijze wordt gesproken over het met Christus sterven en opstaan. Onder het lezen krijgt ge het gevoel, dat de omschepping van het hart leidt tot de verzoening. Pijnlijk wordt in dit boekje gemist de rechtvaardiging van de goddeloze. De heiliging is één en al. De wijze, waarop deze heiliging aan de orde gesteld wordt, toont aan dat het sterven voor de kinderen Gods niet is een doorgang tot het eeuwige leven maar een met Christus in het oordeel geraken. „Het is niet mogelijk om zomaar vanachter de bittertafel, vanachter het stuur van een auto enz. de heerlijkheid deelachtig te worden", (pag. 63). Wie zegt niet: accoord? Maar wat wordt daarvoor in de plaats gesteld? Wordt nu getuigd, dat sterven is: openbaar worden voor de rechterstoel van Christus?
Neen, dan wordt gezegd, dat een mens met Christus onder het oordeel geraakt in het dodenrijk, (pag. 64 en 65). Daar leert een mens het oordeel aanvaarden, zichzelf verdoemen enz. Is het dan niet te laat? Moet dat niet vóór het sterven geleerd worden?
Is dit de oorzaak, dat zo goed als niet gewaarschuwd wordt tegen een eeuwig zonder God zijn? Is dit ook de oorzaak, dat het woord „allen" zo algemeen blijft en er niet onderscheiden wordt?
Met de schrijver zijn wij van mening, dat het onjuist is het Evangelie te beperken tot de vergeving der zonden. Er is meer. Christus is niet alleen tot rechtvaardiging, ook tot wijsheid, heiliging en verlossing geschonken. Maar betekent dit, dat de vergeving niet een centrale zaak zou zijn?
Verder: is het van God uitgaan van Jezus alleen roeping en geen prae-existentie?
Waarom wordt het lijden van de Christus (Simon van Cyrene) het drinken met Christus uit dezelfde beker genoemd? Is de beker van Christus niet uniek? Is het gesprek tussen Jezus en Simon niet speculatie? Geldt dat ook niet van Jezus' openbaring aan zijn moeder bij de opstanding? En vervalt daardoor niet de grond aan de toepassing in Rachel's smart?
Zo is er meer te noemen waar niet de gehele bijbel meespreekt. Op blz. 44, 47, 76 staan drukfouten.
Ondanks alle bezwaren moet erkend worden, dat dr. Aalders aspecten van het lijden van Christus laat oplichten, waarin de gemeenschap aan dit lijden diep bijbels doorlicht wordt. Treffend is het stuk over de voetwassing.
Het geheel geeft blijk van een breed inzicht in de achtergronden en demonieën van deze tijd. Het is voornaam geschreven en uitgegeven. Het is de moeite waard dit boekje te lezen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 1961
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 1961
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's